webbhotell

Fri trafik? Fast trafik!

En av de saker Surftown har fått mest kritik över, är vad vi och andra har kallat för ”fri trafik”. Fler och fler kunder (och branschen i allmänhet) har efterfrågat större insikt och tydligare information om vad ”fri trafik” faktiskt innebär. Man kunde bland annat läsa i Råd&Rön’s webbhotells test, att de inte var nöjda med vår ”hemliga” gräns, som de valde att uttryckte det som. Vi insåg att en förändring var tvungen att ske, inte bara hos oss utan i branschen som helhet, och därför har vi infört en radikal förändring på just den här punkten.

Total trafficDet rör sig inte om några förändringar på våra produkter i sig, utan vi önskar vi snarare ge våra kunder en större insikt i produkten de har köpt. Man behöver heller inte oroa sig ifall man överskrider sina gränser vid något enstaka tillfälle, då det inte är bundet till några extra avgifter eller liknande. Om kunden konsekvent överstiger sin gräns, så kommer vi precis som tidigare i så fall att ta kontakt med kunden, och diskutera hur man kan lösa detta. Alla våra kunder kommer dessutom kunna läsa av sin förbrukade trafik samt vilken trafikgräns de har genom att logga in på My Surftown och klicka på Avancerade inställningar.

Så, för att stilla er nyfikenhet så kan jag stolt presentera följande tabell över våra nya gränser:

Paket Starter Advanced Expert Light Medium Premium
Trafikgräns
per månad
30 GB 50 GB 70 GB 100 GB 150 GB 300 GB

Det är dock viktigt att poängtera att det är skillnad på mängden trafik och ens resursförbrukning. Vi har förändrat våra rutiner kring kunder som förbrukar för mycket resurser, och tar kontakt med dessa för att ge tips och rekommendationer på möjliga åtgärder. Vi har även försökt förbättra kundupplevelsen, genom att ha färre kunder per server och nya kundvänliga rutiner – allt detta för att minimera risken att kunden hamnar i ”farozonen”. Jag har tidigare skrivit om de vanligaste orsakerna för avstängningar, och ni kan läsa mer om detta genom att klicka här.

Och självklart, så tänker vi inte nöja oss där. Vi kommer fortsätta arbeta på att förbättra oss på en mängd olika fronter, bland annat supporten (i ett projekt vi benämner Support 2.0). Alla synpunkter, förslag och kommentarer är välkomna!

Uppdatering: Tommy K. Johansson har publicerat en intervju med er favoritbloggare på sin egna blogg, som bland annat berör ämnet ”fri trafik”. 🙂

Råd & Rön älskar Surftown

Test av webbhotell hos Råd & RönRåd & Rön har med stöd av .SE (Stiftelsen för Internet-infrastruktur) gjort ett test av svenska webbhotell, där de utsåg Surftown till testvinnare! 🙂 Fram för allt uppskattade de våra avtalsvillkor, vår kontrollpanel, tydligheten kring våra priser samt vårt rikliga innehåll av tjänster som ingår i våra paket.

Detta test visar att de krafttag vi har tagit för att förbättra våra produkter och tjänster verkligen har gjort skillnad, vilket vi är mycket stolta över. Vi har även i dag ett av Sveriges bästa avtalsvillkor. Idag har vi de bästa avtalsvillkoren i branschen! Hos oss låses du inte fast i ett abonnemang på grund av krångliga avtalsvillkor, och dessutom erbjuder vi alla våra nya kunder 30 dagars ångerrätt. Det är fortfarande utbredd praxis i branschen att låsa fast kunderna till ett abonnemang, även om det är hemskt ovänligt mot kunden, och det är långt ifrån alla leverantörer som erbjuder ångerrätt.

Vi har även tagit åt oss kritiken kring vår ’fria trafik’ och kommer diskutera detta internt inom den närmaste framtiden. Detta är ett typiskt danskt fenomen, men vi kan försäkra våra kunder om att de inte behöver oroa sig över sin trafik. Till skillnad från vissa svenska leverantörer som har en gräns på 25 gb/mån, så har vi kunder som använder väsentligt mycker mer.

Även supporten har fått sig ett uppsving, i och med projektet vi kallar för ’Support 2.0’. Det handlar inte om några förändringar som sker över en dag, men som sakta men säkert på lång sikt kommer göra våra kunder väldigt nöjda med sin support. Mer om detta projekt kommer i ett senare skede, men förhoppningsvis kommer ni uppskatta vår support ännu mer, då det kommer bli lättare att få bättre support. Och det är trots allt det viktigaste, eller hur? 😉

Råd & Rön inkluderade även en kort men utförlig guide över hur man enkelt skapar sin egna blogg. Ni kan ju gissa att vi blev glada, när vi såg på skärmdumparna att de utgick från vårt webbhotellspaket. 😀 De visar hur du är endast sju enkla steg från att starta din egen blogg här på Surftown.

Regelbundna läsare vet att vi tidigt installerade nya versionen av WordPress i vår 1-Click Toolbox, som medför enkla och automatiserade installationer av en mängd populära script. WordPress 2.5 är samma bloggsystem som vi kör här på SurfBloggen, och något vi kan varmt rekommendera.

Nu ska ni inte tro att vi på grund av ett vunnet test tänker sluta jobba för att förbättra våra tjänster. Vi har en lång lista på saker vi vill genomföra, och vi kommer fortsätta arbeta för att våra kunder ska vara fullständigt tillfredställda över sitt val av webbhotell.

Ni kan läsa hela testet genom att klicka här.

Nya avtalsvillkor, och de vanligaste problemen

Ett av de vanligaste problemen inom webbhotellsbranschen är avtalsvillkoren, speciellt gällande uppsägningar, och det är något vi har tagit till oss. Allt som oftast fick vi in klagomål hos supporten angående att kunden kände sig lurad, eftersom de har råkat missa eller glömt bort att läsa avtalsvillkoren, eller helt enkelt inte förstått sig på dem. Det är den största orsaken till att vi bestämde oss för att uppdatera våra avtalsvillkor, till att vara mer fördelaktiga gentemot kunden och då speciellt gällande uppsägningar.

När vi ändå är inne på vanliga problem, så har jag och min danska kollega surfat runt, genomfört undersökningar och diskuterat med kunder om vad de anser är deras största problem med sitt webbhotell. Det ledde till följande lista, utskriven utan någon som helst prioritetsordning:

• Safe mode och register_globals
• Fri trafik och serverresurser
• Uppsägning och förnyelse
• Möjligheten att nedgradera
• Mailservers och ÅÄÖ-tecken
• Automatisk driftsstatus

Safe mode och register_globals är något vi för tillfället undersöker om vi har möjlighet att stänga av dessa, och hur det i så fall skulle gå tillväga. I dagsläget är det dock inte möjligt ur säkerhetssynpunkt, men det ska finnas möjliga lösningar, och det är något vi vill titta närmare på. Mer information gällande detta kommer i ett senare skede. Fri trafik och serverresurser kommer det ett eget och längre inlägg om senare i veckan (hoppas jag), så där har ni något att se fram emot. 🙂 Mailservers och problemen med ÅÄÖ-tecken är jag inte helt insatt i ännu, men det har tagits upp hos både supportavdelningen och driftsavdelningen om att finna en lösning så snabbt som möjligt.

Och till sist, automatiskt driftsstatus. Detta är något jag verkligen vill förändra och förbättra, och jag är helt övertygad om att det kommer ske inom en snar framtid. Exakt när kan jag tyvärr inte förutspå, utan jag får dra till med klichéen ”When it’s done”. :p

Ni är varmt välkomna att kommentera detta inlägg med era åsikter, tankar, frågor och annat ni kan tänka er att dela med er. Jag vill mer än gärna höra vad ni har att säga…

Surfa lugnt, och på återseende!

1 2 3