Återställningsstatus, 18:00

Kära kunder,

Jag har väntat allt för länge med att rapportera något om våra storageservrar, som är det primära problemet för de kunder som är berörda av driftproblemen.

Vi har 3 storageservrar som behöver återställas:

  • Jag har precis fått veta att den första stora storageservern är helt återställd. VI är nu igång med att ansluta filstrukturerna till de berörda webbservrarna. Det kommer kontinuerligt rapporteras om webbservrar som kommer online och sätts i drift.
  • De andra storageservern är igång med att återskapa sitt dataset. Denna process har misslyckats flera gånger idag, men denna servern återställs nu. Jag återkommer med mer info när jag vet hur lång tid denna process kan riskeras att ta.
  • Den sista storageservern återställs från backup. Detta är en ytterst dålig nyhet, då detta sätter kunder med data på denna server långt tillbaka.

Jag har blivit lovad att vi snarast möjligast kan identifiera vilka webbservrar som hör till denna sista storageserver. Vi förstår att ni som är bland de berörda kunder blir oroliga när ni läser detta, men jag återkommer med mer information så snart jag kan. Jag ansåg mig inte kunna vänta med att ge en statusuppdatering på storageservrarna.

 

Vänliga hälsningar

Kresten Bach Søndergaard
Kommunikationschef
Surftown

58 Comments

1 2
  1. Sven Silow
    juli 5, 2011 @ 8:31 e m

    Förstår du ordet översvämning? Nej, jag trodde inte det heller! Förstår du – nej det är fan i mig inte lönt att förklara för vissa pantskallar!

  2. Mobarezan Kommunist
    juli 5, 2011 @ 8:32 e m

    när vi få det vår hemsida (www.mobarez-k.com) fånger inte och många våran läsare och de som skriver till hemsida fråga oss om det

  3. Lars Fløe
    juli 5, 2011 @ 8:46 e m

    Nogen som har fået fat i gamle Imap-mails – alle mine er tilsyneladende helt væk, alternativt ikke restored endnu??

  4. sluta klanka ner på folk
    juli 5, 2011 @ 8:57 e m

    Förstår du vad en pms-kärring är. En sådan som du. Du började och jag avslutar.

  5. Johan Dahlberg
    juli 5, 2011 @ 9:05 e m

    Det brukar inte direkt komma tsunamis i Öresund. Extrem nederbörd skulle lika gärna kunnat komma inåt landet.

  6. Den infantila ligan
    juli 5, 2011 @ 9:11 e m

    Ah, det osar barnrumpa här. Någon började kalla någon för pantskalle. Oj, oj, oj. Det var ett finurligt ord. Vad blir nästa dagisord?
    Jag tror inte gubben Sven är en PMS-kärring utan en barnrumpa då man ser hans låga intellekt i hans inlägg. Det enda vettiga han lyckas krysta fram är ett inlägg som inte hjälper någon förutom att röra upp känslor. Men vad kan man förvänta sig av en femåring.
    Se så, spring nu hem till mamma & glöm inte nappen och låt oss vuxna ägna oss åt problemen som denna sida är ämnad för att behandla.

  7. helibosse
    juli 5, 2011 @ 9:18 e m

    Kresten,
    först vill jag säga, som många tidigare har sagt, att under de förhandenvarande omständigheterna så gör ni ett fantastiskt jobb. De som inte jobbat i en stor serverhall kan nog omöjligen föreställa sej jobbet som ni har gjort. Det är ju inte bara att flytta en massa hårdvara och sedan stoppa i kontakterna på rätt ställe.
    Jag är också i den lyckliga situationen att jag har en backup för att kunna skicka och ta emot mail, så det har aldrig varit kris för mej.
    Men, jag förstår att det finns kunder som sitter riktigt illa till. Jag tror att ni måste börja prioritera vem ni skall hjälpa. Sätt upp en tjänst där ni kan ta emot anmälningar från dem som har en webshop, tar emot alla sina order, etc. på Surftown. Prioritera sedan dem som sitter sämst till. Jag kan mycket väl acceptera att min website ligger nere några dagar till och att jag inte kan ta emot mail, men hjälp dem som sitter på pottkanten redan.

  8. stefan
    juli 6, 2011 @ 7:35 f m

    Fortfarande bara en inbox på webmailen och inget mer. Har ni ngn aning om en en massa data gått förlorade så man kan börja leta manuellt på andra ställen. Vore ju riktigt surt om en massa epost försvunnit där man har viktiga uppgifter.
    Även om jag vet att data kan försvinna (och att 100% då inte alltid (men oftast) går att få tillbaka) så har ju Er ständiga ”annonsering” om ”säkert” webhotell givit en uppfattningen att Ni haft data på NÅGRA säkra ställen. Så är ju nu tydligen inte fallet. Har ALLT funnits i serverhallar som kan översvämmas? Måste hålla med Henrik Palm där. Katastrof! Förstår att det inte är ert fel som nu jobbar hårt med att reda ut eländet Ni verkar ju jobba flera timmar efter att Ni skriver att ni ska gå hem (som vanligt när det gäller datorer 🙂 ). Uppskattar det trots att det hittills inte hjälpt mig och firman. Det är ju dock ngn beslutsfattare som borde få på pälsen efter detta för sin snålning/chansning. Hoppas verkligen att kompensation o.s.v. kommer att fungera även om det varit bättre att förebygga och slippa höja priserna/snåla in på ngt annat som väl troligen blir fallet efter detta? 🙁 Hade ju varit bättre att vi lagrat allt lokalt (men då försvinner ju vitsen med webhotell?) istället för att betala för ngt så sårbart.
    Eftersom jag inte har tid att sitta här och vänta på kanske igenting utan måste ut och jobba i den riktiga världen med snöstorm, drivis, regn och annat självklart naturligt säger jag till Er som snackar översvämmning force major o.s.v. att denna naivitet mot naturen och annat måste bekämpas innan dessa individer tar kål på oss alla (denna gång BARA data, i Japan var det annat, vad härnäst). Det är bara lite vatten. Ja LITE vatten! Finns mkt på jorden. Nästan så man tänker spöstraff för liknande. På den tiden vi hade spöstraff hade väl ingen lagt en serverhall annat än i flera torra berg långt fr hav…. eller… 🙂 /Stefan

1 2