Safe Mode On/Off

Uppdatering – 9/12 2010: Väldigt mycket har hänt sedan detta inlägg publicerades. Bland annat har vi genomfört den största uppgraderingen i Surftowns historia, vilket bland annat introducerar safe_mode = off och en memory_limit på hela 128 MB! Vi har även lanserat vår egna VPS-tjänst. Läs mer om uppgraderingen och vår VPS-tjänst.

Sedan ganska lång tid tillbaka får vi frågor kring varför vi kör PHP med safe_mode påslaget på våra webbservrar. Då dessa frågor dyker upp oftare och oftare, tänkte jag nu förklara de underliggande orsakerna till detta.

Apaches PHP-tolk körs som en modul inuti webbservern, vilket gör att dina PHP-script exekveras med samma rättigheter som Apaches systemanvändare har. Detta medför att Apacheanvändaren måste kunna tillgå alla användares filer på servern. För att undvika att en kund får tillgång till en annan kunds filer använder vi den inbyggda validering av användaridentiteter som PHP:s safe_mode-inställning tillhandahåller.

Denna validering säkerställer att ditt PHP-script bara kan få tillgång till dina filer, genom att scriptets ägarskap jämförs med ägarskapet på de filer det försöker tillgå. Vi har, trots idoga försök och grundliga efterforskningar, inte kunnat hitta en bättre lösning som lämpar sig för den driftmiljö vi för närvarande har. Därför har vi valt att behålla safe_mode påslaget tills vidare, för att kunna garantera dina filers säkerhet och samtidigt ge dina besökare den bästa möjliga upplevelsen.

Den bästa lösningen vi kan tänka oss för att komma runt detta problem idag, är att flytta ditt webbhotell till en virtuell privat server, en så kallad VPS. I skrivande stund kan vi dock inte erbjuda den tjänsten, men vi arbetar febrilt på att lansera våra VPS-paket inom kort. Som VPS-kund får du en helt egen, virtuell server, där du varken behöver dela resurser eller filsystem med andra användare.

Eftersom varje VPS bara tjänstgör för en specifik kund kan vi garantera att ingen annan kommer åt dina filer, och kan därför också erbjuda PHP med safe_mode frånslaget. Även om priserna på våra VPS-tjänster ännu inte är fastställda kommer de av naturliga skäl att kosta lite mer än våra webbhotell. Dock får du som VPS-kund en hel del fördelar som vi inte kan erbjuda i vår delade hostingmiljö, i form av mer frihet och större möjligheter.

För dig som inte är intresserad av en egen VPS försäkrar vi dig om att vi arbetar kontinuerligt för att hitta en lösning som tillåter användning av PHP med safe_mode frånslaget även i vår delade hosting, utan att för den sakens skull göra avkall på tjänstens säkerhet och kvalitet.

Vår förhoppning är att vi ska kunna erbjuda detta inom en inte allt för avlägsen framtid, inte bara för att safe_mode-funktionaliteten kommer att försvinna i och med PHP version 6.0, men också just för att fler och fler kunder efterfrågar möjligheten.

198 Comments

1 2 3 4
  1. Jonathan Gabor
    september 10, 2009 @ 12:20 e m

    Jon – Visst är det en droppe i havet. Men den här droppen är tyvärr ganska lång, om man mäter den i tid… Men som sagt, vi arbetar på det så snabbt vi bara kan.

    Haze – Ber så otroligt mycket om ursäkt för förseningen. Inlägget publicerades alldeles precis, dock.

    Rune A – Angånde droppen i havet, se ovan… Anledningen till att ni inte kan ansluta med er lokala webbserver mot våra MySQL-servers beror antagligen på att ni inte lagt till ert IP-nummer i ”Extern DB-åtkomst”, som du hittar i My Surftown. Kontakta supporten ifall du behöver ytterligare information.

  2. Jonathan Gabor
    september 10, 2009 @ 2:20 e m

    Jon – Visst är det en droppe i havet. Men den här droppen är tyvärr ganska lång, om man mäter den i tid… Men som sagt, vi arbetar på det så snabbt vi bara kan.

    Haze – Ber så otroligt mycket om ursäkt för förseningen. Inlägget publicerades alldeles precis, dock.

    Rune A – Angånde droppen i havet, se ovan… Anledningen till att ni inte kan ansluta med er lokala webbserver mot våra MySQL-servers beror antagligen på att ni inte lagt till ert IP-nummer i ”Extern DB-åtkomst”, som du hittar i My Surftown. Kontakta supporten ifall du behöver ytterligare information.

  3. Dennis
    september 28, 2009 @ 10:20 f m

    Ni verkar uppenbarligen prioritera en ny layout (som f.ö ser ganska fattig ut) före lösningar på problem som detta. Tänk på att det är sådant som får oss webbutvecklare att avråda våra kunder från webbhottell som er.

  4. Dennis
    september 28, 2009 @ 12:20 e m

    Ni verkar uppenbarligen prioritera en ny layout (som f.ö ser ganska fattig ut) före lösningar på problem som detta. Tänk på att det är sådant som får oss webbutvecklare att avråda våra kunder från webbhottell som er.

  5. Jonathan Gabor
    september 28, 2009 @ 10:28 f m

    @Dennis: Jag kan försäkra dig om att våra tekniker, som genomför uppgraderingen av vår plattform, inte sitter och pillar med våra nya layout. Så du behöver inte oroa dig över att teknikernas tid tas därifrån.

    Tråkigt att du inte gillade vår nya design. Kom gärna med konstruktiv kritik, vi lyssnar gärna på dina förslag!

  6. Jonathan Gabor
    september 28, 2009 @ 12:28 e m

    @Dennis: Jag kan försäkra dig om att våra tekniker, som genomför uppgraderingen av vår plattform, inte sitter och pillar med våra nya layout. Så du behöver inte oroa dig över att teknikernas tid tas därifrån.

    Tråkigt att du inte gillade vår nya design. Kom gärna med konstruktiv kritik, vi lyssnar gärna på dina förslag!

  7. John W
    oktober 5, 2009 @ 8:49 e m

    @Lars Ranft:
    Var kan man hitta dessa webbotell som gör att man fullt ut kan använda Joomla?
    Mycket intresserad eftersom Surftown INTE är intresserade att lösa problemet.

  8. John W
    oktober 5, 2009 @ 10:49 e m

    @Lars Ranft:
    Var kan man hitta dessa webbotell som gör att man fullt ut kan använda Joomla?
    Mycket intresserad eftersom Surftown INTE är intresserade att lösa problemet.

  9. Jonathan Gabor
    oktober 9, 2009 @ 10:55 f m

    @John W: Vi är väldigt intresserade av att lösa problemet, och vi arbetar faktiskt på det. Läs gärna blogginlägget här ovan för att få en förståelse kring problemet, och sedan blogginlägget Stor uppgradering pågår så ser du faktiskt att vi arbetar på det.

  10. Jonathan Gabor
    oktober 9, 2009 @ 8:55 f m

    @John W: Vi är väldigt intresserade av att lösa problemet, och vi arbetar faktiskt på det. Läs gärna blogginlägget här ovan för att få en förståelse kring problemet, och sedan blogginlägget Stor uppgradering pågår så ser du faktiskt att vi arbetar på det.

  11. Gunnar
    oktober 16, 2009 @ 7:52 f m

    Om Surftown har som mission statement att vara Sveriges bästa webbhotell bör ni på Surftown prioritera resurserna till att ta bort alla störande begränsningar omgående. Om man inte först har en konkurrenskraftig produkt borde man strunta i att lägga resurser på designlyft, marknadsföring osv. Som det nu är måste ju massor av tekniker-tid gå åt till att svara på frågor kring varför produkten inte fungerar som förväntat. Tekniker-tid som istället borde användas för att ta bort begränsningarna (safe-mode-on, upload limits, osv) och göra produkten konkurrenskraftig, ja användbar kort sagt.

    Jag har massor med problem med dessa begränsningar, har slösat bort massor (hundratals) med dyra timmar på att begripa vari problemet ligger, och blev såklart pissed-off när jag insåg att det var Surftowns produkt som var av undermålig kvalitet (oanvändbar), inte fel i mina PHP-skript och applikationer.

    Förutom att produkten är oanvändbar är jag mycket nöjd med Surftown som webbhotelleverantör.

    Citera mig gärna. Kanske tom slår den klassiska ”Frånsett att det inte fungerar, hur tycker ni att det verkar?”

  12. Gunnar
    oktober 16, 2009 @ 9:52 f m

    Om Surftown har som mission statement att vara Sveriges bästa webbhotell bör ni på Surftown prioritera resurserna till att ta bort alla störande begränsningar omgående. Om man inte först har en konkurrenskraftig produkt borde man strunta i att lägga resurser på designlyft, marknadsföring osv. Som det nu är måste ju massor av tekniker-tid gå åt till att svara på frågor kring varför produkten inte fungerar som förväntat. Tekniker-tid som istället borde användas för att ta bort begränsningarna (safe-mode-on, upload limits, osv) och göra produkten konkurrenskraftig, ja användbar kort sagt.

    Jag har massor med problem med dessa begränsningar, har slösat bort massor (hundratals) med dyra timmar på att begripa vari problemet ligger, och blev såklart pissed-off när jag insåg att det var Surftowns produkt som var av undermålig kvalitet (oanvändbar), inte fel i mina PHP-skript och applikationer.

    Förutom att produkten är oanvändbar är jag mycket nöjd med Surftown som webbhotelleverantör.

    Citera mig gärna. Kanske tom slår den klassiska ”Frånsett att det inte fungerar, hur tycker ni att det verkar?”

  13. Jonathan Gabor
    oktober 16, 2009 @ 8:30 f m

    @Gunnar: Hej Gunnar!

    Vi prioriterar faktiskt arbetet kring våra nackdelar otroligt högt, och det fungerar faktiskt inte riktigt på det viset du menar att det gör.

    Våra tekniker sitter inte och svarar på frågor gällande safemode eller andra ”vanliga” supportärenden, det gör vår supportavdelning. Vårt designlyft och marknadsföring sköts av våra marknadsförare och webbutvecklare, och inte tekniker eller supportrar.

    Designlyftets främsta syfte var inte marknadsföring, utan att vi inte ville stå och trampa i samma spår som vi gjort hittills. Vi ville göra det bättre och lättare för kunden att ha ett webbhotell hos oss, och mycket behövdes ”göras om”. Det arbetet har vi nu påbörjat, och arbetar frenetiskt vidare med alla andra aspekter, såsom vårt nya supportcenter.

    Faktiskt så pågår det en otrolig uppgradering bakom ridåerna. Vi har redan hunnit uppgradera alla webbservrar, och dessutom påbörjat uppgradering av samtliga mail- och databasservrar, en uppgift som först ansågs vara omöjlig. Detta är fundamentalt för att vi ska kunna uppgradera resten av vår plattform, och för att i slutändan kunna åtgärda våra nackdelar.

    Detta är ingen liten uppgift, och jag förstår att du och många av våra kunder är frustrerade eftersom ”ingenting händer”, men jag kan försäkra dig om att vi arbetar så snabbt vi kan, utan att riskera problem för kunderna.

  14. Jonathan Gabor
    oktober 16, 2009 @ 10:30 f m

    @Gunnar: Hej Gunnar!

    Vi prioriterar faktiskt arbetet kring våra nackdelar otroligt högt, och det fungerar faktiskt inte riktigt på det viset du menar att det gör.

    Våra tekniker sitter inte och svarar på frågor gällande safemode eller andra ”vanliga” supportärenden, det gör vår supportavdelning. Vårt designlyft och marknadsföring sköts av våra marknadsförare och webbutvecklare, och inte tekniker eller supportrar.

    Designlyftets främsta syfte var inte marknadsföring, utan att vi inte ville stå och trampa i samma spår som vi gjort hittills. Vi ville göra det bättre och lättare för kunden att ha ett webbhotell hos oss, och mycket behövdes ”göras om”. Det arbetet har vi nu påbörjat, och arbetar frenetiskt vidare med alla andra aspekter, såsom vårt nya supportcenter.

    Faktiskt så pågår det en otrolig uppgradering bakom ridåerna. Vi har redan hunnit uppgradera alla webbservrar, och dessutom påbörjat uppgradering av samtliga mail- och databasservrar, en uppgift som först ansågs vara omöjlig. Detta är fundamentalt för att vi ska kunna uppgradera resten av vår plattform, och för att i slutändan kunna åtgärda våra nackdelar.

    Detta är ingen liten uppgift, och jag förstår att du och många av våra kunder är frustrerade eftersom ”ingenting händer”, men jag kan försäkra dig om att vi arbetar så snabbt vi kan, utan att riskera problem för kunderna.

  15. Gunnar
    oktober 16, 2009 @ 9:04 f m

    @Jonathan Gabor

    Med ”prioritera resurser” menar jag här er VDs prioritering av pengar. Min kritik avser de prioriteringar er VD gjorde för 1-3 år sedan. Och självfallet har er supportpersonal kompetens som skulle kunna användas för produktutveckling – om inte så skulle de inte vara kompetenta för att sköta supporten – och det vet jag att de är! VD är ansvarig för att fördela och organisera resurserna (pengar, kompetens/tid), på bästa sätt för företaget – och här har det uppenbarligen brustit eftersom tydligen så många kunder klagar och har klagat i flera år på bristerna i produkten (som jag förstår att ni nu, lite sent, arbetar för högtryck med att lösa). Nya supportcentret är dock bra, om det så småningom kan frigöra supportresurser till förmån för produktutveckling, ge högre kundnytta och ge lägre kostnader för era kunder, så är det en riktig prioritering.

  16. Gunnar
    oktober 16, 2009 @ 11:04 f m

    @Jonathan Gabor

    Med ”prioritera resurser” menar jag här er VDs prioritering av pengar. Min kritik avser de prioriteringar er VD gjorde för 1-3 år sedan. Och självfallet har er supportpersonal kompetens som skulle kunna användas för produktutveckling – om inte så skulle de inte vara kompetenta för att sköta supporten – och det vet jag att de är! VD är ansvarig för att fördela och organisera resurserna (pengar, kompetens/tid), på bästa sätt för företaget – och här har det uppenbarligen brustit eftersom tydligen så många kunder klagar och har klagat i flera år på bristerna i produkten (som jag förstår att ni nu, lite sent, arbetar för högtryck med att lösa). Nya supportcentret är dock bra, om det så småningom kan frigöra supportresurser till förmån för produktutveckling, ge högre kundnytta och ge lägre kostnader för era kunder, så är det en riktig prioritering.

  17. Jonathan Gabor
    oktober 16, 2009 @ 9:20 f m

    @Gunnar: Prioritering låg i att ordna upp alla de problem vi har haft under åren, och för att göra det krävdes det att man ”började om från början”.

    Vi hade säkert kunnat hitta en lösning för att stänga av safemode på några månader, men det hade endast temporärt och bristfälligt löst problemet. Vi ansåg därför att vi mycket hellre ”gör om gör rätt”, och fixar de riktiga orsakerna till problemen.

    Visst, det skulle ta väsentligt längre tid än att småfixa lite här och där för att kortsiktigt göra kunderna nöjda. Men vi ville mycket hellre satsa på en långsiktig lösning som gör att kunderna vill stanna kvar hos oss för alltid, och inte bara ett par år.

  18. Jonathan Gabor
    oktober 16, 2009 @ 11:20 f m

    @Gunnar: Prioritering låg i att ordna upp alla de problem vi har haft under åren, och för att göra det krävdes det att man ”började om från början”.

    Vi hade säkert kunnat hitta en lösning för att stänga av safemode på några månader, men det hade endast temporärt och bristfälligt löst problemet. Vi ansåg därför att vi mycket hellre ”gör om gör rätt”, och fixar de riktiga orsakerna till problemen.

    Visst, det skulle ta väsentligt längre tid än att småfixa lite här och där för att kortsiktigt göra kunderna nöjda. Men vi ville mycket hellre satsa på en långsiktig lösning som gör att kunderna vill stanna kvar hos oss för alltid, och inte bara ett par år.

  19. John
    oktober 16, 2009 @ 10:08 f m

    Tyvärr är jag på väg att byta till annat webbhotell men vill helst inte. När kan detta med Safe mode vara klart. Jag kanske kan hitta lite tålamod och vänta. Ni har hållit på vad jag förstått sedan i mars i år. När är ”felet” avhjälpt?

  20. John
    oktober 16, 2009 @ 12:08 e m

    Tyvärr är jag på väg att byta till annat webbhotell men vill helst inte. När kan detta med Safe mode vara klart. Jag kanske kan hitta lite tålamod och vänta. Ni har hållit på vad jag förstått sedan i mars i år. När är ”felet” avhjälpt?

  21. Gunnar
    oktober 16, 2009 @ 3:14 e m

    Ett tjänsteföretag måste alltid lyssna på sina kunder och tillfredställa dem. Då menar jag vara genuint lyhörda, och anpassa produkterna kontinuerligt till kundernas behov. Det är alltid en svår avvägning mellan kortsiktiga fix och mera långsiktiga lösningar. Men de stora projekten måste köras i bakgrunden samtidigt som man klarar att bemöta kundernas önskemål och behov i närtid. Annars är det risk att man blir av med en stor del av (den kanske lönsammaste) delen av kundstocken och tappar marknadsandelar och marginaler.

    Kan man inte leverera nu (t ex safe_mode off) ska man ange en tidpunkt, och sedan hålla detta löfte (på dagen när). En duktig projektledare kan fixa detta. Förtroende måste förtjänas genom handling.

  22. Gunnar
    oktober 16, 2009 @ 5:14 e m

    Ett tjänsteföretag måste alltid lyssna på sina kunder och tillfredställa dem. Då menar jag vara genuint lyhörda, och anpassa produkterna kontinuerligt till kundernas behov. Det är alltid en svår avvägning mellan kortsiktiga fix och mera långsiktiga lösningar. Men de stora projekten måste köras i bakgrunden samtidigt som man klarar att bemöta kundernas önskemål och behov i närtid. Annars är det risk att man blir av med en stor del av (den kanske lönsammaste) delen av kundstocken och tappar marknadsandelar och marginaler.

    Kan man inte leverera nu (t ex safe_mode off) ska man ange en tidpunkt, och sedan hålla detta löfte (på dagen när). En duktig projektledare kan fixa detta. Förtroende måste förtjänas genom handling.

  23. JudaZ
    oktober 19, 2009 @ 1:32 e m

    @John: @Jonathan Gabor: Vill du vänta på att Safe-mode skall lösas får du vänta länge .. oavsett vad surftown säger. Har tjatat på dem i flera år, tills jag tillslut gav upp och flyttade samtliga domäner från surftown. Har också som många köpt produkter som jag inte kan använda för att surftown är så begränsade. Ser ut som jag får ta och flytta föreget, där jag är anställd, sida också. Vi tänkte gå över till Joomla…är ju bara att glömma känns det som. Blir billigare på annan plats och klart mycket fler möjligheter… Tyvärr

  24. JudaZ
    oktober 19, 2009 @ 3:32 e m

    @John: @Jonathan Gabor: Vill du vänta på att Safe-mode skall lösas får du vänta länge .. oavsett vad surftown säger. Har tjatat på dem i flera år, tills jag tillslut gav upp och flyttade samtliga domäner från surftown. Har också som många köpt produkter som jag inte kan använda för att surftown är så begränsade. Ser ut som jag får ta och flytta föreget, där jag är anställd, sida också. Vi tänkte gå över till Joomla…är ju bara att glömma känns det som. Blir billigare på annan plats och klart mycket fler möjligheter… Tyvärr

  25. John W
    oktober 20, 2009 @ 8:02 e m

    Till vilket hotell flyttade du dina domäner. Jag har ett 10-talet hos Surftown och samtliga använder Joomla

  26. John W
    oktober 20, 2009 @ 10:02 e m

    Till vilket hotell flyttade du dina domäner. Jag har ett 10-talet hos Surftown och samtliga använder Joomla

  27. Amema
    oktober 21, 2009 @ 3:53 e m

    Besviken är väl bara förnamnet efter att ha gått igenom alla möjliga webbhotell och på inrådan valt Surftown. Kan man åtminstone få reda på vilket CSM Surftown rekommenderar så länge och se om man kan göra nåt interremisstiskt innan ändringarna kommer, alt. den betalda tiden går ut?

    PS Om man inte kör Internet Exploder så kan man inte ändra i Site-Builder… mozilla ska funka, men det gör det inte. Men jag har Mac så jag får skylla mig själv eller?

  28. Amema
    oktober 21, 2009 @ 5:53 e m

    Besviken är väl bara förnamnet efter att ha gått igenom alla möjliga webbhotell och på inrådan valt Surftown. Kan man åtminstone få reda på vilket CSM Surftown rekommenderar så länge och se om man kan göra nåt interremisstiskt innan ändringarna kommer, alt. den betalda tiden går ut?

    PS Om man inte kör Internet Exploder så kan man inte ändra i Site-Builder… mozilla ska funka, men det gör det inte. Men jag har Mac så jag får skylla mig själv eller?

  29. Ero
    oktober 22, 2009 @ 6:01 e m

    Amema:
    Jag har också Mac och upplever inga problem, men då använder jag inte site builder. Testa Safari eller google chrome (själv kör jag Stainless som bygger på google chrome men saknar massa funktioner = lite snabbare).

    Minns jag inte helt fel så finns väl IE till Mac? Men det skulle jag aldrig installera 😛

    Du har ju några CMSer som du lätt kan installera via kontrollpanelen men dessa kan inte användas fullt ut som det är nu :/ Det är bara att rätta in sig i det långa långa ledet och vänta några år innan det händer något.

    Själv så hade jag turen att få gratis hosting på en kompis server och köper domäner till mkt mkt billigare pris än surftown. Enda anledningen till att jag är kvar här nu är att jag har kvar två domäner, tid kvar och ska få ett gratis år pga sjukt mkt strul med mitt konto och domäner.

    @Jonathan Gabor Gör en mkt bra jobb här som orkar med att svara på våra funderingar och klagomål, egentligen borde VDn själv sitta här och ta emot all skit.

    Hur kommer det se ut nu? Kommer kontot se likadant ut fast safe mode är off eller kommer vi bjudas på VPSer? 😀

  30. Ero
    oktober 22, 2009 @ 8:01 e m

    Amema:
    Jag har också Mac och upplever inga problem, men då använder jag inte site builder. Testa Safari eller google chrome (själv kör jag Stainless som bygger på google chrome men saknar massa funktioner = lite snabbare).

    Minns jag inte helt fel så finns väl IE till Mac? Men det skulle jag aldrig installera 😛

    Du har ju några CMSer som du lätt kan installera via kontrollpanelen men dessa kan inte användas fullt ut som det är nu :/ Det är bara att rätta in sig i det långa långa ledet och vänta några år innan det händer något.

    Själv så hade jag turen att få gratis hosting på en kompis server och köper domäner till mkt mkt billigare pris än surftown. Enda anledningen till att jag är kvar här nu är att jag har kvar två domäner, tid kvar och ska få ett gratis år pga sjukt mkt strul med mitt konto och domäner.

    @Jonathan Gabor Gör en mkt bra jobb här som orkar med att svara på våra funderingar och klagomål, egentligen borde VDn själv sitta här och ta emot all skit.

    Hur kommer det se ut nu? Kommer kontot se likadant ut fast safe mode är off eller kommer vi bjudas på VPSer? 😀

  31. Deepy
    oktober 22, 2009 @ 8:50 e m

    suPHP är inte realistiskt?

  32. Deepy
    oktober 22, 2009 @ 10:50 e m

    suPHP är inte realistiskt?

  33. Amema
    oktober 23, 2009 @ 8:38 f m

    Ero: Jag använder så minimalt med MS-produkter jag bara kan 🙂

    Site-Builder kräver minst IE 5.5. Den sista versionen som gjordes för Mac är 5.2, så det är fetkört. Safari går inte alls.

    Plastic paddingmetoden jag använder är att jag kan gå till sambons gamla PC och köra, men det känns motigt. Enda anledningen till att använda något som site-builder är att man inte kan lägga applikationer som joomla på roten, så man måste ha en introsida så att det går att komma åt det goa.

  34. Amema
    oktober 23, 2009 @ 10:38 f m

    Ero: Jag använder så minimalt med MS-produkter jag bara kan 🙂

    Site-Builder kräver minst IE 5.5. Den sista versionen som gjordes för Mac är 5.2, så det är fetkört. Safari går inte alls.

    Plastic paddingmetoden jag använder är att jag kan gå till sambons gamla PC och köra, men det känns motigt. Enda anledningen till att använda något som site-builder är att man inte kan lägga applikationer som joomla på roten, så man måste ha en introsida så att det går att komma åt det goa.

  35. Gunnar
    oktober 23, 2009 @ 1:45 e m

    @Amema: Kör PHP-Fusion istället för Joomla så funkar det super utan safe_mode_off eller sånt som site-builder-introsidor. PHP-Fusion borde finnas som en 1-click-app, anser jag.

  36. Gunnar
    oktober 23, 2009 @ 3:45 e m

    @Amema: Kör PHP-Fusion istället för Joomla så funkar det super utan safe_mode_off eller sånt som site-builder-introsidor. PHP-Fusion borde finnas som en 1-click-app, anser jag.

  37. Ero
    oktober 24, 2009 @ 7:37 f m

    @Amema: Jag lyckades få Joomla direkt under root utan att behöva introsida, vad jag minns så var det inte nå strul att få till. Men det är väl en 6 månader sen iaf.

    Just nu håller jag på att testa glFusion ( https://www.glfusion.com , ej att blanda ihop med PHP-Fusion) som är det bästa jag testat när det kommer till CMSer! Det har så jädra mkt vettigt direkt från start och är lätt att fixa med! Fast detta kör jag på en annan webserver.

  38. Ero
    oktober 24, 2009 @ 9:37 f m

    @Amema: Jag lyckades få Joomla direkt under root utan att behöva introsida, vad jag minns så var det inte nå strul att få till. Men det är väl en 6 månader sen iaf.

    Just nu håller jag på att testa glFusion ( https://www.glfusion.com , ej att blanda ihop med PHP-Fusion) som är det bästa jag testat när det kommer till CMSer! Det har så jädra mkt vettigt direkt från start och är lätt att fixa med! Fast detta kör jag på en annan webserver.

  39. Amema
    oktober 24, 2009 @ 12:42 e m

    Ero: Om man använder 1-click går det inte att lägga något direkt på roten, och det är inget som kommer att förändras om jag förstår saken rätt. Om man ftp-ar går det att göra som man vill.

  40. Amema
    oktober 24, 2009 @ 2:42 e m

    Ero: Om man använder 1-click går det inte att lägga något direkt på roten, och det är inget som kommer att förändras om jag förstår saken rätt. Om man ftp-ar går det att göra som man vill.

  41. JudaZ
    oktober 26, 2009 @ 9:01 e m

    @John W:

    …numera kör jag enbart GoDaddy…. jag betalar en bråkdel av vad jag betalde för 1 hotel för en domän hos surftown …nu .. .för 200 domäner och hotell plats med gott om plats för samtliga…när mer kraft behövs och plats behövs kan jag köpa till det…fortfarande för en bråkdel av vad surftown kostar..speciellt när dollar är så billig. … kan alltid köpa en dedikerad server för de sidor som växer bra nog som kräver det.

    Visst ligger i USA, visst deras billigare lösningar är ibland inte så snabba men oftast är det inga problem alls.

    …men snabba är ju knappast surftown heller…

    Ingen safemode on…. tillgång till php.ini m.m. m.m. ….
    ,,,skillnaden är också att godaddy faktiskt lyssnar på sina kunder… och inte bara lyssnar..de agerar också ..

  42. JudaZ
    oktober 26, 2009 @ 10:01 e m

    @John W:

    …numera kör jag enbart GoDaddy…. jag betalar en bråkdel av vad jag betalde för 1 hotel för en domän hos surftown …nu .. .för 200 domäner och hotell plats med gott om plats för samtliga…när mer kraft behövs och plats behövs kan jag köpa till det…fortfarande för en bråkdel av vad surftown kostar..speciellt när dollar är så billig. … kan alltid köpa en dedikerad server för de sidor som växer bra nog som kräver det.

    Visst ligger i USA, visst deras billigare lösningar är ibland inte så snabba men oftast är det inga problem alls.

    …men snabba är ju knappast surftown heller…

    Ingen safemode on…. tillgång till php.ini m.m. m.m. ….
    ,,,skillnaden är också att godaddy faktiskt lyssnar på sina kunder… och inte bara lyssnar..de agerar också ..

  43. Tilly
    oktober 27, 2009 @ 2:17 e m

    Behöver PHP SAFE MODE = OFF
    Finns det ingen lösning?
    Jag vill inte byta webbhotell IGEN!

  44. Tilly
    oktober 27, 2009 @ 3:17 e m

    Behöver PHP SAFE MODE = OFF
    Finns det ingen lösning?
    Jag vill inte byta webbhotell IGEN!

  45. Daniel
    november 3, 2009 @ 2:10 e m

    Jag kan rekommendera Dreamhost som alternativ. De är bra på kundservice och man får MYCKET för pengarna.

    Jag bygger själv webapplikationer och att Safe Mode är på är oacceptabelt. Många av produkterna jag bygger blir helt enkelt obrukbara. Det mesta har jag kommit runt med hjälp av diverse work-arounds, men nu har jag fått nog och börjar flytta mina sajter till Dreamhost.

  46. Daniel
    november 3, 2009 @ 3:10 e m

    Jag kan rekommendera Dreamhost som alternativ. De är bra på kundservice och man får MYCKET för pengarna.

    Jag bygger själv webapplikationer och att Safe Mode är på är oacceptabelt. Många av produkterna jag bygger blir helt enkelt obrukbara. Det mesta har jag kommit runt med hjälp av diverse work-arounds, men nu har jag fått nog och börjar flytta mina sajter till Dreamhost.

  47. Thomas
    november 5, 2009 @ 6:53 f m

    Ja, hur vore det att implementera suphp istället för att behöva köra med ’safe mode’ påslaget? Då skulle kunder som inte är i behov av eller har råd med en vps-lösning men däremot är i behov av att ha ’safe mode’ avstängt kunna använda sig av er.

    Jag är ett praktexempel på en sådan kund. För närvarande har jag plats hos er, några domäner ligger kvar men har plats redo för dem på ett annat hotell. Men, mitt konto är uppsagt och kommer inte förnyas pga problemet med ’safe mode’.

    Jag förstår inte varför ni bara vägrar köra suphp. Ni skulle vinna kunder på det, eller slippa förlora befintliga kunder.

  48. Thomas
    november 5, 2009 @ 7:53 f m

    Ja, hur vore det att implementera suphp istället för att behöva köra med ’safe mode’ påslaget? Då skulle kunder som inte är i behov av eller har råd med en vps-lösning men däremot är i behov av att ha ’safe mode’ avstängt kunna använda sig av er.

    Jag är ett praktexempel på en sådan kund. För närvarande har jag plats hos er, några domäner ligger kvar men har plats redo för dem på ett annat hotell. Men, mitt konto är uppsagt och kommer inte förnyas pga problemet med ’safe mode’.

    Jag förstår inte varför ni bara vägrar köra suphp. Ni skulle vinna kunder på det, eller slippa förlora befintliga kunder.

  49. Ero
    november 11, 2009 @ 11:09 f m

    Snart är det 2010, undra när Surftown ska ta steget in på 2000?

  50. Ero
    november 11, 2009 @ 12:09 e m

    Snart är det 2010, undra när Surftown ska ta steget in på 2000?

1 2 3 4