Surftown 99% tillbaks i drift sedan kl. 15:00

Kära kunder,

Ännu en dags tålamod väntar för världens bästa kunder. Nu är det inte mer våra tekniker kan göra för att sätta fart på processen. De sista få servrarna återställs från backup, och det tar den tid det tar. Vi har tyvärr fortfarande en mindre mängd kunder (runt 1000) som vi försöker hålla humöret uppe på, här på bloggen och på Twitter.

Hela dagen idag har gått till att hitta sätt att påskynda, optimera eller hacka sig runt den hastighet som en server kan återställas i från backup. Sedan inatt har vi kämpat med att påskynda återställningen av de sista 5000 kunder, som i värsta fall fortfarande var berörda. Men återställning från backup är tyvärr extremt tidskrävande, då vi behöver överföra upp till 15 miljoner små filer. Och det är just mängden filer, och inte dess storlek, som tar tid.

Sedan senaste servern blev klar kl. 14:53 idag är antalet berörda kunder estimerade till under 1000. Detta är våra mest olyckligt lottade kunder, och vi funderar just nu på om vi kan göra något alldeles speciellt för er (och innan jag blir helt överöst av kommentarer; vi kommer försöka göra något speciellt för alla som har varit påverkade av denna situation).

Vi är 99% återställda och nu rullar återställningsprocesserna tills de blir färdiga, och det är inget vi kan påverka mer. Vi har dock lyckats beräkna återställningshastigheten för de enskilda webbservrarna, baserat på dess hastighet fram tills nu, och kan därför presentera följande tidsplan på när de kommer online:

  • ws51 och ws43:  återställning beräknas vara klar innan 06:00
  • ws42, ws44, wsl1, wsl3: återställning beräknas vara klar innan kl. 22:00 fredag
  • E-postservrar: Sista arkiven är beräknat helt återställda innan fredag kl. 18:00

Kom ihåg att detta är baserat på den hastighet som de har återställts i fram till nu. Det kan gå snabbare men bör inte gå långsammare…

Det har varit en tuff tid, men vi kommer över helgen fortsätta med utökad beredskap, folk på Twitter både tidigt och sent, tekniker för att åtgärda eventuella driftproblem för enskilda kunder, o.s.v.

Ett särskilt tack från mig går till våra tekniker som har kämpat på något otroligt, ända sedan den första försökte kämpa sig igenom vattenmassorna lördag kväll. Ni har varit (och är) fantastiska – jag har helt enkelt aldrig sett något liknande tidigare. Bra kämpat – oavbrutet, 24/7, med ögon röda som hos vita kaniner och på en ohälsosam diet av kaffe, Red Bull och pizza. Jag är imponerad!

Surftowns kontor är fortfarande inte tillbaks i drift. Därför har vi ingen telefonsupport imorgon (fredag) heller, då telefonsystemen är ur drift. Kundservice och Surftown öppnar dock som vanligt igen på Måndag – vi på Twitter försöker att vara här den mesta av tiden, även över helgen. Det finns dock ett familjeliv som också behöver återställas.

Mina tankar går till de sista 1000: Vi är skyldiga alla, särskilt er, en förbehållslös ursäkt. Hade vi vetat vad vi vet idag, då vi köpte ”Danmarks bästa serverhall” av Tiscali i en källare vid hamnen, så tror jag vi hade agerat annorlunda. Jag är helt övertygad om att det kommer ett bättre och säkrare Surftown ut allt detta.

Vänliga hälsningar

Kresten Bach Søndergaard
Kommunikationschef
Surftown

125 Comments

1 2 3
  1. Surftown
    juli 7, 2011 @ 9:52 e m

    Det finns tyvärr en risk att din egna backup skrivs över med vår. Men det värsta som händer är att du får då ladda upp din egna backup igen, om du så önskar.

    /JG

  2. Chris
    juli 7, 2011 @ 9:53 e m

    Din små matematikfunderingar gör ingen människa glad då de inte kan appliceras på en servermiljö, ta reda på fakta först och plocka sedan fram miniräknaren

  3. Chris
    juli 7, 2011 @ 9:55 e m

    Hejsa Surftown, bra att ni äntligen går i svaromål för idioti och okunskap kan bara tystas ner av fakta och kunskap

  4. Surftown
    juli 7, 2011 @ 9:55 e m

    Ditt exempel utgår från att alla filer är mer eller mindre identiska i storlek och typ, och dessutom inte över ett nätverk, och så ser inte ett webbhotell ut. Det är den enkla förklaringen på det hela.

    Dessutom så har återställningen inte körts i 5-6 dygn, utan snarare 3-4 dygn. Återställningen av de allra flesta servrarna påbörjades trots allt efter flytten i söndag.

    /JG.

  5. Hmmm.
    juli 7, 2011 @ 9:58 e m

    Finns ingen gräns på självberömmelsen. En kompis använder ett annat webbhotell baserat i KBH. Tänker inte namnge det webbhotellet, för detta är inte platsen, tiden och forumet för sådan info. Han (min kompis) har inta haft några problem under helgen som var.
    Hmmm….vilket skall man välja? Det som klarat sig undan utan några driftstörningar eller det som har legat nere mer än halva veckan och ovanpå det berömmer sig själv fast inte alla kunder kommer åt sina grejer? Kanske vore det bra att inte hamna i denna situation överhuvudtaget. Detta är något som andra KBH-baserade webbhotell har gjort. Kanske kan ”självberömmelsen” kasta ett getöga på hur de andra webbhotellen i KBH har garderat sig och arbetar för att inte hamna med huvudet under vattenytan.

  6. Joakim Berg
    juli 7, 2011 @ 10:00 e m

    Hej

    Måste vara fel på mail4. Jag får inte några mail längre.
    De gamla mailen har inte heller kommit tillbaka.

    Sedan ser jag fram emot imorgon då wsl1 skall vara tillbaka.

    Men kolla mailen asap

  7. Chris
    juli 7, 2011 @ 10:00 e m

    Jag vill inte betala kanske 10gånger mer för mitt webbhotell så byt till ett annat som har SSD och betala själv kostnaden för det, jag är otroligt nöjd som det är!

  8. Surftown
    juli 7, 2011 @ 10:00 e m

    Det är ingen idioti, det är ren frustration och besvikelse. Ingen ska behöva vara med om ett sånt här avbrott, och vi tar det helt och hållet på oss. Men jag vill gärna vara så öppen som möjligt och informera om varför det tar sådan tid.

    /JG

  9. Surftown
    juli 7, 2011 @ 10:01 e m

    Jag har redan rapporterat det till teknikerna, och de håller på att undersöka.

    /JG

  10. Martin Skillingshage
    juli 7, 2011 @ 10:04 e m

    +1

  11. Per Wikmans
    juli 7, 2011 @ 10:04 e m

    Chris:
    Vad skiljer en servermiljö från min stationära burk? Tar naturligtvis lite längre tid på ett lågpresterande nätverk. Dessutom, skriver inte det här för att göra dig glad.

    Surftown:
    ws44 ska var återställd på fredag kl 20.00. Från söndag blir det väl fem dygn? Och, ju mindre och fler filer ju längre tid, därför borde väl fonter vara ett bra exempel?

  12. Chris
    juli 7, 2011 @ 10:05 e m

    Ja, vad ska man välja? Det webbhotell som varit utsatt för en riktig katastrof och klarat av flera veckors jobb på några få dagar eller ett webbhotell som inte varit utsatt för någon katastrof än och som med 100%-ig säkerhet kommer att fixa en liknande katastrofsituation, som den Surftown varit utsatt för, mycket sämre? Byt, du, så vi andra slipper ditt gnäll.

  13. Chris
    juli 7, 2011 @ 10:08 e m

    Nej, det ska Gudarna veta att glad blir man inte av din okunskap om skillnaden mellan servermiljö och din lilla stationära burk, snarast gråtfärdig. Varför inte utnyttja Google och läsa på lite om servermiljö och sedan göra ett nytt räkneexperiment med rätt variabler?

  14. Stefan P
    juli 7, 2011 @ 10:10 e m

    Snälla analfabet. Be någon läsa texten åt Dig och dessutom förklara den sista tlll Dig personliga meningen

  15. Per Wikmans
    juli 7, 2011 @ 10:12 e m

    Chris:
    Du heter väl egentligen Christer Toivonen från E-Tuna?

  16. Hmmm.
    juli 7, 2011 @ 10:13 e m

    Ha lite (mycket) empati för de stressade och förtvivlade kunderna som inte orkar eller av ren stress missar att läsa alla dina tidigare inlägg JG.
    Meningar i stil med ”Som jag skrev i en annan kommentar” är helt onödiga. Det hade räckt med att börja inlägget med ”Vi har redundans på allt…”.
    Det är din skyldighet att bemöta förkrossade kunder med empati och 100% förståelse och innebär det att du måste skriva samma svar 100 gånger så är det din skyldighet att göra det eller lägga in en länk som refererar till dina tidigare svar. Så gör man när man värnar om sina kunder och är 100% kundorienterad.

  17. Chris
    juli 7, 2011 @ 10:15 e m

    En katastrof är en yttre oförutsedd händelse och Surftown är alltså inte ansvariga för att den har inträffat. Det man då kan förvänta sig som kund är hjälp från er i förhållande till de pengar man betalt för er service och era tjänster och som jag ser det så överträffar ni mina förväntningar och mina krav jag kan ställa på er och ert sätt att hantera och lösa krisen. Ni har utfört flera veckors, om inte månaders, jobb på någrta få dagar.
    Om jag hade betalat 10 gånger mer så hade jag kunnat ställa 10 gånger högre krav, enkel matematik, men vissa här fattar inte att man får faktiskt vad man betalar för och kan inte kräva mer därför kallar jag det idioti och okunskap

  18. Chris
    juli 7, 2011 @ 10:16 e m

    ?

  19. Henrik Ståhl
    juli 7, 2011 @ 10:17 e m

    Nu får det vara nog.
    Ni känns inte trovärdiga i er rapportering, eller i ert arbete med att återskapa till normal status. har inte kommit åt mailen sedan i lördags. Sitter och väntar på ett viktigt avtal. Er säkerhet känns som ett litet hobby företag. En av de 1% bull….

  20. Per Wikmans
    juli 7, 2011 @ 10:18 e m

    Eller Bror Duktig

  21. Martin Skillingshage
    juli 7, 2011 @ 10:20 e m

    Hej,

    Det underlättar om du använder ”Reply”-knappen under inlägger du vill besvara, lite enklare att hänga med för såna som jag som sitter och slöläser lite då och då. 🙂

  22. Hmmm.
    juli 7, 2011 @ 10:20 e m

    Bra svar, JG.
    Detta är inte forum för ord som ”idioti”.

  23. Per Wikmans
    juli 7, 2011 @ 10:22 e m

    Ja,ja. Sorry.

  24. Chris
    juli 7, 2011 @ 10:23 e m

    Bror Duktig?! Vad tusan menar du?!

  25. Martin Skillingshage
    juli 7, 2011 @ 10:25 e m

  26. Jan
    juli 7, 2011 @ 10:26 e m

    Nej, men tydligen för analfabet? Vissa personangrepp går bra men andra inte?!

  27. Per Wikmans
    juli 7, 2011 @ 10:27 e m

    Du vet ju allt och håller ordning på en blogg som ju inte egentligen är en dialog med vårt webbhotell. Du jobbar väl inte där?
    De flesta andra vågar använda våra namn.

  28. Vi som hejar på Per Wikmans
    juli 7, 2011 @ 10:27 e m

    Den där Christer Toivonen var riktig mardröm. Honom kommer vi ihåg. Men ”Vi som hatar rövslickare” fick tyst på honom.

  29. Per Wikmans
    juli 7, 2011 @ 10:28 e m

    Bra Martin, förklarar mitt tidigare.

  30. Jugge
    juli 7, 2011 @ 10:29 e m

    Mail1 har inte fungerat på ett par timmar nu.. vore tacksam om detta kunde lösas omgående..

  31. Per Wikmans
    juli 7, 2011 @ 10:30 e m

    Och den här Chris verkar vara en dubbelgångare.
    Dax att sova, god natt.

  32. Petrus Bergman
    juli 7, 2011 @ 10:30 e m

    Jag är också nöjd med Surftown (nåja, kanske inte just nu då med 5+ dagars nedtid) och har inga planer på att byta i dagsläget. Det var mer ett förslag för framtiden för att minimera återställningstiden ifall liknande incident skulle hända igen. Sen behöver det ju inte kosta 10 ggr så mycket. SSD må vara dyrare i inköp, men antagligen billigare i drift (mindre ström, mindre värme). Och kanske behöver man inte heller ha så mycket utrymme på webbhotellen som det är nu. I mitt Advanced-konto är det 20GB och det räcker mer än väl till det jag använder det till. Jag kan nog tänka mig att halvera det om jag vet att allt ligger på snabba diskar som snabbt kan återställas vid behov.

  33. Vi som hejar på Per Wikmans
    juli 7, 2011 @ 10:32 e m

    Låt surftown svara på frågorna. De som ställer frågorna vill ha svar av Surftown och inte några inlägg av någon som kallar de för idioter.

  34. Chris
    juli 7, 2011 @ 10:33 e m

    Tack för det klargörandet, jag fattade ingeting, jag har inte varit ute på bloggen sen igår morse då min webbplats kom tillbaka så jag gick ut kväll av nyfikenhet för att se vad händer och hur det går för Surftown och upptäcker att det är kaos här med folk som ska dela med sig av sina synpunkter från höjden av sin klokskap som ligger någonstna i höjde med fotknölarna. God natt allihop

  35. Surftown
    juli 7, 2011 @ 10:33 e m

    Ja, det stämmer att det blir 5 dygn. Jag trodde han menade att det har gått 5-6 dygn hittills. Mitt fel, jag som missförstod.

    Men exemplet kan inte riktigt appliceras på en server med hundratals kunder. Vi pratar komplexa och väldigt stora katalogstrukturer som ska återskapas, tillsammans med de miljontals filer som ska öppnas, läsas, överföras, skrivas och stängas.

    Hade man kunnat kopiera en fil, mäta tiden på den, och sedan interpolera så hade vi kommit med precisa tidsestimat för länge sedan. Men så enkelt är det inte.

    /JG

  36. Surftown
    juli 7, 2011 @ 10:34 e m

    Vänligen påbörja ingen form av pajkastning eller personliga påhopp. Försök hålla diskussionen på en vänlig och sansad nivå.

    /JG

  37. Piotr
    juli 7, 2011 @ 10:35 e m

    Ledsen?
    Knappast han tillförde ju något meningsfullt !
    En länk till en youtubevideo som jag redan sett iofs.
    Men vad är meningen med din ”smartarse” kommentar?

    Nu hamnar du i mitt besserwisser filter. *plonk* 🙂

  38. Hmmm.
    juli 7, 2011 @ 10:35 e m

    Detta är inte ett forum för personangrepp. Därmed är inga personangrepp ok.

  39. Surftown
    juli 7, 2011 @ 10:38 e m

    Tråkigt att du upplever det på det viset. Jag förstår din frustration, och kan inte annat än beklaga. Vi vill lika lite som du befinna oss i denna situationen.

    Men att återställa en verksamhet på 100.000 kunder efter det värsta regnet på 500 år, skulle jag inte vilja kalla för hobby – även om jag förstår att du känner det på viset.

    /JG

  40. Vi som hejar på Per Wikmans
    juli 7, 2011 @ 10:43 e m

    Chris, så nu när du har ditt på det torra så bestämde du dig för att förstöra för dem andra som fortfarande förtvivlat väntar på att få komma åt sina grejer? Wow, mycket moget. Undra vem det som har ”klokskap som ligger någonstans i höjd med fotknölarna”? Inte är det kunderna som förtvivlat söker svar i alla fall (oavsett om de är insatta tekniker eller inte ens vet vad det är för skillnad mellan Office10 och Win7).

  41. Christer Toivonen
    juli 7, 2011 @ 10:44 e m

    Jag var på väg att gå och lägga mig när jag tittade in på bloggen och såg det här om SSD. Det är kanske ingen um idé att ta upp med Surftown efter det här? Det kan ju inte bli 10 gånger dyrare då det krävs mindre datahallar. Jag har 10GB och det räcker åt mig och blir över så kanske 8 med SSD?

  42. Petrus Bergman
    juli 7, 2011 @ 10:46 e m

    Ursäkta att jag lägger mig i, men vad får dig att tro att andra webbhotell skulle klara liknande incident mycket sämre? Om du inte själv jobbar där och därmed vet hur det ligger till så är det väl ingen som vet säkert förrän det inträffar, om det nu gör det nångång…

  43. Christer Toivonen
    juli 7, 2011 @ 10:51 e m

    Här har man tydligen upprört folk och blivit utsatt för personangrepp i sin frånvaro, hoppas jag har kunnat roat någon.

  44. Vi som hejar på Per Wikmans
    juli 7, 2011 @ 10:53 e m

    Chris, vad sägs om att som har ditt på det torra försvinner och låter detta forum finnas till för dem som fortfarande inte kommer åt sina grejer? OFF YOU GO!!!

  45. Fredrik M
    juli 7, 2011 @ 10:53 e m

    Jag ligger på mail8.surf-town.net

    Jag flyttade själv ca. 35 servrar på 3 dagar för ett par månader sedan och förstår mycket väl vad era tekniker har fått slita, så en eloge till dem.

  46. Vi som hejar på Per Wikmans
    juli 7, 2011 @ 10:55 e m

    OJ, det blev ju några analfabetiska fel i förra inlägget och vi kan ju inte vara likadana analfabeter som Chris. Så, här kommer ett inlägg som Chris ej hade klarat av att skriva utan några stavfel.

    Chris, vad sägs om att du som har ditt på det torra försvinner och låter detta forum finnas till för dem som fortfarande inte kommer åt sina grejer? OFF YOU GO!!!

  47. Petrus Bergman
    juli 7, 2011 @ 10:58 e m

    Bara av ren nyfikenhet… hur är det återställningen går till egentligen? Flyttas filerna en och en över från backupserver till filestore-servern? Isåfall kan det väl även vara nätverket som är flaskhalsen då det blir overhead för varje filöverföring?

  48. Christer Toivonen
    juli 7, 2011 @ 11:06 e m

    Det var förskräckligt vad personangrepp ni ägnar er åt här. Kan vi inte hjälpas åt att förändra tonläget även om situationen är jobbig?

  49. analfabetism, NEJ TACK
    juli 7, 2011 @ 11:17 e m

    Den som skriver 100%-ig just på detta analfabetiska sätt, har inte rätt att promenera in på en blogg och börja bitcha. Det skrivs antingen hundraprocentig eller 100-procentig, i vissa fall kan det gå bra att skriva 100 procentig om man vill anglofiera det lite. Ooops, blev det för svårt nu? Kanske är det du som som har (jag citerar dig) ”klokskap som ligger någonstna i höjde med fotknölarna.” Men oj!!! Du kan ju inte ens stava rätt på dina förolämpningar.

  50. Chris Clone
    juli 7, 2011 @ 11:21 e m

    Jag har inte slrattat.
    Jag har gråtit för din skull , antar du har målat in dig i ett hörn också
    när du målat golv eller ?

1 2 3