Så här skapar du en sida på Google+

Google+ är ännu inte lika populärt och utbrett som Facebook, men det råder knappast några tvivel om att det lönar sig i längden att börja nu. Oavsett hur du vrider och vänder på det kommer en sida på Google+ att ha en positiv effekt på dina SEO-resultat. Och det tar faktiskt inte speciellt lång tid att komma igång.

Så här skapar du en ny sida på Google+

Först och främst måste du ha ett Google-konto för att kunna skapa en sida på Google+, och det skapar du på denna sida. Då får du dessutom åtkomst till flera andra Google-tjänster som Gmail och Google Docs.

När du har skapat ett konto får du automatisk tillgång till Google+ och kan sätta igång med att skapa en sida. Klicka på ”Fler” längst ner till vänster i menyn, och klicka sedan på ”Sidor” (på engelska ”More” och ”Pages”). Därefter kommer du till en översikt över dina sidor och där klickar du på ”Skapa ny sida”. Du kan även gå direkt dit genom att klicka här.

Nu är du redo att skapa din sida. Börja med att välja den kategori som din sida tillhör. Har du ett företag eller en förening ska du välja ”Verksamhet, institution eller organisation”, vill du skapa en sida för en viss produkt som du erbjuder ska du istället välja ”Produkt eller varumärke”. Sedan fyller du i de obligatoriska uppgifterna som namn, URL och kategori.

Din sida är nu skapad och du kan börja anpassa den.

Innehållet på sidan

Det är tre viktiga saker du bör ha med på din sida. Först och främst bör du skriva en bra text som beskriver ditt företag, och därefter ladda upp både en omslagsbild och en profilbild. Bilderna är en riktigt bra möjlighet att lyfta fram ditt varumärke och din sida så att besökarna känner igen den.

Omslagsbilden ska ha storleken 940 x 180 och profilbilden 250 x 250.

När du har lagt till beskrivning och bilder är du redo att bjuda in folk att lägga till din sida och skapa aktiviteter på den. Om du redan är aktiv på exempelvis Facebook kan du posta samma saker på Google+ som du gör där.

Lycka till med din nya sida!