internetworld

Farväl!

Den 2:e januari 2008 publicerade jag mitt första inlägg på den här bloggen. Titeln var helt enkelt Välkommen! och därför borde ju ett enkelt Farväl! var passande för mitt sista inlägg. September blir min sista månad hos Surftown, för att i oktober tillträda som ny webbhotellschef för FS Data.

Mycket har hänt sedan jag startade i supporten på Surftown för ungefär fyra år sedan. Kritiken haglade tätt efter den våldsamma tillväxt som Surftown upplevde och tyvärr inte kunde hantera. Det var dags för en omstart. Vi ville låta våra kunder få reda på och framför allt förstå varför vi upplevde de problem som vi gjorde, istället för att de gång på gång bara fick höra ”vi beklagar” och ”ursäkta” istället för en ärlig förklaring på vad som hänt och hur vi planerade att åtgärda det.

Första åtgärden blev bloggen du läser just nu. Vi blev snabbt bättre på att lyssna på våra kunders konstruktiva kritik vilket tillät oss att förbättra våra tjänster till en så pass hög grad av vi till och med började vinna priser! Stoltheten var oändlig när jag fick höra från Råd & Rön att vi var bäst i test, för att nästa år få reda på att vi blev rekommenderade av Internetworld.

Tillsammans med mina kollegor lyckades vi förbättra Surftown på alla fronter. Supporten fick sig ett rejält uppsving genom ”Support 2.0”-projektet, våra e-postservrar blev snabbare och stabilare än någonsin, vi lanserade vår uppskattade VPS-tjänst och vi utförde en massiv uppgradering av våra webbhotell. Största utmaningen var dock översvämningen som drabbade oss i somras. Men det är en situation som jag är otroligt imponerad och framför allt stolt över hur vi hanterade.

Men nu blir det som sagt nya äventyr för mig! Jag vill tacka alla mina kära kollegor för fyra otroligt lärorika och roliga år som jag aldrig kommer glömma. Och jag vill givetvis även tacka alla våra kära kunder för det förtroende och stöd ni har visat under åren tillsammans med de många och givande diskussioner som jag har haft med er. Jag tror framtiden ser väldigt ljus ut för Surftown, som bara kommer bli bättre och bättre med tiden.

Har ni några frågor eller bara vill snacka strunt så hittar ni mig som vanligt på Twitter: @jgabor

På återseende,

Jonathan Gabor

Internetworld ger tummen upp för Surftown!

Tummen upp för Surftown!Idag publicerades första ronden av 2010 års upplaga av Internetworlds webbhotellstest. Med stor glädje kan vi läsa att vi inte bara får tummen upp, utan att vi även får ett speciellt omnämnande gällande vår finfina produktguide, som hjälper blivande kunder att välja rätt produkt.

Internetworld säger det faktiskt bäst själva:

Surftown gör en bra grej som fler webbhotell borde dra lärdom av. Med en liten ”produktguide” kan besökaren via ett webbformulär fylla i vad hon behöver och därigenom få presenterat vilket av Surftowns paket som passar bäst. Simpelt, säljande, effektivt och uppskattat.

Vi tackar och bugar, då det är precis vad vi ville uppnå. Användarvänlighet var ett av våra primära fokus när vi lanserade vår nya sajt. Nu väntar vi med spänning på nästa rond, och håller tummarna (fniss) för ett lika trevligt resultat! 🙂

Tumult i branschen

Här om dagen publicerade Internetworld en intervju med Anders Aleborg, VD för Binero, där dem pratade om vad bloggen har betytt för Binero. Anders berättade att han först var skeptisk och trodde sig inte ha tid till bloggen, men prisade sedan deras initiativ och hyllade bloggen som bland det bästa de gjort. Deras mantra ”Sveriges mest öppna och vänliga webbhotell” har nog inte undgått någon, och bloggen skulle visa just hur öppna och ärliga dem är.

Därför blir man oerhört förvånad när man ett par dagar senare läser Jonathan Sulo’s blogginläggÖppenhet varar längst”, där han frustrerat och besviket berättar hur det verkligen hade gått till. Jonathan Sulo var tidigare marknadsförare hos Binero, och enligt honom en av drivkrafterna bakom bloggen och Bineros öppenhet och vänlighet.

Enligt Jonathan Sulo så var det han som publicerade en kraftigt övervägande majoritet av alla blogginlägg, som sedan publicerades under diverse medarbetares namn för att det skulle framstå som att alla på företaget deltog i bloggandet:

Faktum är att jag har skrivit en kraftigt övervägande majoritet av alla inlägg i Bineros blogg, från dess att vi började blogga till dess att jag lämnade företaget. […] Inläggen publicerades under olika namn enbart för att det skulle se ut som att hela företaget bloggade. Men jag var väldigt ensam och motarbetad. När jag efterfrågade hjälp, underlag eller respons från mina kollegor så fick jag oftast kalla handen.

Vad som även förvånar mig är att Jonathan Sulo, som självutnämnd öppenhetsambassadör, inte hade några som helst problem med att publicera sina verk under ”falskt” namn, något som för mig inte uppfattas som särskilt öppet eller ärligt. Och det var inte bara jag som häpnades över hans attityd och brist på ödmjukhet; I kommentarerna kan man läsa flertalet besvikna och överraskade kommentarer, inklusive från gamla medarbetare.

Nu är inte meningen med detta blogginlägg att smutskasta Binero eller Jonathan Sulo, de har båda bidragit till mycket gott i branschen!  Jag ställer mig dock undrande till om Binero verkligen är så ärliga och vänliga som de påstår sig vara, eller om det bara en marknadsförings-fasad. Det ska även bli intressant att se om Binero lyckas med årets prestation även nästa år, nu när de förlorat sin främsta sin PR-maskin, Jonathan Sulo.

Alla har vi våra skelett i garderoben, men jag tror faktiskt att det bara är positivt att sanningen till slut kommer fram. Ärlighet varar längst.

Slopad betalningsavgift

sverker_betalningsavgiftMånga har reagerat på den betalningsavgift, av Internetworld kallat ”kaffepengar”, som vi har tagit för att täcka de kostnader vi har haft gentemot vår betalningsleverantör gällande onlinebetalningar med kreditkort. Jag har länge ansett detta vara fel av oss och velat ändra på det. Jag tog därför på mig Sverker-rollen och samlade ihop många av de hänvändelser vi har mottagit under åren, och presenterade dessa för chefen och argumenterade för att helt ta bort avgiften när man betalar med kreditkort.

Givetvis höll han med mig om att detta skulle leda till en klar förbättring gällande kundupplevelsen, och vi har nu sett till att ta bort betalningsavgiften för onlinebetalningar från obetalda och kommande fakturor.

Bra val, Webbstjärnan!

Webbstjärnan 09Webbstjärnan är en tävling anordnad av .SE, där deltagarna tävlar om vem som kan skapa bäst webbplats. Fokus ligger på innehåll och inte utseende, och till sitt förfogande har man olika publiceringsverktyg, såsom WordPress, Joomla, MediaWiki med flera. Surftown var, tillsammans med Loopia och Wopsa, de tre webbhotell som ställde upp med att sponsra alla deltagare med var sitt webbhotell och domännamn.

Tanken är att tävlingen ska vara en årlig händelse, men vi kan se att tävlingen har varit en succé redan. 264 skolor, 498 lärare, 758 lag och 3586 elever resulterade i hela 405 publicerade bidrag. Fantastiskt! Det ska bli spännande att se vem som tar hem priset på 20.000 kr! 🙂

.SE gjorde faktiskt ett utmärkt val när de valde Surftown, Loopia och Wopsa som webbhotell. Både Surftown och Loopia blev nämligen rekommenderade av Internetworld i det senaste testet, där Surftown dessutom utnämndes till ’Bästa budgetval’. Läs mer om detta hos Stjärnkikarna, som är Webbstjärnans officiella blogg.

1 2