Återställningsstatus – 95% av Surftown är online

Kära kunder,

Så nära men ändå så långt ifrån. Status för inatt är att vi har 95% av Surftown tillbaks online. Det betyder att vi maximalt har 5000 kunder kvar med driftproblem just nu. De sista 11 servrarna är på väg upp inatt, så jag förväntar mig att vi har nått målet när jag vaknar.

Ofattbart att sitta i torra, varma Köpenhamn och kämpa med efterverkningarna från en översvämning – men det var alltså också 7-10 miljoner liter vann som behövde pumpas ut ur källaren natten till söndag. En oavbruten och hektisk arbetsinsats har tagit plats sedan vi fick tillgång till serverhallen söndag kl 14:00.

  • Söndag kl. 22:00 – efter 10 timmar – är knappt 80% av Surftown online
    24 timmar efter avbrottet är ca. 80.000 kunder online
  • Måndag kväll – efter 36 timmar – är alla e-postservrar online
    48 timmar efter avbrottet är alla e-postservrar 100% återställda och alla kan återigen använda sin e-post. Surftowns e-postservrar hanterar över 500.00 e-postadresser
  • Tisdag kl. 22:00 – efter 56 timmar – första berörda webbservrarna online
    72 timmar efter avbrottet
  • Onsdag kl. 09:00 – efter 67 timmar – max 10.000 är utan hemsida
    83 timmar efter avbrottet är minst 90% online
  • Onsdag kl. 18:00 – efter 76 timmar – kontrollpanelen online
    92 timmar efter avbrottet
  • Torsdag kl. 01:00 – efter 83 timmar – max 5000 har fortsatt driftproblem
    99 timmar efter avbrottet är minst 95% online

De sista max 5% av vår kundbas som fortfarande inte är tillbaks i drift, lider just nu av återställningshastigheten på de sista 11 servrarna. Just nu ligger de flesta teknikerna och sover, då det inte finns något annat än att övervaka förloppet av återställningen. De har verkligen gjort sig förtjänade av det, efter många och långa dagar, kvällar och nätter – och det spelar ingen roll för de sista av er. Vi har fortfarande folk på plats och vi uppdaterar så snart de enskilda servrarna är klara för användning inatt och imorgon.

God natt till uppesittarna och god morgon till de morgonpigga

Vänliga hälsningar

Kresten Bach Søndergaard
Kommunikationschef
Surftown

164 Comments

1 2 3 4
  1. Pelle
    juli 7, 2011 @ 1:52 e m

    Men för h-vete människa sluta försvara surftown.

    Ett typiskt troll , så _alla_ ignorera denna människa.
    Sluta kommentera hans inlägg , han har tydligen inget jobb
    förutom att försvara surftown.

    Han skriver att bara strömmen drabbades.
    Varför gör dom då återställing från backup ?

  2. Chrille
    juli 7, 2011 @ 2:12 e m

    Jag tycker det uppdateras lite dåligt på sidan ”Aktuell återställningsstatus”. Även om det inte är någon förändring, så kan man ju ändå ändra klockslag på när sidan senast uppdaterades så vi vet att något händer i alla fall…

  3. Surftown
    juli 7, 2011 @ 2:20 e m

    Den uppdaterades idag kl 13:30, Vi uppdaterar igen så snart vi har mer information.
    /MS

  4. Hans
    juli 7, 2011 @ 2:24 e m

    Japp,

    Har bestämt mig nu.

    Har beställt EPP koder

    När det finns sådana personer som Christer Toivonen som lägger sig i chatten hela tiden.

    Summering

    @christer

    Det är på grund av dig jag nu lämnar surftown , orkar inte med sådana kortkade personer
    som du , först var du förbannad som fan sedan försvarar du dom 24/7.
    Köpt ?

    Christer du har gjort Surftown en björntjänst ditt jävla PUCKO

  5. Johan
    juli 7, 2011 @ 2:27 e m

    Hej,

    jag har en kund som drabbas väldigt hårt av detta samt får inte kontakt med någon! När man går in på kontaktsidan så kan man inte komma åt något sätt att kontakta supporten utan att behöva logga in. Kunden har inte sina loginuppgifter och det går inte att köra password recovery till mailen då allt ligger nere. Kan någon på

    Surftown kontakta mig omgående??

    johan@rekyl.se eller 033-206497

  6. David
    juli 7, 2011 @ 2:30 e m

    Personer som du gör att det borde finns åldersgräns på kommentarer.

  7. Hans
    juli 7, 2011 @ 2:50 e m

    Skulle ju inte hjälpa i mitt fall då jag är 40+ och är civilinjengör inom IT.

    Om nu surftown inte will ha sådana här kommentarer borde dom kanske moderera kommentarerna. Och själv börja svara oss kunder.

    Men du tycker han betett sig helt normat med sitt beteende alltså.
    Själv vara jättekritiskt och skulle lämna Surftown för att sedan svänga
    över och påstå en massa felaktigheter som att tex bara strömmen var
    drabbad., och att det är normalt med 5 dagars nedtid för att återställa
    backuper.

    Nåja , nu skall jag inte ödsla mer tid här.
    Lycka till med surftown , själv går jag över till en serverhall ovan vattenytan!

  8. Hans
    juli 7, 2011 @ 2:53 e m

    Sorry typo Ingenjör skall dett så klart vara.
    Där fick jag dumstruten på mig själv !

  9. Surftown
    juli 7, 2011 @ 2:57 e m

    Ett ärende är upprättat till dig och du kan skriva till supporten genom att svara på det mail som du fått.

    /MS

  10. David
    juli 7, 2011 @ 3:47 e m

    Dumstruten fick du redan innan för ”ditt jävla PUCKO”.

    Lycka till med ditt nya webbhotell, men om du jobbar inom IT så borde du väl veta att man skall hålla sig till minst 2 serverhallar =)

  11. Patrik
    juli 7, 2011 @ 5:31 e m

    Verkar som ws42.surf-town.net skall vara återställd, ser domän foldern daterade till 03:46 idag
    men inga filer, avvaktar och hoppas de är på gång?

    Ser mycket åsikter haglar fram och tillbaks om hur surftown sköter detta.
    Det som jag tycker är intressant fråga är om de funnits utarbetad katastrof plan för total återställning med prioriteringar och tids uppskattningar osv. En sådan bör företag ha men det slarvas oftast och plötsligt står man där, så jag får nog se över den vi har på firman, säkert orörd på 10år.

  12. Stefan B
    juli 7, 2011 @ 5:46 e m

    Patrik,
    Det är viktigt med en plan för total återställning. Många företag har planer för detta men glömmer bort att faltiskt testa att planen fungerar. Troligen har surftown en plan men kanske inte för total återställning. Hade dom testat planen så hade dom säkert insett att en total återställning skulle ta lång tid och kansle ändrat planen.

    Själv jobbar jag i en bransh där vi har 24/7 drift och vi inte får ligga nere alls. För att klara detta har vi dubbla datorhallar och dubblad infrastruktur i primärhallen. De båda datorhallarna har också olika isp:er. Skulle vi tappa primärhallen helt och hållet så kan vi inom ca 1 timme switcha över till disaster hallen utan dataförlust.

  13. Jonny
    juli 7, 2011 @ 9:04 e m

    Fortfarande inga mail som kom under driftstoppet har kommit till mig. Kommer dom att komma?

  14. Fredrik
    juli 8, 2011 @ 12:20 f m

    Hej jag har fortfarande inga mail kvar från innan översvämingen…. kör IMAP på nästan alla adresser. Mycket viktig info i dessa mail…. när eposten kom igång var ju kontona på servern tomma och min dator synkade och alla lokalt sparade mail raderades från min dator…. Har frågat förr men kommer detta åtgärdas? Har inte fått svar ännu… ( tre dagar sedan…)
    Mvh Fredrik Fagerberg domän fagerberg.org

1 2 3 4