Webbmail – max 100 mejl/tim

100Vi har tyvärr blivit tvungna att införa restriktioner på hur mycket mejl man kan skicka via webbmailen. Framöver kan du max sända 100 mejl per timme, och du kan max skicka till 500 mottagare under samma tidsperiod.

Detta gör vi för att säkra en god kundupplevelse i form av en snabb och stabil webbmail. Tyvärr har webbmailen missbrukats av några kunder, som valt att sända ut en massa spam, vilket tyvärr har påverkat våra andra kunder negativt. Jag hoppas du har förståelse för detta, men du är alltid välkommen att ventilera din åsikt…

En annan sak på webbmail-fronten, är att vi just nu står och stampar, och kan inte riktigt bestämma oss för vilken riktning vi ska gå… Vi har mottagit en massa spännande förslag på alternativa webbmail-klienter men samtidigt önskningar om vidareutveckling av Squirrelmail. Men jag återkommer när jag mer information så snart som möjligt!

92 Comments

1 2
  1. Gunnar
    mars 19, 2009 @ 6:51 e m

    Om SPAM: Bra med gräns. Men det trodde jag ni redan hade med i reglerna för hur man får (miss)bruka sin mail.

  2. Gunnar
    mars 19, 2009 @ 7:51 e m

    Om SPAM: Bra med gräns. Men det trodde jag ni redan hade med i reglerna för hur man får (miss)bruka sin mail.

  3. Rikard
    mars 20, 2009 @ 12:15 f m

    Jag kommer inte ens upp i 100 mail i veckan (och dessutom använder jag mest GMail), så det här berör inte mig direkt. Kan ändå inte låta bli att undra om det inte finns något bättre sätt att stoppa spammare.

  4. Rikard
    mars 20, 2009 @ 1:15 f m

    Jag kommer inte ens upp i 100 mail i veckan (och dessutom använder jag mest GMail), så det här berör inte mig direkt. Kan ändå inte låta bli att undra om det inte finns något bättre sätt att stoppa spammare.

  5. Larzza
    mars 22, 2009 @ 10:23 f m

    Okej.
    Detta gäller alltså bara via webbmailen så har man nyhetsmail så är det OK att skicka via POP3, eller hur?

  6. Larzza
    mars 22, 2009 @ 11:23 f m

    Okej.
    Detta gäller alltså bara via webbmailen så har man nyhetsmail så är det OK att skicka via POP3, eller hur?

  7. Larzza
    mars 22, 2009 @ 9:12 e m

    @Larzza
    Edit: Jag menar SMTP

  8. Larzza
    mars 22, 2009 @ 10:12 e m

    @Larzza
    Edit: Jag menar SMTP

  9. LasseStockholm
    mars 23, 2009 @ 9:31 f m

    Hej
    Tycker det är en utmärkt ide att begränsa mailen.
    Normalt kan det inte finnas användning för att skicka 100 mail/tim
    Så för min del är detta alldels pefekt. Stör inte mej på något sätt.
    // Lasse

  10. LasseStockholm
    mars 23, 2009 @ 10:31 f m

    Hej
    Tycker det är en utmärkt ide att begränsa mailen.
    Normalt kan det inte finnas användning för att skicka 100 mail/tim
    Så för min del är detta alldels pefekt. Stör inte mej på något sätt.
    // Lasse

  11. Stefan Lindblad
    mars 28, 2009 @ 11:59 f m

    Hej!

    För mig handlar det inte om 100 email per timme eller ej, för mig handlar det om att er webmail ska börja fungera någon gång.

    Jag har ofta problem med webmail hos er. Både med Squirellmail och Atmail.
    Det tar alldeles för lång tid att få den att få kontakt med er server. Många gånger går det inte att logga in överhuvud taget. Det är tyvärr så dålig webmail service att jag är tvungen att använda gmail. Vilket är en webmail som Aldrig krånglar. Och eftersom jag ändå betalar för att kunna ha min hemsida och använda webmailen, så är det ur webmail-synpunkt under all kritik.

    1,
    Ni bör verkligen ta er en rejäl koll på er webmail service, den är tyvärr inte bra.

    2,
    Ni bör strunta i att ha en pop-up fönster lösning för webmailen, det slöar också bara ned en redan långsam service.

    3, Ni bör titta påandra webmail client lösningar.
    En som jag upptäckt verkar fungera stabilt, men det är då på en annan server, för ett föreatgs med egen server, är https://openwebmail.org/ som tydligen bygger på Neomail, https://sourceforge.net/projects/neomail

    Jag är ingen expert, och ingen programmerare eller tekniker, men jag vet när något inte fungerar. Ocgh er webmail fungerar väldigt dåligt.

    Det enda sättet för mig att kolla min email är via forwardingen jag gjort av min mail till Gmail. På det sättet kan jag få mail från mina kunder, men gmail står ju alltid med i mina svar.

    Jag vill verkligen att ni fixar er webmail. För iövrigt är ni duktiga, men er webmail service är inte bra. Och då är jag snäll. Den är näst intill urusel.

    Med vänlig hälsning
    Stefan Lindblad

  12. Stefan Lindblad
    mars 28, 2009 @ 12:59 e m

    Hej!

    För mig handlar det inte om 100 email per timme eller ej, för mig handlar det om att er webmail ska börja fungera någon gång.

    Jag har ofta problem med webmail hos er. Både med Squirellmail och Atmail.
    Det tar alldeles för lång tid att få den att få kontakt med er server. Många gånger går det inte att logga in överhuvud taget. Det är tyvärr så dålig webmail service att jag är tvungen att använda gmail. Vilket är en webmail som Aldrig krånglar. Och eftersom jag ändå betalar för att kunna ha min hemsida och använda webmailen, så är det ur webmail-synpunkt under all kritik.

    1,
    Ni bör verkligen ta er en rejäl koll på er webmail service, den är tyvärr inte bra.

    2,
    Ni bör strunta i att ha en pop-up fönster lösning för webmailen, det slöar också bara ned en redan långsam service.

    3, Ni bör titta påandra webmail client lösningar.
    En som jag upptäckt verkar fungera stabilt, men det är då på en annan server, för ett föreatgs med egen server, är https://openwebmail.org/ som tydligen bygger på Neomail, https://sourceforge.net/projects/neomail

    Jag är ingen expert, och ingen programmerare eller tekniker, men jag vet när något inte fungerar. Ocgh er webmail fungerar väldigt dåligt.

    Det enda sättet för mig att kolla min email är via forwardingen jag gjort av min mail till Gmail. På det sättet kan jag få mail från mina kunder, men gmail står ju alltid med i mina svar.

    Jag vill verkligen att ni fixar er webmail. För iövrigt är ni duktiga, men er webmail service är inte bra. Och då är jag snäll. Den är näst intill urusel.

    Med vänlig hälsning
    Stefan Lindblad

  13. Jonathan Gabor
    mars 30, 2009 @ 8:21 f m

    @Stefan Lindblad – Hej Stefan. Tack för att du tagit dig tid till att lämna så pass konstruktiv kritik som du har gjort. Det är precis sånt vi behöver!

    Jag beklagar att du upplever så pass mycket problem med din webbmail. Jag har faktiskt inte hört från någon av våra kunder, att de upplever problem i den höga grad som du gör. Givetvis ska du inte behöva vidarebefordra all din mejl till Gmail!

    Jag skulle gärna vilja utföra lite tester, så skulle du kunna tänka dig att skicka mig vilket operativsystem och vilken webbläsare du använder? Kom ihåg att ange vilket versioner det gäller också.

    1: Faktiskt så är detta ett av våra nuvarande projekt, där vi kikar på en rad olika lösningar samt på hur vi kan förbättra de nuvarande.

    2: Håller med. Har faktiskt redan lagt till det på listan hos våra utvecklare.

    3: Det har vi faktiskt gjort. Vi har även kikat på RoundCube, Horde/IMP, MailBee med flera. Men jag lägger till Open Webmail till listan!

    Tack för dina annars vänliga ord. Kul att höra att du är nöjd!

  14. Jonathan Gabor
    mars 30, 2009 @ 9:21 f m

    @Stefan Lindblad – Hej Stefan. Tack för att du tagit dig tid till att lämna så pass konstruktiv kritik som du har gjort. Det är precis sånt vi behöver!

    Jag beklagar att du upplever så pass mycket problem med din webbmail. Jag har faktiskt inte hört från någon av våra kunder, att de upplever problem i den höga grad som du gör. Givetvis ska du inte behöva vidarebefordra all din mejl till Gmail!

    Jag skulle gärna vilja utföra lite tester, så skulle du kunna tänka dig att skicka mig vilket operativsystem och vilken webbläsare du använder? Kom ihåg att ange vilket versioner det gäller också.

    1: Faktiskt så är detta ett av våra nuvarande projekt, där vi kikar på en rad olika lösningar samt på hur vi kan förbättra de nuvarande.

    2: Håller med. Har faktiskt redan lagt till det på listan hos våra utvecklare.

    3: Det har vi faktiskt gjort. Vi har även kikat på RoundCube, Horde/IMP, MailBee med flera. Men jag lägger till Open Webmail till listan!

    Tack för dina annars vänliga ord. Kul att höra att du är nöjd!

  15. Per
    mars 30, 2009 @ 8:48 f m

    Kan inte annat än instämma.

    Mailen är er akilleshäl, fakturorna är snygga, betallösnignarna till freds, upptiden utan anmärkningar. Men snälla, snälla, snälla … mailen är katastrofaaal.

    Om det inte är så att mailkorgen är full av spam (mellan 20-40 per dag, lätt) så buggar den med allehanda brister. Går inte att bifoga filer är vanligt fel. Man sänder mailet, bifogar en fil och tror att mailet gått fram. För att sedan märka att bilagar togs bort. Inte ovanligt med kosntiga tecken som infogas, det går så sakta så klockorna stannar.

    Det har idag gått så långt att jag inte längre använder webbmailen. Kör IMAP från dator enbart, törs inte lita på att mail kommer/går från webmailen.

  16. Per
    mars 30, 2009 @ 9:48 f m

    Kan inte annat än instämma.

    Mailen är er akilleshäl, fakturorna är snygga, betallösnignarna till freds, upptiden utan anmärkningar. Men snälla, snälla, snälla … mailen är katastrofaaal.

    Om det inte är så att mailkorgen är full av spam (mellan 20-40 per dag, lätt) så buggar den med allehanda brister. Går inte att bifoga filer är vanligt fel. Man sänder mailet, bifogar en fil och tror att mailet gått fram. För att sedan märka att bilagar togs bort. Inte ovanligt med kosntiga tecken som infogas, det går så sakta så klockorna stannar.

    Det har idag gått så långt att jag inte längre använder webbmailen. Kör IMAP från dator enbart, törs inte lita på att mail kommer/går från webmailen.

  17. David
    mars 31, 2009 @ 6:48 f m

    Vill bara understryka det Per skriver om bilagor… Att bilagor inte kommer med när man väl skickar mailet är ett stort problem. Ofta finns de inte ens i mailet när man tittar på det i skickat-mappen, så det verkar som att det tas bort redan när man klickar på skicka-knappen.

  18. David
    mars 31, 2009 @ 7:48 f m

    Vill bara understryka det Per skriver om bilagor… Att bilagor inte kommer med när man väl skickar mailet är ett stort problem. Ofta finns de inte ens i mailet när man tittar på det i skickat-mappen, så det verkar som att det tas bort redan när man klickar på skicka-knappen.

  19. Jonathan Gabor
    mars 31, 2009 @ 8:42 f m

    @Per & @David – Ni som har problem med att bifogade filer inte följer med… Gäller detta både AtMail och Squirrelmail? Och gäller det alla typer av filer?

    Förhoppningsvis blir det här problemet löst i och med uppdateringarna av AtMail och Squirrelmail. Squirrelmail har redan blivit uppdaterad, medan AtMail blir uppdaterad inatt. Skulle problemet inte vara löst för er så får ni gärna höra av er till mig, så ska jag se till att detta undersöks. Jag ska givetvis själv testa det också.

  20. Jonathan Gabor
    mars 31, 2009 @ 9:42 f m

    @Per & @David – Ni som har problem med att bifogade filer inte följer med… Gäller detta både AtMail och Squirrelmail? Och gäller det alla typer av filer?

    Förhoppningsvis blir det här problemet löst i och med uppdateringarna av AtMail och Squirrelmail. Squirrelmail har redan blivit uppdaterad, medan AtMail blir uppdaterad inatt. Skulle problemet inte vara löst för er så får ni gärna höra av er till mig, så ska jag se till att detta undersöks. Jag ska givetvis själv testa det också.

  21. Per
    mars 31, 2009 @ 8:58 f m

    1. Det gäller i princip alla filtyper. Man törs helt enkelt inte lita på att den bifiogade filen kommer med. Därför gäller Thunderbird för att maila när bifogad fil ska med, webbmailen endast för att läsa.

    2. Det var i vart fall tidigare så att det var oberoende av klient. Provar klart igen om det är så att felet nu förväntas vara löst. Kör *default* klienten.

  22. Per
    mars 31, 2009 @ 9:58 f m

    1. Det gäller i princip alla filtyper. Man törs helt enkelt inte lita på att den bifiogade filen kommer med. Därför gäller Thunderbird för att maila när bifogad fil ska med, webbmailen endast för att läsa.

    2. Det var i vart fall tidigare så att det var oberoende av klient. Provar klart igen om det är så att felet nu förväntas vara löst. Kör *default* klienten.

  23. Mikael Eliasson
    april 3, 2009 @ 6:54 f m

    Hej Jonathan!

    Jag tycker det är riktigt bra att få reda på de exakta gränserna för hur många mail som kan skickas.

    Jag skulle väldigt gärna vilja veta hur många mottagare, cc och bcc man kan ha i ett mail också. Har du koll på de uppgifterna?

    Sedan en liten detalj jag tycker var lite oklart är ifall det är 100 mail/ senaste 60 min eller om det nollställs vid varje ny timme?

    Det vore också trevligt om du såg till att sådana här uppgifter finns i wiki’n så det är lätt att hitta.

  24. Mikael Eliasson
    april 3, 2009 @ 7:54 f m

    Hej Jonathan!

    Jag tycker det är riktigt bra att få reda på de exakta gränserna för hur många mail som kan skickas.

    Jag skulle väldigt gärna vilja veta hur många mottagare, cc och bcc man kan ha i ett mail också. Har du koll på de uppgifterna?

    Sedan en liten detalj jag tycker var lite oklart är ifall det är 100 mail/ senaste 60 min eller om det nollställs vid varje ny timme?

    Det vore också trevligt om du såg till att sådana här uppgifter finns i wiki’n så det är lätt att hitta.

  25. Anders Eriksson
    april 7, 2009 @ 5:06 e m

    Jag administrerar en ideell förenings webbplats hos Surftown och är på det hela taget en nöjd kund. Föreningen har över 500 mottagare av våra högst legitima mail-utskick. Vad rekommenderar Surftown för lösning på det dilemmat, med anledning av er nya policy?
    Observera att utskicken måste kunna riktas till olika grupper av mottagare via personliga val som registreras i vår databas.

  26. Anders Eriksson
    april 7, 2009 @ 6:06 e m

    Jag administrerar en ideell förenings webbplats hos Surftown och är på det hela taget en nöjd kund. Föreningen har över 500 mottagare av våra högst legitima mail-utskick. Vad rekommenderar Surftown för lösning på det dilemmat, med anledning av er nya policy?
    Observera att utskicken måste kunna riktas till olika grupper av mottagare via personliga val som registreras i vår databas.

  27. Jonathan Gabor
    april 8, 2009 @ 7:41 f m

    @Anders Eriksson – Hej Anders, det låter som om ni kör ett script där ni har alla e-postadresser samlade i en databas. I sådana fall berör denna ändring inte er, då vi inte ändrat på gränserna gällande hur många mejl ett script kan skicka, utan endast hur många webbmailen (Squirrelmail & Atmail) får skicka.

    Så har det fungerat tidigare att skicka mejl via ert script/hemsida, så ska det även fungera fint nu.

  28. Jonathan Gabor
    april 8, 2009 @ 8:41 f m

    @Anders Eriksson – Hej Anders, det låter som om ni kör ett script där ni har alla e-postadresser samlade i en databas. I sådana fall berör denna ändring inte er, då vi inte ändrat på gränserna gällande hur många mejl ett script kan skicka, utan endast hur många webbmailen (Squirrelmail & Atmail) får skicka.

    Så har det fungerat tidigare att skicka mejl via ert script/hemsida, så ska det även fungera fint nu.

  29. ernst-hugo
    april 9, 2009 @ 5:36 e m

    Jaha, så det är därför jag är svartlistad på MSN.

    Jag får inte skicka e-post till MSB-användare med min surftown-domän som avsändare, måste runda via Yahoo!

    Pinsamt! Kontakta MSN och förklara att ni löst problemet så de kan öppna upp för er igen!

  30. ernst-hugo
    april 9, 2009 @ 6:36 e m

    Jaha, så det är därför jag är svartlistad på MSN.

    Jag får inte skicka e-post till MSB-användare med min surftown-domän som avsändare, måste runda via Yahoo!

    Pinsamt! Kontakta MSN och förklara att ni löst problemet så de kan öppna upp för er igen!

  31. ernst-hugo
    april 9, 2009 @ 5:40 e m

    Jag trodde er mailserver var hackad igen, eftersom spammen till en av mina ”ej publika” adresser har börjat toköka igen, så som de gjorde för något år sedan. Fast då fick jag spam samtidigt på alla mailadresser som låg på en viss mailserver, nu har jag inte kollat om den enda som ökar ligger på en egen eller hur det är.

  32. ernst-hugo
    april 9, 2009 @ 6:40 e m

    Jag trodde er mailserver var hackad igen, eftersom spammen till en av mina ”ej publika” adresser har börjat toköka igen, så som de gjorde för något år sedan. Fast då fick jag spam samtidigt på alla mailadresser som låg på en viss mailserver, nu har jag inte kollat om den enda som ökar ligger på en egen eller hur det är.

  33. Per
    april 17, 2009 @ 11:17 f m

    Till ernst-hugo kan jag bara instämma, mailen är riktigt dålig hos SurfTown. Allt annat är faktiskt tipp-topp.

    Men surftown saknar spamfilter verkar det som. Inställningen i kontrollpanelen är mest som ett vred som inte är anslutet. Får lätt 50 spam om dagen

    Till och med mail med VIAGRA i ärendefältet kommer raka vägen in, även med Very aggressive” som inställning. Spelar liksom ingen roll vad man ställer den på.

    Vad ska jag göra? Byta namn så jag kan ta en annan mailadress? Eller byta webbhotell till en med i vart fall graylisting eller alternativa FMX-records så man slipper skiten.

  34. Per
    april 17, 2009 @ 12:17 e m

    Till ernst-hugo kan jag bara instämma, mailen är riktigt dålig hos SurfTown. Allt annat är faktiskt tipp-topp.

    Men surftown saknar spamfilter verkar det som. Inställningen i kontrollpanelen är mest som ett vred som inte är anslutet. Får lätt 50 spam om dagen

    Till och med mail med VIAGRA i ärendefältet kommer raka vägen in, även med Very aggressive” som inställning. Spelar liksom ingen roll vad man ställer den på.

    Vad ska jag göra? Byta namn så jag kan ta en annan mailadress? Eller byta webbhotell till en med i vart fall graylisting eller alternativa FMX-records så man slipper skiten.

  35. Per
    april 17, 2009 @ 11:22 f m

    @Per – glömde nämna att jag har mina inställningar på ”Väldigt hård” på spam scanner och har sedan valt att ”markera som spam”. Får aldrig mail markerade med ”SPAM” vilket tyder på att inget mail någonsin scannas som spam.

  36. Per
    april 17, 2009 @ 12:22 e m

    @Per – glömde nämna att jag har mina inställningar på ”Väldigt hård” på spam scanner och har sedan valt att ”markera som spam”. Får aldrig mail markerade med ”SPAM” vilket tyder på att inget mail någonsin scannas som spam.

  37. Jonathan Gabor
    april 17, 2009 @ 11:50 f m

    @Per – Vi kör faktiskt greylisting. Anledningen till att det kommer in mer spam än normalt, är för att vi fullständigt bombaderas med spam – långt över den nivån som är ”normal”.

    För att förhindra att våra kunder förlorar sina mejl, så släpper vårt antispam-filter igenom mejlet när det inte hinner med att filtrera varenda mejl – istället för att helt enkelt radera det. Och eftersom mängden av spam som skickas mot våra servrar långt överstiger den nivån som vi normalt ser, så hinner antispam-filtret inte riktigt med.

    Men oroa er inte, vi arbetar givetvis på det och gör allt vi kan för att få ner mängden spam som slinker in i era inkorgar.

  38. Jonathan Gabor
    april 17, 2009 @ 12:50 e m

    @Per – Vi kör faktiskt greylisting. Anledningen till att det kommer in mer spam än normalt, är för att vi fullständigt bombaderas med spam – långt över den nivån som är ”normal”.

    För att förhindra att våra kunder förlorar sina mejl, så släpper vårt antispam-filter igenom mejlet när det inte hinner med att filtrera varenda mejl – istället för att helt enkelt radera det. Och eftersom mängden av spam som skickas mot våra servrar långt överstiger den nivån som vi normalt ser, så hinner antispam-filtret inte riktigt med.

    Men oroa er inte, vi arbetar givetvis på det och gör allt vi kan för att få ner mängden spam som slinker in i era inkorgar.

  39. ernst-hugo
    april 18, 2009 @ 7:37 f m

    Tänker att jag kanske skall utveckla mitt gnäll ovan.
    Allvarligt talat, även om det här låter som paranoia.
    Betraka följande:
    – Era servrar får betydligt mer spam än normalt.
    – Jag har varit med om att två olika mailadresser, som mycket få utvalda personer ur helt skilda målgrupper kände till, i princip på samma dag gick från noll spam till massor, och fortsatte ligga så i ett år eller två. För att därefter rasa successivt till nuvarande nivå på 1-2 spam om dagen. Båda adresserna tillhörde samma domän. Mailadresser från min andra domän påverkades inte.

    Spam kan man ju bara få om spammarna har tillgång till mailadressen. I det här fallet får jag känslan av att spammarnas källa är själva mailsystemet. Jag ser ingen annan gemensam nämnare.
    Kanske kan man sniffa upp dem ur nätet om man har onda avsikter och goda kontakter? Men nu var det flera adresser från samma domän samtidigt. Det tycker jag tyder på att källan legat mycket nära Surftowns egna mailserverar. Lyssnar man på godtycklig punkt i nätet så borde man inte slumpmässigt hitta just dessa två samtidigt. Och man borde i så fall samtidigt hitta mina andra adresser.
    Det känns som källan borde vara första ledet utanför Surftowns mailsystem, eller Surftowns egna server.
    Kan någon obehörigen ha berett sig tillträde till information om mailadresser på någon av era servrar?

    Eftersom det var fullt pådrag i något år, för att därefter klinga av, så får man en känsla av att någon haft tillgång till informationen under en längre tid, men sedan blivit utestängd och fått leva på ”gamla meriter”.

    Kan Du dementera att ni har blivit hackade? Eller åtminstone i tysthet försäkra Dig om att eventuella hål är tätade och inte kommer att öppnas igen? Det viktigaste är inte att hänga ut er utan att få bort eventuella läckor.

  40. ernst-hugo
    april 18, 2009 @ 8:37 f m

    Tänker att jag kanske skall utveckla mitt gnäll ovan.
    Allvarligt talat, även om det här låter som paranoia.
    Betraka följande:
    – Era servrar får betydligt mer spam än normalt.
    – Jag har varit med om att två olika mailadresser, som mycket få utvalda personer ur helt skilda målgrupper kände till, i princip på samma dag gick från noll spam till massor, och fortsatte ligga så i ett år eller två. För att därefter rasa successivt till nuvarande nivå på 1-2 spam om dagen. Båda adresserna tillhörde samma domän. Mailadresser från min andra domän påverkades inte.

    Spam kan man ju bara få om spammarna har tillgång till mailadressen. I det här fallet får jag känslan av att spammarnas källa är själva mailsystemet. Jag ser ingen annan gemensam nämnare.
    Kanske kan man sniffa upp dem ur nätet om man har onda avsikter och goda kontakter? Men nu var det flera adresser från samma domän samtidigt. Det tycker jag tyder på att källan legat mycket nära Surftowns egna mailserverar. Lyssnar man på godtycklig punkt i nätet så borde man inte slumpmässigt hitta just dessa två samtidigt. Och man borde i så fall samtidigt hitta mina andra adresser.
    Det känns som källan borde vara första ledet utanför Surftowns mailsystem, eller Surftowns egna server.
    Kan någon obehörigen ha berett sig tillträde till information om mailadresser på någon av era servrar?

    Eftersom det var fullt pådrag i något år, för att därefter klinga av, så får man en känsla av att någon haft tillgång till informationen under en längre tid, men sedan blivit utestängd och fått leva på ”gamla meriter”.

    Kan Du dementera att ni har blivit hackade? Eller åtminstone i tysthet försäkra Dig om att eventuella hål är tätade och inte kommer att öppnas igen? Det viktigaste är inte att hänga ut er utan att få bort eventuella läckor.

  41. ernst-hugo
    april 18, 2009 @ 7:54 f m

    Jag förstår inte hur man kan säga att ”jag får mycket mer spam hos Surftown än hos andra web-hotell”, som en del verkar göra.
    Spam får man väl om man har en mailadress som ligger publik, till exempel på en hemsida, eller om man har en mailadress som går att gissa, till exempel ’webmaster@domän.se’. Eller om man sprider den som kontaktuppgift till obskyra ställen. Jag har till exempel sett folk som lägger in sin högst seriösa mailadress i gästböcker och blog-kommentarer.
    Då får man väl skylla sig själv.
    Det kan väl inte gärna ha med web-hotell-leverantören att göra?? (Så länge leverantören är ohackad vill säga…)

    Dessutom tycker jag ni kan stänga av allt vad spam-filtrering heter. Det tar jag helst hand om själv i min mailklient, så jag inte riskerar att förlora något. Men spam-filter-diskussionen kanske bara gäller om man kör web-mail. (Som jag inte riktigt förstår vitsen med. Jag använder bara web-mailen tillfälligt när jag är på resa, och ett par gånger om året när jag vill rensa ut mail direkt från servern, och inte bara från min klient.)

  42. ernst-hugo
    april 18, 2009 @ 8:54 f m

    Jag förstår inte hur man kan säga att ”jag får mycket mer spam hos Surftown än hos andra web-hotell”, som en del verkar göra.
    Spam får man väl om man har en mailadress som ligger publik, till exempel på en hemsida, eller om man har en mailadress som går att gissa, till exempel ’webmaster@domän.se’. Eller om man sprider den som kontaktuppgift till obskyra ställen. Jag har till exempel sett folk som lägger in sin högst seriösa mailadress i gästböcker och blog-kommentarer.
    Då får man väl skylla sig själv.
    Det kan väl inte gärna ha med web-hotell-leverantören att göra?? (Så länge leverantören är ohackad vill säga…)

    Dessutom tycker jag ni kan stänga av allt vad spam-filtrering heter. Det tar jag helst hand om själv i min mailklient, så jag inte riskerar att förlora något. Men spam-filter-diskussionen kanske bara gäller om man kör web-mail. (Som jag inte riktigt förstår vitsen med. Jag använder bara web-mailen tillfälligt när jag är på resa, och ett par gånger om året när jag vill rensa ut mail direkt från servern, och inte bara från min klient.)

  43. Jesper
    april 18, 2009 @ 12:07 e m

    Även jag passar på att lämna lite kritik på mail-funktionen. Dock måste jag säga att själva spamfiltret oftast fungerar okej.

    1. Igår kväll gick SSL-certifikatet för mail4.surftown.com ut. Det ger förstås en massa varningar och felmeddelanden i ens klient. Det har alltså inte funnits en ansvarig som haft ett internt larm inställt att byta ut certifikatet redan i förra veckan och nu kommer det här som ett supportärende med halvpanik istället.

    Men plus för att ni inte har ett självsignerat certifikat där!

    2. Obefintlig hjälp-funktion i e-post-administrationsgränssnittet. Efter 1 år har jag fortfarande inte lyckats lista ut vad Spam Processing: Move To gör eller hur den ska användas.

    3. Squirrelmail suger på att hantera html-mail och det blir tyvärr allt vanligare att mail kommer i endast det formatet. T.o.m. Thunderbird har en förkärlek för att bara skicka en html version. Försöker man svara på ett sådant så blir det bara tag-soppa. Det borde finnas webmail-klienter som har en fungerande html-kompatibel redigerare och inte bara slänger upp ursprungsmailet i en textarea.

    Mvh Jesper

  44. Jesper
    april 18, 2009 @ 1:07 e m

    Även jag passar på att lämna lite kritik på mail-funktionen. Dock måste jag säga att själva spamfiltret oftast fungerar okej.

    1. Igår kväll gick SSL-certifikatet för mail4.surftown.com ut. Det ger förstås en massa varningar och felmeddelanden i ens klient. Det har alltså inte funnits en ansvarig som haft ett internt larm inställt att byta ut certifikatet redan i förra veckan och nu kommer det här som ett supportärende med halvpanik istället.

    Men plus för att ni inte har ett självsignerat certifikat där!

    2. Obefintlig hjälp-funktion i e-post-administrationsgränssnittet. Efter 1 år har jag fortfarande inte lyckats lista ut vad Spam Processing: Move To gör eller hur den ska användas.

    3. Squirrelmail suger på att hantera html-mail och det blir tyvärr allt vanligare att mail kommer i endast det formatet. T.o.m. Thunderbird har en förkärlek för att bara skicka en html version. Försöker man svara på ett sådant så blir det bara tag-soppa. Det borde finnas webmail-klienter som har en fungerande html-kompatibel redigerare och inte bara slänger upp ursprungsmailet i en textarea.

    Mvh Jesper

  45. Per
    april 20, 2009 @ 8:24 f m

    @ernst-hugo – Spam får du om du ägt en domän länge då många av de listor som idag finns bygger på att man tankade ripe-databaser och gjorde lookups på domänen. Oavsett om du lagt upp mailen eller inte så ”blev” du publik.

    Men det är en stooor skillnad mellan webbhotell, låt dig inte luras. Skulle IDG ha det som test i framtida hotelltester så skulle vinnarlistan se annorlunda ut.

    Exempel på tekniker att slippa spam är bl. a. graylisting, FMX (alternering av MX-records), RBL (remote blacklists som SPAMHAUS). Om 50 mail med VIAGRA i ärendefältet kommer igenom utan att ett enda markeras som SPAM så tyder det på avsaknad av fungerande filter. cPanel har förvisso en inställning för detta i kontrollpanelen, men den måste vara förankrad internt.

    Om jag alltid läser mail i maiklienten så skulle jag också kunna stänga av spamfiltret, men det gör i ett svep webbamilen värdelös samt mobilen. Ditt resonemang bygger på att man kan stryka webmail och mobilmail från listan av tillgängliga funktioner.

    Nej. Lösningen är att byta webbhotell om din leverantör inte fixar detta. Det finns bra lösningar, Surftown har bara inte fått in detta ännu och IDG har inte börjat testa detta.

    Enkelt för IDG är att testa detta genom att regga 10 domäner, lägg in catch-all för dessa. Anmäla några som ”honey-pots” till kända spammare och sedan räkna mailkorgen.

    Skyll inte på användaren, med den datateknik som finns idag så är detta en smal sak att fixa. Men många hostingföretag ägnar lite tid/pengar åt detta då användaren ”vant” sig vid spam och det ”säljer” inte till nya kunder att man har bäst spamfilter i stan. Användaren mäter upptid på hemsidan och 99,99% säljer – därför fokuserar leverantören där. Men att kunden sedan ägnar 100 timmar per året med att rensa spam gör det samma.

    Och varför byter jag inte till annan leverantör då? Jag vill ge Surftown en chans att fixa detta; för deras, min och alla andras skull. Att packa och dra är en billig undanflygt. Om kunderna belyser detta som ett problem så kommer leverantören att flytta resurser dit.

  46. Per
    april 20, 2009 @ 9:24 f m

    @ernst-hugo – Spam får du om du ägt en domän länge då många av de listor som idag finns bygger på att man tankade ripe-databaser och gjorde lookups på domänen. Oavsett om du lagt upp mailen eller inte så ”blev” du publik.

    Men det är en stooor skillnad mellan webbhotell, låt dig inte luras. Skulle IDG ha det som test i framtida hotelltester så skulle vinnarlistan se annorlunda ut.

    Exempel på tekniker att slippa spam är bl. a. graylisting, FMX (alternering av MX-records), RBL (remote blacklists som SPAMHAUS). Om 50 mail med VIAGRA i ärendefältet kommer igenom utan att ett enda markeras som SPAM så tyder det på avsaknad av fungerande filter. cPanel har förvisso en inställning för detta i kontrollpanelen, men den måste vara förankrad internt.

    Om jag alltid läser mail i maiklienten så skulle jag också kunna stänga av spamfiltret, men det gör i ett svep webbamilen värdelös samt mobilen. Ditt resonemang bygger på att man kan stryka webmail och mobilmail från listan av tillgängliga funktioner.

    Nej. Lösningen är att byta webbhotell om din leverantör inte fixar detta. Det finns bra lösningar, Surftown har bara inte fått in detta ännu och IDG har inte börjat testa detta.

    Enkelt för IDG är att testa detta genom att regga 10 domäner, lägg in catch-all för dessa. Anmäla några som ”honey-pots” till kända spammare och sedan räkna mailkorgen.

    Skyll inte på användaren, med den datateknik som finns idag så är detta en smal sak att fixa. Men många hostingföretag ägnar lite tid/pengar åt detta då användaren ”vant” sig vid spam och det ”säljer” inte till nya kunder att man har bäst spamfilter i stan. Användaren mäter upptid på hemsidan och 99,99% säljer – därför fokuserar leverantören där. Men att kunden sedan ägnar 100 timmar per året med att rensa spam gör det samma.

    Och varför byter jag inte till annan leverantör då? Jag vill ge Surftown en chans att fixa detta; för deras, min och alla andras skull. Att packa och dra är en billig undanflygt. Om kunderna belyser detta som ett problem så kommer leverantören att flytta resurser dit.

  47. Jonathan Gabor
    april 20, 2009 @ 8:42 f m

    @Per – Ville bara besvara ett av dina påståenden:

    Skyll inte på användaren, med den datateknik som finns idag så är detta en smal sak att fixa.

    Ursäkta, någon smal sak är det verkligen inte! Vi och andra leverantörer i branschen lägger enorma resurser på att bekämpa spam, och tro mig när jag säger att det är inte något som är särskilt billigt för oss. Som du kan läsa i tidigare blogginlägg, har vi i princip helt byggt om vår infrastruktur när det kommer till e-post, och en av de främsta anledningarna till detta var just spam, då det kräver så pass mycket resurser som det faktiskt gör.

  48. Jonathan Gabor
    april 20, 2009 @ 9:42 f m

    @Per – Ville bara besvara ett av dina påståenden:

    Skyll inte på användaren, med den datateknik som finns idag så är detta en smal sak att fixa.

    Ursäkta, någon smal sak är det verkligen inte! Vi och andra leverantörer i branschen lägger enorma resurser på att bekämpa spam, och tro mig när jag säger att det är inte något som är särskilt billigt för oss. Som du kan läsa i tidigare blogginlägg, har vi i princip helt byggt om vår infrastruktur när det kommer till e-post, och en av de främsta anledningarna till detta var just spam, då det kräver så pass mycket resurser som det faktiskt gör.

  49. Jonathan Gabor
    april 20, 2009 @ 9:05 f m

    @ernst-hugo – Ni behöver inte oroa er över att vi har blivit hackade.

    Att det ökar/faller markant kan bero på flera olika saker. Till exempel kopplade vi på ett helt nytt antispam-filter för ungefär ett år sedan. Detta var extremt mycket mer effektivt än det vi tidigare körde på, och vi arbetar hela tiden på att analysera och optimera våra antispam-filter, för att minimera mängden spam som träffar våra system.

    I de få perioder om året där spammen ökar lavinartat (vad vi kallar för ”spamstorm”), så hinner inte ens de bästa antispam-systemen med. Och som jag förklarade ovan så släpper vi i de fallen igenom spammen istället för att radera den på grund av att vi inte kan med 100% säkerhet avgöra om det är spam eller inte (även om det är extremt tydligt när man läser det med egna ögon).

    Och lita på mig, när jag säger att om vi hade stängt av antispam-filtrena hade varenda en kund fullständigt drunknat i spam. Och de antispam-program som ni kör på er egna dator är tyvärr inte ens i närheten av att vara tillräckligt effektiva för att ni ska kunna använda er e-post. Tänk även på att vi använder oss av servrar för flera hundratusentals kronor för att analysera vad som är spam eller inte, vilket de flesta av våra kunder inte har tillgång till. 🙂

  50. Jonathan Gabor
    april 20, 2009 @ 10:05 f m

    @ernst-hugo – Ni behöver inte oroa er över att vi har blivit hackade.

    Att det ökar/faller markant kan bero på flera olika saker. Till exempel kopplade vi på ett helt nytt antispam-filter för ungefär ett år sedan. Detta var extremt mycket mer effektivt än det vi tidigare körde på, och vi arbetar hela tiden på att analysera och optimera våra antispam-filter, för att minimera mängden spam som träffar våra system.

    I de få perioder om året där spammen ökar lavinartat (vad vi kallar för ”spamstorm”), så hinner inte ens de bästa antispam-systemen med. Och som jag förklarade ovan så släpper vi i de fallen igenom spammen istället för att radera den på grund av att vi inte kan med 100% säkerhet avgöra om det är spam eller inte (även om det är extremt tydligt när man läser det med egna ögon).

    Och lita på mig, när jag säger att om vi hade stängt av antispam-filtrena hade varenda en kund fullständigt drunknat i spam. Och de antispam-program som ni kör på er egna dator är tyvärr inte ens i närheten av att vara tillräckligt effektiva för att ni ska kunna använda er e-post. Tänk även på att vi använder oss av servrar för flera hundratusentals kronor för att analysera vad som är spam eller inte, vilket de flesta av våra kunder inte har tillgång till. 🙂

1 2