Återställningsstatus – 95% av Surftown är online

Kära kunder,

Så nära men ändå så långt ifrån. Status för inatt är att vi har 95% av Surftown tillbaks online. Det betyder att vi maximalt har 5000 kunder kvar med driftproblem just nu. De sista 11 servrarna är på väg upp inatt, så jag förväntar mig att vi har nått målet när jag vaknar.

Ofattbart att sitta i torra, varma Köpenhamn och kämpa med efterverkningarna från en översvämning – men det var alltså också 7-10 miljoner liter vann som behövde pumpas ut ur källaren natten till söndag. En oavbruten och hektisk arbetsinsats har tagit plats sedan vi fick tillgång till serverhallen söndag kl 14:00.

  • Söndag kl. 22:00 – efter 10 timmar – är knappt 80% av Surftown online
    24 timmar efter avbrottet är ca. 80.000 kunder online
  • Måndag kväll – efter 36 timmar – är alla e-postservrar online
    48 timmar efter avbrottet är alla e-postservrar 100% återställda och alla kan återigen använda sin e-post. Surftowns e-postservrar hanterar över 500.00 e-postadresser
  • Tisdag kl. 22:00 – efter 56 timmar – första berörda webbservrarna online
    72 timmar efter avbrottet
  • Onsdag kl. 09:00 – efter 67 timmar – max 10.000 är utan hemsida
    83 timmar efter avbrottet är minst 90% online
  • Onsdag kl. 18:00 – efter 76 timmar – kontrollpanelen online
    92 timmar efter avbrottet
  • Torsdag kl. 01:00 – efter 83 timmar – max 5000 har fortsatt driftproblem
    99 timmar efter avbrottet är minst 95% online

De sista max 5% av vår kundbas som fortfarande inte är tillbaks i drift, lider just nu av återställningshastigheten på de sista 11 servrarna. Just nu ligger de flesta teknikerna och sover, då det inte finns något annat än att övervaka förloppet av återställningen. De har verkligen gjort sig förtjänade av det, efter många och långa dagar, kvällar och nätter – och det spelar ingen roll för de sista av er. Vi har fortfarande folk på plats och vi uppdaterar så snart de enskilda servrarna är klara för användning inatt och imorgon.

God natt till uppesittarna och god morgon till de morgonpigga

Vänliga hälsningar

Kresten Bach Søndergaard
Kommunikationschef
Surftown

164 Comments

1 2 3 4
  1. Saidimu Ole Ngais
    juli 7, 2011 @ 4:44 f m

    Well, sometimes you just don’t know how to share your disappointments and sorrow because this calamity should not have happened in the first place. Just now, in the middle of a fine summer when a photographer is showing off the best of his work! I hope Surftown has now learnt a lesson and move the servers to higher grounds… That should be common sense I suppose…

  2. Jonny
    juli 7, 2011 @ 5:40 f m

    Är detta ett dåligt skämt ?

    ”Måndag kväll – efter 36 timmar – är alla e-postservrar online
    48 timmar efter avbrottet är alla e-postservrar 100% återställda och alla kan återigen använda sin e-post. Surftowns e-postservrar hanterar över 500.00 e-postadresser”

    Jag har fortfarande inte tagit emot ett enda email sedan 2/7 på min viktigaste email som tar emot upp till 50 beställningar om dagen.

    Jag kan logga in på mailen sedan i Tisdags men inte ett enda mail har jag sett röken av.

  3. civxl
    juli 7, 2011 @ 6:35 f m

    ws51 går fortfarande inte att nå… när beräknas denna server och tillhörande kopplingar vara på plats? Enligt listan skulle detta vara fixat under gårdagen.

    Har tre domäner kopplade till kontot på ws51 som legat nere sedan i lördags.

    //CivXL.net

  4. Vibeke
    juli 7, 2011 @ 6:39 f m

    Det är morgon nu och för femte dagen ligger vår hemsida beachhousecompany.com nere…! Ca 150 viktiga kunder som skulle tittat på vår hemsida inför besök på branschmässa snart möts av att hemsidan ligger nere.

  5. Skanslie
    juli 7, 2011 @ 6:41 f m

    Ja måste ha världens otur! 4 av 5 konton jag administrerar ligger tydligen bland de 5 % som inte fungerar 🙁 när kommer ws51 i gång? Börjar bli lätt desperat med mycket missnöjda kunder!!

    /kim

  6. daniel
    juli 7, 2011 @ 6:46 f m

    allt i drift??

    jaghatr skrivit flera gånger, utan svar så er support är under all kritik.

    http://www.markis.nu
    inga mail sena i lördags. vad händer?

    hur svårt ska det vara att svara? har skrivt flera gånger. vakna till nu.

    Daniel

  7. dadd
    juli 7, 2011 @ 7:20 f m

    43an ligger nere…. om man vill betala extra hur gör man då?

  8. Åsa
    juli 7, 2011 @ 7:28 f m

    Är det svart och vit i tur?

  9. Surftown
    juli 7, 2011 @ 7:29 f m

    Hur menar du att du vill betala extra?
    /MS

  10. Niklas
    juli 7, 2011 @ 7:32 f m

    Det här med mail verkar inte funka alls
    är det något som vi annvändare ska göra?
    kan logga in men får inga mail o alla mail är fortfarande borta…

  11. Kalle
    juli 7, 2011 @ 7:32 f m

    När är imap uppe och rullar?

  12. Surftown
    juli 7, 2011 @ 7:33 f m

    Jag kan se att att du ligger på mail2 och den väntar på att få e-postarkivet återställt, vilket vi är igång med. Men det ska inte hindra dig från att skicka eller ta emot e-post.
    Får du felmeddelande?
    /MS

  13. Surftown
    juli 7, 2011 @ 7:37 f m

    Jag beklgar verkligen att du har fått vänta men ws51 håller vi på att återställa. Det som avgör hur lång tid det är är hårdvaran nu. Men vi arbetar med att få upp servern så snart som det bara går.
    /MS

  14. Johan
    juli 7, 2011 @ 7:41 f m

    Snälla sluta hylla er själva när 5000 kunder fortfarande är nere. Är så trött på ert påstående att de sista 100 är lika viktiga som de första 20000. Det är tydligt att så inte är fallet. Webserver som skulla vara uppe för två dagar sedan går fortfarande inte att nå.

  15. Surftown
    juli 7, 2011 @ 7:41 f m

    Jag förstår din frustration men din webbserver håller på att återställas från backup. Tyvärr är denna process mer utdragen än de alternativ vi har kunnat använda oss av på andra servrar.
    /MS

  16. Surftown
    juli 7, 2011 @ 7:44 f m

    Enligt de rapporter som jag har fått så ska det gå att skicka och ta emot mail. Provat att skickat ett till dig och sett om du får ett felmeddelande tillbaka?
    /MS

  17. Jonny
    juli 7, 2011 @ 7:48 f m

    jag har samma problem, jag har testat skickat ett 20 tal mail till jonny@rockwear.se från gmail och hotmail. INTE ETT ENDA MAIL har kommit fram. jag får inga felmeddelanden och mailen kommer inte tillbaka.

    Jag kan logga in på mailen men hela inkorgen är tom.

  18. Annelie
    juli 7, 2011 @ 7:48 f m

    Har fortfarande ingen kontakt till min sida, http://www.anneliejohnsson.se, och kan ej heller skicka el ta emot mail sedan i lördags. Är bara ett förhållandevis litet företag, men för mig mitt levebröd, och detta kostar oerhört…

  19. Jugge
    juli 7, 2011 @ 7:50 f m

    Våran hemsida är fortfarande inte uppe. Hur länge ska detta ta? Sidan har varit nere en vecka snart. Trots upprepade indikationer om att ”allt kommer att vara uppe under kvällen” så blir man besviken när man kommer till jobbet på morgonen. Dessutom så få man inget svar på inlägg på bloggen eller twitter.

  20. Surftown
    juli 7, 2011 @ 7:58 f m

    Jag har kollat upp vilken mailserver du ligger på och vi håller på att kontroller vad som kan orsaka det.
    /MS

  21. Surftown
    juli 7, 2011 @ 8:01 f m

    Vi jobbar med att svara så många som vi kan, jag beklagar att du har fått vänta på ditt svar. Jag kan se att du ligger på wsl3 vilket är en av de servrar som håller på att återställas från backup just nu vilket är orsaken till att den dröjt längre än andra servrar.
    /MS

  22. Surftown
    juli 7, 2011 @ 8:04 f m

    Din webbserver och hemsida återställs från backup vilket är anledningen till att den dröjer. Men vi håller på med återställningen i skrivandet stund.
    /MS

  23. ws43
    juli 7, 2011 @ 8:06 f m

    ws43 återställs den från backup?
    Skulle inte den ligga bland de första?
    Alltså på storageserver 1+2?
    Det var väl storageserver 3 som skulle ta tid?
    Är det något problem med ws43?
    Kommer ws43 att komma upp idag?

    Vill gärna att ni svarar så gott ni kan på dessa frågor.
    Tacksam för svar.

  24. Jonas
    juli 7, 2011 @ 8:10 f m

    Inte ett jävla skit ligger uppe fortfarande nu 08:07 Torsdag morgon. WS51 är nu två dygn försenad o allt man får är ett jävla skitsvar om att allt återställs.. Jävla pajasar. Litar inte ett jävla skit på er längre. Tror ni har problem att återställa allt eller till och med att det saknas data.. o ni drar en nödlögn istället för att ge era kunder raka svar, Fy fan

  25. Annelie
    juli 7, 2011 @ 8:13 f m

    Tack för ert svar, håller tummarna att det inte dröjer alltför länge.

  26. Surftown
    juli 7, 2011 @ 8:16 f m

    Det var fel information av mig. Jag såg tyvärr fel på listorna. ws43 återställs inte från backup. Så den förväntas komma online ingen inom inte allt för långt.
    Jag ber om ursäkt felskriviningen.
    /MS

  27. Thommy Sehlin
    juli 7, 2011 @ 8:17 f m

    Vad är status på mail-server mail1.surf-town.net.
    Har nu varit nere sen 3 juli. Jag kan logga in men det är tomt. //thommy

  28. Patrik
    juli 7, 2011 @ 8:19 f m

    Förlorar mail hela tiden när inte catch all fungerar

  29. birgitte
    juli 7, 2011 @ 8:19 f m

    I have the same questions as ”ws43” above. I’m a summer intern working with a website that is supposed to be finished in two weeks, couldn’t be worse right now. Really hope server ws43 is up today!!

  30. Jugge
    juli 7, 2011 @ 8:24 f m

    Jo det vet vi, men ni har sagt flera gånger att allt kommer att vara uppe under natten. Sen när man kommer till jobbet på morgonen så är hemsidan fortfarande inte uppe. Man blir besviken om och om igen… Vi vet hur lång tid det tar att återställa våra servrar så jag tycker ni borde väl veta hur lång tid det tar att återställa era servrar…

  31. Andreas Höynälä
    juli 7, 2011 @ 8:27 f m

    Hej, trodde att man skulle prioritera företagskunder?? vi har 8 hemsidor via er på wsb2 och nu har våra kunder inte kunnat komma åt våra siter sedan 5 dagar….

  32. Kalle
    juli 7, 2011 @ 8:27 f m

    Frågar igen! Imap kommer det att återskapas? Om så ungefär när? Behöver jag göra något? Eller skall jag tänka att allt är borta.

  33. Anders
    juli 7, 2011 @ 8:28 f m

    Hej!
    Jag saknar fortfarande sandarnebatklubb.se. Någon idé om när den kan vara tillbaka!? / Anders

  34. Niklas
    juli 7, 2011 @ 8:46 f m

    Jah har testat o maila mig själv.
    får mailet i min mobil där jag har vidarebofodring till men syns inget i min inbox
    på webmail…. där e det tomt som i kyrkan…

  35. Ulf Lindberg
    juli 7, 2011 @ 8:47 f m

    Om jag väljer att titta på driftinformation och serverstatus visar den att webbserver, epostserer, databasserver haft 100% tillgänglighet under denna period då bevisligen allt varit helt nere. Hur beräknar ni tillgänglighet? OBS, min webbserver är nu uppe och fungerar.

  36. Johan
    juli 7, 2011 @ 8:50 f m

    Har väldigt svårt att tro att det tar två dygn att återställa ws43 och ws51. Webserver på storageserver 3 som skulle återställas från backup och skulle ta väldigt lång tid enligt tidigare blogginlägg kommer upp snabbare.
    Kan man om möjligt få ett ÄRLIGT svar från någon på Surftown om vad orsaken till denna fördröjning är?
    Läste igår på den danska bloggen att en tidigare återställning av WS51 misslyckades. Är detta orsakad av skadad hårdvara från regnfallet? Är data komprimerad och behöver servern ändå återställas från backup? Eller är det så att dessa server är lågprioriterade?

  37. Jonas
    juli 7, 2011 @ 8:56 f m

    Läste också det och det känns mer och mer som dom mörkar något med denna server. Kan man få ett ärligt svar från er för en gångs skulle så man kan flytta sitt pick o pack om den inte kommer online under dagen idag?

  38. Annika
    juli 7, 2011 @ 8:58 f m

    Men HUR lång tid tar det? Först var det sagt natten till tisdag, sen natten till onsdag, sedan natten till torsdag. Nu torsdag morgon, funkar FORTFARANDE inte vare sig FTP eller http. Jag behövde ha tillgång till mina filer i måndags. Idag är det TORSDAG.

    Ni bara snackar och snackar men inte ett SKIT händer. Ni slår er för bröstet och ni har kontroll och nästa alla är uppe. Jag bryr mig inte. Inget är fixat förrän jag kommer åt mina filer. VARFÖR tar det så in i helvete lång tid att få upp ws51? Kan det ta 3 dygn till ? Varför tar hårdvaran på ws51 så otroligt mycket längre tid än de andra servrarna?

  39. Sara
    juli 7, 2011 @ 8:58 f m

    Vår hemsida funcamps.se har legat nere sedan i lördags.
    Vi har bokning online där och har inte fått en enda bokning sedan dess – och har annonserat mycket förra veckan – totalt bortkastade pengar.
    Förutsätter att detta kommer igång idag!!!!

  40. Johan
    juli 7, 2011 @ 9:01 f m

    Har väntat i över ett dygn på att fä EPP koder för en flytt, men ännu inte fått dessa från Surftown nonSupport. Skulle gärna lämna detta skjunkande skepp men det är dessvärre inte möjligt ännu.
    Läste på Twitter att man nu att Surftown support har börjat flytta domäner från php4.X till php 5.X server, vilket endast skulle göras EFTER full återställning. Tolkar detta som att Surftown har gett upp på de återstående serverna som är nere eller lämnat över jobbet till tredje part för att försöka fixa problemet.

  41. Göran Norling
    juli 7, 2011 @ 9:16 f m

    Jag får fortfarande inga mail. Kan skicka men får inga. När kommer jag kunna få det och vad händer med alla mail som borde ha kommit????

  42. Ramona
    juli 7, 2011 @ 9:17 f m

    Hej!
    Jag är extremt besviken på Er suuport, både nu och även innan denna ”olycka” då man bestämmer sig för att INTE svara i telefon, är det ngt gång man sk avisa varför man ska vara kund hos Er, så har ni ju världens chans nu. Det är DÅ man bygger tillit till. Att sköta sig när allt rullar är lika enkelt som att parkera bilen på en tom parkeringsplats. Är extremt kristisk till er support och handläggning.

    Jag skulle vilja få kontakt med er om ett problem jag hade innan detta skyfall. När jag skaffade detta konto (typ för ca 1 månad sen) så la jag in en mailadress där dessa (surftowns mail) skulle vidarbefodra. Men det funkar inte som jag tänkt mig då alla kunder får en felmeddelande (jag får mailet men de får ALLTID ett felmeddelande, vilket inte är proffsigt alls. Kort å gott: Hjälp mig att ta bort min vidarbefodrings mailadress genast. Har gått igenom inställningar 20 ggr och hittar INGET! HJÄLP HJÄLP HJÄLP HJÄLP HJÄLP mig NUUUUUUUUUUUUUUUUU!!!
    //Ramona

  43. Stern
    juli 7, 2011 @ 9:19 f m

    Sitter här och har läst om all frustration och elände som hittills drabbat och ff. drabbar vitala system för näringsidkare och privatpersoner.
    Vad jag som novis inte förstår är varför man samlar ihop så jla mycke data på en och samma burk (SS3) så att det i dagens mått mätt ska ta över 24 timmar att återställa. Det känns som att lägga allt på ett kort, bära eller brista. Varför är det inte mer uppdelat så det inte är så sårbart?

  44. Jonas
    juli 7, 2011 @ 9:21 f m

    Johan, du har nog rätt tyvärr. Tolkar deras tystnad som att det kan vara som du säger. Det finns inget sätt att få ut EPP via deras kontrolpanel eller måste man öpnna en supportticket?

  45. Alexander
    juli 7, 2011 @ 9:25 f m

    Jag ligger på ws44 och kan vad jag kan se komma åt servern via ftp & http men alla min filer är borta, hoppas verkligen inte detta är ett permanent tillstånd, att mina filer är förlorade?
    ./alexander

  46. Tomas
    juli 7, 2011 @ 9:30 f m

    Kan det vara catch-all som strular? Min mail har fungerat i flera dagar men bara till de namnsatta brevlådorna, inte catch-all tyvärr. De gamla mallen är inte heller tillbaka än.

  47. Mutant Ninja Monkey
    juli 7, 2011 @ 9:31 f m

    Nu är man en av de 5%… Undrar om man kommer bli en av de sista 1% också?

    Synd om alla som drabbats och som alla alltid nämner – man hoppas att Surftown lär sig läxan och kanske sprider sig lite mer och inte bygger ner sig i källare som kan svämmas över, skapar ”mindre” men fler burkar så en recovery inte tar en vecka.

    För har man 100.000 betalande kunder borde det ställas lite högre krav, även om alla inte är guldkunder utan sådana som utnyttjar de billigare alternativen. Antar att det är vi 5000 som är betalar lägsta avgifterna. Vilket är förståeligt.

  48. pod
    juli 7, 2011 @ 9:31 f m

    Vad är tidsstatusen för up and running för ws42 ?
    Tror många vill ha försiktiga uppskattningar om när detta kan vara ok ( de sista servrarna)

  49. Gustav
    juli 7, 2011 @ 9:37 f m

    Kan ni inte lista alla servrar som fortfarande inte fungerar?
    Har flera sidor som fortfarande är nere och känns konstigt att alla dessa skulle tillhöra de sista 5%. T.ex. https://www.wallexpression.se som säljer väggdekor och väggord är fortfarande nere.

    Tror det hade underlättat för många att få tydlig info om vilka som ännu inte fungerar snarare än vilka som faktiskt fungerar.

  50. Christer Toivonen
    juli 7, 2011 @ 9:43 f m

    På aktuell återställningsstatus (http:https://surftownse.wordpress.com/aktuell-aterstallningsstatus/) är servern wsl1 rödmarkerad så det är nog backup som tar tid

1 2 3 4