Avtalsvillkor

Ändrad fakturering

Många kunder har efterfrågat möjligheten att få faktura 30 dagar innan förnyelsen sker, så de i god tid kan kontakta sin ekonomiavdelning, eller bara minimera risken att webbhotellets förnyelse missas – samt att de i god tid kan avgöra om de vill fortsätta eller inte. Det sistnämnda är i och för sig aldrig ett problem hos Surftown, där man alltid kan välja att avsluta närhelst man vill, sedan vi uppdaterade våra avtalsvillkor.

Men vi kände att det ändå kunde vara en schysst service att låta kunderna få sin faktura tidigare. Här kan vi nämna att några av våra konkurrenter inte skickar fakturor förrän efter att förnyelsen skett och därmed tvingar de på sina kunder ännu en förnyelse…
Men detta sker alltså aldrig hos Surftown!

Så… Från och med nu, så kommer samtliga kunder få sin faktura som avser förnyelsen av sitt webbhotell 30 dagar innan abonnemangsperioden löper ut. Observera att detta inte påverkar hur resterande fakturor sänds ut, till exempel domänförnyelser, då de kommer sändas ut precis som vanligt.

Sanningen om ”Fri Trafik”

Inom webbhotellsbranschen är det vanligt förekommande att det erbjuds ”fri trafik”. Men hur är det möjligt, när varken bandbredd eller diskutrymme är obegränsad?

Men många webbhotellsleverantörer erbjuder fri trafik, trots dessa fysiska begränsningar. Den bandbredd, som transporterar data mellan besökare och webbhotell, har en begränsad kapacitet. Detsamma gäller ju hårddisken i webservern, som har en fysisk begränsning.
Ett webbhotell består primärt av två saker, diskutrymme och bandbredd. Diskutrymmet är den fysiska plats där du lagrar din hemsida, mail och andra filer, medan bandbredd är den trafik som sker mellan din hemsida och dess besökare.

Bandbredden kan i sin tur delas upp ytterligare – både i ren trafik (som är mängden data som överförs) men också i resurser, det vill säga tiden som krävs av webserverns processor och minne för att behandla de filer man har på sitt webbhotell och som dess besökare vill komma åt. Resursförbrukning är en oerhört viktig sak för levererantör med ”delat serverutrymme”, så kallad ”shared hosting”, då en kund med orimligt hög resursförbrukning kan belasta servern i så pass hög grad att andra kunder som ligger på samma server blir påverkade i den omfattning att deras hemsida blir svåråtkomlig eller till och med otillgänglig.

Och det är här som de flesta kunderna blir överraskade, då kunden ofta inte har läst igenom sin leverantörs avtalsvillkor tillräckligt noggrannt och helt enkelt antagit att fri trafik även innebär fritt användande av resurser.

Samtidigt kan man fråga sig varför branschen envisas med att fortfarande kalla det för ”fri trafik”.

Först och främst är det nog utav gammal vana och att det är en allmänt känd term som kunden tittar efter. Sedan används det ju ur ren marknadsföringssynpunkt, då det lämnar kunden trygg och utan behov av någon eftertanke. Fri betyder ju obegränsat, inte sant?
Vi passade därför på att arbeta om våra rutiner gällande inaktivering utav kunders webbhotell, som har en orimligt hög resursförbrukning. Istället för att omedelbart bli inaktiverade får kunden nu istället ett mail med en begäran om att de ska optimera sin resursförbrukning.

På det viset får kunden en långt mer positiv upplevelse, då de får möjligheten att åtgärda problemet. Det är till exempel vanligt att en kund upprättar en gästbok eller ett forum, där det inte krävs någon registrering, vilket lämnar dörren öppen för alla de spamrobotar som letar efter nya platser att sprida sin (olagliga) reklam på. Samtidigt är kunden helt ovetandes om att hemsidan förbrukar för många resurser eller vad som sker på deras utrymme.
Dock vill jag inte påstå att detta är ett normalt scenario. Man kan självklart upprätta en hemsida med bloggar, gallerier, forum och mycket mer och använda sig utav dessa utan några som helst problem.

Men jag vill starkt rekommendera att ni försäkrar er om att ni har ett någorlunda effektivt skydd mot spam (t.ex. CAPTCHA) och gärna dubbelkontrollerar eventuell kod som ansluter mot en databas, så man inte riskerar säkerhetshål i form av till exempel en ”SQL-injektion”. (Ni kan läsa mer om de vanligaste säkerhetshålen gällande PHP hos PHPportalen.net)Jag hoppas jag har lyckats klargöra lite angående termen ”fri trafik”. Och som vanligt är ni varmt välkomna att kommentera med era åsikter, tankar och funderingar.

Nya avtalsvillkor, och de vanligaste problemen

Ett av de vanligaste problemen inom webbhotellsbranschen är avtalsvillkoren, speciellt gällande uppsägningar, och det är något vi har tagit till oss. Allt som oftast fick vi in klagomål hos supporten angående att kunden kände sig lurad, eftersom de har råkat missa eller glömt bort att läsa avtalsvillkoren, eller helt enkelt inte förstått sig på dem. Det är den största orsaken till att vi bestämde oss för att uppdatera våra avtalsvillkor, till att vara mer fördelaktiga gentemot kunden och då speciellt gällande uppsägningar.

När vi ändå är inne på vanliga problem, så har jag och min danska kollega surfat runt, genomfört undersökningar och diskuterat med kunder om vad de anser är deras största problem med sitt webbhotell. Det ledde till följande lista, utskriven utan någon som helst prioritetsordning:

• Safe mode och register_globals
• Fri trafik och serverresurser
• Uppsägning och förnyelse
• Möjligheten att nedgradera
• Mailservers och ÅÄÖ-tecken
• Automatisk driftsstatus

Safe mode och register_globals är något vi för tillfället undersöker om vi har möjlighet att stänga av dessa, och hur det i så fall skulle gå tillväga. I dagsläget är det dock inte möjligt ur säkerhetssynpunkt, men det ska finnas möjliga lösningar, och det är något vi vill titta närmare på. Mer information gällande detta kommer i ett senare skede. Fri trafik och serverresurser kommer det ett eget och längre inlägg om senare i veckan (hoppas jag), så där har ni något att se fram emot. 🙂 Mailservers och problemen med ÅÄÖ-tecken är jag inte helt insatt i ännu, men det har tagits upp hos både supportavdelningen och driftsavdelningen om att finna en lösning så snabbt som möjligt.

Och till sist, automatiskt driftsstatus. Detta är något jag verkligen vill förändra och förbättra, och jag är helt övertygad om att det kommer ske inom en snar framtid. Exakt när kan jag tyvärr inte förutspå, utan jag får dra till med klichéen ”When it’s done”. :p

Ni är varmt välkomna att kommentera detta inlägg med era åsikter, tankar, frågor och annat ni kan tänka er att dela med er. Jag vill mer än gärna höra vad ni har att säga…

Surfa lugnt, och på återseende!

1 2