Har du koll på vad kunderna säger om ditt företag?

Följer du med i vad som sägs om ditt företag på populära recensionssidor? Om du inte redan gör det, så är det kanske på tiden att du kommer igång. Det är en bra början för att kunna hålla ett öga på vad som skrivs om ditt företag – och reagera på det. Sidorna ger ofta en bra möjlighet att få upp ögonen för punkter där ditt företag kan förbättra sig eller att bemöta kundernas kritik och antingen be om ursäkt eller korrigera felaktiga upplysningar.

På sidor som Yelp, Reco.se och Rejta.se kan kunder recensera danska företag, och som företag kan du aktivt använda kundernas recensioner för att bli bättre och få ett bättre omdöme. Ibland kan du helt enkelt vända ett riktigt nederlag till en positiv upplevelse för användaren. Det finns otaliga exempel på användare som skriver negativa saker om ett företag, varpå företaget reagerar, ber om ursäkt och viktigast av allt – rättar till felet. Det resulterar ofta i att kunden ändrar sin recension och företaget får ett positivare omdöme. Oavsett om kunden ändrar sin recension eller inte så sänder det alltid ut en positiv signal till andra kunder, som tittar in på sidan för att läsa omdömen om ditt företag, om du har svarat kunden och självklart rättat eventuella fel.

I Sverige är Reco.se den ledande sidan, och den har därför störst förtroende och erkännande. Nyligen öppnades även den stora amerikanska sidan Yelp i Sverige. Yelp behandlar dock i första hand recensioner av lokala företag, som exempelvis caféer och klädbutiker, så Reco.se är en bredare sida som omfattar alla slags företag. En mindre känd sida, som drivs av Eniro, är Rejta.se – en konkurrent till Reco.se som i princip fungerar på samma sätt.

Tänk på att det aldrig är för sent att komma igång – och kunderna fortsätter att skriva om ditt företag på dessa sidor oavsett om du är med eller inte.