Översvämningar i Köpenhamn

Surftown bedriver verksamhet utifrån tre olika datacenter som är lokaliserade i Danmark. Det primära datacentret är det som tidigare användes av Tiscali och ligger i hamnen i Köpenhamn. Dessvärre är det detta område som har drabbats hårdast av de enorma vattenmassor vi fick i huvudet under gårdagen. Även då detta datacenter är state of the art, så kunde det som många andra datacenter i Köpenhamn inte stå emot dessa våldsamma vattenmängder.

Surftown har UPS:er, generatorback-up och de går principiellt inte ner. Men det gör tyvärr ingen nytta när ledningarna mellan all denna säkerhet står under vatten. Därför är vi tvungna att flytta alla servrarna fysiskt till ett sekundärt datacenter. Detta är ganska ovanligt och tar dessvärre tid.

Normalt kan vi göra återställning av data på kort tid – oftast inom en timme – vid stora hårdvarufel. Det ovanliga för oss är att vi behöver återställa stora serverinstallationer på annan hårdvara i det andra datacentret – och det kan ta tid. Vi förväntar oss att 70-80% av våra kunder är tillbaka online innan slutet av dagen (söndag). Många är lyckligtvis redan tillbaka online.

Vi håller på att flytta alla våra kunder till det sekundära datacentret. För några av er är detta redan gjort och för ändra tar det dessvärre lite längre tid. Vi är i en helt unik force majeure situation där våra normala säkerhetsprocedurer inte har gått att tillämpa. Detta tillstånd har drabbat många IT installationer i Köpenhamn, men vi jobbar snabbt och målinriktat på att få upp alla och fungera snarast möjligt. Många är redan uppe och kör igen.

Jag kan berätta att det inte är någon data som har gått förlorad då det endast är strömförsörjningen runt om datacentret som är berört. Vi flyttar fysiskt alla delar av vår hårdvara från ett datacenter till ett annan. Vissa kunder kommer att återskapas från back-up på ny hårdvara i det sekundära datacentret.

Vi beklagar verkligen de olägenheter som detta har medfört våra kunder. Idag, söndag, arbetar vi uteslutande med att återupprätta all infrastruktur. I morgon, måndag, sätter vi igång med hur vi ska bemöta berörda kunder. Vi hoppas på er förståelse och vi kommer att hålla er uppdaterade här på bloggen.

Så snart jag får vidare information från våra tekniker upprättar jag ett separat inlägg på bloggen, där ni kan följa vilka servrar som är online, på väg online och vilka som dessvärre väntar i kön.

Bästa hälsningar

Kresten
Kommunikationschef
Surftown

18 Comments

  1. Hans Gunnarsson
    juli 4, 2011 @ 9:15 f m

    När är er prognos att allt är på plats, jag har flera som inte kommer åt sina domäner?

  2. Peter
    juli 4, 2011 @ 10:09 f m

    Hej!

    klockan är 12 nu och jag är i stort behov av min mejl som ännu inte fungerar. Ligger på mailserver 6. Hur går det?
    mvh
    //Peter

  3. Per Wikmans
    juli 4, 2011 @ 10:53 f m

    Situationen är Force Majeure men jag förstår att folk är upprörda. Hoppas att ni på Surftown har lärt er något av det inträffade vad gäller framtida driftsäkerhet. Har aldrig själv varit med om något liknande sedan netet blev tillgängligt för gemene man.
    Vad händer med mejl som skickas till oss under den här perioden? Studsar tillbaks med ”finns ingen sådan mottagare”?

  4. Fredrik
    juli 4, 2011 @ 11:28 f m

    smtp-protokollet är ganska tåligt. Vad jag minns är det 3 dygn som är default time-out för leverans av e-post. Mao, om servrarna är uppe igen inom den perioden så kommer e-posten fram.

  5. Dick Söderholm
    juli 4, 2011 @ 11:45 f m

    Jag är inte så drabbad,egentligen, bara förvånad igår och i morse. Tack för tydlig information och lycka till med återställningaen.

  6. Per Wikmans
    juli 4, 2011 @ 11:50 f m

    Jag ser att mejl kommer in i SpamArrest från min .se-adress men inte från min .com-adress.
    Exet använder webbmejlen men vad jag förstår är den funktionen helt nere?

  7. Magnus
    juli 4, 2011 @ 12:33 e m

    Tyvärr men det här var droppen (eller en hel del droppar). Min domän/hemsida har legat nere vid ett flertal tillfällen senaste tiden men ändå så visar er serverstatistik 100,00% upptid för aktuell server. Falsk marknadsföring?

    Nu har jag tröttnat på strulet och byter jag till ett annat webbhotell.

  8. Airplanes.se » Bloggen är uppe igen!
    juli 4, 2011 @ 1:13 e m

    […] Bloggen är uppe igen! juli 4th, 2011 Axel Skriv en kommentar Gå till kommentarer Efter helgens avbrott är bloggen uppe igen. Felet berodde på att Surftown (min serverhost för bloggen) låg nere på grund av regnovädret i helgen. Mer info om detta här. […]

  9. Fredrik
    juli 4, 2011 @ 2:24 e m

    En tjänst, som t.ex. en hemsida, leveras ju sällan av en endaste server. Dessutom beror den av lagringsnätverk, nätverkskomponenter etc. Därför ger statistiken för enskilda servrar sällan en rättvis bild av tillgängligheten. Det enda rätta är att mäta tillgänglighet till tjänsten som sådan.
    Sök en tjänsteleverantör som har SLA per tjänst (brukar dock bli avsevärt dyrare…)

  10. Håkan
    juli 4, 2011 @ 2:30 e m

    Vad händer ??
    Hela vårat ordersystem går via mailen som inte funkar !!!

  11. Håkan
    juli 4, 2011 @ 2:32 e m

    Det skulle ju fungera vid 12.00 ??
    Kabn någon ringa mig på 070-3452801
    Jag/vi kan inte logga in !!!
    svanstromsel.se

  12. Dagmar
    juli 4, 2011 @ 2:45 e m

    Hej
    önskar er bara LYCKA till och hoppas ert arbetet går framåt!

    Tycker personligen att även om mitt företag är beroende av mail etc, så är det BRA att bli påmind om att vi inte kan styra allt, som tydligen många andra människor har nu för tiden fått för sig.Tragiskt att man inte kan inse att det finns aldrig möjlighet att förutse allt som skulle kunna hända i förväg!
    ( Bara gratulera till de som har sådan grepp om sitt eget liv…eller har de det?!)

    Tack för tydlig information!
    Nöjd kund som förbli er kund

  13. Agneta
    juli 4, 2011 @ 4:22 e m

    Heja! Saknade e-posten i lördags natt. Visste ju inte vad det berodde på. Den var igång igen i söndags kväll. Tyckte det var konstigt att den var nere så himla länge. SEN läste jag nyheterna.

    Kan bara säga att ni måste haft det riktigt tufft. Snyggt jobbat. Hoppas nya hallen ligger lite högre. 🙂

    Månen trillar inte ner för att e-posten ballar ur ett tag.

    Tack för bra service!

    Agneta

  14. Bibbie Funke IFK Sävsjö
    juli 4, 2011 @ 5:53 e m

    Hej jag kommer inte ut på något av administrering, hemsida eller mail. lite panik för föreningen. när kan det vara klart?

  15. I brist på annat « New Game+
    juli 4, 2011 @ 10:22 e m

    […] bilder ur speltrisset, men kära bloggvännen EmmyZ har tillfälligt blivit av med sin blogg pga översvämning hos Surftown och kan därför inte ge oss veckans ämne. Så kan det gå :S Det där med Surftown drabbar även […]

  16. MickeÖ
    juli 5, 2011 @ 6:18 f m

    Jag har en fråga angående mailen, jag hade mail som jag inte hunnit ladda hem till datorn och nu då mailen fungerar så är dom borta, finns dom på nån backup eller är dom försvunna?

    Ni har jobbat på bra och jag har förståelse för att sånt här kan hända och det är det första haveriet jag har märkt av på 7 år….:) så man kan inte klaga.
    Keep up the good work
    Mvh M

  17. eva wandel
    juli 5, 2011 @ 7:00 f m

    Om man tänker långsiktigt så flytta servern till ett högre torn !!! Nästa steg? eller??
    Vatten är ju livet. Visst behöver jag komma åt min mail, men naturen sa just nej. Så jag avvaktar. jobba på.

    wandels handel

  18. Stefan P
    juli 5, 2011 @ 6:51 e m

    Oavsett storleken på Ert dränkta haveri är detta för lång tid nu. Har tyckt synd om Er, mig själv och alla andra drabbade men Nu är jag less. Oavsett skäl som trafik, flytt, trasigt mm detta är nu mycket illa och en mig med mina hemsidor en ekonomisk katastrof om Ni inte tar Ert ansvar och får igång detta nu inom några timmar. Förväntar mig en personlig kontakt inom det snaraste. Att tillsätta personal som tar hand om oss drabbade med våra direkta frågor har jag inte sett till trots att jag försökt skriva tidigare.
    // Stefan