Saknade e-postmeddelanden i webb / IMAP är på väg

De flesta av våra kunder har redan återkommit till normal drift, även gällade e-post, men en liten del väntar fortfarande på att e-post ska bli återställd. Den goda nyheten är att alla e-postservrar är online och att alla kan skicka och ta emot e-post. Den dåliga nyheten är att tre av våra e-postservrar ännu inte har fått alla e-postmeddelanden återställda.

Vi är igång med att återställa de resterande e-postmeddelandena till de e-postkonton som fattas, så om du använder webbmail eller IMAP så ska du inte frukta att din e-post har förvunnet permanent – den är på väg tillbaka!

På nuvarande tidpunkt har vi dessvärre inte möjlighet att specificera när all e-post förväntas vara tillbaka.

Vi uppdaterar bloggen så snart vi har mer information.

Uppdatering kl 13:35: Bifoga filer i webbmailen fungerar nu.

Vänliga hälsningar
Kresten Bach Søndergaard
Kommunikationschef
Surftown

66 Comments

1 2
  1. Pär
    juli 7, 2011 @ 11:54 f m

    ledsen att vara tjatig, men ni vägrar ju kommentera!
    jagvetintedu.se returnerar fortfarande ”500 sorry, no mailbox here by that name”!
    (På catch-all adressen!)

  2. Surftown
    juli 7, 2011 @ 11:56 f m

    Jag ber om ursäkt att du inte har fått svar tidigare. Anledningen till det är att just catch all inte fungerar som den ska än.
    /MS

  3. Stefan Lindblad
    juli 7, 2011 @ 12:07 e m

    Hej!

    Jag canvas.nu har precis fått iväg mitt supportärende via er ”my Surftown” support.
    Det handlar om att min email är konstant överfull idag. Går ej att rensa.

    Min inbox är just nu 114% överfull.

    Tack
    Och fortsätt kämpa på.
    Jag lider med alla som jag som påverkas men snart kan vi pusta ut 🙂

  4. ws43
    juli 7, 2011 @ 12:08 e m

    Fråga till /MS och er på surftown.

    När kommer ws43 upp och när kommer den fungera normalt igen?

    Det är faktiskt riktigt akut nu, flera hundra tusen kronor i utebliven försäljning och våra kunder lider.

    Vi måste snart gå ut med ett pressmeddelande i Hela Sverige och berätta om situationen. Ett pressmeddelande kommer även att gå ut efter butiken är återställd.

    Tacksam för svar snarast.

  5. Stefan Lindblad
    juli 7, 2011 @ 12:09 e m

    Och jo, jag kommer fortsätta vara kvar hos surftown och fortsätta rekomendera surfton. Alla lär sig i kriser vad som måste förbättras, så även surftown.
    Kämpa på. Sverige vann banne mig över usa igår i damfotbolls WM

    Surftown vinner med mil framför andra företag i att kommunicera utåt vad som sker. Information är kung, och ni är kungar idag

    De som inte tycker så – gå till vilket företag ni vill och jämför speeden på info-flödet.

  6. Magnus
    juli 7, 2011 @ 12:14 e m

    Tyvärr är det inte så bra, jag får fortfarande ingen e-post. Testar med webbmailen och där är inkorgen tom. Har skickat testmail till mig själv utan resultat.

    Finns som ärende TFQ-601049.

    /Magnus

  7. Stefan P
    juli 7, 2011 @ 12:16 e m

    KATASTROF så illa detta är. Vänligen uppdatera listan med servrar, gärna en gång i timmen. Jag undrar om Ni förstår så mycket pengar vi förlorar på detta att Ni exempelvis behöver dygn att återställa från backup. Helt omöjligt att vara nöjd med Era insatser trots det hända.

    Uselt!!!
    // Stefan

  8. Christoffer
    juli 7, 2011 @ 12:34 e m

    Sluta gnälla – om ni är insatta i vad IT är så fattar ni hur mycket data detta handlar om. Även om det finns backup på allt så kan man ju inte återställa med snabbare hastighet än vad överföringshastigheten mellan backup och ny server är! Detta går ju inte att jämföra med att återställa från backup för en enskild kund!

    Tack för ett bra jobb Surftown – Jag har varit kund sedan 2004 och det har alltid funkat bra! Keep up the good work!

  9. Surftown
    juli 7, 2011 @ 12:41 e m

    Vi är igång med att återställa ws43 men det är tyvärr ett tidskrävande arbete. Tyvärr så har jag ingen närmre information än så för tillfället men så snart vi vet så publicerar vi det på bloggen.
    /MS

  10. Surftown
    juli 7, 2011 @ 12:45 e m

    Supporten kommer att svara ditt ärende så snart dom bara kan.
    /MS

  11. Emil Fransson
    juli 7, 2011 @ 1:01 e m

    Hej!

    Hur ofta görs Back Up, när är de Back Up’er som nu återställs ifrån,
    Bra att veta hur man ligger till med mail, om jag redan nu skall försöka återfå den mest akuta informationen på annat sätt.

    Keep Up The Good Work!

    /Emil Fransson.

  12. Curten Wijk
    juli 7, 2011 @ 1:07 e m

    Eftersom det tar flera dagar att återställa backupen så kan det ju inte göras backup varje dag?

  13. Jonas
    juli 7, 2011 @ 1:13 e m

    Jo eftersom alla filer ändras inte varje dag. Det är ju bara själva ändringarna som dagligen behöver sparas. När man återställer så måste allting tillbaka och de tar tid!

  14. Peter
    juli 7, 2011 @ 1:20 e m

    Hej
    Tack för ett bra jobb
    Mina domäer petertall.se och formazione.se fungerar fortfarande inte.

  15. Marcus
    juli 7, 2011 @ 1:28 e m

    Vad är status på ws51? http://www.senzumbrellas.se

    Jag behöver väl inte påpeka att mitt företag förlorar mycket på detta!
    Ge mig en exakt timme när detta är klart. Det är nu några dagar sedan ws51 skulle vara uppe!

    Tack och hälsningar,
    Marcus

  16. Surftown
    juli 7, 2011 @ 1:29 e m

    Det går nu att bifoga filer när man skickar e-post genom webbmailen igen 😀

    /MS

  17. Surftown
    juli 7, 2011 @ 1:35 e m

    Jag beklagar verkligen att du får vänta men jag kan tyvärr inte säga exakt när den kommer online. Men vi arbetar med att få upp den så snabbt det bara går.

  18. Curten Wijk
    juli 7, 2011 @ 1:45 e m

    Aktuell återställningstatus, 7 Juli kl: 07.52

    Vars e det aktuella, eller har inget förändrats?

  19. Marcus
    juli 7, 2011 @ 1:53 e m

    Innebär det en timme, en dag eller en vecka? Frustrerande att inte veta något.
    Vad är det som saknas för att ni ska kunna få upp servern. Ge mig något så jag kan förstå var i processen ni är.

    Ännu mer frustrerande blev det när jag precis betalade en faktura jag fått från er.

  20. Frazze
    juli 7, 2011 @ 2:00 e m

    Väntar på WS51 men
    Hun sagde næ, næ, næ
    Du kan godt slappe af
    Kom igen en anden dag

    https://www.youtube.com/watch?v=CXPo5ENaVfk

  21. Surftown
    juli 7, 2011 @ 2:11 e m

    Jag förstår absolut sin frustration men tyvärr så har jag ingen annan information än att vi håller på att arbeta på att återställa den.

    /MS

  22. Roger. P
    juli 7, 2011 @ 2:13 e m

  23. Surftown
    juli 7, 2011 @ 2:19 e m

    Den senaste uppdateringen var idag kl kl. 13:30.

    Så snart vi har mer information så uppdaterar vi igen.

    /MS

  24. daniel
    juli 7, 2011 @ 2:45 e m

    hej,

    har skrivit tidigare och fått en del otydliga svar.

    hur kommer det sig att jag kan ta emot mejl på order@markis.nu
    men inte på övriga adresser??

    domänen fungerar : http://www.markis.nu
    när kommer resten igång

    behöver svar!

    //Daniel

  25. PHP
    juli 7, 2011 @ 2:48 e m

    Hej,

    Är det någon mer här som använder PHP som har råkat ut för följande fel vid installering efter återställning av servrarna?
    ——————-
    Your PHP settings have been disabled by an H-Sphere administrator.

    Your current PHP configuration:
    This configuration was changed: …DATE…

    Please bring your PHP configuration in compliance with admin settings or request your administrator to re-enable support of your settings.
    ——————-

  26. Kate
    juli 7, 2011 @ 2:54 e m

    Oj så många gnällspikar!!
    Detta kan hända vem som helst och jag tycker ni på Surftown har fixat detta helt förträffligt med tanke på omständigheterna. Heder och ett stort TACK till all personal som har jobbat oavbrutet sedan regnet kom.
    Tack för ett bra jobb Surftown – Jag kommer att fortsätta vara kund.

  27. PHP
    juli 7, 2011 @ 3:03 e m

    Nu verkar det funka efter olika försök sista timmen, osäker på vad som fixade den/någon upptareing..
    … men funkar bra i alla fall nu. Jippiii 🙂

  28. Surftown
    juli 7, 2011 @ 3:03 e m

    Vi håller på att undersöka detta varför vissa upplever att man inte kan ta emot e-post på vissa adresser. Så fort vi har vidare information så kommer vi att uppdatera bloggen.
    /MS

  29. Roger. P
    juli 7, 2011 @ 3:03 e m

    Tack för svaret. Tyvärr blev det inga goda nyheter för vår hemsida. Men jag kan vänta för att jag vet att ni gör allt ni kan.
    Roger P.

  30. Surftown
    juli 7, 2011 @ 3:05 e m

    Vad bra att det fungerar igen 😀
    /MS

  31. Haval Aziz
    juli 7, 2011 @ 3:10 e m

    Min sida har halv fungerat enda sen incidenten. Jag verkar inte kunna komma åt databas servern och det är riktigt frustrerande för både mig och mina kunder.
    Så snälla ta tag i detta nu, det har ju gått ett par dagar mot era lovade 48 timmar.

  32. Annika
    juli 7, 2011 @ 3:22 e m

    Men det har ni ju sagt sen i måndags??? Det är TRE DAGAR!!!!

  33. Surftown
    juli 7, 2011 @ 3:37 e m

    Alla databasservrarna ska vara återställda. Om du får ett felmeddelande på din sida så kontakta gärna supporten så kan dom hjälpa dig vidare.
    /MS

  34. per-anders
    juli 7, 2011 @ 3:44 e m

    ws 51 var är du?

  35. Björn Navne Nielsen
    juli 7, 2011 @ 3:49 e m

    Hur går det med ”Extern DB-åtkomst”?

    Har testat att ta bort mitt IP och lägga till på nytt och fortfarande får jag inte kontakt med DBn från utsidan… (Väntat flera timmar sedan jag la in IPt)
    Webservern får kontakt, så DBn är uppe, har kollat från CP och allt verkar finnas där…

  36. Surftown
    juli 7, 2011 @ 3:52 e m

    Då verkar det vara något med brandväggen. Kontakta gärna supporten med denna information så kan dom hjälpa dig vidare.
    /MS

  37. dadd
    juli 7, 2011 @ 4:13 e m

    Ett skämt…. ws43

  38. Johan
    juli 7, 2011 @ 4:46 e m

    Hej
    eriksgarden.se fungerar fortfarande inte. vad händer? detta är ett hotell som är beroende av bokningar genom hemsidan.

  39. Surftown
    juli 7, 2011 @ 4:49 e m

    Den domänen ligger på en av de servrar som håller på att återställas från backup. Vi arbetar på att återställa den men det är tyvärr en väldigt tidskrävande process.
    /MS

  40. Surftown
    juli 7, 2011 @ 5:05 e m

    Du anar inte hur roligt det är att få höra att du inte tappat förtroendet för oss. Det gläder oss något enormt.

    Tack, Stefan.

    /JG

  41. Surftown
    juli 7, 2011 @ 5:08 e m

    Listan uppdateras så snart något händer, och ibland händer det ingenting på över en timme… Tråkigt, men sant.

    Men som du kanske sett, så är vi igång dygnet runt och uppdaterar listan så fort vi har något nytt att berätta – även om det är kl. 04:29 om morgonen.

    Vi förstår din frustration och att du är arg – med all rätt dessutom – och vi gör allt vi kan för att komma online med samtliga servrar så snart som möjligt.

    De sista 100 kunderna är minst lika viktiga som de första 20.000. Det har vi alltid sagt, och det håller vi oss till.

    /JG

  42. Surftown
    juli 7, 2011 @ 5:17 e m

    Tack för din förståelse, Christoffer.

    Kunder är frustrerade, besvikna och arga och det har dem all rätt i att vara. Vi förstår precis vilken situation dem befinner sig i, trots allt… Därför är vi fast beslutna att göra allt vi kan för att de ska komma online med sina hemsidor så snabbt som möjligt.

    Tack för ditt stöd och tålamod.

    /JG

  43. Surftown
    juli 7, 2011 @ 5:18 e m

    Vi tar backups varje dag, och den senaste backupen ska vara dygnet före avbrottet.

    /JG

  44. Surftown
    juli 7, 2011 @ 5:20 e m

    Jodå. Skillnaden ligger i att när vi tar en ny backup, så tar vi endast backup av de filer som förändrats jämfört med dagen innan. Det blir alltså relativt små mängder data som ska kopieras.

    Nu när vi återställer, så är det till en helt tom hårddisk och därför ska ALL data som ligger i backup kopieras över – inte bara små ändringar från dagen innan. Det är därför den tar så pass mycket längre.

    /JG

  45. Surftown
    juli 7, 2011 @ 5:20 e m

    Jag beklagar. Vi arbetar så snabbt vi kan för att få alla kvarvarande kunder online.

    /JG

  46. Arg kund på ws44
    juli 7, 2011 @ 5:26 e m

    En befogad fråga. Om ni hade varit dubbelt manskap, hade det ändå tagit denna tid för att återställa allt? Det är en viktig fråga för en eventuell juridisk efterföljd. Ni kan inte hålla till svars för själva översvämmningen och vad den innebar, men ni kan hållas till svars för hur ni sköter krissituationen med tanke på att många människor och företag förlorar pengar här.

  47. Ragulin
    juli 7, 2011 @ 5:33 e m

    När startade återskapandet av ws44??

    Det vore även trevligt om någon ansvarig kunde komma med en en ”educated guess” om när vi kan förvänta oss när de resterande servrarna kan vara återskapade. För ni har väl siffror på hur lång tid det tog att återskapa t.ex ws29 och ws31.

  48. Tomas
    juli 7, 2011 @ 5:37 e m

    Catch all fungerar fortfarande inte.

  49. Per Kylemark
    juli 7, 2011 @ 5:39 e m

    Kan ni göra en tidsbedömning på resterande Servers. Jag har WS44. Jag kan förstå att ni har problem med naturen men jag kan inte förstå den knapphändiga informationen. Sittar här och tappar rejält med KUNDER!

    Vill ni tappa mig som kund på samma sätt som jag tappar kunder?

  50. Martin Skillingshage
    juli 7, 2011 @ 5:59 e m

    Tyvärr sällan som mer manskap kan påverka hårdvara, vilket verkar vara flaskhalsen sedan en tid tillbaka enligt info..
    Det går inte direkt snabbare med en restore för att man är många som trycker på ”OK” samtidigt..

1 2