Surftown 99% tillbaks i drift sedan kl. 15:00

Kära kunder,

Ännu en dags tålamod väntar för världens bästa kunder. Nu är det inte mer våra tekniker kan göra för att sätta fart på processen. De sista få servrarna återställs från backup, och det tar den tid det tar. Vi har tyvärr fortfarande en mindre mängd kunder (runt 1000) som vi försöker hålla humöret uppe på, här på bloggen och på Twitter.

Hela dagen idag har gått till att hitta sätt att påskynda, optimera eller hacka sig runt den hastighet som en server kan återställas i från backup. Sedan inatt har vi kämpat med att påskynda återställningen av de sista 5000 kunder, som i värsta fall fortfarande var berörda. Men återställning från backup är tyvärr extremt tidskrävande, då vi behöver överföra upp till 15 miljoner små filer. Och det är just mängden filer, och inte dess storlek, som tar tid.

Sedan senaste servern blev klar kl. 14:53 idag är antalet berörda kunder estimerade till under 1000. Detta är våra mest olyckligt lottade kunder, och vi funderar just nu på om vi kan göra något alldeles speciellt för er (och innan jag blir helt överöst av kommentarer; vi kommer försöka göra något speciellt för alla som har varit påverkade av denna situation).

Vi är 99% återställda och nu rullar återställningsprocesserna tills de blir färdiga, och det är inget vi kan påverka mer. Vi har dock lyckats beräkna återställningshastigheten för de enskilda webbservrarna, baserat på dess hastighet fram tills nu, och kan därför presentera följande tidsplan på när de kommer online:

  • ws51 och ws43:  återställning beräknas vara klar innan 06:00
  • ws42, ws44, wsl1, wsl3: återställning beräknas vara klar innan kl. 22:00 fredag
  • E-postservrar: Sista arkiven är beräknat helt återställda innan fredag kl. 18:00

Kom ihåg att detta är baserat på den hastighet som de har återställts i fram till nu. Det kan gå snabbare men bör inte gå långsammare…

Det har varit en tuff tid, men vi kommer över helgen fortsätta med utökad beredskap, folk på Twitter både tidigt och sent, tekniker för att åtgärda eventuella driftproblem för enskilda kunder, o.s.v.

Ett särskilt tack från mig går till våra tekniker som har kämpat på något otroligt, ända sedan den första försökte kämpa sig igenom vattenmassorna lördag kväll. Ni har varit (och är) fantastiska – jag har helt enkelt aldrig sett något liknande tidigare. Bra kämpat – oavbrutet, 24/7, med ögon röda som hos vita kaniner och på en ohälsosam diet av kaffe, Red Bull och pizza. Jag är imponerad!

Surftowns kontor är fortfarande inte tillbaks i drift. Därför har vi ingen telefonsupport imorgon (fredag) heller, då telefonsystemen är ur drift. Kundservice och Surftown öppnar dock som vanligt igen på Måndag – vi på Twitter försöker att vara här den mesta av tiden, även över helgen. Det finns dock ett familjeliv som också behöver återställas.

Mina tankar går till de sista 1000: Vi är skyldiga alla, särskilt er, en förbehållslös ursäkt. Hade vi vetat vad vi vet idag, då vi köpte ”Danmarks bästa serverhall” av Tiscali i en källare vid hamnen, så tror jag vi hade agerat annorlunda. Jag är helt övertygad om att det kommer ett bättre och säkrare Surftown ut allt detta.

Vänliga hälsningar

Kresten Bach Søndergaard
Kommunikationschef
Surftown

125 Comments

1 2 3
  1. Johan
    juli 7, 2011 @ 7:16 e m

    Då är man bland de sista 1%. Ingen webserver ännu och ingen epost återställd. Kund sedan 2004… men inte länge till.

  2. Ragulin
    juli 7, 2011 @ 7:17 e m

    När började återställningen av de nu kvarvarande servrana???? Nu i eftermiddags?

    Klåpare!!!!!!!!
    Detta duger inte!
    Du pratade om 48 timmar verkar mer sannolikt att det blir 48 dagar.
    Att inte uppdatera bloggar under flera timmar för att sedan komma med
    ” Dette er vores mest uheldige kunder, og vi drøfter netop nu hvordan vi kan gøre noget helt særligt for jer (inden jeg bliver væltet helt; vi vil også forsøge at gøre noget særligt for alle andre påvirket af denne situation).”

    Hade du brytt dig det minsta hade du uppdaterat bloggen 1 gång i timmen och berättat vad som sker.

    Det känns som ni återskapar en server åt gången. När en är klar tar ni nästa.

    Inte mycket som talar för att Surftown överlever detta.

  3. Surftown
    juli 7, 2011 @ 7:18 e m

    Tråkigt att höra, även om vi förstår dig. Det är en extremt olycklig situation vi båda befinner oss i, men vi lovar att göra allt vi kan för att förbättra den så snabbt som möjligt.

    Just nu är dock inget vi kan göra för att påskynda processen – det är servrarna som bestämmer hur snabbt eller långsamt det går.

    Men vi tackar för ditt tålamod så här långt, och hoppas du trots allt väljer att stanna kvar hos oss.

    /JG

  4. Surftown
    juli 7, 2011 @ 7:23 e m

    Nej nej, återställningen har rullat hela tiden! Den har bara tagit längre tid än för de andra servrarna!

    48 timmar var, och är, fortfarande mer sannolikt än 48 dagar. Vi har trots allt återställt mer eller mindre hela Surftown på mindre än en vecka – vilka andra webbhotell tror du klarar av det?

    Vi förstår att du är frustrerad, och med all rätt, men det är en unik och extremt olycklig situation vi befinner oss i med en mängd okända variabler. Möjligtvis skulle vi uppdaterat bloggen oftare, men vi har samtidigt haft mejl, Twitter, Facebook och bloggkommenterar att besvara – och vi är endast 5 personer i kommunikationsteamet, fördelat på 2 länder. Så trots att vi 5 jobbat mer eller mindre dygnet runt sedan i Söndags, så hinner vi inte med att kommunicera så mycket som vi önskar.

    Men vi har lärt oss extremt mycket, och som Kresten säger så är vi helt säkra på att det kommer ett mycket bättre och säkrare Surftown ur allt detta.

    /JG

  5. G
    juli 7, 2011 @ 7:24 e m

    Prognosen för ws42 är då ännu senare än dessa, dvs efter fredag 22.00, eller?

  6. Annika
    juli 7, 2011 @ 7:25 e m

    Kund sedan bara ett år tillbaka men förtroendet är förbrukat (inte bara pga av detta).

  7. Ragulin
    juli 7, 2011 @ 7:27 e m

    Kul att jag har fått vara med och betala er utbilding. Nästa gång tycker jag det är rimligt att ni tar notan för er egen utbildning,

    ”Men vi har lärt oss extremt mycket, och som Kresten säger så är vi helt säkra på att det kommer ett mycket bättre och säkrare Surftown ur allt detta.”

  8. Surftown
    juli 7, 2011 @ 7:29 e m

    Hoppsan, ett stavfel hade smugit sig in. Det är åtgärdat nu: ws42 beräknas vara klar innan kl. 22:00 fredag.

    /JG

  9. Surftown
    juli 7, 2011 @ 7:33 e m

    Fast nog kan du förstå att vi knappast kommer ekonomiskt oberörda ur detta? Däremot är det inget snack om att vi kommer överleva – vi har trots allt världens bästa kunder.

    Men i alla yrken så lär man sig och blir bättre för varje dag. Dock brukar det vara inom det område man arbetar i – inte krishantering.

    Vi har flera erfarenheter rikare, och vi tror därför att vi nu har större möjlighet att erbjuda ett ännu bättre webbhotell för våra kunder än tidigare.

    /JG

  10. Jugge
    juli 7, 2011 @ 7:39 e m

    Jag tror på att wsl3 är uppe innan fredag kl.22 när jag ser det.. Det är min inställning nu, då slipper jag bli besviken ytterligare en gång när de angivna tiderna inte stämmer. Om jag hade missat tidplaner och delat ut lika felaktig situation till våra kunder hade vi inte haft så mycket jobb.. Måste vara många filer på en webserver om det tar mer än 120 timmar att återskapa….men det är klart om servern är en 486a så……

  11. Joakim Brunnestom
    juli 7, 2011 @ 7:42 e m

    Hejsan,

    Jag har inte fått svar än på varför min VPS inte funkar som den ska. Jag kan logga in på den, jag kan se att alla hemsides filer finns där, men när jag väl går till domänen som pekar på VPS:n så hittar den inte hemsidan.

    Är jag i de sista 1000 kunderna, eller är det faktiskt nåt som gått sönder efter backupen?? Jag börjar bli rätt otålig, då jag har 100tusen+ användare, och då ni inte svarat på om VPS:n är pajj..

    kundid: brunnestom
    https://www.bloggtrafik.nu
    https://www.brunnestom.com

  12. Surftown
    juli 7, 2011 @ 7:47 e m

    Förstår att du är besviken, det hade jag också varit. Men det finns inte mycket vi kan göra åt saken tyvärr… Det enda vi kan gör är att dra lärdom av situationen och se till att göra allt vi kan för att förebygga att något liknande händer igen. För trots att det var första gången på 500 år som det föll såhär pass mycket regn, så finns ju alltid risken att det händer igen.

    Men problemet är inte vilken hårdvara, dvs processor, minne, osv., som finns i servern. Det är den mekaniska hårddisken som har fysiska begränsningar på hur snabbt den kan läsa och skriva filer. Hade det varit en enda stor fil hade den varit återställd på nolltid…

    /JG

  13. Niklas
    juli 7, 2011 @ 8:08 e m

    Hej.

    Pratade med er igår och frågade om ftp-åtgång på wsb4.surftown.dk.

    Eftersom formuläret inte fungerade på er kontaktsida så startade ni en ”sagsfråga” manuellt till mig (#LHL-435989). Nu har jag mailat er två gånger på 24 timmar och inget svar.

    Så vitt jag vet så betalar mitt företag för support och skulle verkligen uppskatta om jag kunde få ftp-åtgång innan fredag eftermiddag då hela företaget går på semester då och skulle verkligen behöva komma åt filerna innan dess.

  14. civxl
    juli 7, 2011 @ 8:08 e m

    Inte kul ha oturen att vara i den ädla skara tillhörande den sista procenten kunder som får sitt konto återställt. Men samtidigt så vill jag ändå säga att ni skött detta snyggt och hela tiden gjort ert bästa för att hålla oss informerade om läget. Förstår det har varit en mycket intensiv vecka!

    Personligen har jag tre olika konto hos er. Två av dessa var online inom 24 timmar efter problemen började. Tyvärr var det mitt kanske ekonomiskt viktigaste abonnemang som hade oturen att ligga på ws51… bara att hålla tummarna att jag inte tappat allt för mycket trafik och sökmotorranking på grund av det inträffade och nu se framåt.

    Kommer trots det inträffade fortsätta ha kvar mina abonnemang hos er då ni med all säkerhet lärt er läxa och kommer ur detta bättre rustade inför framtiden. Förstår dock de kunder som förlorat förtroendet för er, jag tillhör dock inte den skaran.

    Som jag brukar avsluta mina bloggar på CivXL.net…

    Keep Safe and Let the Girls Dance!

    //CivXL

  15. Piotr
    juli 7, 2011 @ 8:12 e m

    Ni sa ju från början att det bara var strömen som var problemet !

    Var det uppenbarligen en lögn ni gick ut med eftersom ni kör backuper på troligen
    helt nya servrar nu eller hur ?

    Hela serverrummet var vattenfullt eller hur ?

    När kommer bilder på dom uppbrutna dörrarna ?

    PS – Jag vill bara ha svar av Surftown på denna fråga!

  16. Thomas
    juli 7, 2011 @ 8:13 e m

    Är ju fantastiskt….att man alltid ska tillhöra den sista procenten alltid….
    …eller så är det väl lika mycket att lita på som serverstatus sidan….ALLTID 100% upptid…

  17. Surftown
    juli 7, 2011 @ 8:14 e m

    Givetvis ska du få support, och så fort som det bara är möjligt. Vår supportavdelning är nog som du förstår otroligt pressade just nu. Mängden supportärenden är långt över normal nivå, och trots att vi har satt in extra personal så tar det ibland längre tid att få ett svar. Men du bör få ett svar inom kort om du fått vänta 24 timmar.

    När telefonerna öppnar på Måndag så tror vi att vi kommer börja falla tillbaks på en mer normal nivå, och kunna svara på era supportärenden mycket snabbare.

    /JG

  18. kck
    juli 7, 2011 @ 8:15 e m

    Dra åt helvete Surftown…..
    Nu är det torsdagen 7 juli kl. 20.15 och det är 6 dagar jag har inga nytt poster i mina web sidor
    DU bryter löfte efter löfte… borde jag lämna relationen?
    Köp nya servrar som har hög hastighet.
    This is the beginning of the end!

  19. Vi som hejar på
    juli 7, 2011 @ 8:17 e m

    Se nu till att inte komma med allt för mycket självberöm i stil med ”vilka andra webbhotell tror du klarar av det?”, för det smakar riktigt illa för de kunder som fortfaranade inte kommer åt sina grejer.

  20. Surftown
    juli 7, 2011 @ 8:17 e m

    Strömmen var det primära problemet, men som vi även skrev så var det några servrar som fått mindre men permanenta skador. Dessa försökte vi reparera och få igång så snabbt som möjligt, men det gick tyvärr inte. Därför återställs de från backup.

    Vi kommer publicera bilder och en mängd annan information, så snart vi har tid över för det. Just nu fokuserar vi på återställningen och att hålla våra kunder informerade om hur det går med den.

    /JG

  21. kck
    juli 7, 2011 @ 8:19 e m

    Dra åt helvete Surftown…..
    Nu är det torsdagen 7 juli kl. 20.15 och det är 6 dagar jag har inga nya poster i mina web sidor
    DU bryter löfte efter löfte… borde jag lämna relationen?
    Köp nya servrar som har hög hastighet.
    This is the beginning of the end!

  22. Surftown
    juli 7, 2011 @ 8:19 e m

    Otrolig otur, det håller jag med om. Vi ber om ursäkt och beklagar.

    Server Status sidan är, som vi skriver med stora röda bokstäver, ur funktion eftersom bland annat vårt övervakningssystem och annat inte fungerade helt och hållet – bland annat på grund av att vi fick dra om lite nätverk efter att ha flyttat 300+ servrar från en serverhall till en annan.

    /JG

  23. Niklas
    juli 7, 2011 @ 8:20 e m

    Hej JG.

    På måndag är det ju försent, svårare än så är det inte.

  24. PeLLe
    juli 7, 2011 @ 8:21 e m

    Bittert att se att man sitter med nitlotten på ws42. Nu har jag inget affärskritiskt som vissxa andra med webbshopar mm. Så om jag bara får tillbaka alla filer och det funkar som det gjorde för en vecka sedan är jag nöjd även om det varit en nervös vecka. Har suttit i veckan på google och kopierat så mycket som möjligt från deras cachade sidor för att spara om det värsta skulle inträffa och jag är en av de få som itne får tillbaka mitt material. Men hoppas på att backuperna har varit skyddade så att det itne är något problem.

    Ser framemot imorgon kväll och se att allt är uppe och rullar igen

  25. Petrus Bergman
    juli 7, 2011 @ 8:22 e m

    Om ni kör med mekaniska diskar nu kanske det kan vara idé att uppgradera till SSD framöver? Då bör ju en återställning av många små filer gå betydligt snabbare. Fast det lär ju kosta en del.

  26. Surftown
    juli 7, 2011 @ 8:23 e m

    Det är som jag förklarade ovan inte servrarnas prestanda som sätter gränsen utan hårddiskarna. Och hårddiskarna är snabba SAS-diskar på 15.000 RPM – det snabbaste du kan sätta i en server idag, med undantag av SSD-diskar som dock kostar 10 gånger mer och är av betydligt mindre storlek.

    Vi har försökt att vara så öppna och transparenta med vår information som det bara är möjligt, och det ni har läst är precis vad vi har trott på. Dock är det en unik situation vi befinner oss i, med en mängd okända variabler, och därför kan prognoser falla sönder och samman emellanåt.

    Vi förstår och beklagar din frustration. Men vi är många erfarenheter rikare, och kommer dra lärdom av detta när vi bygger ett bättre och säkrare Surftown i framtiden.

    /JG

  27. errol
    juli 7, 2011 @ 8:25 e m

    Tråkigt att vara sist. Men så kan det vars är imponerad över ert hårda arbete kommer stanna men mest för ni varit så bra tidigare.

    Hoppas ni kommer starkare ur krisen och kanske har er verksamhet på fördelad på fler platser i framtiden

    Mvh
    errol

  28. Surftown
    juli 7, 2011 @ 8:33 e m

    Nej, det är verkligen inte kul att få vara en del av den sista processen.

    Det gläder oss otroligt mycket att ni inte förlorat hoppet om oss helt, och att du väljer att stanna kvar. Vi har mer och mer börjat inse att vi har världens bästa kunder – stödet från er har varit helt otroligt, och har hjälpt oss att hålla oss vakna inte bara 2 utan snarare 8 timmar extra om nätterna.

    Vi kommer absolut dra lärdom av detta. Det kommer utan tvekan komma ett mycket bättre Surftown ur detta.

    Jag håller tummarna, och hoppas på det bästa.

    /JG

  29. Stefan P
    juli 7, 2011 @ 8:33 e m

    De hemsidor vi har ligger alla på wsl3. En av mina kunder har ett stort evenemang på lördag med marknadsföring som startade stort förra veckan och gissa vad??? All marknadsföring, banners, annonser, banderoller och bilreklam mm ligger till 100% riktad mot hemsidan. All marknadsföring är mao www-adressen. Jag sitter pga detta i en sååå stor knipa både i rollen som ansvarig och privat. Jag får som det ser ut idag ett personligt helvete på lördag. Jag har varit vass i orden innan och detta står jag för vart endaste ord. Jag anser till fullo att Er reklam för Era tjänster och skydd inte på långa vägar är i paritet med det verklighet som blev av denna katastrof. Ni skulle enligt marknadsföringen vara skyddade. Detta kunde varit något annat än vatten, det finns många naturkrafter samt inte att missa den mänskliga illviljan som kan ge sig i kriminalitet mm. Min enfald gjorde att jag trodde att Ni hade backup (snabba) på alternativ adress som kunde sättas in snabbt utifall att som Nu en lokal slogs ut. Naiv bild av mig av en fantiserade verklighet men dock skapad av Er utgivna bild av Er själva. Idag är jag fruktansvärt förbannad och besviken på Er men det är ingenting emot vad jag troligtvis är på lördag då min verklighet slår mig mycket hårt och då mot min ekonomi och mitt hjärta. Sist vill jag be fjantar som fjäskar att hålla sina banala kommentarer för sig själva.

    Detta är av Er mycket illa skött

    // Stefan P

  30. Surftown
    juli 7, 2011 @ 8:36 e m

    Tack för att du stannar och för att du har visat ett otroligt tålamod.

    Verksamheten är redan fördelad på flera platser – vi har 3 serverhallar i Köpenhamn, varav en blev drabbad. Tyvärr var det den primära serverhallen. Men många tjänster, som t.ex. våra VPS:er, förblev oberörda av det inträffade.

    Kul att du uppskattade oss även tidigare. Vi lovar att göra allt vi kan för att förvalta ditt förtroende på bästa möjliga vis.

    /JG

  31. Piotr
    juli 7, 2011 @ 8:37 e m

    Tack för ditt svar.

    Skall inte belasta er mer med onödiga frågor,
    ligger kvar hos er än så länge och har förståelse för
    att sådant här kan hända, och vi kunder skulle även varit
    bättre förberdda på att sådant här kan hända.

    Men som du förstår är det helt vitalt att ni kör med 100%
    öppenhet som ni alltid har sagt att ni skall ha.
    Jag tror ni bytt mer än några få servrar , skulle gissa på
    10 U Höjd * antal rackskåp då ni snackade om 1 M vatten
    i era lokaler , och DÅ är tiden för återskapande av allt helt
    rimligt.

    Hoppas innerligt att ni klarar av detta ekonomiskt för jag
    antar att ni har kommande fakturor för miljonbelopp för ersatt hårdvara.
    Och långdragna diskutioner med era försäkringsbolag osv.

  32. Mutant Ninja Monkey
    juli 7, 2011 @ 8:37 e m

    Bara gilla läget.. köper man snikvarianten får man ju vara beredd på en veckas recovery. Shit happens och det blir inte bättre ellert går snabbare att gnälla på Surftown. Visst lär man tappa en hel del business när folk flyttar till nån med (kanske) bättre UPSer, snabbare recovery-modeller etc, men tror nog att Surftown överlever 10-20% falloff på kundsidan.

    Ce la vie – vill man vara säker får man bli 100% molnbaserad.. annars får man gilla en veckas downtime. Det är ju inte direkt så man tecknat en SLA på 99.9% uptime utan det blir väl mellan 95-98%.

  33. Perico Press
    juli 7, 2011 @ 8:44 e m

    Piotr .. Der var virkelig en syndflod i københavn og meget er blevet ødelagt den 2 juli. Du kan se her : https://www.youtube.com/watch?v=t7-CERo-_qM

  34. Johan
    juli 7, 2011 @ 8:46 e m

    ”En nöjd kund berättar för 3 personer, en missnöjd kund berättar för 10 personer” är ett gammal marknadsföring mantra. Jag klandrar inte Surftown för regnskuren, men jag har ingen förståelse för hur återställning i allmänhet samt informationsflödet isynnerhet har skötts efter ”katastrofen”.
    De senaste två dagarna har jag läst blogginlägg efter blogginlägg om hur allt är under kontroll och att 95% av Surftown fungerar. Det är inlägg skrivna för att lugna de 95% av kunderna som inte längre berörs av driftavbrott. Men det är också inlägg som kan uppfattas som ett hån mot de kunder som fortfarande saknar tillgång till sina sidor och epost-konton.
    Vanligtvis behövs två negativa personliga upplevelser av ett företag för att en kund skall vända detta företag ryggen till. Att höra från en vän eller läsa på facebook/twitter om hur illa ett företag sköter sig upplevs ofta som just en negative personlig upplevelse. Jag tror inte att ni på Surftown förstår precis hur mycket skada potentiellt 5000+ missnöjda kunder motiverade att göra sin röst hörd kan åstadkomma.

  35. Surftown
    juli 7, 2011 @ 8:46 e m

    Fast vad innebär 100% molnbaserad – molnet består fortfarande av servrar, serverhallar, nätverkskablar och kräver även ström precis som allt annat. All vår infrastruktur är redundant, men även om vi har dubbla uppkopplingar, dieselgenerator med mera så hjälper det inte när all strömkablage ligger under vatten.

    Enda sättet att skydda sig mot något sådant är att ha dubbla uppsättningar av serverhallar – något du inte kan få i Sverige och speciellt inte för hundring i månaden.

    Försöker inte låta cynisk, men någon snikvariant vill jag inte påstå att vi är. Jag tror det är få webbhotell i Sverige som hade kunnat återställa 80% av sin verksamhet på 24 timmar, och framför allt inte 99% efter 4 dygn.

    Du kan köpa hur fin och bra hårdvara som helst, bygga ett 100% redundant moln på 100 platser i världen – har du inte kunniga och framför allt dedikerade tekniker som vi, så är den inte mycket värd.

    /JG

  36. Thomas
    juli 7, 2011 @ 8:47 e m

    Gäller inte bara under detta haveri, utan när man upplever små störningar i vardagen annars. Går man då in och tittar, självklart 100%. Men trots detta svarar inte servern på tilltal…
    Frågar man er support om ev. brister…näe, då är det på min sida som problemet är så klart. Men då ert svar kommer typ 2 dygn efter man haft problem så är det väl lätt att säga att det inte varit något problem…

  37. Petter
    juli 7, 2011 @ 8:51 e m

    Klart man ligger på ws51………hur är det möjligt att detta tar sån tid? Trodde man alltid körde med redundans och hade alternativa servrar på lut, men det är klart att man spar pengar på att skita i de mer osannolika scenariorna, se bara på Japan……vi klarara allt utom det mest osannolika…..nu ska jag leta webhotell med redundans!

  38. Fredrik M
    juli 7, 2011 @ 9:01 e m

    Ett dygn till innan ws44 är uppe??

    Är själv IT tekniker och vet hur mycket längre tid det tar att skyffla många mindre filer än några få stora med totalt samma datamängd men jag är ändå besviken över att det skall behöva ta ytterligare så lång tid innan servern är uppe igen.

    Det verkar även som om mailen slutat fungera igen, har provat att skicka mail till mig själv från annat konto men jag får inget mail till det konto som ligger på era servrar. Använder mig av en e-post klient och inte webbmailen.

  39. Marcus
    juli 7, 2011 @ 9:17 e m

    Hej,

    Då ser jag fram emot att få se min sida uppe igen imorgon bitti när jag vaknar.
    För det som ni skrev senast om ws51 ser jag som ett löfte från er sida.

    Jag har varit oerhört nöjd med er service och till och med kallat den marknadens bästa.
    Baserat på detta kommer jag absolut att stanna kvar som kund!

    Jag ser fram emot ett telefonsamtal från er när detta är över, vi har lite vi behöver prata om inför framtiden. Jag har haft två stycken kampanjer som lanserats den här veckan, olyckligt nog!

    Please just make this happen now – I’m losing clients every day!

    Hälsningar,
    Marcus

  40. Surftown
    juli 7, 2011 @ 9:17 e m

    Som jag skrev i en annan kommentar, så har vi redundans på allt – inklusive servrar på lut. Det tar dock väldigt lång tid att överföra en komplett backup till en ny server, vilket är det fick göra för några av våra servrar.

    Vi beställde även ny och bättre hårdvara för att snabbare kunna komma online med mycket som blev levererat redan på måndagen, dagen efter att fick fått tillgång till vår serverhall och kunde få en insikt i situationen.

    Ta Amazons moln som exempel, som har full redundans på flera platser i världen. Trots deras redundans och väldigt (väldigt!) kunniga tekniker, så var de nere i flera dagar.

    /JG

  41. Gunnar
    juli 7, 2011 @ 9:18 e m

    Har också ws44. Kan jag själv göra FTP-backup av filerna, eller förstör jag något då? Vill veta snabbt, tack!

  42. Martin Skillingshage
    juli 7, 2011 @ 9:20 e m

    Tidigare har de skrivit att återläsning av backupen som Surftown gör kommer skriva över de filer du eventuellt tankar upp inna återläsning är klar.

  43. Surftown
    juli 7, 2011 @ 9:20 e m

    Våra prognoser pekar på att ws51 ska vara online innan 06:00 – men som vi skriver så är det endast prognoser. Men om återställningen håller den hastighet den har gjort hittills, så bör vi hinna till 06:00 – men förhoppningsvis snabbare.

    Det är otroligt glädjande att du är nöjd med våra tjänster, och framför allt att ditt förtroende inte har försvunnit helt. Väldigt olyckligt dock att dina kampanjer blev lidande på grund av driftstörningen.

    /JG

  44. Martin Skillingshage
    juli 7, 2011 @ 9:26 e m

    App, app! Nu blir Piotr ledsen, han skriver ju själv ”PS – Jag vill bara ha svar av Surftown på denna fråga!” :p

    OnT: Nä, jag är inte heller surftown så bli ledsen på mig också. 🙁

  45. Surftown
    juli 7, 2011 @ 9:28 e m

    Förstår att du är besviken, det gör jag. Men till exempel dagens CMS såsom WordPress och Drupal innehåller så ofantligt många filer på grund av sin modularitet, att vi är uppe i en nästan löjligt stor mängd filer som ska återställas och det finns tyvärr ingenting man kan göra för att påskynda processen.

    Vilken e-postserver ligger du på? Jag rapporterar gärna vidare det till teknikerna.

    /JG

  46. Per Wikmans
    juli 7, 2011 @ 9:30 e m

    Man kan tycka att en procent är lite, men jag tror att alla tycker att 1000 är mycket

  47. Gunnar
    juli 7, 2011 @ 9:42 e m

    Det låter bra, men jag vill gärna att surftown svarar så jag vet säkert. De ska vara lika (alltså min egen och surftowns fil-backuper) men för att vara 100% riskfri så jag vill vara hundra på att deras backup skriver över innan jag kör min.

  48. Chris
    juli 7, 2011 @ 9:45 e m

    Du skulle kanske ha valt ett annat webbhotell och betalt 10-20 gånger mer än vad du har gjort om ditt liv står och faller med din webbplats?! Snålheten bedrar visheten

  49. Per Wikmans
    juli 7, 2011 @ 9:50 e m

    Suttit och räknat lite.
    Min mapp med fonter, 91.000 filer, tar ca 15 minuter att kopiera. Bra exempel på många små filer.
    Om det var 15.000.000 filer skulle det ta ca 1,7 dygn att kopiera.
    Varför ska jag då vänta 6 – 7 dygn på att få min sajt backuppad igen?
    Helt klart, som någon nämnde tidigare, har ni inte kört alla backupper samtidigt utan server efter server.
    Inte hela världen eftersom jag är panschad privatkund men om jag var ekonomiskt beroende av mina sajter hade jag blivit tokig.
    ws44

  50. Chris
    juli 7, 2011 @ 9:50 e m

    En procent Är en hundra del, sen att Surftown har många kunder är en sak så att en procent motsvarar så många är väl knappast deras fel? Inte ett webbhotell med samma prisbild som Surftown hade kunnat fixa en 99%-ig återställning på 5 dygn.

1 2 3