Hemsidestips för din verksamhet

En hemsida är ett måste för egenföretagare och mindre företag. Oavsett vilka andra kanaler du marknadsför dig i, är det viktigt att potentiella kunder kan hitta dig genom en Google-sökning eller läsa mer om ditt företag på din hemsida.

Om du säljer tjänster eller produkter online, så behöver du självfallet en egen nätbutik (webbshop). Men även om du inte säljer något direkt online, så fungerar din hemsida som ett utökat visitkort för dig, din verksamhet och de tjänster du erbjuder. Viktigast är att dina besökare kan läsa om din bakgrund, erfarenhet och kontaktupplysningar – det ger dig trovärdighet.

Att skapa en hemsida för ditt företag kan vara lättare än vad du tror.
Du kan göra det själv om du vill hålla kostnaderna nere, eller så kan du anlita en webbdesigner som gör det åt dig. Oavsett vilken metod du använder så kan följande punkter hjälpa dig i processen.

 

Hos Surftown erbjuder vi flera lösningar.
Om du har stora ambitioner så föreslår vi att du tittar på vår webbdesign-tjänst. Med vår design tjänst får du tillgång till en personlig webbdesigner som bygger en hemsida åt dig, efter dina önskemål. När du är nöjd med din webbdesign får du en genomgång i hur du själv uppdaterar framöver och såklart tillgång till ditt CMS (innehållshanteringssystem).

På alla våra Webbhotell får du också tillgång till Surftown Sitebuilder – ett hemsideprogram som enkelt och snabbt låter dig designa och lansera en hemsida. Det är också enkelt att lägga till en webbshop om du skulle behöva det senare.

 

Tips för dig som vill skapa din egen hemsida

1. Vad är din hemsida till för?

Det första steget är att bestämma vad ändamålet med din hemsida är. Det kan vara en statisk sida (det vill säga att innehållet inte ska ändras regelbundet) och enbart ge potentiella kunder mer information om dina tjänster och kontaktuppgifter. Du kan också använda den till att lägga upp annan information om ditt företag, eller dela artiklar du skrivit.

Du kan ändå välja att starta en blogg för att väcka intresse och engagera potentiella kunder, som en del av din generella social media-strategi. Du vill kanske också inom en snart framtid börja sälja produkter och tjänster direkt online.

Att planera din hemsida är ett viktigt första steg. Det kan guida dig i designen av sidan och hjälpa om du senare vill utveckla den. Även om du startar en sida utan online-försäljning så ska det vara enkelt att lägga till en sådan vid en senare tidspunkt. Oavsett om du skriver en blogg eller ej, så bör du överväga hur du vill använda sidan. Det går bra att börja med en enkel hemsida eller blogg. Bara det är en startpunkt för att generera intresse och locka besökare, som får upp ögonen för dina tjänster eller produkter.

 

2. Utveckling av sidans innehåll
Själva innehållet kan ibland vara den svåraste delen. Sidan ska vara tilltalande för besökare och förmedla rätt information på rätt nivå. Det gäller att få besökaren att läsa innehållet istället för att snabbt klicka vidare till nästa sida. När du skriver texten, så ska du tänka på det ur ett ”reklamperspektiv”.

Förutom text så behöver du också bilder. När du väljer en mall med visuella element eller bakgrundsbilder, så är det viktigt att det passar ditt företag. I Surftowns hemsidebyggare finns diverse bilder som du kan använda gratis. Om du har egna bilder, så får dessa gärna användas. Det kan vara bilder av dina produkter, en bild av dig själv eller dina medarbetare, eller annan grafik som illustrerar den verksamhet eller den tjänst du säljer.

 

3. Synliggör hemsidan
Ett trick vad gäller att skapa en populär sida – oavsett om det gäller ett företags hemsida eller en blogg – är att välja en bra och passande domän. Med andra ord: namnet på din sida.

Välj ett kort, kreativt och unikt namn. Det är viktigt att dina besökare både förstår och minns namnet. Det kan t ex vara ditt företagsnamn, eller namnet på din produkt. Pröva också att kombinera med ett nyckelord, som beskriver din verksamhet och de tjänster du erbjuder. Om du till eksempel arbetar med inredning, så kan ett alternativ vara officeinredning.se.

 

4. Uppdatera sidan löpande
Om det är enkelt att redigera innehållet, så är det också enklare och roligare att uppdatera sidan.
Om du enbart behöver uppdatera kontaktuppgifter och liknande, så är det lätt. Om du ofta lägger till nytt innehåll, inklusive nya sidor, fler menyer, olika tillägg eller blogginlägg så är det nästan lika lätt. Hemsidebyggaren har ett enkelt och visuellt arbetsflöde som ger dig tillgång till allt ditt material och innehåll.

Text och grafik kan enkelt läggas in i hemsidebyggaren, och kräver ingen kunskap om programmering. Den ger dig möjlighet att klistra in och redigera text från ett Word-dokument, eller ladda upp bilder från din dator. Den ger dig också full kontroll över textstorlek, färger, fonter och andra funktioner, samt storlek och placering av bilder. Du kan förhandsgranska materialet innan du verkligen gör det tillgängligt för besökaren, och du kan enkelt redigera det igen senare.

 

5. Håll koll på din sida
Nu kör din sida och dina kunder kan hitta ditt företag online.

Det är naturligtvis viktigt för dig att din hemsida är stabil och alltid tillgänglig. Surftown ansvarar för att se till att sidan alltid är uppe, så att dina besökare alltid kommer åt den. Hemsidebyggaren och din hemsida uppdateras löpande, så att du alltid har tillgång till de senaste funktionerna och verktygen.

Håll också ett öga på antalet besökare, och vad de är intresserade av på din sida. Detta kan du göra med Google Analytics. Du kan själva aktivera det i hemsidesbyggaren, eller få vår Service Desk att göra det åt dig.

En framgångsrik hemsida kräver att dina besökare kan hitta den och förstå innehållet. Därför är det en stor fördel att övervaka vad de gör på sidan, och du kan löpande optimera struktur och innehåll på sidan.

 

Ibland gäller det bara om att se en idé ta form.
Vi hoppas att din skapelselust är väckt, och att du blivit inspirerad att komma igång!