Återställningsstatus, 16:00

Här är en kort uppdatering på driftstörningen gällande mail5.

Serverstatus:

  • mail5 – tillbaks online. Vi beklagar driftstörningen.

Saknar du e-post eller filer?

Vi har mottagit några rapporter från kunder som ännu inte kan se sin e-post återställd i sin inkorg, eller att det saknas filer för deras hemsida.

För att hantera dessa fel så snabbt som möjligt, så har vi upprättat en e-postadress för dessa felanmälningar, där vi snarast kontrollerar status för ditt webbhotell.

recovery@surftown.com

Inkludera vänligen följande information:

  • användarnamn
  • domän
  • servernamn
  • Information om det är e-post eller filer för din hemsida som saknas

29 Comments

  1. Björn Wennerström
    juli 11, 2011 @ 4:59 e m

    Hur ska man kunna skicka ett mail med klagomål på att inte mailen fungerar då det inte går att skicka mail ????

  2. Will Lennard
    juli 11, 2011 @ 5:01 e m

    How can you put a post up on the blog saying all is ok, when obviously it isnt! Please surftown read you emails and your blogs!
    I have emailed again to your recovery email address, maybe this time you will reply.
    I hope with fingers and toes crossed!

    regards

    Will Lennard

  3. Björn Wennerström
    juli 11, 2011 @ 5:16 e m

    Det går inte att komma in på hemsidan heller, skärpning…..

  4. Björn Wennerström
    juli 11, 2011 @ 7:06 e m

    Va faan menar ni med att inte fortsätta jobba på problemen bara för att kl är över 16.00, och inte ha telefonen bemannad när ni har stora problem, nu förlorar ni definitivt en kund……jag har missat en stor beställning idag för att jag inte kunnat kommunicera via mail…skandal…

  5. Petrus Bergman
    juli 11, 2011 @ 8:15 e m

    Bästa lösningen för dig just nu är kanske att skapa ett Gmail-konto (kostar inget) på https://mail.google.com/mail/signup och använda det e-postkontot för kommunikation med Surftown, och kanske även med dina kunder om Surftown dröjer med återställningen.

  6. Jworld
    juli 11, 2011 @ 8:17 e m

    Jag saknar e-post från hela juni. Det börjar bli brådis nu för bokningsnummer till både tåg- och flygbiljetter inför helgen saknas ännu =O …(ja jag har mailat recovery@surftown.com)

  7. M
    juli 12, 2011 @ 7:04 f m

    Vad händer??

  8. Rodde
    juli 12, 2011 @ 8:09 f m

    Mailen funkade förigår men dog igen under dagen … funkar fort inte … inte heller domänet http://www.RchInteractive.se

    ???????

  9. Janne
    juli 12, 2011 @ 8:39 f m

    Hej.
    Förstår att alla börjar tappa sugen, personal som bara måste svara på stressade mail och inlägg men också kunder som förlorar pengar m.m.
    Men Surftown, ni måste svara på inlägg här, uthållighet kan inte bara förväntas av kunderna. Information är alltid bättre än ingen information.
    Mitt e-mail arkiv är inte heller igång, och jag behöver en hel del av dom som jag inte kan återskapa själv. Jag har mailat er 2 gånger på recovery-adressen och inte fått någon respons. Åtminstone ett automatsvar att mailet kommit fram hade varit nåt.

  10. magnusschroder
    juli 12, 2011 @ 10:28 f m

    Den danska sidan har bättre återkoppling: https://surftowndk.wordpress.com/. Där läser och svarar någon verkar det som.

  11. Rodde
    juli 12, 2011 @ 10:29 f m

    Detta kan omöjligtvis ha att göra med en simple flytt på grund av regn!??!

  12. Thomas
    juli 12, 2011 @ 10:54 f m

    Skärpning nu för hel…. !! Det går ju inte att skicka mail via er smtp ?????????????????????

  13. Surftown
    juli 12, 2011 @ 10:58 f m

    We are not definitely not saying all is ok. We know that there still much work to be done and we are working around the clock to restore everything back to normal. And as you’ve probably seen, there will be temporary problems here and there for the next couple of days, as we rebuild and stabilize our (new) infrastructure.

    But what we are saying is that we are back online with all our servers and have gotten all files and mails restored. If you believe you are missing mail or file, we will restore it for you. You will get a reply on your recovery-mail as soon as possible. Some times there is a longer waiting period, but you will get a reply!

    /JG

  14. Surftown
    juli 12, 2011 @ 11:01 f m

    Det kan ibland dyka upp temporära problem i driften under de nästkommande dagarna, efterhand som vi arbetar på att få tillbaks allting i normal drift. Vi har mer eller mindre plockat isär och sedan pusslat ihop hela vår infrastruktur på mindre än en vecka (något som annars tar månader att genomföra), så det kommer förekomma mindre driftstörningar här och där.

    Men vi övervakar noga alla våra tjänster, och så snart ett problem uppstår så ser vi till att åtgärda det så snart som möjligt. Så har du problem att skicka via SMTP, så försök igen en liten stund senare så är det förhoppningsvis åtgärdat då.

    /JG

  15. Björn Wennerström
    juli 12, 2011 @ 11:02 f m

    Varför uppdaterar ni inte oss kunder vad som händer längre…???

  16. Surftown
    juli 12, 2011 @ 11:03 f m

    Nu kanske du är ironisk, men någon simpel flytt på grund av något vanligt regn har det inte varit frågan om. 7 miljoner liter vatten fick pumpas ut ur källaren, innan vi fick tillgång till vår serverhall och kunde flytta över 300 servrar till vår nya serverhall…

    /JG

  17. Surftown
    juli 12, 2011 @ 11:05 f m

    Jag beklagar om du upplever det som att vi inte håller er uppdaterade längre. Men vi arbetar frenetiskt på alla fronter för att komma tillbaks till normal drift. Men så snart det finns något nytt att informera om, så gör vi det givetvis här på bloggen och på Twitter.

    /JG

  18. Fingal Ohlsson
    juli 12, 2011 @ 11:09 f m

    Vilken tur att mailen fungerar nu!

    Så man kunde få sin faktura från Surftown ang förnyelse av webbhotell!
    Idag skickades den fakturan och längst ned går det att läsa: Vi har fortfarande inte registrerat någon betalning!

    Igår kom ett mail om att ”mitt” konto varit ett av dom hårdast drabbade med längst neretid! Uppenbarligen finns det dom som har det värre som det krånglar för massor ännu. Men jag hade förväntat mig några rader med förslag till kompensation i det mailet.

    Är inte alls säkert att jag förnyar hotellet….

  19. Janne
    juli 12, 2011 @ 11:28 f m

    Tack Magnus, lite mer kött på benen där, men ändå inte, om jag nu inte missade några kommentarer. Sen är väl min danska rätt risig som den norrlänning jag är. Men jag skulle tycka att det var skönt om åtminstone ett gammalt mail ramlade in, så jag vet att det rullar på, nu börjar man bli orolig att dom inte är kvar, och är det så, då byter då jag hotell. Oavsett katastrof.

  20. Thomas
    juli 12, 2011 @ 11:40 f m

    Min gissning är att alla fick det där mailet. Precis som du och jag. Bara för att man ska känna sig utvald. Första kapitlet i psykologiboken.

    Lika genomskinligt som resten av informationen som kommer.

    Recovery mailen tog nog semester innan den skapades. Inte ett ljud därifrån.

  21. Surftown
    juli 12, 2011 @ 11:57 f m

    Jag förstår det ironiska i att få fakturamejlet nu, men sanningen är att de skickas automatiskt av våra system när man börjar närma sig slutet av sin abonnemangsperiod.

    Det finns faktiskt de som haft det ännu värre, och de kommer/har blivit kontaktade av oss specifikt. Och vi har ännu inte lagt energi på att diskutera kompensation ännu, då vi fortfarande fokuserar 100% på att återställa allting till normal drift – vilket vi ännu inte riktigt nått.

    Vi förstår mycket väl om du väljer att lämna oss, även om vi självklart ser att du stannar kvar. Ditt tålamod har varit hårt beprövat den senaste veckan, och du har all rätt i världen att vara frustrerad. Vi ber hemskt mycket om ursäkt för situationen vi befinner oss i, men vi kommer göra allt för att vinna tillbaks ditt förtroende för oss.

    Mvh,

    Jonathan Gabor

  22. Christer Toivonen
    juli 12, 2011 @ 11:59 f m

    Än en gång: Ersättning för Force Majeure som jag också skall vara med och betala då det kommer att behövas en prishöjning för att kompensera för det?! Varför då? Kan du bevisa, verkligen bevisa, att Surftown har agerat grovt oaktsamt?

  23. Surftown
    juli 12, 2011 @ 12:00 e m

    Nej, det stämmer faktiskt inte. Alla fick inte det mejlet, utan vi har delat upp alla berörda kunder i olika ”grupper” beroende på hur hårt de blev drabbade så att vi kan lättare kan föra en diskussion med dessa.

    Det är inte för att endast de absolut hårdast drabbade ska få någon form av specialbehandling – vi kommer göra allt vi kan för att samtliga berörda ska känna att de lämnar förra veckans kris med samma förtroende för oss som de hade innan krisen.

    Mvh

    Jonathan Gabor

  24. Christer Toivonen
    juli 12, 2011 @ 12:09 e m

    Mitt förtroende för Surftown bygger på att jag varit kund i över 6 år och att jag inte har haft några nedtider som inte varit planerade tidigare och det rubbas inte av något så oförutsett som att Köpenhamn dränks i vatten av det värsta ovädret på 500 år och att en av Surftowns datahallar drabbas av fel i strömförsörjningen, något som man inte heller kan skydda sig emot, så någon kompensation skall inte betalas ut, låt de kunder som klagar bevisa att ni agerat grovt oaktsamt istället.
    Jag är rädd för att eventuella kompensationer i sin tur kompenseras av prishöjningar och det är jag inte intresserad av.
    Om ni förlorar några kunder på det här så gläd er åt att de kommer att förpesta tillvaron för någon konkurrent som med 100% säkerhet har sämre upptid än ni. Lägg pengar på den personal som arbetat som djur istället, bjud dem på en helkväll på krogen eller vad som helst istället.

  25. Björn Wennerström
    juli 12, 2011 @ 12:31 e m

    Senaste informationen är från gårdagen kl 16.00, kan knappast kallas aktuell information

  26. Surftown
    juli 12, 2011 @ 12:37 e m

    Det har du helt och hållet rätt i. Men inget ”signifikant” har hänt sedan dess, så vi har lagt vårt fokus på att besvara recovery-mejl, svara på generella mejl och framför allt sända ut mejl till alla berörda kunder där vi ber om ursäkt för allting.

    Det mesta av arbetet som påverkar stora delar av våra kunder är mer eller mindre avklarat och vi har nått en punkt där det främst är enskilda ärenden (såsom mejl som saknas) som behöver tas om hand.

    Men jag vet att ett nytt blogginlägg är på väg, och kommer publiceras inom kort.

    Mvh

    Jonathan Gabor

  27. Björn Wennerström
    juli 12, 2011 @ 12:57 e m

    Vad jag behöver veta är när jag kan använda min mail igen, tappar kontakten med flera kunder hela tiden, missar uppdrag o kan inte sköta mina åtaganden, riskerar nu skadestånd

  28. Fredrik
    juli 13, 2011 @ 3:12 e m

    17:11 den 12/7 och jag kan fortfarande inte ta emot nya mail.

  29. Vill ha en fungerande hemsida
    juli 15, 2011 @ 7:42 e m

    Det var ju himla roligt att allting var uppe igen förra veckan men nu fungerar inte något av mina domännamn och står det bara ERROR 403 forbidden medan jag inte heller kan komma åt FTP!!
    Inte heller har jag fått något svar idag!

    Vad håller ni på med? Det här är INTE acceptabelt!