Återställningsstatus 10:00

Under gårdagen så hade vi lite motgångar med en avgrävd kabel som orsakade att vi gick från en 10 Gbits uppkoppling ner till 1 Gbits. Det betydde att vi under några timmar återställde de återstående servrarna med ganska stor reducerad hastighet. Vi lyckades åtgärda denna kabel igen och vi är nu tillbaka på vår fulla hastighet på 10 Gbit.

Trots att vi fick arbeta med denna reducerade hastighet så lyckades vi få två nya servrar i hamn. Under natten så blev servrarna ws43 och wsl1 klara och nu online igen. Det betyder att det återstår två servrar som vi håller på att återställa. Så statusen för ögenblicket är enligt följande:

Webbservrar:

  • wsl1 och ws43: 100% online
  • ws42: ca. 35% klar och wsl3: ca. 75% klar

E-postservrar:

  • Mail 1, 2 och 8: återställning pågår. E-post trillar sakta in i de sista kundernas inboxar en åt gången.

Våra tekniker arbetar på att hitta sätt att snabba upp processen, och skulle vi finna ett sätt så informerar vi om det som vanligt här på bloggen och på Twitter. Skulle ni ha några frågor, så är ni som alltid varmt välkomna att ställa dessa, så svarar vi så snart som möjligt.

Vänliga hälsningar
Kresten Bach Søndergaard
Kommunikationschef
Surftown

46 Comments

  1. Niclas Frick
    juli 10, 2011 @ 11:00 f m

    Hej,
    Jag kan förstå de sista kundernas frustration – det känns som sidan har legat nere i evighet.
    Samtidigt kan jag förstå hur frustrerande det kan vara för er på Surftown – när det tar sån tid att återställa. Jag är glad att jag bara har en server inom företaget att sköta om.

    Jag kommer i vilket fall som helst att fortsätta vara kund hos er.

    Hoppas allt är löst snart,

    Niclas

  2. Curten Wijk
    juli 10, 2011 @ 11:26 f m

    CGI-scriptingen verkar inte funka så bra ännu. Sidan e uppe och visade trädstrukturen för kreti å pleti så vackert.
    Gäller på wsl3 som sagt, sidan e uppe men cgi funkar inte där, kan man få veta varför eller ska man skriva till supporten som inte svarat sedan den 6.tte?

    Detsamma gäller mail-forward och redigera mailboxar.

    Finns det besked?

    Curten

  3. Gunnar
    juli 10, 2011 @ 11:27 f m

    ws43 som jag ligger på har ett flertal filer som har ägare/grupp satt till 0/0 vilket hindrar uppdatering av filerna. Enligt status ska denna vara klar. Gammal statistik med webalizer saknas vilket antyder att allt inte är återställt.
    Så hur klar är ws43 egentligen??

  4. Marcus Dalgren
    juli 10, 2011 @ 11:28 f m

    En stor fråga för mig är varför ni låter servrarna stå öppna när ni återställer dem. Våran sajt var tillgänglig under hela tiden men istället för att man fick se sajten så var det en directory listing istället. Detta gjorde att besökare kunde surfa runt i våra mappar osv vilket såklart är något som vi absolut inte vill. Vanligtvis så brukar Apache stå på -Indexes men tydligen så var inte detta inställt under återställningen.

    Återställningen framstår som väldigt amatörmässig för våran del iallafall, ni borde haft servern otillgänglig för allmänheten medan ni återställde filer, speciellt eftersom ni gjorde det så gradvis.

    Marcus

  5. Jerry
    juli 10, 2011 @ 11:32 f m

    Hej! Det talas om Mail 1, 2 och 8, wsl1 och ws43 osv osv. Det säger mig inte så mycket. Hur tar man reda vad man har?

  6. Christer Toivonen
    juli 10, 2011 @ 11:39 f m

    Gå in https://www.status.surftown.se/ och ange din domnän i rutan. Din webbserver är ws40, epostserver är mail12 och din databasserver är mydb17.

  7. Gunnar
    juli 10, 2011 @ 11:40 f m

    https://www.status.surftown.se/
    Skriv in ditt domännamn och klicka på ikonen lite till höger för detaljer.

  8. Surftown
    juli 10, 2011 @ 11:49 f m

    Vi håller på att återställa ws43 och den senaste statusuppdateringen på servern hittar du här: https://surftownse.wordpress.com/aktuell-aterstallningsstatus/
    /MS

  9. Lars Andersson
    juli 10, 2011 @ 11:50 f m

    Hur kan ws42 helt plötsligt bara vara klar till 35% när ni igår kl 14 skrev att den var klar till 60%?
    när kommer ws42 att vara klar?

  10. G
    juli 10, 2011 @ 11:57 f m

    En mycket bra fråga.

  11. Gunnar
    juli 10, 2011 @ 11:57 f m

    fast ni skrev alldeles nyss
    ”wsl1 och ws43: 100% online”
    vad menas?

  12. Frazze
    juli 10, 2011 @ 11:57 f m

    Jag tycker att Kresten ska förklara lite om hur Back-Up rutinerna fungerar rent generellt. Det jag sett på min hemsida är att databas och mail verkar vara från dygnet innan katastrofen. Webserver back-up’en ser däremot att vara ca en vecka gammal (ws51). Det saknas ett antal filer från bl.a den 28 och 29/6. Svaret jag fick från supporten var:

    ”Jag har dessvärre inte det exakta datumet för när återställningen skedde. Jag skickar över ärendt till en servertekniker som kan återkomma till dig med besked om det. Antar det kan vara en vecka innan händelsen fast vet inget säkert just nu.”

    I mitt fall är det inte något stort bekymmer, jag fick ladda upp ett antal filer på nytt men man kanske måste tänka om ifall man i värsta fall tappar en veckas uppdateringar.

    Mvh /Jan

  13. Stina Hagström
    juli 10, 2011 @ 11:58 f m

    Hej!
    Vår webshop har varit nere i en vecka nu pga av era störningar.
    Textalk säger att vi inte är riktade mot deras server.
    Hur ska jag gå vidare?
    http://www.pillowmine.com
    MVH
    Stina Hagström
    info@pillowmine.com

  14. Stefan B
    juli 10, 2011 @ 12:01 e m

    Ja man undrar ju vad dom döljer.
    Även wsl3 är konstig, igår kl14:00 stod det att den var 95% klar och nu är den 75% klar. Man undrar ju om den som skriver inläggen klarar av vanlig procenträkning eller inte.
    Jag tycker synd om dom som ligger på ws42, nu har dom varit offline i 7,5 dag. Med denna återställningstakt så tar det väl ytterligare 3 dagar för er stackare. Det vore ju bra om surftown ivarjefall kunde våga sig på en gissning med avseende på de sista servrarna.

  15. Surf Town Nej Tack
    juli 10, 2011 @ 12:10 e m

    Detta är under all kritik Surftown. 7.5 dagar på WS42 and counting. Kommer garanterat sluta att vara kund hos er.

  16. Samuel Liljekvist
    juli 10, 2011 @ 12:11 e m

    Jag är en av stackarna på ws42. Jag har ett 20-tal sajter och jag förlorar en hel del pengar för varje dag som går. Jag har haft mycket tålamod och förståelse tills nu. Det har inte varit något mer tal om vilken kompensation man kan tänkas få för detta. Att procentsatserna ändras hela tiden åt fel håll får mig att tappa förtroendet mer och mer. Snälla var ärliga och tala om vad som pågår med ws42.

  17. Surftown
    juli 10, 2011 @ 12:13 e m

    Förlåt, fel av mig. läste fel på server. ws43 ska vara uppe och fungera. Om du upplever något onormalt med din sida så ber jag dig att kontakta supporten så ordnar dom det.
    /MS

  18. Surftown
    juli 10, 2011 @ 12:22 e m

    Vi håller på att återställa ws42. Tyvärr så tar denna återställning lite längre tid än övriga webservrar, vilket jag verkligen beklagar. Men kund för kund kommer hela tiden online efterhand som återställningen fortskrider.
    /MS

  19. said
    juli 10, 2011 @ 12:44 e m

    Alla filer är inte tillbaka på min sida: https://www.alwanarabiya.se
    alla post öppnas inte utan bara indexsida.
    MIn sida fungerar inte perfikt:::vad ska jag göra föt att sidan bli helt OK ?

  20. Surftown
    juli 10, 2011 @ 12:50 e m

    Kontakta bara supporten så kan dom hjälpa dig att fixa det sista.
    /MS

  21. hundskola
    juli 10, 2011 @ 1:07 e m

    ”Surftown – numera med katastroferfarenhet!”

  22. Andreas
    juli 10, 2011 @ 2:15 e m

    Tack, det var precis det jag tänkte fråga 🙂 Har låtit bli att fråga tills det lugnat ner sig… men det vore supernajs om återställningen av mitt mailarkiv är klart snart… men jag har inte bråttom 🙂

  23. Petrus Bergman
    juli 10, 2011 @ 3:12 e m

    Verkar inte som att ws43 är 100% återställd trots allt. Eller kanske är det så att Surftown medvetet inte inkluderat de tre mp3-filer jag nu saknar i deras backup? Bäst att kolla runt och se om det är fler filer som saknas också…

  24. Petrus Bergman
    juli 10, 2011 @ 3:29 e m

    Jag har tittat runt lite mer och sett att inga filer med å, ä och ö i filnamnen är återställda till mitt konto. Klarar inte återställningsprocessen att återställa dessa filer eller är det backupen som inte fungerat?

    Ni andra kan ju ta en extra titt efter saknade filer ifall ni vet med er att ni har filer med å, ä och ö i filnamnet.

  25. Surftown
    juli 10, 2011 @ 3:43 e m

    Det har jag inte hört om innan. Kontakta gärna supporten så undersöker dom gärna detta till dig.
    /MS

  26. jonbesh
    juli 10, 2011 @ 4:12 e m

    Surftown vill inte förklara varför ws42 tar längre tid för att återställas! Och varför serven blev sist?

  27. jonbesh
    juli 10, 2011 @ 4:31 e m

    Jag kan inte komma till kontroll panellen i My surftown.
    Det säger att ” Fel i inskrivna upplysningar – försök igen”
    Alla upplysningar är det samma som jag har fått från Surftown.
    Jag kan inte kontakta supporten heller.
    hrd4iran.se
    Vad har hänt till mina inlöggningar?

  28. Surftown
    juli 10, 2011 @ 4:35 e m

    Det ska vara utskickat ett mail till dig med din användarinformation. Kontrollera så att den stämmer med vad du anger. Om du fortfarande får problem så kontakta supporten så hjälper dom dig vidare.
    /MS

  29. jonbesh
    juli 10, 2011 @ 4:48 e m

    jag skriver:
    Alla upplysningar är det samma som jag har fått från Surftown.
    Jag kan inte kontakta supporten heller.
    Och du svarar:
    Det ska vara utskickat ett mail till dig med din användarinformation. Kontrollera så att den stämmer med vad du anger. Om du fortfarande får problem så kontakta supporten så hjälper dom dig vidare.
    Om du är en seriös hjälpare, säg hur ska jag kontakta supporten medan systemet säger Fel i inskrivna upplysningar !!!

  30. Surftown
    juli 10, 2011 @ 4:57 e m

    Du kan kontakta dem genom att gå till https://surftown.se/forsaljning
    Klicka på skicka ett mail till försäljiningen så kommer det att komma fram till supporten ändå.
    /MS

  31. Curten Wijk
    juli 10, 2011 @ 5:19 e m

    Jag fick aldrig något svar på hur det nu är med CGI-scripten på sidorna. ligger på wsl3 naturligtvis.
    På en del sidor funkar CGI, men andra inte. (Jag menar på en del domäner vilka alla ligger på wsl3)
    Ska jag få något svar eller ska jag lugna mig att labba med detta tills det är 100% på wsl3

    En ny arbetsvecka börjar, så det vore najs att kunna förbereda lite, man är ju trots allt en vecka försenad med allt.

    Svara gärna så att jag vet att hitta på nå annat än att bara sitta å vänta.

    Curten

  32. Surftown
    juli 10, 2011 @ 5:39 e m

    Beklagar verkigen att du är en vecka försenad men det beror antagligen på att allt inte är helt återställt än. wsl3 håller vi fortfarande på att återställa.
    /MS

  33. Stefan B
    juli 10, 2011 @ 8:39 e m

    Det verkar som standardsvaret nu är ”kontakta supporten”. Jag kan bara tolka det som att man inte bryr sig så mycket om de stackare som ligger på ws42. Jag hade tur att ha mina sidor på ws31 som online onsdag kväll. Den återställdes också från backup. Jag skulle gärna vilja höra en förklaring från Surftown om varför det är så stor skillnad på återställningstiden från backup för olika servers. Jag tror inte på förklaringen med många små filer, så stor skillnad kan det inte vara på olika servers. Dom borde innehålla ungefär lika stor del små filer.

    Jag misstänker att surftown bara återställt ett par servrar åt gången och försöker ge intrycket att man kör restore på alla samtidigt.

    Surftown, jag tycker ni är skyldiga de som ligger på ws42 en förklaring!!! Jag klarade mig som sagt förhållandevis bra men min massör har oturen att ligga på ws42 och hennes filer finns inte ännu. Det enda som finns hos henne är katalogerna modlogan och webalizer.

    Jag undrar om surftown förstår hur problem som detta kan påverka små företag. Större företag klarar sig oftast men för små företag som är beroende av sina sidor för sitt uppehälle kan en sådan här händelse faktiskt leda till konkurs.

  34. Bang
    juli 10, 2011 @ 8:51 e m

    Tråkigt att folk ändå ska klaga, visst, miss här och där. Men nu snackar vi om en stor server flytt i rask’aste takt som möjligt efter en naturkatastrof (vatten i server-hall, hallå?!)

    Ett tips är att ha kopior av kundernnas information på flera platser, spegla runt så detta inte händer igen. Leder detta till konkurs för era kunder så kan det bli stämningar hit och dit, säkerligen. Ni tänker säkert redan så det knackar, men ni måste komma på något som hindrar detta, allvarligt talat.

  35. Thomas
    juli 10, 2011 @ 9:09 e m

    Antar att ni indirekt säger att alla mailservrar utan 1,2 och 8 ska vara uppe och gå med mail arkiv?
    Jag ligger på mail6 och har fortfarande inte fått tillbaka mitt mail arkiv.

  36. Petrus Bergman
    juli 10, 2011 @ 9:28 e m

    Ja, visst vore det bra om alla själva kunde ha full koll på driften av sina webbsidor.. Fast riktigt så funkar det inte alltid. Alla har inte full koll och det är därför man betalar för att någon annan ska hantera det. Naturligtvis blir man då irriterad och besviken när tjänsten man betalat för inte kan upprätthållas under en lång period. Det är Surftown som har ansvaret att hålla igång driften… att tillhandahålla webbhotell är väl deras kärnverksamhet? Sen är det klart att det kan komma en regnskur som stör det hela, men det betyder ju inte att ansvaret för driften ska gå tillbaka till kunderna.

  37. Jonas
    juli 10, 2011 @ 9:33 e m

    Instämmer till fullo. Vår domäner har varit helt öppna de senaste dagarna med access till under-foldrarna. Dessutom till foldrar som varit skyddade med lösenord och även sådana som haft en index-fil. (Skev om det som kommentar igår med Surftown undvek att kommentera, https://surftownse.wordpress.com/2011/07/09/aterstallningsstatus-1700/)

  38. Adam Karlsson
    juli 10, 2011 @ 9:46 e m

    Pratar inte om att kunderna ska drifta servrarna. ”tipset” var riktat mot surftown, notera ”kopior av kundernnas information på flera platser” (2 st N också, fint)

  39. Petrus Bergman
    juli 10, 2011 @ 9:52 e m

    Ok, det håller jag helt med om… att tipset ska gå till Surftown. Trodde du pratade om Surftowns kunders kundinformation.. 8)

  40. pod
    juli 10, 2011 @ 10:47 e m

    Äntligen så börjar det hända saker på ws 42.
    Fått tillbaka filer så vi är online sedan 5 minuter.

    Är dock orolig över att rättigheterna på kataloger och filer inte är samma som tidigare
    Förutsätter att surftown dock har koll på detta?

  41. Surftown
    juli 10, 2011 @ 10:55 e m

    Vi har upprättat en e-postadress för det ändamålet. Läs https://surftownse.wordpress.com/2011/07/10/aterstallning-avklarad/ för vidare information.
    /MS

  42. Surftown
    juli 10, 2011 @ 10:56 e m

    Dom ska vara samma som innan men om du upplever att något inte är som innan så följ instruktionerna i detta inlägg så tittar vi på det. https://surftownse.wordpress.com/2011/07/10/aterstallning-avklarad/
    /MS

  43. Gunnar Gustafsson
    juli 10, 2011 @ 10:58 e m

    Var inte så säker…. Jag har på ws43 0,0-filer som jag anmälde till support i morse men inget hört ännu.

  44. Jan
    juli 10, 2011 @ 11:10 e m

    Men man man kan ju inte få hur mycket som helst för nån hundring i månaden, eller hur? Och är nu den verksamhet man bedriver helt inriktad på internet och beroende av att webbplatsen inte drabbas av några längre avbrott så bör man väl diskutera med Surftown vilka förväntningar man har på dem innan man tecknar ett avtal och inte koma i efterhand och gnälla när katastrofen har inträffat MEN det jag tycker är mest märkligt är att man inte värderar sin verksamhet högre än någon hundring i månaden när det handlar om ens hela ekonomiska överlevnad OCH att man när katastrofen väl är framme så har man mage att spy galla över Surftown. Kort sagt: Man får vad man betalar för och sett ur det perspektivet så har Surftown verkligen överträffat alla förväntningar

  45. Andreas
    juli 10, 2011 @ 11:25 e m

    Varfør tar sidor byggda med Sitestudio længre tid att få upp? Fick svar av er att dessa sidor kommer upp først efter helgen. Nær ungefærligen och mest sannolikt ær det? Måndag eller Fredag?

  46. Petrus Bergman
    juli 11, 2011 @ 4:45 f m

    Visst, allt har sitt pris. Kanske är det så att många tar för givet att driftsäkerhet och snabb återställning vid eventuellt haveri ingår som en grundläggande komponent oavsett storlek och övriga funktioner på ett webbhotell. Så tycker jag det borde vara, men som många nu märkt av så är det inte alltid så.

    Jag har också svårt att tro att företagare inte kan tänka sig att lägga mer än någon hundring i månaden på driften av deras webbplats, särskilt då webbplatsen är kritisk för deras verksamhet. Men jag tror inte att man för den skull automatiskt letar sig till det dyraste webbhotellet med tron om att dyrast==bäst.
    Oavsett vad man betalar så tycker jag inte att en veckas nedtid är okej.

    Att Surftown byggt upp ett helt datacenter på nytt (i princip) på en vecka tycker jag visserligen är imponerande, MEN, för den skull tycker jag inte att det är ”okej” att min webbsida varit nere under hela den tiden. Fast mina egna sidor har inte varit så kritiska så jag lider mer med dem som drabbats värre och haft stora delar av sin verksamhet stillastående. Jag tycker inte att man ska håna Surftowns kunder med ”man får vad man betalar för”! Vill snarare hävda att denna vecka har vi INTE fått vad vi betalat för!

    Surftown har för övrigt precis de funktioner på webbhotellet som jag behöver, så jag lär stanna kvar som kund även i fortsättningen. Om de nu också kan bättra på sin driftsäkerhet och återställningsprocesser för att undvika liknande incidenter som denna i framtiden så kan de mycket väl vara på väg mot att bli just ”Sveriges bästa webbhotell”… fast de har väl kanske lite av en förtroendekris just nu.. 8)