Återställningsstatus, 14:00

Hej alla

Som de flesta har upptäckt så lider vi tyvärr av driftstörningar på flera servrar idag, måndag. Tyvärr gäller det även en av de webbservrar, som annars äntligen kom online i Söndags, så vi har några hårt beprövade kunder på ws42 just nu.

  • Imorse uppstod det ett fel på mail2, mail5, ws2, ws15 och wsb15. Dessa är återigen tillbaks online.
  • I förmiddags rådde det nertid för mail6, ws3, ws5, wsb13, ws28, ws29, ws41, ws51 och ws44. Dessa är återigen tillbaks online.
  • Just nu är ws42 nere.

Driftavbrottet beror på en underliggande storageserver, som kommer tillbaks online så snart som möjligt.

Vänliga hälsningar

Kresten Bach Søndergaard
Kommunikationschef
Surftown

16 Comments

  1. G
    juli 11, 2011 @ 2:33 e m

    Om ws42 är nere, så ligger jag inte på ws42.

  2. magnusschroder
    juli 11, 2011 @ 2:36 e m

    Jag upprepar tidigare kommentar, som fortfarande gäller, mer än två timmar sedan Surftown påstod att mail5 är uppe:
    Fortfarande ”Unknown user or password incorrect.” på mail5. Är åtkomsten till mailservrarna beroende av att någon av de andra servrarna är uppe? I så fall är det väl en felbeskrivning att säga att de är ”tillbaks online”? Även om det rent tekniskt kanske stämmer är de inte ”online” eller uppe förrän de är åtkomliga för användarna.

  3. Mathz
    juli 11, 2011 @ 2:47 e m

    Självklart är det fel av dom att skriva som de gör. Jag har exakt samma fel på mail5 och det lutar starkt åt att det blir en flytt från surftown nu. Inte för att det har strulat till sig, det kan det göra för alla. Men man säger inte att något fungerar när det bevisligen inte gör det.

  4. nickar medhållande
    juli 11, 2011 @ 2:54 e m

    nickar medhållande

  5. nickar medhållande
    juli 11, 2011 @ 2:58 e m

    Nickar medhållande.

    (mitt fristående inlägg skulle in här).

  6. Kalle
    juli 11, 2011 @ 3:06 e m

    Status mail8 tack!

  7. Björn Wennerström
    juli 11, 2011 @ 3:07 e m

    Hög tid att flytta, förlorar pengar varje timma, o har missat ett mycket stor beställning för att jag inte svarade kunden itid/BW

  8. Anders
    juli 11, 2011 @ 3:13 e m

    Mail5 funkar ju fortfarande inte!!!!

  9. civxl
    juli 11, 2011 @ 3:14 e m

    Bekräftar att mail5 fortfarande inte går att nå…

  10. Stefan B
    juli 11, 2011 @ 3:14 e m

    Det är bara att konstatera att Surftown inte verkar vilja kommentera på bloggen längre. Det är ju tråkigt att hänvisa till support mm. Just nu har ju folk bland annat problem med mailen, man ju inte gärna maila supporten när man har problem med mailen, eller tänker dom sig att man skall skaffa sig ett hotmail konto så man kan maila supporten därifrån?
    Som tur är så är min mailserver tillbaka nu.

    Mankan ju undra hur länge dessa ”följdproblem” skall pågå?

    Jag börjar tycka riktigt synd om dom som ligger på ws42. Nu är det över 8,5 dagar sedan den fungerade normalt. Även om den påstogs vara klar igår så var den ju inte klar för alla användare och nu är den nere igen.

  11. magnusschroder
    juli 11, 2011 @ 3:16 e m

    På danska sidan (https://surftowndk.wordpress.com/) finns någon som läser inläggen i alla fall. Verkar det som.

  12. Fredric
    juli 11, 2011 @ 3:27 e m

    men nog måste det vara bättre att dom fixar problemen än sitter här och svarar på frågor…

  13. magnusschroder
    juli 11, 2011 @ 3:30 e m

    Visserligen sant, men det torde vara olika personer som sköter kommunikationen och återställningen. Kresten är ju t.ex. kommunikations- och marknadschef, jag skulle tro att han skulle ställa till mer skada än nytta genom att jobba med återställningen.

  14. Fredric
    juli 11, 2011 @ 3:35 e m

    ja men för att veta vad han ska kommunicera måste han ’störa’ de som faktiskt utför själva jobbet. Har själv varit på båda sidorna och vet hur besvärligt det är att få info och hur störd man blir när man skall ta fram aktuell status i stället för att jobba framåt på problemet

  15. magnusschroder
    juli 11, 2011 @ 3:39 e m

    Om det måste ske muntligen eller genom att störa teknikerna saknas det systemstöd. Naturligtvis ska kommunikatören ha tillräckligt systemstöd. Och teknikerna ska inte rapportera att något är i drift om det inte är det.
    Nu kom det en sanningsenlig uppdatering på danska sidan om status för mail5, så nu lämnar jag detta forum.

  16. nickar medhållande
    juli 11, 2011 @ 3:59 e m

    Nickar medhållande efter att ha läst mangusshroder’s senaste inlägg, kl.15:39.