Återställningsstatus – 95% av Surftown är online

Kära kunder,

Så nära men ändå så långt ifrån. Status för inatt är att vi har 95% av Surftown tillbaks online. Det betyder att vi maximalt har 5000 kunder kvar med driftproblem just nu. De sista 11 servrarna är på väg upp inatt, så jag förväntar mig att vi har nått målet när jag vaknar.

Ofattbart att sitta i torra, varma Köpenhamn och kämpa med efterverkningarna från en översvämning – men det var alltså också 7-10 miljoner liter vann som behövde pumpas ut ur källaren natten till söndag. En oavbruten och hektisk arbetsinsats har tagit plats sedan vi fick tillgång till serverhallen söndag kl 14:00.

  • Söndag kl. 22:00 – efter 10 timmar – är knappt 80% av Surftown online
    24 timmar efter avbrottet är ca. 80.000 kunder online
  • Måndag kväll – efter 36 timmar – är alla e-postservrar online
    48 timmar efter avbrottet är alla e-postservrar 100% återställda och alla kan återigen använda sin e-post. Surftowns e-postservrar hanterar över 500.00 e-postadresser
  • Tisdag kl. 22:00 – efter 56 timmar – första berörda webbservrarna online
    72 timmar efter avbrottet
  • Onsdag kl. 09:00 – efter 67 timmar – max 10.000 är utan hemsida
    83 timmar efter avbrottet är minst 90% online
  • Onsdag kl. 18:00 – efter 76 timmar – kontrollpanelen online
    92 timmar efter avbrottet
  • Torsdag kl. 01:00 – efter 83 timmar – max 5000 har fortsatt driftproblem
    99 timmar efter avbrottet är minst 95% online

De sista max 5% av vår kundbas som fortfarande inte är tillbaks i drift, lider just nu av återställningshastigheten på de sista 11 servrarna. Just nu ligger de flesta teknikerna och sover, då det inte finns något annat än att övervaka förloppet av återställningen. De har verkligen gjort sig förtjänade av det, efter många och långa dagar, kvällar och nätter – och det spelar ingen roll för de sista av er. Vi har fortfarande folk på plats och vi uppdaterar så snart de enskilda servrarna är klara för användning inatt och imorgon.

God natt till uppesittarna och god morgon till de morgonpigga

Vänliga hälsningar

Kresten Bach Søndergaard
Kommunikationschef
Surftown

164 Comments

1 2 3 4
  1. Christer Toivonen
    juli 7, 2011 @ 9:45 f m

    Surftown har för flera dagar sedan sagt att driftinformation och serverstatus inte stämmer

  2. Stefan L
    juli 7, 2011 @ 9:50 f m

    Jag är också kund. Om man betalar ett dyrare konto med telefonsupport eller endast email support. Kolla kontona på deras hemsida, surftown.se så kan du se vilka konton som du frå telefonsupport från,

  3. Christer Toivonen
    juli 7, 2011 @ 9:50 f m

    OK, om jag förstod dig rätt s är det mailforward som är problemet. Gör så här: Gå in i Kontrollpanelen, Klicka på E-post, lite längre ner lsitas den/de epostadresser som du har kopplade till ditt konto, klicka på den adress som det vidarevefodras ifrån, ändra epostadress i rutan under Mailforward eller stäng av den helt genom att klicka ur kryssrutan bredvid Mailforward

  4. Annika
    juli 7, 2011 @ 9:51 f m

    I tre dygn har ni sagt att ws51 snart är uppe. TRE DYGN för att återställa en server från backup??? Att säga att den kommer upp under dagen/kvällen/natten funkar inte längre för det sa ni redan i måndags. VARFÖR tar det sån tid? VARFÖR går de andra servrarna fortare att återställa från backup?

  5. Christer Toivonen
    juli 7, 2011 @ 9:54 f m

    Kolla Återställningsstatus: https://surftownse.wordpress.com/aktuell-aterstallningsstatus/
    Din server, wsb16, är med kl 07.52 och är rödmarkerad.

  6. Christer Toivonen
    juli 7, 2011 @ 9:56 f m

    Det har de svarat på: det tar olika lång tid beroende på hur många små filer som finns på servern, det går fortare köra backupen om det är få men stora filer istället för många små.

  7. Christer Toivonen
    juli 7, 2011 @ 9:59 f m

    Jag har sagt det tidigare: Det är kraftförsörjningen som drabbats, inte servrarna, alla datahallar har oftast kraftförsörjningen under marknivå för att underlätta kylningen och det är ”bara” en av tre av Surftowns datahallar som är drabbade.

  8. Jonas
    juli 7, 2011 @ 9:59 f m

    Skitsnack.. Det tar inte tre dygn för en server att komma online oavsett filstorlek… Något är som sagt tokigt med denna server då de även skrivit på twitter att återställningen av denna maskin misslyckades… Har begärt EPP koder för att flytta alla mina domäner men tydligen får man inga från deras patetiska kundtjänst.

  9. David
    juli 7, 2011 @ 10:00 f m

    Sluta gnäll på Surftown! Lägger man en affärskritisk sida på ett webbhotell för 100-300kr per månad ska man inte förvänta sig mer. Killarna på Surftown gör ett bra jobb och jag är övertygad om att det gör allt de kan + lite till.

  10. Rolle
    juli 7, 2011 @ 10:01 f m

    Det finns en länk högst upp på sidan med dem servrar som inte är återställda: https://surftownse.wordpress.com/aktuell-aterstallningsstatus/

  11. Carina
    juli 7, 2011 @ 10:01 f m

    Nu är mina sajter upp and running överallt! Tack! vilket slit ni haft! Vädret råder ingen över. Bra kämpat! hälsningar Carina

  12. Christer Toivonen
    juli 7, 2011 @ 10:02 f m

    Var har du läst det, jag satt hela kvällen igår fram till ca ett-tiden inatt och jag har läst in mig nu på morgonen också och det har inte stått något om att de ska flytta några domäner från PHP 4 till PHP 5, det var däremot en person som undrade varför hans server körde PHP 4 och då svarade Surftown att han kunde få flytta till PHP 5 när det här återställningsarbetet är klart och allt funkar.

  13. Ace
    juli 7, 2011 @ 10:07 f m

    Nu är vi också uppe på wsb16 !!! Tack för det!

  14. Christer Toivonen
    juli 7, 2011 @ 10:07 f m

    Nejdå, de ska köra en backup så att allt återställs, inget är borta för vad jag förstår så är inga servrar fysiskt skadade utan ”bara” strömförsörjningen till dem och till den datahall dem befanns sig i, för övrigt samma byggnad deras huvudkontor befinner sig så de har flyttat dessa servrar till en ny datahall som de skulle ha tagit i drift senare. Det är också därför deras telefoner är utslagna också, de har fått sprida ut kontoret på kontorshotell och lägenheter runto om Köpenhamn. Ingen har så här långt haft några dataförluster.

  15. Patric Thunholm
    juli 7, 2011 @ 10:08 f m

    Hej.
    Kan fortfarande inte ta emot mail, skicka går bra. När kommer detta vara löst

  16. Christer Toivonen
    juli 7, 2011 @ 10:09 f m

    Dessutom var det skyfall som Köpenhamn drabbades av ovanligt kraftigt så det hade nog inte gått att skydda sig emot i alla fall

  17. jens
    juli 7, 2011 @ 10:13 f m

    får nu email på min ena email konto. men jag får forfarende inte email på mina andra email konto?

  18. jonas
    juli 7, 2011 @ 10:15 f m

    Det finns fler än företag där, tex föreningar som driver forum mm. Får inte dom gnälla? Det är riktigt dåligt att ett datacenter ligger nere i en vecka. Om surftown inte kan hålla sig flytande även vid krissituationer borde de inte vara i branchen. För du kan väl inte på allvar tycka att Surftown visar sig från sin bästa sida just nu, eller?
    Jag tror inte att dom har det lätt, men det är ändå deras ansvar att se till att sånt här inte händer.

  19. Christer Toivonen
    juli 7, 2011 @ 10:16 f m

    Jag skrev till Surftown på Twitter, de kommer med ett svar även om det kan dröja

  20. Christer Toivonen
    juli 7, 2011 @ 10:23 f m

    Du kan inte skydda dig mot allt lika lite kan Surftown det, det är en naturkatastrof som Köpenhamn drabbades av. Jag tycker på allvar att Surftown har gjort allt de kan och att de har visat att de kan klara en riktig kris. Man kan inte kräva av något företag, oavsett branch, att de skall klara alla katastrofer oc kriser som kan uppstå endast de som är förutsägbara. Det som drabbade Köpenhamn är oförutsägbart.

  21. Mattias
    juli 7, 2011 @ 10:24 f m

    Hej,

    Kan skicka och ta emot mail sedan ngn dag. Dock så var jag på semester hela förra veckan och saknar således mail för 10 dagar (ca 80 st). Detta ställer givetvis till en hel del beskymmer för mig och mina kunder…. När kan jag få dessa mail tillgängliga?

    Mvh
    Mattias

  22. aj
    juli 7, 2011 @ 10:25 f m

    Hejsan!
    Vänligen kolla över server ws42 (212.97.132.142) börjar bli ytterst kritiskt för oss nu.
    Tack!

  23. Christer Toivonen
    juli 7, 2011 @ 10:26 f m

    Dera patetiska kundtjänst jobbar för högtyrck för att få igång alla servrar efter katastrofen.

  24. Christer Toivonen
    juli 7, 2011 @ 10:28 f m

    Rödmarkerad enligt Aktuell återställningsstatus kl 07.52:
    https://surftownse.wordpress.com/aktuell-aterstallningsstatus/

  25. Ulf Lindberg
    juli 7, 2011 @ 10:28 f m

    OK, Jag har helt missat detta. Kan dock tycka att det är bra om det skrivs in presentationsdelen av driftinformationen så att det blir tydligt

  26. jonas
    juli 7, 2011 @ 10:29 f m

    Så det hade inte varit bättre att separera mailservrarna för kunderna tycker du? Då hade berörda kunde kunnat informera sina konktater om varför hemsidan ligger nere. Nädu, det finns rätt mycket man kan göra bara genom att tänka efter lite. Man kanske inte kan stoppa naturkatastrofer, men man kan begränsa dess inverkan.
    Att bara säga att ”shit happens” är samma sak som att sitta och vänta på nästa katastrof. Det som har hänt har hänt, och det är ingen mening att piska dom nu, men jag hoppas att dom lär sig och att ANDRA i branchen kan dra lärdom av detta.

  27. Christer Toivonen
    juli 7, 2011 @ 10:29 f m

    Ligger den också på servern mail4?

  28. anders01Anders
    juli 7, 2011 @ 10:29 f m

    Vilken mardröm…….känner mig så uppgiven. Alla våra sidor som vi sköter ligger på ws51 och jag hade förhoppningar om att det skulle vara fixat långt tidigare men som det känns nu så kommer den väl sist. Ett viktigt projekt har nu gått åt skogen, all marknadsföring hänvisade till hemsidan på ws51……suck. Hade önskat ett klarare besked från Surftown NÄR den är fixad

  29. Christer Toivonen
    juli 7, 2011 @ 10:30 f m

    Om jag har förstått Surftown rätt så will de ha igång webbservrarna först innan de kör backupen på eposten så det kommer

  30. Christer Toivonen
    juli 7, 2011 @ 10:32 f m

    Det värsta är att de inte vet, det hänger på hårdvaran hur lång tid backupen tar. Det är nog inte så att ws51 är mer belastad utrymmesmässigt än någon annan server utan det är nog så att det flera små filer på den och då tar det längre tid, tyvärr.

  31. Karolina
    juli 7, 2011 @ 10:34 f m

    Hej!
    Min hemsida ligger också nere fortfarande och mina mail kommer inte fram. Jag har testat att skicka mail till mig själv från annan adress. Jag får inga felmeddelande, men mailen kommer inte fram. Jag måste säga att just detta att jag inte får felmeddelanden är det mest frustrerande. Om bara folk vet att mailen inte går fram till mig kan de ju lyfta på luren och ringa, men om de inte får felmeddelanden tar de ju för givet att jag fått mailen vilket tyvärr leder till mycket frustration. Finns det ingen möjlighet att ordna till så att mailen antingen omdirigeras till annan adress, alternativt att det kommer felmeddelanden till avsändaren?

  32. Jonas
    juli 7, 2011 @ 10:35 f m

    Herregud Christer, sluta lek ambassadör för dom. Alla vi som förlorar mycket på detta har all rätt att vara förbannade. Jag har fyra andra webhotell som jag kan flytta domänerna till och hade jag fått ett klart besked av dom att ws51 skulle vara online på fredag eller va fan det nu blir hade jag kunnat flytta över alla dessa redan i Tisdags. De sa nämligen att denna skulle vara uppe i Tisdags…. Nä det är skitdålligt och nonchalant. Med korrekt info från början hade jag varit online sedan länge så nä dom är inte mina idoler som du tycker…

  33. Stern
    juli 7, 2011 @ 10:41 f m

    Jobbar du åt Surftown? Om inte kan inte dom få spamma sin egen blog med källfakta.

  34. David
    juli 7, 2011 @ 10:45 f m

    Föreningar och privatpersoner går gnälla om de vill, de är upprörda vilket man kan förstå, men även om de inte vet om det själva så får de den support de har betalat för under dessa omständigheter. Företag dock som klagar på att de förlorar pengar bör kanske se över sin hosting.

    Visst är det riktigt dåligt om ett helt datacenter ligger nere i en vecka, men så är långt i från fallet här, läs på lite innan du klagar.

    Har aldrig antytt att Surftown visar sig från sin bästa sida nu, vore idiotiskt att påstå det då 100% av kunder nyligen har vart nere. Men att påstå att de inte har hanterar situationen bra är lika idiotiskt. Är helt övertygad att få andra webbhotell skulle klarat det lika bra. Antar att du inte har en aning om hur server-miljöer fungerar, får då skulle du haft förståelse för vilket otroligt jätte jobb det är att flytta så många servrar och så många kunder.

  35. Jan Olof Kronqvist
    juli 7, 2011 @ 10:46 f m

    Noterar att jag nu kommer åt filhanteraren men att den saknar innehåll…det går framåt! Känns betryggande! Kämpa på!

    Mvh

    Jan Olof Kronqvist

  36. Christer Toivonen
    juli 7, 2011 @ 10:46 f m

    Det är en av tre datahallar som är drabbade, det är ju omöjligt att att göra en sån separering du talar om för när man får sitt webbhotell blir man ju tilldelad servrar med mest utrymme för att jämna ut belastningen, annars kommer det att bli så att en datahall har 50% belastning och en annan 90%.

    Man kan inte gardera sig mot allt, bara mot förutsägbara händelser. Köpenhamn har inte drabbats av ett sånt här skyfall någon gång tidigare, ska man då bygga datahallar och andra byggnader så att de skall stå emot sådana katastrofer? Skulle du vara beredd att betala kanske 30% mer för sådant extra skydd, jag tror inte det, och är du det så vänd dig till ett sådant företag då som skyddar dig mot allt, jag kan tala om att det företaget finns inte.

    Folk behöver bli medvetna om att samhället är sårbart och vi kan inte skydda oss mot allt. Det enda man kan begära vid en sån här katastrof är att Surftown i det här fallet gör allt för att minimera skadorna för sina kunder och det har de gjort, de har utfört flera veckors, om inte månaders jobb, på bara 5 dygn, inga kunder har heller drabbats av några dataförluster utan av avbrott och de har gjort allt de kan för att få allt att funka så fort som möjligt, sen inträffar det också oväntade saker under återställningsarbetet som gör att det tar lite längre tid.

  37. jonny wester
    juli 7, 2011 @ 10:48 f m

    Mina mail under driftstoppet har inte kommit annu. Daribland ett antal fran mig sjalv for att testa om det fungerar. Kommer jag att fa mailen som kom nar servern var nere.
    Dessutom, det har ni har pa et web support, nar problemen borjade blev jag ombedd att andra fran pop till imap pa mailinstallningarna nar det funkat fint i flera ar. Sa var det oversvammning!! Lite battre koll borde ni haft. Sa nar kommer mina mail?

  38. anders01Anders
    juli 7, 2011 @ 10:49 f m

    Tror nog att Surftown är väldigt glada för en sak ….att de kan hänvisa till force majeure!,
    Vi är nog väldigt många som förlorar pengar nu

  39. Christer Toivonen
    juli 7, 2011 @ 10:49 f m

    Nej, men eftersom Surftown inte är skyldiga till den här katastrofen tycker jag att det är viktigare att deras tekniker jobbar med att få igång servrarna och vi som har svar på frågor ger dessa om vi har möjlighet, desto fortare kommer vi ur den här krisen

  40. Peter
    juli 7, 2011 @ 10:51 f m

    Har en site – skeriketouren.se – där alla filer är tillbaka, men den klagar på att tabellen jos_session inte finns. När jag kollar så har mycket riktigt bara tabellerna med namn bak_* återställts. De som används – med prefixet jos_ – är alltså inte återställda. Status säger att alla db-servrar skall vara tillbaka. Den här ligger på mydb6.

  41. Christer Toivonen
    juli 7, 2011 @ 10:55 f m

    Skall fråga Surftown på Twitter, återkommer

  42. Surftown
    juli 7, 2011 @ 10:55 f m

    E-postarkriven för e-postservrarna håller på att återskapas så din gamla e-post kommer successivt att återkomma till dig.
    /MS

  43. Surftown
    juli 7, 2011 @ 10:58 f m

    Din domän ligger på wsl1 vilket är en av de servrar som håller på att återställas från backup. Hur fort det går är upp till hårdvaran. Tyvärr så har jag ingen mer precis information än så hur gärna jag än hade velat.
    /MS

  44. Surftown
    juli 7, 2011 @ 11:04 f m

    Vi jobbar fortfarande lika intensivt med att få upp de sista servrna. Jag beklagar att du får vänta med svar från supporten men dom kommer att hantera ditt ärende så fort dom bara kan.
    /MS

  45. Christer Toivonen
    juli 7, 2011 @ 11:05 f m

    Javisst har ni rätt att vara förbannade men varför skall ni vara det på Surftown som är oskyldiga till den här katastrofen? Skälla på folk som jobbar dygnet runt när de hjälper sin kunder allt de kan för att komma ur den här krisen är oförskämt, skäll på vädret istället som är den verkliga boven i dramat

  46. Surftown
    juli 7, 2011 @ 11:05 f m

    Om du behöver din EPP kod så kontakta supporten så kan dom hjälpa dig med det.
    /MS

  47. Annika
    juli 7, 2011 @ 11:08 f m

    Men du tror väl ändå inte att det är teknikerna som sitter och svarar här i bloggen om inte du gör det?

  48. Daniel
    juli 7, 2011 @ 11:10 f m

    Jag kan skicka mail men ej ta emot! Varken jag eller mina kunder får något felmeddelande + samtliga gamla mail finns ej heller tillgänglig! Har snart gått en vecka!! Sveriges bästa webbhotell?? Hoppas ni byter slogan efter detta!!

    Och hur kan supporten ligga nere i ett sådant här kritiskt läge? Utgår från att man kan ha olika personer som informerar och svarar i telefon och andar som försöker reda ut er röra!!

  49. Christer Toivonen
    juli 7, 2011 @ 11:11 f m

    Nej, teknikerna pratar nog danska allihop men svaren kommer från teknikerna och då är det deras tid som går åt till att ge svaren till den person som skall skriva ner dem här. På Twitter är det teknikerna som svarar

  50. Christer Toivonen
    juli 7, 2011 @ 11:12 f m

    De skall titta på det

1 2 3 4