Återställningsstatus, 17:00

Tyvärr verkar det som om vi inte har haft tillräckligt med otur den här veckan. Hantverkare som arbetar med att återställa vårt kontor har tyvärr råkat komma att klippa en av våra nätverkskablar som går mellan våra serverhallar. Det betyder att vi blev räddade av vår redundans, men att vårt nätverk är nere på 1 Gbit/s mot normala 10 Gbit/s.

Detta har tyvärr en direkt påverkan för återställningen av de kvarstående webb- och e-postservrarna på så vis att hastigheten har sjunkit avsevärt, då vi behöver mer än 1 Gbit/s för att kunna återställa så fort som möjligt.

Men vi är i kontakt med vår leverantör om att få den avklippta kabeln åtgärdad så snart som möjligt, och hoppas på att det inte kommer förlänga återställningstiden nämnvärt.

Uppdatering 20.30 :

Vår leverantör har tvingats tillkalla en fiber-tekniker (för skarvning av kabeln) från Sverige, för att reparera den skadade kabeln. Det kommer komma en ytterligare uppdatering när vi har en tidsuppskattning på när kabeln är återställd.

Uppdatering 22.00:

Vår fiber på 10Gbit/s är nu återställd och återställningsprocessen fortsätter igen i samma höga hastighet som tidigare.

Vänliga hälsningar

Jonathan Gabor

36 Comments

  1. Jonas
    juli 9, 2011 @ 5:51 e m

    Hur går det med återställningen av ws43? Inget vidare skulle jag vilja påstå. När jag var ”inne” på vår hemsida så saknas det fortfarande en hel del, b.l.a. index-filen i roten.

    Det som vara värre, var att jag kunde lista innehållet i passwords-skyddade foldrar (htaccess)! Dessutom kunde jag lista innehållet i foldrar som har index-fil!?
    Dessa ”små” upptäckter tyder på att servern i sig själv inte är speciellt frisk.

  2. Petrus Bergman
    juli 9, 2011 @ 6:56 e m

    Hmm.. ja, ska man skratta eller gråta? Se nu till att era hantverkare inte klipper fler kablar. Sen får man väl hoppas på att ws43 åtminstone är tillbaka i drift innan månaden är slut… Jag har varit lugn hitills men det börjar bli lite väl tröttsamt nu.

  3. Lantbutiken
    juli 9, 2011 @ 7:08 e m

    ws43.

    Vår e-butik förlorar viktiga kunder för varje dag sidan är nere.
    Vi förlorar inte bara pengar utan vårt varumärke tar stor skada.
    Nu har e-butik legat helt nere i hela 7 dagar, trots att
    ni har lovat att ws43 skall komma igång inom 24h.

    Kan ni säga NÄR ws43 kommer igång?
    Vår e-butik ligger på: https://www.lantbutiken.se/butik

    Vi måste ha ett svar inom kort för att inte skada trovärdigheten gentemot våra kunder.
    Med vänliga hälsningar
    Lantbutiken.se

  4. Emil Fransson
    juli 9, 2011 @ 8:04 e m

    Detta börjar likna freak show!
    Först ett serverhall bygd i en källare i hamnen,
    Sedan en sårbar lina som är som simpelt installerad/placerad att en hantverkare kan ”råka”
    Klippa av en kabel.

    Johnny English skulle göra en bättre insats som säkerhetsansvarig hos Er,
    Såvida han inte är överkvalificerad för tjänsten…..

  5. S. N.
    juli 9, 2011 @ 8:29 e m

    Jamen SÅ DÄR får det för FARAO inte lov att se ut!!! Klickade på länken ovan och fick upp en FILLISTA så jag hade kunnat norpa php-script om jag ville!!!

    Om Apache är felkonfigurerat eller om php-tolken inte är igång så MÅSTE NI OMEDELBART ta ner en sådan server DET ÄR HELT OANSVARIGT att lämna ut era kunders källkoder och filstrukturer på detta sätt!!! ABSOLUT FÖRBJUDET!!! 8)

  6. Petrus Bergman
    juli 9, 2011 @ 8:49 e m

    En öppen fillista må vara illa, men som tur är verkar ju apache ändå exekvera all php-kod som den ska, vilket innebär att du inte kan ladda ned källkoden. Allt du får är vad php-scripten matar ut.

  7. Sysadmin
    juli 9, 2011 @ 9:10 e m

    Och när kommer alla gamla mail (webmail) tillbaka???!!!

  8. Tomas
    juli 9, 2011 @ 9:12 e m

    Det hade nog varit bättre att inte nämna kabelfadäsen i detta läge. Det tar Max 5 min att fixa en avklippt kabel så det borde vara snabbt avhjälpt.

  9. PeLLe
    juli 9, 2011 @ 10:18 e m

    Måste hålla med Petrus Bergman, det börjar bli lite tröttsamt nu. Sitter och väntar på ws42 men med tanke p åatt det är ett mindre antal som skriver på inläggen nu så måste det ju gå åt rätt håll. Bara att hoppas att vi andra också kommer igång snart.

  10. Alfred
    juli 9, 2011 @ 10:43 e m

    Och jag håller med dig PeLLe. Skönt dock att alla viktigpettrar är borta från dessa sidor. Alla som vet bäst och som flinar åt frusterade Surftownkunder som fortfarande har ett helvete med uteblivna mail och hemsidor.
    Man har ju lärt sig mycket denna vecka, den saken är klar.

  11. Janne
    juli 9, 2011 @ 11:02 e m

    Emil Fransson:
    1. Serverhallen är INTE byggd i någon källare utan som i de flesta serverhallar så har man strömförsöjningen i källaren.
    2. Och du vet exakt hur kabeln är installerad/placerad och vilken typ av hantverkare som råkat klippa av kabeln? (Alltså om det är hantverkare som har brutit upp väggar eller golv t ex)
    Tomas:
    Du vet exakt vilken typ av kabel det är, hur den är installerad och så vidare samt tillgång och leveranstid på en sådan kabel?

    Besserwissrarna har än en gång uttalat sig och låtit sitt har flöda utan någon kunskap om fakta

  12. G
    juli 9, 2011 @ 11:23 e m

    jo, en del har man lärt sig… och det har kostat brutna förtroenden. Vet inte vad jag skall säga till dem nu, fast det spelar ingen roll. Jag var misinformerad. Mitt fel.

  13. Ronnie Baloo Nilsson
    juli 9, 2011 @ 11:41 e m

    Vi de glömdas skara. Vädligt tyst här nu….
    Vi de sista är väl mindre viktiga… VÄLDIGT snålt med uppdateringarna…

    Aktuell återställningsstatus <—- Uppdateras ju inte alls….
    Är den klippta kabeln fixad… ???

    Vi de sista, är väl så få så dom skiter i om de blir av med oss som kunder…
    De lovade vara med tills sista sidan var uppe, men tydligen inte…
    Inte en enda kommentar från Surftown ovan….

  14. pod
    juli 9, 2011 @ 11:44 e m

    Janne,ge dig .. vi e de sista som surftown knappt lägger krut på. Se bara på deras svar på tvitter o här.. 8 timmar sedan deras sista ”jobbiga ansträngning” En mer purjosugande transparant konversation hittar man närmast hos saab. O den är inte rolig den heller.
    Om det är du som klippt kabel så erkänn o logga ut…klåpare.. Att surftown märker efter många timmar att oj vi har förlorat 90% av kapacitenten. vi måste ringa supporten.. Liksom.. med så många involverade och endast 4 servers kvar så borde det gå på minuten.??? Kabelklipparen skall liksom inte hunnit hänga verktyget i verktygsbältet innan felet alarmerats.
    Om allt flyttats till amanger ”300 servers” så kan man undra varför de skall klippa där?
    Torra källare borde det finnas gott om där? För inte står backupen kvar då det är strömlöst fortfarande?

    Att folk nu är förtvilade, så sänk dem inte. Att den sista % skall ta 48 timmar är ju skrattretande, det måste även du inse. Jag har absolut inga ekonomiska intressen, men känner för de som har det.
    När massor med folk gapade på tvitter or whatever så behagade gabor o kruse o deras kom.ansvarig att svara. Men var är de nu när den sista % nu har tagit över 48 timmar?
    Finner de sitt arbete som fullkomligt? Helg Yeeeahh.. kasst säger jag..och enligt deras tidigare statesment.. alla kunder är lika viktiga.. som du själv kan se på deras sista akitivtet och transparanta kommunikation..bull…

    Du behöver inte svara mig.. du kan kolla deras svar, artiklar what ever.
    Besservisser är ju ofantligt roligt att du avslutar med.
    Hoppas du förstår att folk skriver för att många börjar bli deperata.

    Och återigen.. jag har absolut inga ekonomiska intressen.. är i stort sett nöjd med surftown.
    förutom en domän med otroligt långa svarstider om jag har felanmält länge utan åtgärd och svar.

  15. Ronnie Baloo Nilsson
    juli 10, 2011 @ 12:01 f m

    Surftown bryr sig inte ens om att de blottar våra filer …
    Hellre ingen sida alls än att vem som helst kan se och sno de filer som inte FÅR spridas….
    Står ju lite lösenord med mera i en del script och så….

    Önska nästan att jag förlorade pengar på min sida så jag kunde stämma dem på de lilla pengar de kommer ha kvar efter detta. För att mindre oräknerliiga personer lyckats komma över lösenord och kan förstöra hemsidan. (När den väl kommer upp komplett dvs).
    Ja, jag vet att jag kan byta lösenord, men det är inte lönt förrän de återställt färdigt. Och då kan det vara försent………… Sitter ju inte här och bevakar (tar alldeles förlång tid) så sidan kanske hinner vara uppe en bra stund (och hinna förstöras av ovan personer) innan jag hinner byta lösenorden)

    Men vi de sista är inte viktiga. Vi är för få för att bry sig om…Låt oss säga upp abonemangen, vi är för få för att synas i bokföringen ändå…

    Sover ALLA på Surftown gott nu. Och bryter löftet till oss de sista…..

  16. Johan Annell
    juli 10, 2011 @ 12:03 f m

    Måste fråga, vad hände idag?? Helt plötsligt började mailen fråga efter lösenord för nätverket. Beror detta på den avklippta ledningen eller håller ni på att flytta mailservrar över helgen? Eftersom malien fungerade hela tiden tills imorse, vet jag inte om det är något som jag själv strulat till eller om felet ligger hos er. Hur ska jag veta det?
    Hoppas ni kommer tillrätta med allt.
    Johan

  17. Ronnie Baloo Nilsson
    juli 10, 2011 @ 12:08 f m

    Från Twitter:
    ”Vi gör en ”rullande” återställning av filerna, så de dyker upp efterhand som återställningen genomförs så att säga ^JG ”
    —–
    Bästa möjliga beslut för Sufttown, då behöver de inte övervaka ett skit… och det blir tystare och tystare bland kunderna, efter hand som repektive sida blir komplett.

    Sämsta möjliga beslut för kunderna då deras (mina) filer blottläggs. Trodde Sutftown även stod för SÄKERHET. Men det ordet är nog struket ur deras ordbok.

    Men det är klart, efter EN VECKAS nertid så är det väl ingen som besöker våra sidor längre…

  18. Stefan
    juli 10, 2011 @ 1:10 f m

    Ronnie , du kan väl lägga upp en tom index.html fil via ftp i rootkatalogen.
    Alternativt gå in i kontrollpanelen och inaktivera indexlistningar ?

    Eller ni har verken ftp eller kontrollpanel tillgängliga ?

    Det går att lösa med .htaccessfiler också,

    Webmaster är bra att ha om man nu inte klarar sådana basic-saker!

  19. Petrus Bergman
    juli 10, 2011 @ 1:23 f m

    Åhh.. jag har äntligen fått index-sidan återställd + en hel del andra filer. Fast det hjälper ändå inte mycket eftersom vissa filer fortfarande saknas. Men återställningen av ws43 tycks iaf rulla på sakta men säkert(?).
    Jag har för mig att Surftown för ett tag sedan påstod att de ändrat återställningen till att göras en användare i taget, men det tror jag inte på…

  20. Lars Andersson
    juli 10, 2011 @ 5:32 f m

    Vad är statusen för ws42?
    Jag har ännu inte fått tillbaks några filer alls.

  21. kck
    juli 10, 2011 @ 8:23 f m

    Varför återställning av ws42 har stopp?
    Det är 48 timmar som ser jag bara logs mappen och händer ingenting.
    Vart tog alla andra filer och mappar vägen?

  22. kck
    juli 10, 2011 @ 8:34 f m

    Vad har hänt med Surftowns löfte. Är så trött på ert påstående att de sista 100 är lika viktiga som de första 20000. Det är tydligt att så inte är fallet. Webserver som skulle vara uppe för två dagar sedan går fortfarande inte att nå.

  23. jonbesh
    juli 10, 2011 @ 8:42 f m

    Varför återställning av ws42 tar så himla tid?
    Varför Aktuell återställningsstatus uppdateras inte?
    Är det alla gått på dagen?

  24. Tomas
    juli 10, 2011 @ 9:09 f m

    Du måste vara ironisk. En kabel är ingen sak att fixa. Vi pratar om ett webhotell med hundratals servrar och hundratusen kunder och de kan inte skarva en kabel som gått av. Lägg av.

  25. Gunnar
    juli 10, 2011 @ 9:44 f m

    Nu på morgonen ser det ut som mina saker på ws43 kommit igång, men det är fel ägare grupp (0 0 ) på en hel del filer. Är restore inte klar ännu??

  26. Jugge
    juli 10, 2011 @ 9:48 f m

    Hur går det med återställningen av mailen. Har fortfarande inte några mail eller kataloger för tiden innan kraschen. Mail1 ligger vi på. Uppdateringarna verkar ha slutat här.. Har ni gett upp nu?

  27. Curten Wijk
    juli 10, 2011 @ 10:01 f m

    AKTUELL återställningsstatus. ha ha ha

    Curten

  28. Surftown
    juli 10, 2011 @ 10:05 f m

    De ”gamla” mailen håller fortfarande på att återställas, så dom kommer att återkomma till din inkorg.
    /MS

  29. Camilla
    juli 10, 2011 @ 10:16 f m

    Hej. Jag driver tre sidor här hos er. http://www.eyemarkers.se http://www.varmlandsvallare.se och
    http://www.dalskogshastohundcenter.se
    Det fungerar inte att uppdatera…provade och allt fungerade fint…men sen försvinner sidan helt, allt som blir kvar efter uppdatering är en helt VIT sida…
    Vad innebär detta???

    Hälsningar Camilla

  30. Surftown
    juli 10, 2011 @ 10:27 f m

    Kontakta gärna supporten med denna fråga så kan dom hjälpa dig vidare med den.
    /MS

  31. Roger. P
    juli 10, 2011 @ 10:38 f m

    Uppdaterings sidan är lite gammal
    Fredag 18:00.
    Är det inte dax att uppdatera den ?
    https://surftownse.wordpress.com/aktuell-aterstallningsstatus/

    Roger P

  32. Stern
    juli 10, 2011 @ 10:46 f m

    Fin webbplats. Den skulle man hittat tidigare. Lite lång svarstid men den verkar fungera iaf. att titta i/på.
    =)

  33. Surftown
    juli 10, 2011 @ 10:57 f m

    Nytt status inlägg publicerat och även https://surftownse.wordpress.com/aktuell-aterstallningsstatus/ är uppdaterad.
    /MS

  34. Fredrik
    juli 10, 2011 @ 4:14 e m

    Kan inte komma in och justera texterna i min hemsida. När ordnas detta?? skall man behöva byta webhotell tro. Kunderna undrar när texterna och kurser inte uppdateras.

  35. Surftown
    juli 10, 2011 @ 4:40 e m

    VI håller på att kontrollera orsaken till detta, om du har fler frågor angående så kontakta supporten som har mer information.
    /MS

  36. Återställning avklarad | Surftown.se driftinformation
    juli 10, 2011 @ 10:47 e m

    […] data som skulle återställas från backup) och för att lägga mer ved på elden så fick vi en 10 Gbit fiberkabel avgrävd under […]