Tre goda råd till ditt företag innan du börjar använda sociala medier

Om du driver ett företag, eller är anställd i ett, som funderar på att börja med sociala medier så vill vi gärna ge tre goda råd innan du startar.

Fokusera på de viktigaste sociala medierna

Du inser nog redan nu att ditt företag inte kan finnas på alla sociala medier. Det finns helt enkelt för många att välja mellan, och det går inte att uppbringa det engagemang som behövs för att klara av alla medier på samma gång.

Börja istället med att fundera på vilka sociala medier som är betydelsefulla för ditt företag, välj sedan ut de som är viktigast och håll dig till dem. I dag är de största och mest populära Facebook, Twitter och Google+, och enbart tack vare deras storlek är det meningsfullt att finnas med på dessa.

Nästa vecka kan du läsa mer om hur du skapar en sida till ditt företag på Google+ och på Facebook, och hur du kommer igång med att använda den.

Hitta ett bra verktyg för att administrera konton

Det finns en rad olika verktyg som kan göra livet enklare för den person som administrerar olika verksamhetskonton på sociala medier, men många av dem kostar också mycket pengar att använda. Som tur är kan du även hitta utmärkta verktyg som inte kostar skjortan. Några av de mest populära, som vi känner till, är Hootsuite, Sproutsocial och Sendible – men det finns säkert flera andra potentiellt lika bra verktyg.

Fördelen med ett sådant verktyg är att du får en överblick över relevanta inlägg om exempelvis ditt företag, och du kan även posta inlägg direkt på olika ställen om det finns behov av det. Flera av verktygen erbjuder även enkel statistik över dina aktiviteter.

Tänk på att administrering av Google+ Pages via sådana verktyg ännu inte stöds till 100 procent av Googles sida, men det dröjer nog inte länge förrän även det är möjligt fullt ut.

Tänk långsiktigt

Om du har tänkt engagera dig i sociala medier, så gör det helhjärtat och långsiktigt. Sociala medier är inte en snabblösning, deras största styrka är snarare möjligheten att bygga upp långsiktiga relationer med kunderna – och det tar tid.

Det innebär också att fokus inte bara ska ligga på att skaffa så många följare och fans som möjligt, utan snarare hur du kan aktivera dessa. Skapar du exempelvis en tävling kan du kanske få många fans på din Facebook-sida, men hur många av dem tror du kommer delta aktivt när tävlingen är slut?

För att säkra sammanhang och hållbarhet i ditt engagemang i sociala medier, kan du exempelvis skapa en enkel kommunikationskalender där du planerar vilket innehåll du vill posta under perioden. Det handlar inte om avancerad planering, men det bör ändå göras.

Försök även att hitta en balans i innehållet mellan att prata om ditt eget företag och ta upp ämnen som inte nödvändigtvis handlar om ditt företag men ändå är relevant för de personer som följer dig på Facebook eller Twitter. Det är ingen som orkar engagera sig om du bara pratar om ditt eget företag hela tiden – du skulle förmodligen inte vilja sitta en hel middag och prata om dig själv heller (såvida du inte har några verkligt intressanta historier att berätta).

One Comment

  1. Strugglebrother
    augusti 1, 2012 @ 2:24 e m

    Vad är Facebook, något nytt?