Återställningsstatus, 14:00

Nuvarande status för återställningen är densamma som tidigare; e-posten trillar sakta men säkert in på våra kunders e-postkonton samtidigt som att fler och fler hemsidor för de sista kunderna kommer online kontinuerligt.

Webbservrar:

  • wsl1 och wsl3: ca. 95% online
  • ws42 och ws43: ca. 60% klar

E-postservrar:

  • Mail 1, 2 och 8: återställning pågår. E-post trillar sakta in i de sista kundernas inboxar en åt gången.

Våra tekniker arbetar på att hitta sätt att snabba upp processen, och skulle vi finna ett sätt så informerar vi om det som vanligt här på bloggen och på Twitter. Skulle ni ha några frågor, så är ni som alltid varmt välkomna att ställa dessa, så svarar vi så snart som möjligt.

Vänliga hälsningar

Jonathan Gabor

13 Comments

  1. Samuel
    juli 9, 2011 @ 2:28 e m

    Jag vill fortfarande hävda att min e-post inte är igång. Jag kan inte ta emot e-post, och alla mappar är helt tomma. E-post droppar inte alls in eftersom. Inte får jag något svar av supporten heller, trots att det skulle ”bara vara” att kontakta supporten för att de skulle fixa till det.

    Jag vet inte alls vilken server min mail tillhör eller liknande, men det känns inte riktigt som att driftsinformationen ger en rättvis bild av hur det egentligen ser ut?

  2. igranit
    juli 9, 2011 @ 2:43 e m

    Hej Samuel.

    parltavlor.se har mail8.surf-town.net som mailserver. Jag ligger på samma mailserver. Gammal e-post saknas men håller på att återställas.

    Jag kunde inte ta emot e-post fram till i dag. Efter att ha kontaktat support hittade man felet. Vissa mailkonton (inte alla!) hade begränsad lagring till 0MB. Som du förstår är det ju helt fel. Support ändrade det till 500MB och nu kan jag ta emot e-post.

    Du kan kanske se om du kan ändra e-post utrymmet till 500MB via kontrollpanelen?

  3. Samuel
    juli 9, 2011 @ 2:58 e m

    Tack för hjälp, men så vitt jag kan se är min gräns 1000 MB, vilket borde räcka och bli över…

  4. Mattias
    juli 9, 2011 @ 3:02 e m

    Jag blir så less på alla tokar som spyr galla över surftown. För fan, de gör ju allt som står i deras makt! Och ni gnällspikar har inte betalat för total redundans med speglade servrar!
    Om det är så jävla livsviktigt så får ni väl ha en egen plan med alternativ serverplats.

  5. Samuel
    juli 9, 2011 @ 3:05 e m

    Vet inte om du syftade på mig, men jag tycker nog inte att jag spyr galla lika mycket som frågar och är lätt irriterad på att mina mail inte fungerar fast de sedan igår (eller var det i förrgår?) hävdat att alla nu kan både skicka och ta emot e-post?

  6. Mattias
    juli 9, 2011 @ 3:14 e m

    Inte alls menat till dig. Är en allmän reflektion efter att ha följt denna blogg från början.

  7. Per Horvath
    juli 9, 2011 @ 3:58 e m

    Inte bra att katalogernas innehåll listas efter att ni har lyckats återställa några filer. Kan ni inte se till att det först skapas en ”tom” index.html innan ni börjar återställa övriga mappar. Jag hade en hel del mappar som jag inte var intresserad av att allmänheten skulle se. Inget kritisk, men ändå inte för allas ögon!

  8. mss
    juli 9, 2011 @ 4:02 e m

    Hej vår sida är uppe nu igen efter en veckas tid, men hela vårt css system är borta, hemsidan kan lika gärna skrotas om ni inte ordnar upp detta, alla bilder/flikar/menyer allt är borta!!! Är väldigt frustrerad och under stor press just nu med deadlines och skulle vilja ha svar! Vi tillhör ws44 som ni säger skall vara klar nu! Jag har mailat er som ni säger att man ska göra och även lämnat två kommentarer här men fortfarande inget svar! Tiden är väldigt kritisk och vi behöver få svar snarast!

  9. Samuel
    juli 9, 2011 @ 4:07 e m

    Vet inte alls om det är en lösning på sikt, men det verkar som att alla mail som kommit till adressen jag vanligtvis använder pekats om till ”webmaster@domän”. Jag ändrade det i inställningarna, och det verkar fungera som det ska. Frågan är nu bara när detta skedde? Alla mail som inkommit innan söndag 3:e, vad har hänt med dem? Inkorgen är fortfarande tom. Kan detta ha pekats om innan dess? Äh, det löser sig. Nu verkar jag ju iaf kunna ta emot mail till min vanliga adress, vilket är det allra, allra viktigaste!

  10. Christer Toivonen
    juli 9, 2011 @ 4:11 e m

    Om man sen försökte gå in och få folk att inse detta så råkade man ut för rena trakasserier

  11. Curten Wijk
    juli 9, 2011 @ 5:14 e m

    Ingen är glad då man blir utan hemsida eller liknande 1 vecka.

    Att folk inte förstår att de som drabbas blir irriterade är för mig en gåta, kallas att spy galla, kallas att bli utsatt för trakasserier?
    Skärp till er grabbar, det finns ingenting i hela världen som talar för att det kan vara acceptabelt med en veckas avbrott, de som påstår det måste vara någon av de personer som inte är drabbade.

    Tänk till lite, 1 veckas avbrott i sin rörelse, sen spelar det ingen roll att det kallas ”billigt alternativ” eller inte, en tjänst är köpt och inte levererad, då har folk rätt att bli irriterade.

    Om någo av er ”förståsigpåare” köper sur mjölk på Lidl så nog fasiken tror jag ni blir sura ni med. Eller sägen ni, man får vad man betalar för.

    Sluta nedvärdera de som köpt ett billigt alternativ och inte fått leverans.

    Curten

  12. Peter
    juli 9, 2011 @ 5:49 e m

    Tack för info om begränsningen. Kollade min och efter att ha ändrat från 0 (!) till 1000 fungerar det. Alla gamla är dock inte tillbaks. Som tur är har jag sedan länge studs till en gmail vilket har räddat mig de här dagarna.

  13. Anton
    juli 9, 2011 @ 10:27 e m

    My webpages on WSL1 are still not on line
    The member clubs i administrate are planning to move from Surftown if you are not able to fix the web domain and put back all old mail.
    I get financial claims and will resend these to you. We are more than a week of line and this is unacepable..