Återställningsstatus, 13:00

Dag 3: Målsättningen var att vi skulle vara förbi skadorna efter det historiska regnvädret i lördag på 48 timmar. Vi nådde 80% på 24 timmar och kämpade som galningar för att nå målet. Sammanfattningsvis kan jag säga att återställningsarbetet förhoppningsvis kommer vara slutfört idag, tisdag. Men det kvarstår fortfarande stora risker och osäkerhet i samband med arbetet, så vi vågar inte sätta några nya deadlines riktigt ännu, utan vi håller oss helt enkelt till att berätta att vi rör oss framåt och hoppas på att nå i mål innan dagens slut.

  • Kontrollpanelen för My Surftown är tyvärr påverkad för alla våra kunder. Plattformen som driver kontrollpanelen är beroende av en komplett underliggande serverstruktur. Det har ingen betydelse för era hemsidor är online, men däremot har det betydelse för de som önskar att ändra sina DNS-inställningar och liknande. Detta kan man tyvärr inte utföra för tillfället.
  • Webbmail fungerar för alla, men man kan för tillfället inte bifoga filer. (Japp, en rätt märkligt sidoeffekt.)
  • Alla webbservrar rullar, men en del Linux-kunder kan fortfarande vara drabbade av avbrottet på en storageserver.
  • Alla Windowsservrar är tillbaks online (förutom msdb2, motsvarar ca 5000 kunder). Några Windowskunder kan fortfarande vara påverkade av dagens primära avsaknad:
  • Återställning av storageservrar går framåt. Detta är fortfarande en högrisks operation idag. Vi kämpar för att kunna genomföra en full hårdvaru-återställning, vilket går ”snabbt” och kan genomföras idag. Misslyckas denna process, så ska det återställas från backup och det tar tid. Vi kämpar för att undgå denna långsamma plan B.
  • Databasservrar. Återställning går framåt och databasservrar kommer tillbaks online hela tiden och under dagen

Situationen för alla berörda kunder är naturligtvis kritisk. Av våra 100.000 kunder är det fortfarande möjligt att upp till 23.000 kunder inte har fått sin hemsida online ännu. Vi tror dock att antalet är något mindre, på bakgrund av volymen i vårt supportcenter. 23.00 är alltså ”worst case”. Vi arbetar på att få kartlagt exakt vem som är berörd. Oavsett om det är 100 eller 20.00 kunder som fortfarande är offline, så är detta ytterst kritiskt för er – och för oss. Vi gav oss 48 timmar, och vi klarade det inte. Men det går framåt. Låt mig igen framföra vår förbehållslös beklagande för alla i denna vansinniga situation. Vi skyndar oss allt vi kan!

Vi vet att denna olyckliga situation kommer kosta oss många kunder. Vi håller just nu på att identifiera alla berörda kunder, så vi kan gå i dialog med dem direkt. Om ni får vänta lite längre så beklagar jag – att få alla våra system tillbaks till 100% är fortfarande högsta prioritet.

Vänliga hälsningar

Kresten Bach Søndergaard
Kommunikationschef
Surftown

93 Comments

1 2
  1. Surftown
    juli 5, 2011 @ 2:13 e m

    Senaste informationen om Webbmail är att den jobbas på och att den är på väg upp.

    /MS

  2. Håkan Löfgren
    juli 5, 2011 @ 2:26 e m

    Webmail fungerar inte alls- går inte att komma in överhuvudtaget (klockan nu 16.20), så det påståendet i statusrapporten är felaktig!
    I går kom jag in med all gammal mail var bortsopad…

  3. cathrin
    juli 5, 2011 @ 2:31 e m

    Inte heller min webmail fungerar kl.16.31.

  4. Cecilia Lind
    juli 5, 2011 @ 2:32 e m

    Så här står på bloggen

    ■Webbmail fungerar för allt, men man kan för tillfället inte bfigoa filer. (Japp, en rätt märkligt sidoeffekt.)

    Det fungerar inte för mig!! Känns som om det fungerar för de flesta men inte mig:-). Vad beror detta på? Lite krånglig förklaring på bloggen – kan ni skriva i klartext när alla kommer åt sin mejl?

  5. Surftown
    juli 5, 2011 @ 2:33 e m

    Vissa kunder upplever problem med att logga in på Webbmail men teknikerna tittar på det nu och den är på väg upp igen. Dina gamla mails kommer att återkomma när e-postarkrivet återställts.

    /MS

  6. Leif Arndorff
    juli 5, 2011 @ 2:39 e m

    Många säger att Surftown bör prioritera mailen, men eftersom man kan läsa och skicka mail med externt program tycker jag nog att databasservrarna bör prioriteras.

  7. webmail_user
    juli 5, 2011 @ 2:43 e m

    För mig fungerar inte webmailen heller och vi är flera i ett kompisgäng med samma problem. Så du är inte ensam om problemet, Cecilia. Vore intressant att få veta hur går på den fronten, för oss som inte har någon möjlighet att få in webmailen via outlook eller andra e-mailprogram.

  8. Andreas
    juli 5, 2011 @ 2:46 e m

    Hej!
    Jag kan fortfarande inte logga in på min mail, min sida verkar vara nere fortfarande också. Detta börjar bli rätt akut då jag driver ett event bolag och har flera event i helgen, utan möjlighet att kontakta mina kunder/ bli kontaktad..speciellt då jag mafknadsför mig som ”tillgänglig & flexibel”..

    Hade uppskattat om ni kan kika på detta , förstår självklart att detta är en situation ni inte kan rå för, men de börjar brinna i knutarna!

  9. webmail_user
    juli 5, 2011 @ 2:47 e m

    Supporter hjälper inte till. De säger bara ”håll ut”. Så sätt inte dina pengar på supporten.

  10. Pauli
    juli 5, 2011 @ 2:51 e m

    Webmail funkar inte, och inte med Thunderbird klient heller.

  11. Kalle
    juli 5, 2011 @ 2:52 e m

    Varken min hemsida eller mail fungerar, har inte gjort de sedan södags heller. Dessutom betalade jag just in avg för ett nytt år. Hoppas ni inte missat de nu.

  12. Nins
    juli 5, 2011 @ 3:00 e m

    Varken webbmail eller Thunderbird fungerar, det här börjar bli riktigt ansträngande.

  13. Driftproblem hos Surftown | www.iwe.se
    juli 5, 2011 @ 3:06 e m

    […] Ni kan se deras (just nu) senaste uppdatering här-> Ni kan följa deras arbete här->  This entry was posted in Nyheter and tagged Driftproblem, […]

  14. iwe.se Sverige
    juli 5, 2011 @ 3:07 e m

    Ett litet blogginlägg om detta på vår blogg; https://bit.ly/kcD3MK

  15. Surftown
    juli 5, 2011 @ 3:07 e m

    Webbmailen håller våra tekniker på att arbeta med just nu och vi förväntar oss att den är tillbaka om inte allt för lång tid. Din betalning behöver du inte oroa dig för. Det systemet är inte drabbat.

    /MS

  16. Linnea
    juli 5, 2011 @ 3:13 e m

    Värdelöst att ha windows 7 och behöva Mozilla, jag har nämligen inte några sparade kundmail kvar i min inbox, uppenbarligen påverkas även det… Kan inte skicka, kan inte se några mappar jag lagt upp, kan inte få uppgifter jag behöver… Mailen fungerar inte alls som det ska! Går inte skicka, kan inte ta emot hela tiden heller… Tråkigt.Jag tycker surftown ofta har driftstörningar.. börjar bli lite för mycket även om inte ens de kan rå för vädrets makter. Vi får hoppas allt är up and running mycket snart!

  17. Richter
    juli 5, 2011 @ 3:15 e m

    Jag går i tryck på fredag med min tidning och jag saknar massor med annonser, bilder och texter. Hyfsat frusterande. Jag utgår ifrån att ni jobbar allt vi ni kan men jag får en Bagdad Bob-känsla över era uppdateringar här. Alla mina mail från i lördags, söndags, måndags och idag är borta. Eller?

  18. Bengt Falke
    juli 5, 2011 @ 3:18 e m

    Min webbsida falke.nu fungerar fortfarande inte. Felmeddelande om htaccess.
    Mvh Bengt Falke

  19. Frode
    juli 5, 2011 @ 3:25 e m

    Når forventes det at dere blir ferdig? Er flere domener som ikke er kommet opp enda. Har dere backupen på tape eller?

  20. Henrik Jonsson
    juli 5, 2011 @ 3:25 e m

    Vi har en viktig presskonferens i London i morgon då vi lanserar en stor software-produkt som varit under ytveckling i över ett år. Om vår sida inte är uppe tills dess innebär det ekonomisk katastrof för vårt bolag. Jag skulle önska att någon kontaktar mig omgående angående detta. Ni kan nå mig på 0044 (0)7930 17 95 80 de närmaste 24 timmarna.

  21. Stefan Lindblad
    juli 5, 2011 @ 3:25 e m

    Lite magstarkt att som konkurrent till Surftown? skriva blogginlägg som i sig ska kunna fungera som att ragga nya kunder – som eventuellt är missnöjda med Surftown.

    Om jag missförstått er så må vara, men lite osnyggt annars med sno från den som ligger. Om jag inte missförstått så kan jag meddela att jag fortfarande är nöjd med Surftown tack så mycket.

  22. Frode
    juli 5, 2011 @ 3:30 e m

    212.97.132.115 ingenting som fungerer på denne….

  23. Stefan Lindblad
    juli 5, 2011 @ 3:34 e m

    Hej!

    Jag är surftown-kund som du.
    Jag har Windows 7 och Mozilla Thunderbird.

    Surftown har meddelat att all email är sparad/backup. Om du inte kan läsa din email, via Mozilla Thunderbird, rättare sagt om du har IMAP och du själv råkat deleta/radera alla dina skickade email, då är de troligen förlorade. Om du inte själv deletat/raderat dem då finns de sparade hos Surftown troligen. Om du använder POP3 så finns dem definitivt kvar hos surftowns webbmail, om du själv av misstag har raderat all din skickade email, och du ställt in att alltid spara en ”kopia” på servern/webbmailen.

    IMAP som funktion är en spegling både online av din lokala email på datorn och på webben/webbmailen. Om man använder IMAP vilket jag gör så kan det ibland upplevas som lite långsammare att skicka/ta emot email då det du gör lokalt i din dator, uppdateras/kopieras på din webbmail/surftown web server.

  24. iwe.se Sverige
    juli 5, 2011 @ 3:37 e m

    Vi erbjuder varken Hosting eller VPS-er av något slag. Vi erbjuder endast ett bloggnätverk i dagsläget – så vi är inte konkurrenter. Vi på iwe erbjuder inte heller domänregistrering, e-post för alla kunder (endast de som har någon slags koppling till oss) 😉

    Vårt bloggnätverk kan inte på något sätt jämföras med att hosta sin egna blogg – att ha ett eget webbhotell för en egen blogg slår alltid alla nätverk och bloggtjänster som finns.

    Jag tycker att du ska vara nöjd med Surftown vilket vi också är för den del av backupen som ligger hos dem 🙂

  25. Anneli Borgh
    juli 5, 2011 @ 3:38 e m

    Ni hade skrivit att alla webservrar var uppe , men Min hemsida kommer inte upp! http://www.anneliborgh.se.

  26. Henrik
    juli 5, 2011 @ 3:55 e m

    De har också skrivit varför:

    ”Storageservrar är på väg online, men vi vet ännu inte i vilken följd de kommer tillbaka. Ytterst kritiskt och avgörande för att en hemsida kommer online igen.”

  27. Chrille
    juli 5, 2011 @ 3:56 e m

    Min hemsida är inte heller uppe, kjeell.se, har haft Parallels® H-Sphere Error 404 meddelande i flera dagar nu.
    Tror nog att det är många som inte kontaktat supporten då det finns info om vad felet är och att det håller på att åtgärdas. Inte heller så lätt att kontakta dom då telefonsupport inte fungerar och man måste ha sina kontouppgifter tillgängliga för att skapa ett supporterärende. Jag har dom då inte med mig vart jag än går….

  28. Johan Särneö
    juli 5, 2011 @ 3:56 e m

    Hej

    Ni säger att webmailen är på plats men jag kommer inte åt den. Varken via Iphone eller webmail. Vänligen återkoppla med hur jag skall gå tillväga

  29. Henrik
    juli 5, 2011 @ 3:59 e m

    Om er site inte visar felmeddelande (som den inte verkar göra) så ladda upp allt material igen! Eller något temporärt. Jag får också bara upp webalizer-mappen på en av mina siter men slängde upp ett 404-meddelande som en vanlig html-fil + en bild att sidan snart kommer tillbaka. Funkade perfekt.
    Då kan man iaf hålla sina besökare uppdaterade vad om pågår.

  30. Surftown
    juli 5, 2011 @ 4:10 e m

    Anledningen till att du får ett 404 fel är att den Storeageserver som dina filer ligger på inte är helt online än. Det är det som är prioritet ett just nu, att få Storeageservrar online.

    /MS

  31. Surftown
    juli 5, 2011 @ 4:14 e m

    Webbmailen ska vara tillbaka inom inte allt för långt. Om du har problem med att ansluta till e-posten med din iPhone så ber jag dig att kontakta supporten med det felmeddelande som du får.

    /MS

  32. Christian
    juli 5, 2011 @ 4:20 e m

    Ännu ingen hemsida. Men jag litar på att ni gör allt ni kan! 🙂 Så länge allt kommer upp och fungerar om några dagar kommer jag att fortsätta vara kund hos er!

  33. Surftown
    juli 5, 2011 @ 4:32 e m

    Webbmailen är uppe och fungerar igen! 😀

    /MS

  34. Sven Silow
    juli 5, 2011 @ 4:50 e m

    +2

    Sven

  35. Leif Arndorff
    juli 5, 2011 @ 4:55 e m

    Japp, webbmailen funkar nu. YIPPIE. Bra jobbat!!

    Kan ni nu lägga kraft i att få igång mydb3.surftown.se så skulle jag bli ännu gladare.
    -Leif

  36. Surftown
    juli 5, 2011 @ 4:58 e m

    Tackar, vi jobbar med att få upp de sista servrarna med nu.

    /MS

  37. Doru Apreotesei
    juli 5, 2011 @ 5:00 e m

    Kl. 19…nästan. Hemsidan fortfarande ”död”! Det är nog dags för ngn form av ersättning från Surftown, antar jag? Höll på under Måndagen och Tisdagen att skicka ut viktiga e-mail med min ”on line CV” till olika arbetsgivare. On line CV-n finns förstås på Surftown och det går inte att öppna! MYCKET bad timing!!!!

  38. Sven Silow
    juli 5, 2011 @ 5:12 e m

    Det är makalöst att folk inte förstår vilka effekter en översvämning har (vi skall vara glada för att det inte – såvitt jag vet – kostat människoliv). Surftowns personal sliter röven av sig för att återskapa ett system på ny plats. Självklart tar det tid, men jag är förbannat säker på att de gör allt i deras makt för att fixa det (de förlorar ju kunder varje minut på detta – kunder som inte förstår att man inte kan gardera sig mot allt!). Det jobb dom gör är makalöst – så synd att inte gemene man förstår detta och accepterar faktum: det regnade utav helvete, hela Köpenhamn stod under vatten – inget funkade, ingen ström, inga transporter och lokaler fulla med vatten. Du kan ju fråga dig varför du betalar en avgift om det inte alltid fungerar – men det är en korkad fråga och jag är glad att du ställer den åt dig själv. Go Surftown, GO!

  39. Sofia Lundberg
    juli 5, 2011 @ 5:23 e m

    Detta är en så OTROLIGT dålig tid för en sån här katastrof…
    Jag måste få veta hur fort detta kommer att kunna fixas för att avgöra om jag ska skaffa en annan lösning i alla fall temporärt.
    Hade det hänt för en månad sedan hade jag antagligen inte ens märkt att sidorna var nere, men nu….
    Jag är annars en nöjd och glad Surftown’er. 🙂 Och jag hoppas att ni inte får långvariga problem pga detta.

  40. Sofia Lundberg
    juli 5, 2011 @ 5:32 e m

    +3

  41. Doru Apreotesei
    juli 5, 2011 @ 9:40 e m

  42. Alexander Rudenstam
    juli 5, 2011 @ 10:33 e m

    Er backup har fungerat ok – men inte på den domän som använder sig av WordPress… Antar att det är ett databasproblem och hoppas att det är något som är löst i morgon när jag vaknar.

    /A

  43. Surftown
    juli 6, 2011 @ 5:44 f m

    Det tyder på at det är din databasserver som inte är uppe än, vilket jag beklagar. Vi jobbar på att få upp dessa så snart det bara går.
    /MS

1 2