Driftstörningar torsdag kväll

Först och främst så beklagar vi verkligen de problem många av er upplevde under torsdags kväll.

Problemen uppstod ca kl 17:20 i förbindelse med ett vanligt elektricitetarbete, som inte borde haft någon påverkan av driften. Anledningen var att utvidga kapaciteten i datacenteret, och där med säkra en större driftsäkerhet samt även säkra att vi är klara för den framtida tillväxten av serverparken.

Elektricitetarbetet pågick enligt planerna, tills man försökte koppna på en UPS-tavla till ett elskåp. Dessvärre uppstod ett fel i den ursprungliga el-installation som är från tiden före Surftown tog över datacentret. Detta utlöste flera säkringar samt huvudsäkringar. Dock startade diselgeneratorn kort där efter som den skulle och levererade ström till UPS:erna.

Med hjälp från elektrikerna och UPS service fick vi rättat felet och blev åter uppkopplade på stadsnätet.
Där efter så började en generell felkorrigering samt felbeskrivning. Alla installationer och servrar har efterföljande blivit felsäkrade.

Ca kl 22 meddelades det att alla servrar var tillbaka i drift utan någon dataförlust.

Upplever du fortfarande problem så får du väldigt gärna kontakta vår kundservice. De kan kontaktas här: https://surftown.se/support

11 Comments

  1. Johannes
    december 10, 2011 @ 9:47 f m

    Hej!

    Jag undrar hur man kommer i kontakt med er via mail, måste logga in för att maila och skriver jag min mail som ni mailar mig på får jag att det är fel mail, hur gör man?

    mvh
    johannes

  2. Peter Söderman
    december 10, 2011 @ 12:25 e m

    Tack för informationen, men varför inte skriva något _när_ det hände.
    Som det är nu så blev jag alldeles nyligen kund hos er och tystnaden och därmed den upplevda förnekelsen av det var några problem gjorde att jag funderade seriöst på att byta till någon annan leveratör.
    Nära 2 dagars nedtid vad gäller möjlighet att lägga upp updateringar på mindre än 2 veckor ger ju inte så stort förtroende.

    MvH
    /PeterS

  3. Greg
    december 28, 2011 @ 12:30 e m

    Tack för bra saklig information!

  4. Jonatan
    januari 17, 2012 @ 10:39 f m

    Jag upplever återkommande problem med eran server ”up-time”. Nästan dagligen ligger sidor hostade hos er nere vilket jag tycker är under all kritik. Hoppas ni får ordning på era servrar omgående.

  5. AnetteJ.T
    januari 19, 2012 @ 1:41 f m

    Har med stora problem. Vissa dagar är det helt hopplöst, som i kväll t.e.x.
    Hoppas med på en mycket snar lösning eftersom problemet varat så länge nu.

  6. Mikael
    juni 21, 2012 @ 1:43 e m

    Vad har hänt Surftown??? Plötsligt fungerar inte era servrar! Vi har jätteproblem med er i snart två veckor. Er server ligger ner i timmar ibland. Helt oacceptabelt. Vad händer??? Varför kan ni inte få ordning på ert hotell?

  7. Prolle
    juni 23, 2012 @ 12:46 f m

    Ja, och idag raderade surftown mina ftp-lösenord som jag använder
    från min lokala server till surftowns ftp. Utan förvarning. Supporten
    svarar inte. Begärt authkod. Nu är det nog..

  8. Anonym
    juni 25, 2012 @ 9:38 f m

    Har ni möjligtvis varit i kontakt med supporten angående detta? Vilken server eller domän rör det t.ex. sig om? Pröva annars https://bit.ly/x68OPh

  9. Anonym
    juni 25, 2012 @ 9:45 f m

    Vi skall ha informerat alla kunder som har fått sina lösenord utbytta. Har ni kollat eran mail?

  10. Renee
    juni 28, 2012 @ 12:17 e m

    Jag har gått in och ändrat till ett nytt lösenord…men DET FUNKAR inte i alla fall. Snart går jag vidare med detta eftersom det inte kan vara tillåtet att stänga ner åtkomsten till hemsida helt plötsligt!!! Jag har betalt för att det ska fungera…jag kan acceptera om det blir driftsstörningar, men inte ett medvetet agerande.
    Det är också HELT HOPPLÖST att komma i kontakt med er – hela tiden kommer det nya sidor upp när man klickar på support ex-vis. En leverantör som gör sig så svåråtkomlig, har inte helt rent mjöl i påsen! TALA OM HUR JAG KAN KOMMA I KONTAKT MED NÅGON SOM KAN GE SUPPORT!!!!

  11. Renee
    juni 28, 2012 @ 12:19 e m

    Hoppas du fått något svar, mina erfarenheter är inte roliga med Surftown!