google

Google: Analytics – Superstatistik

Den nya versionen av Google Analytics är ett kraftfullt verktyg som hjälper dig att förstå varifrån dina besökare kommer ifrån, vad de söker och hur de rör sig runt på din hemsida.

Analytics kan också visa dig massor av statistik om till exempel hur personer hittade din hemsida och i så fall, vilka sökord de använde. Dessutom så samlar Analytics in tekniska detaljer såsom vilken skärmupplösning och webbläsare som har använts. För privata hemsidor är Analytics ett utmärkt statistikverktyg – och dessutom helt gratis!

Även för företag 
Företagskunder kan också dra nytta av Google Analytics. Här kan det bidra till att stärka dina kunskaper om kundernas beteende på din hemsida via olika mätningar och filter, och därmed göra det möjligt att kartlägga försäljningen och förbättra avkastningen på din marknadsföring ute på nätet. Du kan till exempel göra mätningar på antalet försäljningar, prenumerationer på nyhetsbrev, begära att få bli kontaktad eller andra mål som du definierar.

Fem enkla steg för att komma igång med Google Analytics:
1. Gå till Google
2. Skapa ett gratis Google-konto 
3. Lägg till Google Analytics till ditt konto 
4. Gå in på ditt konto hos Google Analytics 
5. Lägg till din webbplats (Website)

Kopiera Google JavaScript-kod på din webbplats och notera att koden måste vara på alla sidor som du önskar övervaka. Du kan även se denna YouTube-video som innehåller en genomgång av Google Analytics.

I morgon fortsätter vi vår ”Google-vecka” med en presentation av Google AdSense.

Google: Trends – analysera dina sökord!

Google lanserade för några år sedan, ett koncept vid namn Google Trends, som är ett verktyg som ger dig en inblick i var, när och hur det söks ute på nätet.

Den officiella Google Bloggen beskrev sin tjänst på ett ganska bra sätt:

”Google Trends är inte bara ett roligt verktyg, det erbjuder även praktiska användningsområden. Antag att du äger en glassbutik och inte vet vilka glasssmaker du vill sälja, eller antag att du är ansvarig för lagerhållning av stormarknader över hela landet; Trends kan hjälpa dig att utforska popularitet och säsongsvariation av dina produkter.”

Med andra ord, Google Trends dig möjlighet att analysera vilka sökord som passar er hemsida och verksamhet bäst och vilka tidsperioder de bör användas. Om ni annonserar ute på nätet, kan det även vara ett verktyg som hjälper er bestämma under vilken tidsperiod du behöver höja din budget för dina annonser. Trends analyserar sökningar på Google för att beräkna hur många sökningar som utförts (på sökordet) i relation till det totala antalet sökningar. Ett annat exempel; Antag att ni driver en resebyrå med inriktning på resor inom Sverige. Skriv in upp till fem städer, och se vilka städer som söks på mest och under vilken tidsperiod. Jag har valt Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala och Västerås, som enligt Wikipedia är de fem mest befolkade städerna i Sverige:

Google Trends

Här kan man se att sökvolymen för Stockholm konsekvent ökar under sommarmånaderna. Det betyder att det kan vara en god idé att till exempel lägga en större andel av sin annonseringsbudget under dessa månader, kanske erbjuda ytterligare resmål inom Stockholm samt anpassa kommunikationen i sin marknadsföring. Så gå in på Google Trends nu, och bli lite klokare på dina besökares sökbeteende! Imorgon kommer att fortsätta vår ”Google vecka” med Google Analytics.

Google: Chrome – Googles nya webbläsare

Google lanserade nyligen sin nya webbläsare, Chrome, som innehåller en rad spännande funktioner. Det första ni förmodligen märker när du öppnar Google Chrome, är ett något annorlunda utseende. Fönstret fylls mer av webbplatsernas innehåll, och webbläsaren i sig är rätt minimalistisk. På Chrome’s startsida visas dina mest besökta webbsidor i form av miniatyrer, så du snabbt kan klicka dig vidare till någon av dina favoritsidor. Du kan dock såklart även ange en egen startsida, om du inte gillar Chrome’s egna. 

Nästa sak man upptäcker, är Chrome’s hastighet. Och då menar jag inte bara visningen av vanliga sidor, utan framför allt hur snabb webbläsaren är på ”tunga sidor” med massor av JavaScript, som är väldigt ofta förekommande på många stora och komplexa webbplatser i dag. På de platser jag vanligtivs upplevde som tröga eller tunga, upplevdes som betydligt snabbare i Chrome jämfört med både Mozilla Firefox och Internet Explorer. Hemligeheten bakom detta är den javascript-motor, döpt till ”V8”, som är utvecklad av ett danskt företag åt Google.

Google Chrome

Chrome har också nära integration med Googles sökmotor, och man kan därför få förslag på sökningar när man skriver saker i adressfältet (den så kallade ”Omnibar”). Adressfältet har alltså förvandlats till ett flerfunktionellt fält, där man både kan skriva in adress, sökord samt nå gamla sidor man tidigare besökt. 

Ett annat område där Chrome skiljer sig från konkurrenterna, är att den är ”kraschsäker”. Varje flik körs i sin egen process, så om en kraschar, ryker inte hela webbläsaren utan endast fliken som kraschade. 

Google Chrome, som är i betaversion, har (ännu) inte möjligheten att lägga till tillägg, som är en av de främsta fördelarna med konkurrenterna, om man som jag är gillar mängder av små tillägg som kan göra ens webbläsare mer personlig. 

Å andra sidan tror jag Chrome på sikt kommer bli en ganska fenomenal webbläsare.

Du kan ladda ner Google Chrome från dess hemsida eller så kan ni läsa dess tecknade serie som beskriver Chrome’s olika funktioner och ger även lite historik bakom projektet.

WordPress 2.6 har släppts!

Äntligen har WordPress 2.6 släppts, med spännande nyheter såsom stöd för revisioner, förhandsvisningar av teman och Google Gears. Speciellt integrationen av Google Gears ser jag fram emot att testa, det kan bli ett väldigt smart sätt att snabba upp administrationsgränssnittet! Tyvärr fungerar inte Google Gears i den nuvarande versionen av Mozilla Firefox (3.0.1), men Google har sagt att det ska åtgärdas inom en snar framtid. Den som väntar på något gott…

Här nedan är en liten videogenomgång med vad som är nytt i WordPress 2.6:

Jag ska försöka se till att versionen i 1-Click Toolbox blir uppgraderad så snart som möjligt, så alla våra kunder kan få pröva på den nya versionen. 🙂

1 2