Återställningsstatus, 13:00

Dag 3: Målsättningen var att vi skulle vara förbi skadorna efter det historiska regnvädret i lördag på 48 timmar. Vi nådde 80% på 24 timmar och kämpade som galningar för att nå målet. Sammanfattningsvis kan jag säga att återställningsarbetet förhoppningsvis kommer vara slutfört idag, tisdag. Men det kvarstår fortfarande stora risker och osäkerhet i samband med arbetet, så vi vågar inte sätta några nya deadlines riktigt ännu, utan vi håller oss helt enkelt till att berätta att vi rör oss framåt och hoppas på att nå i mål innan dagens slut.

  • Kontrollpanelen för My Surftown är tyvärr påverkad för alla våra kunder. Plattformen som driver kontrollpanelen är beroende av en komplett underliggande serverstruktur. Det har ingen betydelse för era hemsidor är online, men däremot har det betydelse för de som önskar att ändra sina DNS-inställningar och liknande. Detta kan man tyvärr inte utföra för tillfället.
  • Webbmail fungerar för alla, men man kan för tillfället inte bifoga filer. (Japp, en rätt märkligt sidoeffekt.)
  • Alla webbservrar rullar, men en del Linux-kunder kan fortfarande vara drabbade av avbrottet på en storageserver.
  • Alla Windowsservrar är tillbaks online (förutom msdb2, motsvarar ca 5000 kunder). Några Windowskunder kan fortfarande vara påverkade av dagens primära avsaknad:
  • Återställning av storageservrar går framåt. Detta är fortfarande en högrisks operation idag. Vi kämpar för att kunna genomföra en full hårdvaru-återställning, vilket går ”snabbt” och kan genomföras idag. Misslyckas denna process, så ska det återställas från backup och det tar tid. Vi kämpar för att undgå denna långsamma plan B.
  • Databasservrar. Återställning går framåt och databasservrar kommer tillbaks online hela tiden och under dagen

Situationen för alla berörda kunder är naturligtvis kritisk. Av våra 100.000 kunder är det fortfarande möjligt att upp till 23.000 kunder inte har fått sin hemsida online ännu. Vi tror dock att antalet är något mindre, på bakgrund av volymen i vårt supportcenter. 23.00 är alltså ”worst case”. Vi arbetar på att få kartlagt exakt vem som är berörd. Oavsett om det är 100 eller 20.00 kunder som fortfarande är offline, så är detta ytterst kritiskt för er – och för oss. Vi gav oss 48 timmar, och vi klarade det inte. Men det går framåt. Låt mig igen framföra vår förbehållslös beklagande för alla i denna vansinniga situation. Vi skyndar oss allt vi kan!

Vi vet att denna olyckliga situation kommer kosta oss många kunder. Vi håller just nu på att identifiera alla berörda kunder, så vi kan gå i dialog med dem direkt. Om ni får vänta lite längre så beklagar jag – att få alla våra system tillbaks till 100% är fortfarande högsta prioritet.

Vänliga hälsningar

Kresten Bach Søndergaard
Kommunikationschef
Surftown

93 Comments

1 2
  1. Maria Gutebring
    juli 5, 2011 @ 11:51 f m

    Man kan packa filer som .rar eller .zip och gå till sprend.se och skicka istället så länge.

  2. MS
    juli 5, 2011 @ 11:53 f m

    Mailen fungerar inte alls för alla kan jag meddela..
    ”Fel i inställningsdatabas (connect failed). Avslutar programmet”

  3. Niclas
    juli 5, 2011 @ 11:57 f m

    Som sagt – Mail funkar fortfarande inte.
    ”Fel i inställningsdatabas (connect failed). Avslutar programmet”

  4. Jessica
    juli 5, 2011 @ 11:58 f m

    nej webbmailen går inte komma åt men mailen fungerar, viss skillnad (jag kan inte heller logga in på webben men får alla nya mail till telefonen) 🙂

  5. helibosse
    juli 5, 2011 @ 12:00 e m

    Jag kan bara bekräfta att när man försöker logga på webmail.surftown.se så kommer man till en sidan med ett felmeddelande. Om man istället har en mailklient som MS Outlook, så fungerar det att skicka och ta emot mail. Men jag tror att det fortfarande finns mail som sitter fast i era databasservrar.

    Jag skulle nog prioritera att försöka få igång webmail-funktionen.

    Bosse

  6. karin andrae
    juli 5, 2011 @ 12:01 e m

    precis våra jobbmail fungerartyvärr fortfarande inte ”error”altn connect failed

  7. Kristoffer
    juli 5, 2011 @ 12:03 e m

    Samma här. Ingen webmail som funkar. ”Fel i inställningsdatabas (connect failed). Avslutar programmet”.
    Vore underbart att få igång detta nu.

    /Kristoffer

  8. Bo-Anders
    juli 5, 2011 @ 12:06 e m

    Hur kan ni skriva att: ”Webbmail fungerar för allt..” ?

    Här fungerar det inte alls!

    Fel i inställningsdatabas (connect failed). Avslutar programmet

  9. Maria
    juli 5, 2011 @ 12:09 e m

    Hej!
    Vår hemsida är fortfarande ”nere” samt webmailen går inte att komma åt, får felmeddelande. Preference database error (connect failed). Exiting abnormally…

  10. Fredrik
    juli 5, 2011 @ 12:13 e m

    Hej!

    Det stämmer ju inte ..det som ni skriver som information på er Blogg!

    Min Webmail fungerar inte alls.

    Man kan inte logga in och det står: ”Fel i inställningsdatabas (connect failed). Avslutar programmet”

    Min hemsida f-weera.com fungerar fortfarande inte.

    När kommer ni att få allt att fungera?

  11. hakan
    juli 5, 2011 @ 12:17 e m

    Ansluter mig till kören ”Webbmailen fungerar inte!”
    Database Connection Error
    Can’t connect to MySQL server on ’wmdb1.surf-town.net’ (113)

    Verify the SQL database is running
    Check the SQL server is listening to the specified socket, IP address
    Check the global configuration file (/usr/local/atmail/webmail/libs/Atmail/Config.pm) for the correct database details. Edit the configuraiton file with a text-editor and define the fields ”sql_host”, ”sql_user”, ”sql_pass” and ”sql_table”
    Run the /usr/local/atmail/webmail/install.pl script to check database details
    Verify the database server is running correctly
    Verify the MySQL /etc/my.cnf file has the correct settings for the number of database connections
    Vad Skall man göra?

  12. Johan
    juli 5, 2011 @ 12:20 e m

    Samma sak här. Webmail fungerar ej längre (innan någon surftown-fanboy skriker ”det har den inte gjort sen avbrottet ju för fan, sluta gnälla”, ju Squirlmail fungerarde igår kväll och på morgonen idag.).
    Även om webmailen är nere, kan jag dock skicka och ta emot epost med MS Oulook samt (vad jag tror är gratisversion) Windows Live Mail.

  13. Christer Lundman
    juli 5, 2011 @ 12:21 e m

    DatabaseFungerar fortfarande inte.

    Connection Error
    Can’t connect to MySQL server on ’wmdb1.surf-town.net’ (113)

    * Verify the SQL database is running
    * Check the SQL server is listening to the specified socket, IP address
    * Check the global configuration file (/usr/local/atmail/webmail/libs/Atmail/Config.pm) for the correct database details. Edit the configuraiton file with a text-editor and define the fields ”sql_host”, ”sql_user”, ”sql_pass” and ”sql_table”
    * Run the /usr/local/atmail/webmail/install.pl script to check database details
    * Verify the database server is running correctly
    * Verify the MySQL /etc/my.cnf file has the correct settings for the number of database connections

  14. Emil
    juli 5, 2011 @ 12:21 e m

    min mejl fungerar inte heller och jag väntar viktiga mejl.

  15. Jonas
    juli 5, 2011 @ 12:23 e m

    Såg att ni hade som punkt att det inte går att göra dns-justeringar. Kan man komma in med en förfrågning om ompekning till er? Just nu ligger en av våra sajter helt nere, och vi har möjlighet att hosta på annat vis och gå ut med information om att det kommer att dröja. Det känns ju som att det här kommer att ta någon dag till i värsta fall. Vi vill bara kunna ta ansvar inför våra besökare.

  16. Pär
    juli 5, 2011 @ 12:27 e m

    Hej, För mig fungerar inte catch-all adressen! (För mail så klart)

    Mail returneras med följande info:
    mail2.surf-town.net # #SMTP#

  17. Mutant Ninja Monkey
    juli 5, 2011 @ 12:29 e m

    Helt ”ok” att det tar tid att återställa och ingen idé att klaga på ”hur kan man ha en datahall i källaren” eller frågor om översvämningsskydd.. Man är där man är..

    Eftersom man inte kan komma in på my.surftown.se och kolla eller fråga status så är det enda sättet att kolla blir att upprepade försök nå ”sin” domän.

    Jag väntar – tyvärr kan man inte göra mer än så. Sen hoppas man att surftown lär sig av detta.

  18. Gugge R
    juli 5, 2011 @ 12:32 e m

    Nej inte fungerar webmailen, går inte att logga in på något konto 🙁 däremot kommer nya mail upp i telefonen.

    Litar på att ni sliter hårt för att rätta till detta då jag har erfarenhet av ert ”servicemind”-tänk 🙂

  19. webmail_user
    juli 5, 2011 @ 12:37 e m

    Jag fick detta svar från supporten. Kanske kan det räta ut några frågetecken, trots att det ej hjälper er att komma åt er webmail.

    Alla mailservrar är uppe men det är alltså fortfarande så att vi inväntar våra storage servrar och att dessa ska komma online igen.
    Dessa servrar kan innehålla allt från databas material til mailkonto.
    Och det är först då dessa är online igen som du kommer kunna logga in på din mailserver.
    Mailservern i sig är ju bara en del som hanterar vilken server som sköter mail- hanteringen. Din e-postanvändares upplysningar ligger lagrade på en storage server och om mailservern inte få kontakt med den aktuella storageservern så kommer du inte kunna logga in.

  20. John
    juli 5, 2011 @ 12:37 e m

    Jag vill framföra ett STORT TACK till personalen på Surftown. Jag vet vad de går igenom. Jag har själv jobbat med datordrift i 15 år och jag vet av egen bitter erfarenhet hur svårt det kan vara att hålla prognoser när en situation som denna har uppstått. Att på cirka 3-5 dagar kunna hantera en sådan situation som har uppstått för Surtown är mycket imponerande. Jag har under många år rekommenderat Surftown och efter detta är jag ändå mer säker på min sak.
    TACK TILL ALLA PÅ SURFTOWN SOM JUST NU KÄMPAR!

  21. Marcus Olsson
    juli 5, 2011 @ 12:39 e m

    Ar det mojligt att pa nagot satt ta bort ett email auto-response message utan tillgang till kontrollpanelen?
    Alla som epostar mig nu (nar jag ar tillbaka fran semester) far samma ”Jag ar pa semester melland detta och detta datum”-meddelande tillbaka gang pa gang.

  22. Jan
    juli 5, 2011 @ 12:40 e m

    1) Det går att ladda upp nya filer via ftp till webbservern. Jag har lagt in en tillfällig index fil som förklarar vad som händer. Vad händer när ni har återställt? Skrivs min tillfälliga indexfil över?
    2) Kommer man att ha missat inkommande mail?

  23. Surftown
    juli 5, 2011 @ 12:41 e m

    E-postservrarna är uppe och fungerar. Dock så kan det vissa som får felmeddelande när man försöker logga in på webbmailen. Får du detta ser ber jag dig att kontakta supporten. Undertiden så kan du använd en e-postklient för att hantera din e-post.

    /MS

  24. Patrik Asplund
    juli 5, 2011 @ 12:46 e m

    Om det kan hjälpa er i kartläggningen om vilka som är berörda så ligger alla företagets hemsidor fortfarande nere, vi bor på: wsb7.foretag.surftown.se

    Högsta prioritet den tack 😉

  25. Ingrid
    juli 5, 2011 @ 12:47 e m

    Kommer inte heller åt min mail. Förstår att ni jobbar för högtryck, men.. Jag är ingen data-nörd, har inte tillgång på mailen på telefonen och veet inte hur jag skulle bära mig åt för att komma åt min mail på annat sätt. Hoppas att ni lyckas fixa problemen snart!

  26. Surftown
    juli 5, 2011 @ 12:54 e m

    Vi undersöker varför webbmail inte fungerar för vissa kunder. Men att hantera sin e-post genom en e-postklient ska fungera fint.

    /MS

  27. Lantbutiken
    juli 5, 2011 @ 12:55 e m

    Om det kan hjälpa er i kartläggningen om vilka som är berörda så fungerar inte vår sida som ligger på: ws43.surf-town.net

    Tack.
    Lantbutiken.se

  28. Roger. P
    juli 5, 2011 @ 12:59 e m

    Hej. Vilket arbete ni lägger ner på oss. Jag vill skicka ett stort tack till alla på surftown.
    Vill också hjälpa er (om det behövs) med att sidan http://www.callers.se inte går att se. Den ligger på wsl1.surftown.se
    Lycka till

  29. Surftown
    juli 5, 2011 @ 1:00 e m

    Att hantera din e-post genom en e-postklient som tex Outlook ska fungera. Prova gärna det och om du får något felmeddelande där så kontakta gärna supporten för handledning.

    /MS

  30. Joakim
    juli 5, 2011 @ 1:01 e m

    Till er kartläggning

    Sidor som ligger på ws1.surf-town.net fungerar inte heller.

    / Joakim

  31. Leif Arndorff
    juli 5, 2011 @ 1:06 e m

    När kommer databasen (mydb3.surftown.se) igång så att jag kan komma åt mina webbplatser rymdturism.se och spaceera.se. Får bara meddelande såsom: ”Error establishing a database connection”.

    Jag är beroende av att den kommer igång. Kan ni upplysa mig när, eller ännu bättre höra av er till mig.

    MVH
    -Leif

  32. Maggot i Stockholm
    juli 5, 2011 @ 1:08 e m

    en av mina sidor som inte funkar ligger på ws41.surftown.se

  33. Surftown
    juli 5, 2011 @ 1:10 e m

    För er som upplever problem med Webmail så håller teknikerna på att jobba med att åtgärda det och är på väg upp i skrivandets stund 😀

    /MS

  34. Helen
    juli 5, 2011 @ 1:11 e m

    Vi ligger på ws15.surf-town.net. Mailen till Outlook fungerar hyfsat men webbutiken/sidan är nere fortfarande så vi förlorar sjukt mycket pengar på detta.
    Men, men…ni gör så gott ni kan vilket jag tror är ett enormt jobb!
    Tack för att ni kämpar på.

  35. Per
    juli 5, 2011 @ 1:12 e m

    ws9.surf-town.net fungerar ej heller

  36. webmail_user
    juli 5, 2011 @ 1:12 e m

    Jag_fick detta svar från supporten. Kanske kan det räta ut några frågetecken, trots att det ej hjälper dig att komma åt er webmail.

    Alla mailservrar är uppe men det är alltså fortfarande så att vi inväntar våra storage servrar och att dessa ska komma online igen.
    Dessa servrar kan innehålla allt från databas material til mailkonto.
    Och det är först då dessa är online igen som du kommer kunna logga in på din mailserver.
    Mailservern i sig är ju bara en del som hanterar vilken server som sköter mail- hanteringen. Din e-postanvändares upplysningar ligger lagrade på en storage server och om mailservern inte få kontakt med den aktuella storageservern så kommer du inte kunna logga in.

  37. Surftown
    juli 5, 2011 @ 1:13 e m

    Det finns tyvärr fortfarande vissa databasservrar som inte är uppe. Jag har tyvärr inte mer information än att vi arbetar för att få dom online så snart som möjligt.

    /MS

  38. Surftown
    juli 5, 2011 @ 1:15 e m

    Jag beklagar verkligen detta och vill att du ska veta att vi jobbar med att få det att fungera så snart vi bara kan.

    /MS

  39. Leif Arndorff
    juli 5, 2011 @ 1:18 e m

    Kan ni tala om via mail till mig när den väl är uppe, eller måste jag själv hålla koll. Vore bra om man fick ett meddelande via epost.

  40. Pelle
    juli 5, 2011 @ 1:23 e m

    Hej. Jo, webmailen fungerar som sagt inte. Min telefon har hämtat en del nya mail, men pushfunktionen verkar inte funka – jag får hämta allt manuellt. Däremot kan telefonen inte hämta äldre mail – begär jag att den ska hämta ”ytterligare 25 mail” är det tomt. Har gamla mail försvunnit? Det verkar osannolikt att jag inte skulle ha fått någonting, inte ens spam, på flera dagar. Kommer de att kunna återställas om så är fallet?

  41. Guner Mert
    juli 5, 2011 @ 1:27 e m

    hejsan min sida funkar ej gruevo.com o mertturk.com 🙁 hoppas funkar

  42. webbyrå
    juli 5, 2011 @ 1:32 e m

    Nu flyter det mesta förutom mailen, men fungerar med mail i mobilen dom kommer igenom 🙂 Bra jobbat !

  43. Stefan Wittemyrtefan
    juli 5, 2011 @ 1:34 e m

    +1

  44. Micke
    juli 5, 2011 @ 1:40 e m

    Hur går det med den här punkten ??:

    ■Återställning av storageservrar går framåt. Detta är fortfarande en högrisks operation idag. Vi kämpar för att kunna genomföra en full hårdvaru-återställning, vilket går ”snabbt” och kan genomföras idag. Misslyckas denna process, så ska det återställas från backup och det tar tid. Vi kämpar för att undgå denna långsamma plan B.

    Framförallt lyckas vi undvika plan B ?

  45. Frazze
    juli 5, 2011 @ 1:40 e m

    Väntar fortfarande. Mer öl åt grabbarna https://www.youtube.com/watch?v=PHuAphI4yUo&feature=related

  46. Surftown
    juli 5, 2011 @ 1:41 e m

    E-postsrevrarna är uppe och fungerar men e-postarkriven är inte återskapade än men det kommer att komma allt eftersom nu.

    /MS

  47. Surftown
    juli 5, 2011 @ 1:44 e m

    Storeageservrarna är vår högsta prioritet och vi jobbar hårt med att få tillbaka dom så snart som möjligt. Tyvärr så har jag inte mer information än så just nu.

    /MS

  48. Kristofer Hammarsten
    juli 5, 2011 @ 1:46 e m

    http://www.fitzpatrick.se fungerar inte!

  49. Jugge
    juli 5, 2011 @ 1:53 e m

    Webmailen fungerar inte, den fungerade i går under en tid. Vidaresändningsinställningarna från mailservern fungerar inte. Däremot fungerar det att poppa mailen. Hemsidan funkar fortfarande inte.

    Jag är mest nyfiken på varför inte de vidaresändningsinställningar som vi har på våra mailkonton fungerar.. Finns något svar här tro?

  50. Emil
    juli 5, 2011 @ 1:59 e m

    Min webmejl fungerar inte och jag kan inte nà supporten da jag inte själv är admin för domänen. (det är min bror). Far inte tag pa honom just nu, men maste na min mejl snarast!
    Följande meddelande kommer upp: ”Fel i inställningsdatabas (connect failed). Avslutar programmet”
    Hoppas att detta kan vidarebefodras till supporten pa nagot sätt. -Domän ”cmag.se”-

    Bra jobbat alla ni som jobbar pa problemet!

    Mvh Emil

1 2