We have Control!

Kära kunder,

Så är er kontrollpanel tillbaks online. Vi har testat den senaste timmen, och allt ser ut att fungera igen. Nu kan upprätta e-postadresser, ändra domäninställningar och allt vad du nu kan tänka dig. Vi reserverar oss för att allt inte fungerar 100% då det rör sig om en stor och komplex plattform. Vi har fortfarande en hel del finslipning framför oss.

Efter att Krisberedskapsmyndigheten fick 7-10 miljoner liter vatten utpumpat från Lautrupsgade 9 i Köpenhamn kunde vi få tillgång till vår serverhall söndag kl. 14:00. Sedan dess har det nu gått 78 timmar med oavbrutet arbete. Vitala servrar har flyttats till Amager, där vi lyckligtvis precis har väsentligt utbyggt kapaciteten.

Krisberedskapsmyndighetens assistans och en ny serverhall har förberett våra möjligheter för att komma tillbaks relativt snabbt (med tanke på situationen) och vi förväntar oss att komma i mål väldigt snart. Vi har fortfarande 100% av arbetsstyrkan på uppgiften. De sista 100 med driftproblem är minst lika viktiga som de första 20.000.

Vänliga hälsningar

Kresten Bach Søndergaard
Kommunikationschef
Surftown

100 Comments

1 2
  1. Hokan Pettersson
    juli 6, 2011 @ 9:29 e m

    ”7-10 miljoner liter vatten”!!!

    SH*T! Och jag som tycker 1cl vatten i min whisky är för mycket!

    Bra jobbat till alla som slitit dygnet runt sen i söndags med att lösa allt!

  2. Åsa
    juli 6, 2011 @ 9:30 e m

    Vad skulle göra med controrl utan sidan…oroligt och trött.

  3. Johan
    juli 6, 2011 @ 9:35 e m

    You have control? Intressant. Ingen av de nio domän jag har hos er fungerar. Ingen. Inte ett sk*t är löst.

  4. Ragulin
    juli 6, 2011 @ 9:35 e m

    We have Control??????

    Kul för att ni har kontroll, tyvärr kan jag inte säga det samma. Fortfarande efter ca 80 timmar = snart 4 dagar, har jag lika lite kontroll. Att Surftown skaffat sig en kommunikationschef som förstått att göra en pudel för att slippa kritik skiter jag fullständigt i. Nu är det ta mig fan dags att alla servrar kommer online eller kan det vara som så att ett flertal inte går att återställa från backuper?

  5. Surftown
    juli 6, 2011 @ 9:38 e m

    Det håller jag med dig om. 😀
    /MS

  6. Richard Löfwenberg
    juli 6, 2011 @ 9:42 e m

    Den externa databasåtkomsten fungerar fortfarande inte för mig, men den kanske bara är seg på att ställa in?

  7. Surftown
    juli 6, 2011 @ 9:42 e m

    Vi håller på att återställa alla servrar, men tyvärr så tar det lite tid då det är så många mindre filer som ska återställas. Det är just nu hårdvaran som avgör hur fort det går.
    /MS

  8. Christer Toivonen
    juli 6, 2011 @ 9:49 e m

    Kontrollpanelen funkar!!

  9. Jonas
    juli 6, 2011 @ 9:50 e m

    Blir bara ännu mer förbannad o läsa denna blogg… Ni har massor med kunder som inte ligger online så sluta slå er för bröstet att ni har kontroll… Måste vara mer prioriterat att få alla online innan kontrollpanelen sätts i drift… Återigen… Ws51 skulle online igår kväll…den låg på er storage 1 … Inte 3 som det skulle vara problem med.

  10. Surftown
    juli 6, 2011 @ 9:52 e m

    Det kan ta upp till en timme när man lägger till adresser för extern db åtkomst innan det fungerar och med rådande omständigheter så kan det ta lite längre.
    /MS

  11. Joakim
    juli 6, 2011 @ 9:54 e m

    Vi kan inte bifoga filer i våra mail till kunder, varför går ej detta?

  12. Surftown
    juli 6, 2011 @ 9:58 e m

    Välkommen tillbaka 😉 Kul att höra 😀
    /MS

  13. Johan
    juli 6, 2011 @ 10:02 e m

    ws51 skulle vara uppe för 24 timmar sedan enligt vad ni skrev igår. Varför ligger den fortfarande nere?

  14. Ragulin
    juli 6, 2011 @ 10:03 e m

    Oftast mäts tid i sekunder, minuter, timmar, dagar, veckor och så vidare. I min värld är ”lite tid” sekunder och minuter jag kan även sträcka mig till timmar men ni på Surftown verkar ha en annan tidsuppfattning. 🙁

  15. Thomas Nilsson
    juli 6, 2011 @ 10:05 e m

    Vår hemsida skulle varit online igår,eller natten till idag. enligt rapporten. På dagen var servern grönmarkerad och vår hemsida svarade på ping, men när kommer innehållet fram?

    Önskar att den kommer upp snarast!

  16. Christer Toivonen
    juli 6, 2011 @ 10:16 e m

    Tack. Jag ska försöka hålla ut till slutet

  17. S. N.
    juli 6, 2011 @ 10:17 e m

    Jodå, vi har fått tillbaka ”Control2 – panelen. För mig har det ingen betydelse alls. mydb5 är vad jag väntar på.

    Lustigt, hur även jag suttit långa stunder vid datorn idag, och läst inlägg i denna blogg, letat efter nyheter, väntat och försökt öppna hemsidan – liksom spännande, efter så lång tid, börja närma sig målet men ändå inte. Det har blivit ett rent känslomässigt deltagande! Mest synd tycker jag om dem som har ’production sites’ här – det har jag inte vågat, lyckligtvis.

  18. dlkjflk
    juli 6, 2011 @ 10:22 e m

    WS 43 .. ..

  19. Majsen
    juli 6, 2011 @ 10:24 e m

    Email in mina inboxes har helt forsvunnit, nar kan dessa aterstallas?

  20. Peter
    juli 6, 2011 @ 10:24 e m

    Jag kan fortfarande inte se mina skickade eller mottagna brev äldre än 2 dagar, var är dom? Inget av alla sparade adresser heller, när kommer detta tillbaka? Det går inte heller att bifoga dokument i webbversionen ,vilket jag kan leva med men dom gamla breven och adresserna är jag verkligen i behov av.

  21. Per Wikmans
    juli 6, 2011 @ 10:28 e m

    Måste hålla med tidigare inlägg om att det är lite Bagdad Bob över svaren här och de på Twitter.

  22. Johan
    juli 6, 2011 @ 10:28 e m

    Tack för slitet.

    En fråga: jag ser att servrarna kör php 4.4.9, kommer det att ändra till php5 framöver?

  23. Marcus
    juli 6, 2011 @ 10:39 e m

    Hej!

    Jag förstår att ni haft mycket men nu måste jag få svar. Vad händer med min domän?
    Det här är tredje gånger jag skriver på er blogg.

    http://www.senzumbrellas.se

    Tack och hälsningar,
    Marcus

  24. Will Lennard
    juli 6, 2011 @ 10:40 e m

    Hello,

    Well done for all your efforts in recovering from a natural disaster.
    Can you please tell me if i should be seeing all my archived emails in folders on my email account or have these been lost due to a recovery from backup. Our domain is swedishbiomimetics3000.com.

    Thanks

    Will (UK)

  25. Alfred
    juli 6, 2011 @ 10:41 e m

    Kan tyvärr bara instämma. Kontroll my ass. Jag har tappat flera hundra tusen kronor denna vecka. Har ni kontroll över dem också? Skicka gärna tillbaka dem i så fall.

  26. Christer Toivonen
    juli 6, 2011 @ 10:41 e m

    ws53 kör php 5.2.17

  27. Helen
    juli 6, 2011 @ 10:42 e m

    Om de ska sitta och svara här hela tiden så tar det ju tid från själva arbetet. Försök ha lite tålamod alla ni som ännu inte har allt i rullning, de gör allt de kan för att fixa det juh!

  28. MS
    juli 6, 2011 @ 10:47 e m

    Så du menar på fullaste allvar att det inte skulle vara möjligt att ha en eller flera personer ansvariga för att svara på inlägg på bloggen.

    It’s called customer service!!

  29. Christer Toivonen
    juli 6, 2011 @ 10:48 e m

    Jag kollade återställningsstatus kl 12.00 (https://surftownse.wordpress.com/2011/07/06/aterstallningstatus-1200/)
    och enligt den skall din server, ws51, komma igång idag så det är nog backupen som tar tid

  30. Christer Toivonen
    juli 6, 2011 @ 10:50 e m

    Surftown är oskyldiga till att Köpenhamn blev översvämmat = Force Majeure = inte skyldiga att betala någonting

  31. Christer Toivonen
    juli 6, 2011 @ 10:53 e m

    Dessa en eller flera personer håller på med att få igång servrarna så att alla kunder kommer online, det måste väl vara viktigare än att vara exakt uppdaterad om vad som händer?! De har kört i skit sen i lördags kväll och slitit som djur, de har gjort flera veckors arbete på några få dagar så sluta klaga ocvh inse att det tar tid

  32. Christer Toivonen
    juli 6, 2011 @ 10:55 e m

    Hello Will! I try to answer instead of Surftown. I’ve understand earlier that they will run backups on the email accounts later on so there shell not bee any data losses

  33. Sysadmin
    juli 6, 2011 @ 10:57 e m

    STATUS:
    Mail fungerar, men alla gamla mail är bortar, och det går inte att skicka bilagor.
    Inga av mina domäner går att nå, varken via HTTP eller FTP.

  34. Johan
    juli 6, 2011 @ 10:59 e m

    Fel Christer, ws51 skulle ha kommit upp igår.

    https://surftownse.wordpress.com/2011/07/05/aterstallningsstatus-2100/

    Den år 24 timmar försenad.

  35. Alfred
    juli 6, 2011 @ 11:01 e m

    Det var ju ett nödvändigt inlägg. Jag beskyller inte Surftown för att det regnade i Köpenhamn i helgen. Däremot svider det duktigt i min plånbok pga detta, och att jag fortfarande inte fått ett mail sen i lördags. Därför känns det märkligt att Surftown basunerar ut att läget är under kontroll. Själv har jag haft panik sen fyra dagar och har det än idag. Så Christer Toivonen, inse och respektera att folk är förbannade och förtvivlade. OK?

  36. Marty
    juli 6, 2011 @ 11:02 e m

    Jag håller med. Jag har viktiga mail som ligger och väntar på svar från mig. Jag behöver tillgång till dessa mail (som inte finns där nu) snarast så jag kan svara mina kunder.

  37. Christer Toivonen
    juli 6, 2011 @ 11:03 e m

    Ja, det stämmer, jag kollade bara sista återställningsstatusen, men de har varnat för att det kan ändras då det är backupen som tar tid, det har de sagt hela tiden så dessa tider är inte exakta, det skall man komma ihåh

  38. Christer Toivonen
    juli 6, 2011 @ 11:05 e m

    Mailen kommer att komma tillbaka. Har du kollat sista återställningstatusen på servern: https://surftownse.wordpress.com/2011/07/06/aterstallningstatus-1200/

  39. Marty
    juli 6, 2011 @ 11:05 e m

    Alla mina mail är också borta. Jag kräver att dom ska tillbaka i min inbox !

  40. Emil Fransson
    juli 6, 2011 @ 11:06 e m

    ”Surftown frånskriver sig allt ansvar för skador och förluster som drabbar Kunden i samband med Kundens Abonnemang, inräknat utnyttjande av och utebliven möjlighet till utnyttjande av Kundens hostingprodukt eller Surftowns produkter i övrigt, oavsett skäl, såvida inte Surftown uppsåtligen har agerat till förfång för Kunden eller med grov oaktsamhet.”

    Det är frågan om det inte bör betraktas som grov oaktsamhet att placera serverar med så viktig information på en så pass sårbar plats!

    Nu får vi koncentrera oss på att komma online och lösa de faktiska problemen.

    Huruvida Surftown står ersättningsskyldiga (utöver de ”plåster på såren” jag finner för självklara) eller ej rent juridiskt får nog en rättsprocess avgöra.

    En fråga till Surftown, hur vet jag när mina mailkonton återskapas och jag får tillgång till mina mappar och mail?

    /Emil Fransson

  41. Will Lennard
    juli 6, 2011 @ 11:08 e m

    Thanks for the information. How do i know which server we are mounted on?

  42. Christer Toivonen
    juli 6, 2011 @ 11:08 e m

    Jag har frågat Surftown på Twitter, återkommer så fort jag fått svar

  43. Christer Toivonen
    juli 6, 2011 @ 11:09 e m

    What is your site?

  44. Helen
    juli 6, 2011 @ 11:10 e m

    Ja

  45. Christer Toivonen
    juli 6, 2011 @ 11:12 e m

    My answer to your question on how to get the server was placed further down so I answer here too so you don’t miss it. I can check it for you, whats your site?

  46. Jan-Olof Ståhlsten
    juli 6, 2011 @ 11:13 e m

    Kan fortfarande inte öppna företagets hemsida!!!
    All gammal e-post (före katastrofen) saknas fortfarande!!!
    VAD ÄR DET SOM FUNKAR TILL 100% ???

  47. Jugge
    juli 6, 2011 @ 11:14 e m

    Mailservern vidarebefodrar inte våra mail fast att det är så inställt i kontrollpanelen. När förväntas detta att funka?

  48. Marcus
    juli 6, 2011 @ 11:26 e m

    Tack så mycket Christer!

    Marcus

  49. Bo-Anders
    juli 6, 2011 @ 11:33 e m

    swedishbiomimetics3000.com is mounted on wsw6
    Your mail server is mail8.surf-town.net

  50. team1m
    juli 6, 2011 @ 11:34 e m

    Fortfarande kan man inte titta på min hemsida. Undrar när det är tänkt att fungera?
    Eftersom jag har många som vill se på min hemsida.

1 2