black hat

Oetisk marknadsföring i sociala medier

Som en del av Surftowns närvaro på Twitter och Facebook så har vi satt upp sökningar på bestämda ord, som gör det möjligt för oss att enklare följa med. Det ger oss en inblick i vad det pratas om just nu, oavsett om det berör Surftown eller branschen generellt.

Black Hat Tweet SpamSökningar avslöjar också en tendens, vi lyckligtvis inte ser så jätteofta på den svenska marknaden. En tendens jag i avsaknad av bättre ord vill kalla ”Black hat” marknadsföring. Eller kanske helt enkelt spam.

Vid första anblick så kan man kanske tro att det är en ren tillfällighet att dessa tweets publicerats vid samma tidpunkt. Men både namn och innehåll avslöjar att så inte är fallet. Är man naiv nog (eller i mitt fall, tillräckligt nyfiken) för att klicka på länken, så tas man till en sida som borde få ens alarmklockor att ringa. Först och främst är det tydligt, även om de försöker få det att framstå som det, att det inte är en aktiv blogg. Man har snabbt slängt ihop något och inte ens taget sig tid att ta bort standard-texten från det tema man använder sig av. (Se t.ex. texten ”Just another therapy Sites site”).

Black Hat Web Spam
Denna typ av sidor kan ha flera uppgifter – men inga av dem särskilt etiskt försvarbara. Det kan vara ett försök att styrka deras placering hos Google och andra sökmotorer, eller helt enkelt ett försök att framstå som att det faktiskt är en person som skrivit artikeln för att rekommendera dem som leverantör. Det kan även vara att försöka att utnyttja affiliatemarknadsföring för att tjäna pengar.

Man ska därför lyssna på uppmaningen att vara kritisk mot tillfälliga personer på Twitter och andra sociala medier, på samma sätt som du förhoppningsvis är kritisk mot spam i din mejl-inkorg.

Skriv en kommentar nedanför. Kan du tänka dig att stödja personer och företag som utnyttjar denna typ av ”Black hat”-metoder?