Nya tilltag mot spam

Uppdatering: Efter populär förfrågan, så skjuter vi upp ändringen till Tisdagen den 25:e maj. Vi har även publicerat en uppdatering med förtydligande kring hur detta påverkar dig, längre ner i detta inlägg.

Vi har pillat och rotat lite i maskineriet, och kommer den 17:e maj den 25:e maj genomföra några ändringar som kommer minska mängden spam som skickas från våra mejlservrar. Det betyder att vi minskar risken för att hamna på så kallade ”blacklists”, och att belastningen på mejlservrarna går ner och ger våra kunder en trevligare upplevelse med mejl som snabbare kommer fram.

Den ändring som främst kommer minska mängden spam, är att vi kommer kontrollera ifall mejlavsändarens domän faktiskt ligger hos oss. För tidigare har man kunnat skicka genom vår SMTP (utgående mejlserver), så länge man autentiserade sig. Men tyvärr händer det med jämna mellanrum att kunder får till exempel virus som kapar kontouppgifterna och utnyttjar dessa till att skicka mejl från alla möjliga konstiga domännamn.

Så har ni några skript som skickar mejl via vår SMTP (det vill säga mailX.surftown.se / mail.din-doman.se istället för mailoutX/mailoutbX.surftown.se) och med en avsändande domän som inte ligger hos oss, så bör ni alltså ta hänsyn till detta. Använder du mail(), CDO eller liknande utan att uppge utgående mejlserver så är ni opåverkade, då dessa som standard använder mailout/mailoutb.

Detta inkluderar även WordPress, Joomla och andra webbapplikationer, även om vissa undantag kan förekomma. Lämna en kommentar med så detaljerad information som möjligt om du är osäker, så kontrollerar vi åt er om ni är påverkad av ändringen.

Denna ändringen kommer som sagt tas i bruk den 17:e maj den 25:e maj, och har ni några frågor gällande hur detta påverkar er så är ni varmt välkomna att lämna en kommentar nedan.

Uppdatering – 17:e maj:

Det var många som hörde av sig i helgen, och var oroliga över att till exempel deras skript som sänder mejl skulle sluta fungera. Vi insåg att vi inte varit tillräckligt tydliga med hur detta påverkar er, och vi ber om ursäkt för det. Nedan har vi tagit upp de vanligaste scenarion, och försökt förklara så tydligt och enkelt som möjligt kring hur denna ändring påverkar er.

Det är viktigt att poängtera att denna ändring endast påverkar ett väldigt litet fåtal av våra kunder, och då dem som har en lite speciell konfiguration. Det påverkar i största graden endast dig som har till exempel ett skript som loggar in på din mejlserver (mail.min-doman.se) och sedan försöker skicka ett mejl med en avsändande domän som inte är tillagd i din kontrollpanel, till exempel gmail.com eller hotmail.com.

Exempel: Du har lagt till ditt e-postkonto namn@min-doman.se i Outlook, och sedan konfigurerat att din avsändare ska vara namn@gmail.com. Detta kommer inte att fungera, då domänen gmail.com inte kan läggas till i din kontrollpanel (My Surftown -> Domäninställningar) eftersom du inte äger den. Har du bara lagt till ditt e-postkonto som vanligt så förblir du opåverkad.

Kommer mitt kontaktformulär på min hemsida sluta fungera?

Nej! Dina skript (oavsett om det är PHP, ASP eller Flash) påverkas inte av denna ändring. Detta beror på att dessa mejl sänds via en annan mejlserver. Detta inkluderar även kontaktformulär och liknande för WordPress, Joomla, Drupal och liknande även om vissa undantag kan förekomma.

Tekniskt förklarat: Använder du PHP’s mail(), ASP’s Jmail eller liknande så förblir du opåverkad, eftersom dessa skickas via mailoutX / mailoutbX.surftown.se och inte mailX.surftown.se/mail.min-doman.se.

Jag har en vidarebefordring till namn@gmail.com, är denna påverkad?

Nej! Ändringen påverkar endast mejl som skickas från oss med en domän som inte är tillagd i din kontrollpanel (My Surftown -> Domäninställningar). Eftersom gmail.com i detta fallet är mottagande domän, så förblir den opåverkad.

Kommer jag kunna fortsätta använda min skolas e-postadress som avsändare?

Nej! Eftersom din skolas domän inte är och inte kan läggas till i din kontrollpanel, så kommer du inte kunna fortsätta skicka mejl från din skolas e-postadress via våra mejlservrar. Du ska istället kontakta din skola, och använda deras utgående mejlserver. Då kommer dina mejl skickas iväg som vanligt och utan problem.

Lämna gärna en kommentar nedan om ni fortfarande är osäkra, så ser vi till att besvara era frågor så snabbt som möjligt!

56 Comments

1 2
  1. Hans
    maj 12, 2010 @ 2:39 e m

    Hej!

    Jag undrar om något av följande påverkas???

    Aweber e-posttjänst skickar med några av mina e-postkonton som avsändare.
    Pyapal skickar beställningsinfo till mig och är integrerat med Aweber så att att den som blir kund byter lista och får en bekräftan på sin beställning.
    Multimailer skickar med några av mina e-postkonton som avsändare.
    GMail kickar med några av mina e-postkonton som avsändare.
    Mina några av mina e-postkonton hos er vidarebefordras till Gmail.
    Ett skript på min hemsida skickar beställningsbekräftelse till ett av mina e-postkonton hos er.

    Om detta påverkas är det tokigt att få reda på det med så kort varsel!!

    Mvh Hans

  2. Jonathan Gabor
    maj 12, 2010 @ 2:53 e m

    I samtliga fall så bör du förbli opåverkad, förutsatt att de antingen:
    1) Skickar via sin egen SMTP-server med dig som avsändare
    2) Loggar in på vår SMTP-server med dina kontouppgifter, samt att du har din domän tillagd i din kontrollpanel

    Du borde falla inom någon av dessa alternativ med allra största sannolikhet, men då jag själv inte använt till exempel Aweber så kan jag inte vara 100% säker.

  3. Jesper
    maj 13, 2010 @ 2:25 e m

    Om Hans försöker skicka brev med sin gmail-adress som avsändare genom era smtp-servrar så kommer det inte att fungera. Det lär ju inte gå att lägga till gmail.com i kontrollpanelen…

    Idén är nog inte så dum egentligen, men det kommer bli problem för dem som har en isp med liknande restriktioner alt. en ISP som ofta hamnar på svartlistorna, port 25-block (vanligt) och mail hos en tredje part.

    Men har det verkligen inte gått ut något mail till kunderna? Jag har inte fått något i alla fall och med all respekt för bloggen så bör den kanske inte vara enda kanal för viktiga driftförändringar?

    Mvh Jesper

    PS: Kommentarsfältet buggar i firefox 3.6.3 – namn/e-postrutorna kör vit text på vit bakgrund!

  4. Jonathan Gabor
    maj 14, 2010 @ 8:42 f m

    Jag förstod det som att Hans har upprättat e-postkonton hos oss som han använder i alla situationer han uppgav ovan, förutom de två sista där han använder GMail för att skicka mejl med en avsändande e-postadress som har upprättats hos oss samt att han har upprättat en vidarebefodring hos oss till sin Gmail.

    I båda dessa fall ska det fungera utan problem, då mejlet antingen skickas via GMails egna SMTP-servrar som inte är påverkad av vår ändring, eller vår SMTP-server vilket heller inte är ett problem då hans avsändare använder e-postadress som är upprättad hos oss (och därmed har han domänen tillagd i sin kontrollpanel). Och vidarebefodring är överhuvudtaget inte alls påverkad, då mejlet går FRÅN oss TILL Gmail.

    Ang. ditt PS, så kan jag inte återskapa ditt problem med Firefox 3.6.4, eller någon annan webbläsare för den delen. Säker på att det är fel på vår sida?

  5. Jesper
    maj 14, 2010 @ 10:19 f m

    Formuläret verkar funka idag, så det var nog en tillfällig firefox-bugg – jag håller ögonen öppna om den dyker upp igen.

    Jag är egentligen mest intresserad av feedback på frågan om hur kunderna informerats.

    Mvh Jesper

  6. Jonathan Gabor
    maj 14, 2010 @ 10:36 f m

    Kan ha varit Disqus (vårt kommentarssystem) som bråkade också, jag läste om att det var fler bloggar som hade problem med det igår.

    Mejl är på väg ut till alla kunder, så du borde motta ett mejl inom kort.

  7. Pelle Jöns
    maj 14, 2010 @ 4:18 e m

    Jag använder både mail och Imap_mail från mina script. Räcker det att avsändardomänen är en av mina för att det ska fungera? Det görs ju ingen inloggning vid användning av dessa anropen.

    (Tyvärr har fälten under blog-kommentars-rutan vit text, så det är lite svårt att fylla i. Ändra gärna.)

    (Varför kan man inte kommentera som Surftown-kund?)

  8. Anders
    maj 14, 2010 @ 4:20 e m

    Tack för att ni jobbar på att få ner mängden spam.
    Det kommer bara påverka mig positivt!
    Jobbe jobbe…

  9. Andreas
    maj 14, 2010 @ 5:06 e m

    Hej,

    jag har en feedback-funktion på min hemsida, där en besökare kan skriva in mejladress och en kommentar, varefter ett mejl skickas till min mejladress. Avsändaren är mejladressen som besökaren skrev in. Detta kommer alltså inte att fungera längre?

  10. Nea
    maj 15, 2010 @ 8:18 f m

    Mycket kort varsel för dessa ändringar. Jag använder mitt konto för en artist. Jag kan därför inte råda varifrån mejlen kommer.
    Hur ska jag göra för att få det här att fungera nu ?

  11. Jonatan Jonatan Edlund
    maj 15, 2010 @ 9:53 f m

    Var lägger jag till de domänerna som skall använda SMTP:n?

  12. Christian
    maj 15, 2010 @ 10:11 f m

    Borde det inte finnas en separat whitelist i kontrollpanelen, med ”domäner som jag kan tänkas skicka mail från”. Jag skickar omväxlande från @vonschultz.se-adresser och @chalmers.se-adresser beroende på vilken roll jag har i förhållande till mailet i fråga, och jag vill inte behöva bry mig om att ändra SMTP-server hit och dit för det.

  13. Bengt Söderström
    maj 15, 2010 @ 12:01 e m

    Fråga:
    Hej, jag har fn. 3 olika mailadresser: @yahoo.se, @camonitor.se och @firetechnologies.fr. Alla 3 kontona är definierade i min kontrollpanel. Domänen http://www.camonitor.se ligger hos Surftown. Jag skickar alltid via Mozilla FireFox med olika utgående servrar beroende på var jag befinner mig i världen. Jag antar att detta kommer att fungera som vanligt i fortsättningen… / Bengt

  14. Twitterat
    maj 15, 2010 @ 2:11 e m

    Lite magstarkt kanske att hävda att de blir en trevligare upplevelse. I mitt fall ställer det till en hel del onödigt trassel. Det ändrar dessutom inte det principiella problemet med ett virus som assimilerar uppgifterna det enda det kan resultera i är att den drabbade användaren faktiskt nyttjas som avsändare också vilket skapar en helt ny säck med problem både för er som leverantör och slutkunden. Kontot är så att säga redan kompromenterat. Dessutom är framförhållning i denna förändring under all kritik.

  15. Maria
    maj 15, 2010 @ 4:00 e m

    ”Så för att förhindra att detta sker så krävs det att avsändarens domän är tillagd i kundens kontrollpanel,” Betyder det att jag måste lägga in domänen någonstanns i kontrollpanelen eller att jag måste ändra i scriptet?

  16. Magnus
    maj 15, 2010 @ 4:40 e m

    Har inget emot förändringar för att minska mängden spam, man behöver få reda på förändringar i god tid. Att ni skickar ett e-brev lördagen den 15 om en ändring som kommer ske måndag den 17 gör att man inte har mycket tid på sig att lösa eventuella problem.

    /Magnus

  17. Cathrin
    maj 15, 2010 @ 4:45 e m

    Jag är inte så insatt i denna världen och förstår inte mycket av det ni mailat, men jag hoppas att det fungerar för mig efter den 17maj ändå – annars så hör jag av mig – jag lovar 🙂

  18. Jonathan Gabor
    maj 15, 2010 @ 7:21 e m

    Vi hör er, vi hör er! Vi har noga kontrollerat att dessa ändringar kommer påverka ett minimalt antal kunder, men förstår samtidigt er oro.

    Vi skjuter därför upp ändringen till tidigast Onsdagen den 19:e Maj! Jag kommer dessutom på Måndag gå igenom och besvara alla era kommentarer på Måndag, så att ni är helt säkra på att ni vet hur detta påverkar er.

  19. tjalle
    maj 16, 2010 @ 5:29 f m

    ”avsändarens domän är tillagd i kundens kontrollpanel”
    1: jag tror inte ens hälften av era kunder förstår vad detta innebär. Förtydliga.

    2: Hur gör man detta rent praktiskt? Kollade i er hjälpdatabas och hittade inte något om det.
    Informationen ska alltid vara lättfunnen när man går ut med ändringar.

    3: Trodde att mailmängden från er var blockerad just för att undvika blacklists. Varför skulle detta extrasteg vara nödvändigt?

    MVH Tjalle

    p.s. samma sak som jesper, vitt text/bakgrund i namnrutorna. d.s.

  20. aleah777
    maj 16, 2010 @ 6:58 e m

    Jag brukar använda Flash baserade mail formulär på mina hemsidor, som använder ett php script att skicka mail via er server. Vet inte riktigt hur det funkar rent tekniskt, i praktiken, men kommer detta att påverkas?

  21. LindaABurstrom
    maj 16, 2010 @ 7:31 e m

    Hej!
    Jag är totalt oteknisk och förstår inte alls vad det innebär (det som ni har skrivit i mailet).
    Däremot är det oerhört viktigt för mig att kunna ta emot och skicka mail varje dag.
    Kolla gärna hur det påverkar mig.
    Mvh Linda

  22. Karl
    maj 17, 2010 @ 6:45 f m

    Hej,

    Två snabba frågor!

    1. Påverkas även servern (mailout1/mailoutb1) för e-postformulär
    (ASP-scripts och Jmail) där autentisering ej används?

    2. Jag utgår från att ”MAIL FORWARD” under ”MAIL MANAGER” är helt
    exkluderad detta? Annars blir det svårt att vidarebeforda e-post 😉

    Mvh Karl

  23. Jonathan Gabor
    maj 17, 2010 @ 9:55 f m

    Vi har precis uppdaterat blogginlägget med tydligare information gällande hur detta påverkar er, inklusive några av de scenarion ni har uppgivit i era kommentarer. Jag kommer även personligen att besvara alla era frågor, så ni är helt säkra på hur denna ändring påverkar er.

  24. Jonathan Gabor
    maj 17, 2010 @ 9:58 f m

    Eftersom mail() och imap_mail() använder mailout/mailoutb för utgående mejl, så förblir ni opåverkad.

    Enda sättet ni kan bli påverkad av denna ändring, är ifall ni loggar in på mail.din-doman.se och uppger att mejlet ska ha t.ex. namn@gmail.com som avsändare (eller någon annan domän som inte är tillagd i din kontrollpanel).

    Det är alltså främst för att förhindra att folk missbrukar våra mejlservrar till att skicka mejl från t.ex. via-gr-a3x32@xx-ddrs-xas.ru eller någon annan spammig mejladress som inte ligger hos oss. 🙂

  25. Jonathan Gabor
    maj 17, 2010 @ 9:59 f m

    Suveränt! Kul att höra! 🙂

  26. Jonathan Gabor
    maj 17, 2010 @ 10:02 f m

    Jo, detta kommer fungera utmärkt eftersom mejl som skickas via skript använder en annan mejlserver som inte har denna begränsning.

  27. Jonathan Gabor
    maj 17, 2010 @ 10:04 f m

    Var mejlen kommer ifrån spelar ingen roll. Detta påverkar endast mejl som du skickar via oss, och där du uppger att mejlet kommer från ”någon annan”, det vill säga en domän som inte ligger hos oss eller i din kontrollpanel.

  28. Jonathan Gabor
    maj 17, 2010 @ 10:05 f m

    Det gör du genom att logga in på My Surftown och klicka på Domäninställningar. En guide för detta hittar du här: https://surftown.se/support/hur-laegger-jag-til

  29. Jonathan Gabor
    maj 17, 2010 @ 10:07 f m

    En god idé, men tyvärr har inte vår plattform stöd för en sådan funktion. Den enkla lösningen är att du helt enkelt lägger till båda dessa konton med respektive SMTP-server i din e-postklient, så undviker du detta problem.

  30. Jonathan Gabor
    maj 17, 2010 @ 10:09 f m

    Skickar du via någon annans utgående mejlserver så förblir du opåverkad, eftersom vi inte har någon kontroll över de mejlen eftersom de aldrig går förbi våra mejlservrar.

    Skulle du däremot försöka skicka mejl med din yahoo.se-adress som avsändare via mail.camonitor.se så kommer det inte att fungera. Använd då istället yahoo.se's utgående mejlserver, så kommer det att fungera som vanligt.

  31. Jonathan Gabor
    maj 17, 2010 @ 10:14 f m

    Du måste endast ändra i skriptet ifall du skickar via mail.din-doman.se istället för mailout/mailoutb.surftown.se och samtidigt anger att mejlet ska komma ifrån en domän som du inte har liggandes hos oss.

    Exempel: Om du i ditt skript loggar du in på mail.din-doman.se och skickar ett mejl med maria@gmail.com som avsändare, så kommer det inte att fungera. Om du däremot använder maria@din-doman.se så kommer det fungera alldeles utmärkt.

  32. Jonathan Gabor
    maj 17, 2010 @ 10:14 f m

    Jo, vi var lite väl sena med att meddela om ändringen. Vi beklagar detta, och lovar att vara ute i god tid nästa gång!

  33. Jonathan Gabor
    maj 17, 2010 @ 10:15 f m

    Det är du varmt välkommen till att göra! 🙂

  34. Jonathan Gabor
    maj 17, 2010 @ 10:18 f m

    1) Din domän ska finnas angiven i din kontrollpanel, det vill säga i Domäninställningar i My Surftown. I 99 av 100 fall är den detta, då du annars inte hade kunnat använda våra mejlservrar för domänen.

    2) En guide för hur man lägger till en domän finns i vårt supportcenter: https://surftown.se/support/hur-laegger-jag-til

    3) Den är begränsad, men det gäller främst webbmejlen. Denna ändring främst till för att förhindra att folk missbrukar våra mejlservrar genom att skicka mejl från till exempel viag-r-a@xqwx-daxzrs-sdaas.ru eller någon annan spammig mejladress som inte ligger hos oss.

  35. Jonathan Gabor
    maj 17, 2010 @ 10:19 f m

    Nej, du bör förbli opåverkad eftersom mejl som skickas via PHP går via en annan mejlserver som inte har denna begränsning.

  36. Jonathan Gabor
    maj 17, 2010 @ 10:21 f m

    Låt oss säga att du har en domän som heter burstrom.se. Du har sedan i din kontrollpanel upprättat en e-postadress som heter linda.a@burstrom.se. I Outlook har du i sin tur lagt till detta e-postkonto, där du skickar mejl med linda.a@burstrom.se som avsändare. I detta fallet förblir du helt opåverkad av ändringen.

  37. Jonathan Gabor
    maj 17, 2010 @ 10:22 f m

    Två snabba svar!

    1. Nej!

    2. Helt exkluderad, eftersom du inte kan upprätta en vidarebefordring FRÅN en e-postadress/domän som inte är tillagd hos oss. 🙂

  38. LindaABurstrom
    maj 17, 2010 @ 10:49 f m

    Hej!
    Så här är det för mig.
    Min domän heter http://www.lindaanderssonburstrom.se och jag har till den en
    mailadress som heter kontakt@lindaanderssonburstrom.se
    Jag går in på surftowns hemsida och klickar på webbmail varje gång jag
    läser mina mail så jag har inte kopplat mailen vidare till något som
    outlook eller liknande.
    Det enda är att jag har ett kontaktformulär på min hemsida och det är
    ifrån detta kontaktformulär jag får de flesta av mina mail. Kommer det att
    vara något problem?

    Mvh Linda

    Jonathan Gabor wrote, in response to LindaABurstrom:

  39. Jonathan Gabor
    maj 17, 2010 @ 11:03 f m

    Att läsa/skicka mejl via webbmailen förblir helt opåverkat, så det behöver du inte oroa dig över.

    Och ditt kontaktformulär ser ut att skicka mejl via 123contactform.com's mejlservrar och inte våra, så du ser ut att vara helt opåverkad där med.

  40. Erik
    maj 17, 2010 @ 12:11 e m

    Detta innebär alltså att jag inte kan skicka mail från t.ex. min jobbmail via den SMTP-server jag faktiskt betalar för att använda efterssom jag inte äger den domänen?

    I så fall försvinner halva användningsområdet med ett webhotell för mig, då en oberoende SMTP-server är ett måste i min vardag.

    Se till att jag manuellt kan skriva in exceptions eller ordna det på annat sätt, jag tror faktiskt inte på er när ni påstår att endast en bråkdel av era kunder kommer att drabbas.

    Förväntar mig ett svar snarast.
    Mvh
    Erik

  41. Jonathan Gabor
    maj 17, 2010 @ 12:27 e m

    Varför inte använda jobbets SMTP-server istället? Det borde väl inte vara ett problem?

    Du behöver inte tro på oss, men sanningen är faktiskt att bara är en liten del av våra kunder som blir drabbade eftersom de flesta av våra kunder använder sitt webbhotell tillsammans med sin domän, som då är tillagd i deras kontrollpanel. Har man en extern leverantör för mejl, så använder man vanligtvis deras mejlservrar genom att man pekar domänens MX-records till dem. Så funkar det till exempel om du väljer att använda Google som mejlleverantör genom Google Apps.

    Och den den stora majoriteten av dem som faktiskt blir drabbade är dem som missbrukar våra mejlservrar genom att skicka spam – vilket i sin tur gör att våra mejlservrar hamnar på blacklists som förhindrar att vi kan skicka mejl helt och hållet till en hel del mottagare. Detta är vad vi försöker förhindra.

  42. Erik
    maj 17, 2010 @ 12:47 e m

    Problemet är att jag reser mycket, ansluter till många olika WLAN och mobila nät, och därför måste jag ha en SMTP-server oberoende av vilken ISP man sitter bakom, då de flesta leverantörer inte tillåter kunder att skicka via andra operatörers SMTP-servrar när de ligger på t.ex. port 25. Den enda lösningen jag hittat hittills är att skicka med en annan SMTP-server på en annan port. Utöver detta klarar en del mobila enheter av så mycket som en enda SMTP-server, vilket gör det svårt att konfigurera sekundära SMTP-servrar. Har ni någon annan lösning är jag idel öra.

    Det är 3 adresser utöver de som som ligger på min personliga domän som jag måste kunna skicka från, att exkludera dem adresserna borde väl inte vara något problem för er? Ni har varit bra på kundrelationer tidigare och jag hoppas verkligen kunna fortsätta vara kund hos er, hittills har ni uppfyllt mina behov och hoppas att ni kan fortsätta göra det.

    Tack på förhand
    Erik

  43. Jonathan Gabor
    maj 17, 2010 @ 1:45 e m

    Någon jättesmidig lösning kan jag inte komma på just nu. Du hittar ju samma restriktion hos till exempel Gmail, där de kräver att avsändaren är godkänd och avsändarens blir då ”erik@jobbmejl.se on behalf of erik@privatmejl.se” eller liknande. Annars kan det vara en idé att kolla upp Google Apps, och se om det möjligtvis kan lösa dina problem.

    En annan möjlig lösning, att köra en VPS med sin egen mejlserver. Då har du full kontroll över vad som är tillåtet eller inte, men det innebär dock lite huvudbry i form av underhåll och konfiguration. Men skulle det vara intressant, så hojta till så kan jag erbjuda dig en schysst deal. 🙂

  44. Karl
    maj 17, 2010 @ 10:40 e m

    Många tack för snabbt svar & bra lösning/uppgradering/förbättring!!

    Kommentar till punkt 2;
    Vidarebefordring går sedan några veckor tillbaka via molnet (mailX/mailbX/mail.XXX).
    Min kanske knäppa tanke var att ursprungsavsändaren räknades som FRÅN efter att
    e-postet vidarebefordrats från den adressen som är tillagd hos er och har forward på?
    Den är ju den som står som avsändare när e-postet kommer fram…

    Mvh Karl

  45. Karl
    maj 17, 2010 @ 11:08 e m

    Köp till en SMTP-tjänst (https://www.dyndns.com/services/mailhop/outbound…)
    eller kör samtliga domäner hos en leverantör t.ex. Surftown

    Tycker du är lite hård mot Surftown nu…

  46. Erik
    maj 18, 2010 @ 7:17 f m

    Tack Karl, ska kolla upp även sådana alternativ. Kan hända att jag är hård mot Surftown, men i sådant fall endast för att det fungerat helt felfritt hittills.

    Även en VPS skulle kunna vara en bra lösning även om det i dagsläget känns lite overkill för mina sysslor. Hur kommer jag i kontakt med dig, Jonathan?

    Fortsätter forska i mina alternativ,
    tack för en fortsatt bra respons från Surftown.
    Mvh Erik

  47. Jonathan Gabor
    maj 18, 2010 @ 7:28 f m

    Släng iväg ett mejl till jga@surftown.com. 🙂

  48. Benny
    maj 19, 2010 @ 8:30 f m

    Jag antar att jag faktiskt är drabbad.
    Ganska ny här på Surftown och sett fram emot att verkligen få ordning på framförallt mailen.

    Förutom opåverkade egna adresser under egen domän (ex1 ex2 ex3@min-domän.se på Surftown) så skickar jag mail i mitt namn från en uppdragsgivares domän. Detta är såklart helt nödvändigt!
    Det är min e-post som jag såklart vill lagra i min e-postlåda som jag ska ha kontroll på. Men avsändaren ska vara mitt.namn@uppdragsgivaren.se – när jag jobbar åt uppdragsgivaren så ska jag ju såklart skicka mail från mitt.namn@uppdragsgivaren.se
    (Inkommande post går via uppdragsgivarens vidaresändning till min låda jag satt upp för denna post (mitt.namn@uppdragsgivaren.se vidaresänds till uppdragsgivaren@min-domän.se).

    – Jag kör hittills webmail men kommer att se över om det är bättre med Thunderbird som förstaval.
    – Webmail måste ändå vara ett möjligt alternativ när jag är på resande fot (ofta) och råkar vara utan egen dator.
    – Jag läser och skickar även mail från iPhone för denna uppdragsgivare.

    – Hur drabbas jag och vad är lösningen?

    – Du skriver ”Att läsa/skicka mejl via webbmailen förblir helt opåverkat, så det behöver du inte oroa dig över.” till LindaABurström. Men jag antar att det inte gäller i min situation, eller?

    Förklara gärna om jag verkligen har full styrning på min e-post ifall jag skulle lösa det genom att använda ”uppdragsgivarens server”. Har jag MIN e-post kvar på Surftown så så att JAG har den fulla kontrollen på kontot? Här ligger nämligen gränsen för mina kunskaper.

    Tack 🙂

  49. Jonathan Gabor
    maj 20, 2010 @ 12:58 e m

    Som du själv misstänker, så kommer det på grund av denna ändringen inte vara möjligt för dig att skicka från mitt.namn@uppdragsgivaren.se via din mejlserver hos oss. Det är, som jag förklarat i ovanstående kommentarer, något som egentligen aldrig borde ha varit möjligt.

    Till exempel Gmail har samma begränsning, fast genom ett lite annorlunda tillvägagångssätt. Skickar du till exempel från mitt.namn@uppdragesgivaren.se från din mitt.namn@gmail.com så kommer avsändaren vara från ”mitt.namn@uppdragsgivaren.se on behalf of mitt.namn@gmail.com”. Med andra ord, inte särskilt snyggt för jobbmejl!

    Vad du behöver göra, är att antingen (som Karl föreslår här ovan) köpa en extern och oberoende SMTP-tjänst från till exempel DynDNS.com eller helt enkelt använda din uppdragsgivares utgående mejlserver (vilket egentligen är det rekommenderade alternativet).

    Så oavsett om du väljer att använda din uppdragsgivares utgående mejlserver eller en från till exempel DynDNS.com, så skapar du helt enkelt bara två mejlkonton för respektive domän i till exempel Thunderbird och iPhone.

  50. Ann Melarti M
    maj 20, 2010 @ 4:51 e m

    Får detta svar,,, tacksam om hjälp.
    This is the mail system at host mailgw11.surf-town.net.

    I'm sorry to have to inform you that your message could not
    be delivered to one or more recipients. It's attached below.

    For further assistance, please send mail to postmaster.

    If you do so, please include this problem report. You can
    delete your own text from the attached returned message.

    The mail system

    <Ann@melarti.info>: host mail7.surftown.se[212.97.132.47] said: 552 sorry,
    mailbox Ann@melarti.info is over quota temporarily (#5.1.1) (in reply to
    RCPT TO command)

1 2