We have Control!

Kära kunder,

Så är er kontrollpanel tillbaks online. Vi har testat den senaste timmen, och allt ser ut att fungera igen. Nu kan upprätta e-postadresser, ändra domäninställningar och allt vad du nu kan tänka dig. Vi reserverar oss för att allt inte fungerar 100% då det rör sig om en stor och komplex plattform. Vi har fortfarande en hel del finslipning framför oss.

Efter att Krisberedskapsmyndigheten fick 7-10 miljoner liter vatten utpumpat från Lautrupsgade 9 i Köpenhamn kunde vi få tillgång till vår serverhall söndag kl. 14:00. Sedan dess har det nu gått 78 timmar med oavbrutet arbete. Vitala servrar har flyttats till Amager, där vi lyckligtvis precis har väsentligt utbyggt kapaciteten.

Krisberedskapsmyndighetens assistans och en ny serverhall har förberett våra möjligheter för att komma tillbaks relativt snabbt (med tanke på situationen) och vi förväntar oss att komma i mål väldigt snart. Vi har fortfarande 100% av arbetsstyrkan på uppgiften. De sista 100 med driftproblem är minst lika viktiga som de första 20.000.

Vänliga hälsningar

Kresten Bach Søndergaard
Kommunikationschef
Surftown

100 Comments

1 2
  1. Thomas
    juli 6, 2011 @ 11:35 e m

    Man blir ju lite nyfiken när det gäller ”Daglig backup” åttagandet.

  2. Micke
    juli 6, 2011 @ 11:36 e m

    Känns lite surt att skriva att man har kontroll när man inte har alla servrar uppe och snurrar, kan man ge ett besked om när dom kan vara uppe (uppskattad tid) istället för a<tt hänvisa till hårdvaran, vi användare har ingen aning om vad det är för hårdvara…

  3. Surftown
    juli 6, 2011 @ 11:36 e m

    Jag beklagar att du tolkar det på det viset. Vi är bara glada att få kunna meddela en massa av våra kunder att de äntligen har fått sin hemsida online igen – samtidigt som vi förstår att det kvarstår en hel del kunder som ännu inte har fått det.

    Jag försöker inte på något sätt förminska din frustration! Vi förstår mycket väl att du är frustrerad – och med all rätt! Jag säger bara att vi, med tanke på situationen, är riktigt glada över att 80% av våra kunder var online efter så lite som 24 timmar och vi idag har den absolut största majoriteten av våra kunder är online.

    Vi har från dag 1 arbetat oavbrutet och ihärdigt med att få alla våra kunders webbhotell online. Som vi sagt tidigare, så är de sista 100 kunderna lika viktiga för oss som de första 20.000.

    /JG

  4. Surftown
    juli 6, 2011 @ 11:37 e m

    Ett känt fel, som vi arbetar på att få åtgärdat. Beklagar!

    /JG

  5. Christer Toivonen
    juli 6, 2011 @ 11:38 e m

    I terrible sorry, I missed that you wrote the domain, i’m getting tired! Your domain is wsw6 but it’s not on the lists for recovery so it may take sometime before it’s online

  6. Surftown
    juli 6, 2011 @ 11:38 e m

    Allt indikerade på att ws51 skulle varit online för 24 timmar sedan, men eftersom situationen vi befinner oss i är helt unik för oss så finns det en mängd okända variabler som spelar in.

    Men just nu är det främst hårdvaran som bestämmer när den är tillbaks, det vill säga hur snabbt den kan läsa in filer från sin backup och skriva dem till ert webbhotells storageserver. Men vi gör allt vi kan för att påskynda processen!

    /JG

  7. Surftown
    juli 6, 2011 @ 11:40 e m

    De kommer kontinuerligt återställas från backup – en process som tyvärr är relativt långsam. Men de kommer komma tillbaks så småningom!

    /JG

  8. Surftown
    juli 6, 2011 @ 11:44 e m

    Kör servern med PHP 4.4.9, så ligger du helt enkelt på en PHP 4-server. Kontakta supporten, så blir du flyttad till en PHP 5-server så snart vi är tillbaks i normal drift.

    /JG

  9. Richard Löfwenberg
    juli 6, 2011 @ 11:46 e m

    Extern databasåtkomst fungerar fortfarande inte, efter två timmar, väntar tålmodigt några timmar till

  10. Surftown
    juli 6, 2011 @ 11:46 e m

    Ni kommer båda få era mejl återställda, det ska ni inte behöva vara oroliga för. De återställs just nu från vår backup, men det är en ganska långsam process. Så era mejl kommer sakta trilla in i er inbox, efterhand som tiden går.

    /JG

  11. Surftown
    juli 6, 2011 @ 11:48 e m

    Beklagar att du inte fått svar förrän nu.

    Din webbservers storageserver är på väg att komma online, men det är ibland väldigt svårt att estimera hur lång tid det tar. Allt indikerade på att den skulle vara online igår, men tyvärr blev det inte så. Men vi arbetar så hårt vi kan på att få den online så snart som möjligt.

    /JG

  12. Surftown
    juli 6, 2011 @ 11:50 e m

    Yes, all your mails will be restored from backup as time progresses. It’s a fairly slow process, but we’re doing everything we can to speed things up.

    And Christer, thanks for all your help and support. Please, go get some sleep! 🙂

    /JG

  13. RC Expert
    juli 6, 2011 @ 11:52 e m

    Så en supportansvarig, receptionist eller annat liknande agerar närverktekniker nu. Inte konstigt att vi fortfarande inte har våra webshoppar online!!!

  14. Surftown
    juli 6, 2011 @ 11:52 e m

    Ditt företags hemsida ligger på wsl3, som just nu håller på att återställas från backup. Denna process, precis som processen med att återställa all gammal e-post, är tyvärr en relativt långsam process. Men de kommer båda komma tillbaks så småningom, och vi gör allt vi kan för att påskynda processen.

    /JG

  15. Surftown
    juli 6, 2011 @ 11:56 e m

    Så snart vi har fått all grundläggande infrastruktur (web-, databas- och e-postservrar) på plats, så kommer vi påbörja att åtgärda alla funktioner som ännu inte fungerar helt och hållet.

    /JG

  16. Surftown
    juli 6, 2011 @ 11:59 e m

    Din hemsida ligger på ws44, som får sin data återställd just nu. Det är tyvärr väldigt svårt att ge ett precist tidsestimat på när den kan tänkas bli färdig, men vi gör allt för att det ska gå så snabbt som möjligt.

    /JG

  17. Surftown
    juli 7, 2011 @ 12:05 f m

    Det var en ordvits på ordet ”kontrollpanel” – inget illa menat.

    Tyvärr är det extremt svårt att ge något tidsestimat, eftersom det rör sig om miljontals filer som ska läsas och skrivas – och det är hårdvaran som tyvärr bestämmer hastigheten, och den hastigheten går upp och ner hela tiden beroende på storleken och typen av fil den läser och skriver.

    /JG

  18. Surftown
    juli 7, 2011 @ 12:08 f m

    Tålamod är en dygd…

    Allt är tyvärr inte 100% funktionell ännu, men vi kommer arbeta på att få allting åtgärdat så snart grundläggande infrastruktur är på plats – det vill säga alla e-post-, databas- och webbservrar.

    /JG

  19. Webmaster
    juli 7, 2011 @ 12:09 f m

    När mina web sidor kommer igång igen????? och kan jag lägga nya poster???
    poshtibanan.org/com/net
    Nu är jag i dag 5 och you have control but not me!!!

  20. KV
    juli 7, 2011 @ 12:13 f m

    Allt funkar förutom att jag inte kan se mina ”gamla mail”. kommer de tillbaka?

  21. Christer Toivonen
    juli 7, 2011 @ 12:17 f m

    Thanks, JG, but hang out a little bit more! 🙂

  22. Christer Toivonen
    juli 7, 2011 @ 12:18 f m

    Nej, men det är bara teknikerna som har svaren och för att få dem så måste supportansvarig, receptionist eller annat liknande störa en tekniker för att få dem och då måste han avbryta sitt arbete

  23. Bo-Anders
    juli 7, 2011 @ 12:23 f m

    Och där var ws27 igång, ser jag 🙂

    Allt verkar fungera som det ska…

  24. Surftown
    juli 7, 2011 @ 12:29 f m

    Japp, de kommer komma tillbaks så småningom!

    /JG

  25. Christer Toivonen
    juli 7, 2011 @ 12:29 f m

    Alfred:
    Jag förstår att folk är förbannade och förtvivlade men ta inte ut det på Surftown som gör allt de kan för att minimera skadorna för sina kunder. Internet är sårbart och det innebär en risk att använda det, det är bara att inse.

    Emil Fransson:
    Varför skall Surftown betala?! De har inte varit grovt oaktsamma för de har inga servrar i någon källare utan de har, precis som de flesta andra webbhotell, placerat sinm strömförsörjning under gatunivå för att b la underlätta kylning och de dörrar som ska skydda anläggningen höll inte då det var ett extremt och oförutsett oväder med extrema mängder vatten under kort tid. Det hade ingen kunnat gardera sig emot så det Surftown har råkat ut för är en oförutsedd, yttre händelse, alltså force majeure, och då är de inte skyldiga att betala någonting, inte ens ”plåster på såren”. En vanlig försäkring gäller inte heller under sådana omständigheter.

  26. Surftown
    juli 7, 2011 @ 12:32 f m

    Härligt! 🙂

    /JG

  27. Christer Toivonen
    juli 7, 2011 @ 12:34 f m

    De återställs från backup enligt Återställningstatus: https://surftownse.wordpress.com/2011/07/06/aterstallningstatus-1200/
    De kan inte svar på hur lång tid det kan ta beronmde på filstorlekar etc.

  28. Christer Toivonen
    juli 7, 2011 @ 12:35 f m

    Det tog alltså cirka 12 timmar att köra backupen eftersom den var grönmarkerad kl 12

  29. Christer Toivonen
    juli 7, 2011 @ 12:39 f m

    Och det är smärtfri process, ett litet tag när man blir tvungen att vara offline mne sen funkar det, jag har själv bytt och ångrar mig inte.

  30. Helen
    juli 7, 2011 @ 12:43 f m

    precis!

  31. Bo-Anders
    juli 7, 2011 @ 12:45 f m

    Grönmarkeringen tidigare var nog ett misstag – den gick aldrig att kontakta.

    Den blev såsmåningom rödmarkerad igen (och är det fortfarande enligt senaste återställningsstatus https://surftownse.wordpress.com/aktuell-aterstallningsstatus/ )

    Men nu är den alltså uppe 🙂

  32. Christer Toivonen
    juli 7, 2011 @ 12:52 f m

    Tyvärr tar det nog lite tid till för din server är med på sista Återställningsstatusen, Torsdag, 7:e juli, kl. 00:35, och den är rödmarkerad,

  33. Christer Toivonen
    juli 7, 2011 @ 12:53 f m

    Se mitt svar här.

  34. Andreas
    juli 7, 2011 @ 1:24 f m

    Om du nu har flera hundratusen kronor hängande på bara en vecka så omsätter du i din verksamhet ganska många miljoner om året… hur kommer det sig då att du lägger alla äggen i samma korg, hos ett lågprishotell?

    Jag har läst vad folk skriver, jag förstår att folk är frustrerade… men mest blir jag bara förbannad på allt jävla gnäll. Skaffa redundanta system om det är affärskritiska lösningar. Man litar inte på någon enskild lösning när det handlar om stora pengar. Och gör man det är man tyvärr en idiot.

  35. johan12345
    juli 7, 2011 @ 1:57 f m

    Måste tacka alla tekniker på surftown som slitit med detta. Är grymt glad att ni faktiskt fick tillbaka min databas för mitt helt privata och ganska oviktiga forum. Om det nu var så att ni faktiskt läst tillbaka en backup så är detta bevis på att er restore fungerar som den ska.

    Till er som gnäller och har privatabb. Lägg ner det är så billigt och ändå får man grym upptid detta är ju ett extremt case.

    Och ni som kör företagsabb. Kanske skulle se till att köra backup offsite eller onsite eller hur det nu blir. Dvs backa ert data på surftown till annan plats. Och är det affärskritiskt kanske titta på en vassare och självklart mycket dyrare lösning.

    Tack för allt jobb!

  36. Knut
    juli 7, 2011 @ 2:32 f m

    Tack Andreas… Äntligen en vettig formulering! Har följt bloggen, och framförallt kommentarerna, sedan jag märkte att mina sidor eller mailservern inte gick att nå, och bara blivit alltmer övertygad om folks idioti för varje gnälligt inlägg om hur enormt stora summor som skulle gått förlorade hos företag som trots detta inte tagit sig råd att satsa på sin egen säkerhet när det gäller den enda inkomstkanal de har, nämligen Internet. Är man i sin verksamhet så hundraprocentigt beroende av att hemsida, webshop, orderhanteringssystem, e-post och allt vad det nu kan tänkas vara fungerar precis hela tiden kanske man skulle haft allt detta på en egen server, föreslagsvis då på vinden, för att minimera risken för översvämningsrelaterade problem, eller kanske bara haft vett nog att betala lite extra för säkrare lösningar. Annars får man nog inse att ”man får vad man betalar för”, och Surftown är ju långt ifrån det dyraste alternativet på marknaden. Däremot är de, i mitt tycke, det mest prisvärda, vilket inte är detsamma som det tryggaste. Själv föredrar jag att ha min mobiltelefon påslagen, så kan mina kunder enkelt nå mig vad det än gäller…

  37. Pelle
    juli 7, 2011 @ 3:12 f m

    Allt snack om Force Majeure , här kan ni som är drabbade (inklusive surftown) läsa vad som gäller.

    https://www.tdslaw.com/newsletter/2011/June/articles/Flooding_and_Force_Majeure_Clauses.pdf

  38. RC Expert
    juli 7, 2011 @ 4:10 f m

    Varför ska en support ansvarig störa, dom ska bli uppdaterade.Teknikerna måste väll göra en rapport på vad som har gjorts eller dom jobbar på lite måfå.
    Företag som sitter på sina egna servrar har det som rutin. Kanske har 1000 anställda. Hur många abonnenter har Surftown. Deras rutiner borde vara lite bättre än att en receptionist ska behöva störa. Kom inte och säg att de jobbar 24/7 heller för det tror jag när jag ser det.

  39. RC Expert
    juli 7, 2011 @ 4:15 f m

    Säger du som har fått upp ditt privat abonnemang.
    Surftown ska göra backup och företagsabb är inte mycket billigare än på andra ställen. Backup brukar göras till en annan serverhall på annan plats, inte på samma server i samma lokal eller en som står vid sidan om. Det är ändå rätt logiskt om man driver ett webhotell att tänka på lite sånt. Men det är ju lättare att lägga allt ansvar på kunderna.
    Hade ni med privat abonnemang drabbats lika hårt som företagsabonnemang så hade man hört en annan visa från er.

  40. Johan
    juli 7, 2011 @ 7:27 f m

    Ok. Tack för svar!

  41. Håkan
    juli 7, 2011 @ 8:20 f m

    Vart är våran hemsida?!?! Våran chef är galen!!! :@

  42. Alfred
    juli 7, 2011 @ 8:35 f m

    Håller med dig. Är kund till Surftown. Således en idiot.

  43. Tomas
    juli 7, 2011 @ 9:03 f m

    När mailen återställs, försvinner mina senaste då som vid en vanlig backupåterst. eller synkas de? Jag kör IMAP.

  44. Zeke
    juli 7, 2011 @ 10:40 f m

    Vart har vår domän roboshop.se tagit vägen?!!
    Vi har inte upplevt några driftstörningar pga vattenskadan FÖRRÄN NU? Så det verkar inte bli bättre och bätre hos surftown, snarare sämre och sämre!
    Vad händer?

  45. Will Lennard
    juli 7, 2011 @ 10:52 f m

    Christer,
    good morning, i hope that you have had a bit more sleep now. You said yesterday to me that our server was wsw6 which isnt currently listed for restore. Do we have any sort of vague time when this will be in process for being restored. Having no email data makes it very hard to work as a company and our losses are growing!

    Thanks
    Will

  46. Håkan
    juli 7, 2011 @ 10:56 f m

    Våran omsättning har sjunkit med 80-90% sen i måndags pg.a att våran hemsida ligger nere. CHEFEN VILL HA ETT TELEFONSAMTAL FRÅN DRIFTANSVARIG OMEDELBART!!!! 070-3452801

  47. Surftown
    juli 7, 2011 @ 11:23 f m

    Your webserver is up and running. Your emailarchive are being restored and they will appear in your inboxes as soon as possible.

  48. Will Lennard
    juli 7, 2011 @ 11:39 f m

    thanks for the update. but, can you give a rough idea of time for the archived data, this week? or next week? or next month?
    I need to be able to feed back to the company with some details.

    regards

    Will

  49. Jworld
    juli 7, 2011 @ 10:28 e m

    Vart är världen på väg? Webbplatsen nere i några dagar och det låter på vissa som att jorden håller på att gå under… komiskt.

    Bra kämpat Surftown! Sen föreslår jag ett års gratis webbhotell som kompensation till oss kunder =)

  50. RC Expert
    juli 8, 2011 @ 11:03 f m

    Websida med en blogg om vad man haft på sig under dagen är en sak men driver man en verksamhet via en webshopp så drabbar det en hårt.
    Alla har inte fysiska butiker
    Komiskt att du inte tänkte på det. Alla har inte det bara för nöjes skull.

1 2