översvämning

Återställningsstatus, 14:00

Hej alla

Som de flesta har upptäckt så lider vi tyvärr av driftstörningar på flera servrar idag, måndag. Tyvärr gäller det även en av de webbservrar, som annars äntligen kom online i Söndags, så vi har några hårt beprövade kunder på ws42 just nu.

  • Imorse uppstod det ett fel på mail2, mail5, ws2, ws15 och wsb15. Dessa är återigen tillbaks online.
  • I förmiddags rådde det nertid för mail6, ws3, ws5, wsb13, ws28, ws29, ws41, ws51 och ws44. Dessa är återigen tillbaks online.
  • Just nu är ws42 nere.

Driftavbrottet beror på en underliggande storageserver, som kommer tillbaks online så snart som möjligt.

Vänliga hälsningar

Kresten Bach Søndergaard
Kommunikationschef
Surftown

Återställningsstatus, 12:00

Hej!

Vi har imorse och under förmiddagen haft driftproblem på flera servrar, som dessvärre inkluderar några av de webbservrar som annars blev helt återställda i Söndags.

  • Imorse har det varit driftsproblem på mail2, mail5, ws2, ws15 och wsb15. Dessa är återigen tillbaks online.
  • Just nu är driftproblem på mail6, ws3, ws5, ws28, ws41, ws43, ws51 och wsb13

Nedtiden beror på att en underliggande storageserver, som är tillbaks online inom kort. Flera har med all rätt frågat vad vi menar med ”kort tid”: Det tar ca. en timme att starta om en underliggande server, och därefter krävs lite handpåläggning innan servern är helt tillbaks online och vi kommer rapportera om detta så snart det sker.

Vänliga hälsningar

Kresten Bach Søndergaard
Kommunikationschef
Surftown

Serverkrasch imorse

Kära kunder,

Precis när man trodde att man var online med alla kunder igen, så gick en rad servrar ner nu imorse. Just nu vet jag att ws51 och mail2 har varit nere i en kort period.

Det rör sig om relativt kortvariga driftstörningar, men jag vet att vi har nått en punkt där vi har tömt de berörda kundernas tålamod. Jag återkommer så snart jag vet mer, eller när de berörda servrarna är tillbaks online.

Vänliga hälsningar
Kresten Bach Søndergaard
Kommunikationschef
Surftown

Återställning avklarad – uppdaterad

Kära kunder,

Då var eftersläntraren ws42 också fullt återställd. Tidigare idag så blev wsl3 färdig, så nu kan vi äntligen anmäla att projektet ”På väg ut ur vattenmassorna” är avslutat.

Återställningsstatus söndag kl 22:00

  • All servrar fullt återställda
Uppdatering 00:30: Återskapandet av e-postarkiv är inte avslutat, vilket man annars lätt kunde ha förstått utav detta inlägg. Beklagar denna oklara formulering. Inlägget handlar om att den sista webbservern ws42 är klar och alla sidor är tillbaka i drift. Alla e-postkonton har varit i drift sedan i måndags – Några e-postarkiv (extremt data-tunga servrar) håller vi fortfarande på att återställa. Saknar du e-post från ditt arkiv så kan du rapportera detta genom att skicka oss ett e-postmeddelande enligt nedan.

Dessvärre har återställningen av de sista servrarna tagit tid. Vårt backupsystem har fungerat långsammare än vad det borde göra vid återställning av servrar (det var också mycket data som skulle återställas från backup) och för att lägga mer ved på elden så fick vi en 10 Gbit fiberkabel avgrävd under lördagen.

Det måste påpekas att det kan råda en mindre stabil drift de kommande dagarna efter denna ytterst hektiska veckan, som har bestått av dålig kost och för lite sömn för alla våra medarbetare.

Vi har mottagit enstaka hänvändelser från kunder som ännu inte kan se deras återställda e-post i sin inkorg, eller har fel på deras webblösning. För att hantera dessa driftavbrott så snabbt som möjligt så har vi skapat en direkt e-post där du kan anmäla dessa fel så att vi så snabbt som möjligt kan kontrollera ditt webbhotell eller e-post.

  • recovery@surftown.com
  • inkludera användarnamn och domän
  • upplys om det är din e-post eller din webbserver som du har problem med

Notera: På denna adress så hanterar vi endast ärenden gällande e-post som fattas eller webbsidor som inte är online. Övriga supportfrågor besvaras inte och ska skickas in till vår support på vanligt vis.

Låt mig till sist igen på Surftowns vägnar beklaga det som har hänt till alla drabbade kunder. Vi tackar för den stora förståelse vi har mött. Måndag morgon stiger vi upp till en ny vecka, med Surftown tillbaks i normal drift – där vi går in för uppgiften att bygga ett bättre Surftown baserat bland annat på det som vi lärt oss den senaste veckan.
Vänliga hälsningar
Kresten Bach Søndergaard
Kommunikationschef
Surftown

Återställningsstatus 10:00

Under gårdagen så hade vi lite motgångar med en avgrävd kabel som orsakade att vi gick från en 10 Gbits uppkoppling ner till 1 Gbits. Det betydde att vi under några timmar återställde de återstående servrarna med ganska stor reducerad hastighet. Vi lyckades åtgärda denna kabel igen och vi är nu tillbaka på vår fulla hastighet på 10 Gbit.

Trots att vi fick arbeta med denna reducerade hastighet så lyckades vi få två nya servrar i hamn. Under natten så blev servrarna ws43 och wsl1 klara och nu online igen. Det betyder att det återstår två servrar som vi håller på att återställa. Så statusen för ögenblicket är enligt följande:

Webbservrar:

  • wsl1 och ws43: 100% online
  • ws42: ca. 35% klar och wsl3: ca. 75% klar

E-postservrar:

  • Mail 1, 2 och 8: återställning pågår. E-post trillar sakta in i de sista kundernas inboxar en åt gången.

Våra tekniker arbetar på att hitta sätt att snabba upp processen, och skulle vi finna ett sätt så informerar vi om det som vanligt här på bloggen och på Twitter. Skulle ni ha några frågor, så är ni som alltid varmt välkomna att ställa dessa, så svarar vi så snart som möjligt.

Vänliga hälsningar
Kresten Bach Søndergaard
Kommunikationschef
Surftown

< 1 2 3 4 5 >»