Återställningsstatus, 09:00

God morgon. Jag har blandade nyheter från våra team i serverhallen i Amager. Det går framåt, men vi har tyvärr några saker som inte fungerar som de ska.

  • Vi är i stortt sett tillbaks online med alla påverkade Windows databasservrar. Endast en server (msdb2) är kvar offline. Upp till 5000 kunder är påverkade av detta.
  • Vi har 43 linuxservrar, som inte kan komma online på grund av fel i ackompanjerande mydb-servrar, som ännu inte återställts. Vi vet ännu inte om detta berör 5000, 10000 eller 15000 kunder. Dessa databasservrar förväntas tillbaka online under tisdagen.
  • Storageservrar är på väg online, men vi vet ännu inte i vilken följd de kommer tillbaka. Ytterst kritiskt och avgörande för att en hemsida kommer online igen. Kan påverka upp till 23.000 av våra kunder. Mer om detta under dagen.

Situationen för alla berörda kunder är naturligtvis kritisk. Vi gav oss 48 timmar att återställa allt, och det klarade vi inte. De rapporter jag får ger intryck av att det går framåt och att vi i bästa fall kan vara på helt tillbaks online idag, tisdag. Men vi är fortsatt väldigt sårbara på grund av en mängd okända faktorer i vårt återställningsarbete.
Många, inklusive mig själv, undrar över varför inte kan komma med en detaljerad tidsplanering. Förklaring är att eftersom vi befinner oss i en helt unik situation och vi arbetar med tuffa deadlines för oss själva, så är vi ytterst sårbara på grund av installationer som tar längre tid än förväntat och konfigurationer som retas med oss:

  • Hårdvaruleveranser försenade i köerna runt om i Köpenhamn
  • Delar som saknas till hårdvaran, eller kablar som snabbt måste införskaffas
  • Flyttat hårdvara, som inte vill starta upp som förväntat
  • Konfigurationer av ny hårdvara, som inte vill fungera tillsammans med existerande system

Detta är inga ursäkter för att vi inte håller den planering vi själva lagt fram. Jag vill endast försäkra er om att det (milt uttryckt) inte beror på att vi endast är ett manskap på 4-8 personer som inte plats ännu. Vi rör oss fortfarande starkt framåt, även om det går långsamt. Men flytten och återställningen av 300+ servrrar är en högrisks-operation med riktiga många variabler och det finns därför riktigt mycket som kan gå fel eller försena oss.
Vi vet att denna olyckliga situation kommer kosta oss många kunder, men hoppas på fortsatt förståelse från de upp till 23.000 som potentiellt lider av denna situation – ni är lite mindre än en fjärdedel av våra kunder och vi gör allt vi kan för att få era tjänster snabbt tillbaks online.

Idag går vi igång med att identifiera de påverkade kunderna på kund-till-kund  basis, så vi kan komma i dialog med er direkt och påbörja planeringen av vad vi ska göra på den andra sidan av återställningsarbetet.

Vänliga hälsningar

Kresten Bach Søndergaard
Kommunikationschef
Surftown

195 Comments

1 2 3 4
  1. Per
    juli 5, 2011 @ 9:25 f m

    Förstår du har obehagliga minnen från skolgården… efter gått och bölat hos fröken när någon retat dig… tramatiskt men det var ju några år sen. Hoppas du kommer över det!

  2. peter
    juli 5, 2011 @ 9:26 f m

    Förklara för mina kunder, jag fattar inte vad du menar. Jag annoserar för att få nya kunder inte till dom som redan vet var jag finns. Jag kanske ska skicka in en annons på Surftowns blogg. Kom igen

  3. Svante
    juli 5, 2011 @ 9:26 f m

    Alltså… hade jag varit beroende av min mail och hemsida för mitt levebröd och arbete hade jag nog skaffat ett betydligt dyrare alternativ än Surftown. Finns nog med leveransgarantier om man är beredd att betala.
    Som ”budgetleverantör” har Surftown fungerat hur bra som helst i många år.
    Jag jobbar inom järnvägen så jag vet hur snacket går när det skiter sig. Alla skyller på operatören utan att ha en susning om hur ”händelsekedjan” ser ut.
    Keep up the good work!!! Jag sitter still i båten och hoppas att ni klarar ut katastrofen…

  4. Michael Karnerfors
    juli 5, 2011 @ 9:27 f m

    ”och hur skall det gå till?”

    Det(!) skulle du ha tänkt på tidigare.

    ”Ifrågasatte bara vissa andra ”kunders” rövslickeri..”

    Snarare är du sur för att någon – Surftown är för artiga för att göra det – påtalar hur dumt du har betett dig och därför nu står där med häcken bar.

  5. peter
    juli 5, 2011 @ 9:29 f m

    Förklara för mina kunder, jag fattar inte vad du menar. Jag annoserar för att få nya kunder inte till dom som redan vet var jag finns. Jag kanske ska skicka in en annons på Surftowns blogg.

  6. Maggot i Stockholm
    juli 5, 2011 @ 9:29 f m

    Så mycket skit- och tekniksnack har jag sällan skådat. Vad vinner ni på allt detta svammel?!?
    Självklart tar Surftown kraschen på största allvar och försöker få igång allt så snart det någonsin går. Bara synd att jag själv tillhör de ”relativt få” som ännu inte fått igång mina 2 sidor. Men de kommer – var så säkra!

  7. peter
    juli 5, 2011 @ 9:31 f m

    Mycket trevliga komentarer här

  8. Vi som avskyr rövslickare
    juli 5, 2011 @ 9:33 f m

    Eftersom barnrumpan Michael Karnerfors har satt igång en infantil pajkastning så är vi som hatar rövslickare inte sena med att haka på. Surftown kan föra sin egen talan och det är inte mer än rätt av drabbade kunder att i fråga, vara oroliga etc. etc.
    Nu till den infantila pajkastningen som rövslickaren Michael Karnerfors har satt igång. Per, du kanske kan be rövslickaren Michael Karnerfors ringa dina kunder. Han har sin tunga så djupt in i röven på surftown så han kommer säkert åt deras backuper och kan säkert ge dig en kopia av din kunddatabas. Kan inte rövslickaren hjälpa dig så kan ju surftwons mamma hjälpa dig, hon som lever för att försvara surftown och lägga näsan i blöt i andra inlägg. Hon heter Christer Toivonen

  9. Per
    juli 5, 2011 @ 9:34 f m

    ha-ah ja just så är det ju… nu är du inte bara en rövslickare utan mindreader också?!

    du är en amazing kille. Synd du inte kan kamma över flinten bättre 😉

  10. Pontus
    juli 5, 2011 @ 9:35 f m

    Självklart ska vi hjälpa varandra i mån om möjlighet. Men Karnefors svarar knappast på frågor eller ger hjälp. Han ger sarkastiska och dryga kommentarer och eldar därför på missnöjet som finns hos vissa.

    Vi behöver inte höra att t.o.m Google har nertid, det vet vi alla. Det ger ingen tröst och fyller ingen funktion att dryga sig mot de som har problem (inte han själv tydligen).

  11. Patrik Asplund
    juli 5, 2011 @ 9:35 f m

    Jag hoppas verkligen att ”wsb7.foretag.surftown.se” kommer igång snart! Vi blir bombade av samarbetspartners och kunder, vissa ser oss som ett oseriöst företag när hemsidan ligger nere utan någon information och andra är rädda att vi gått i konkurs. Vi går miste om viktiga inkomster för varje minut som går och en känsla av maktlöshet kryper i kroppen samtidigt som vi självfallet förstår er kniviga situation.

  12. peter
    juli 5, 2011 @ 9:36 f m

    Kom igen nu

  13. Surftown
    juli 5, 2011 @ 9:36 f m

    Det kan vara en ostabilitet som orsakar detta då vår infrastruktur inte är tillbaka till 100%. En del switchar går med reducerad hastighet. Men det senaste som har rapporterats är att e-postservrarna ska vara online.

    /MS

  14. Surftown
    juli 5, 2011 @ 9:37 f m

    Som jag skrev i svaret ovan så kan detta beror på lite ostabilitet då vårt infrastruktur inte är tillbaka till 100% och vissa delar går med reducerad hastighet.

    /MS

  15. Pontus
    juli 5, 2011 @ 9:38 f m

    Jag skrev ”ETT av marknadens billigaste”. Vilket de fortfarande är även på företagssidan. Enligt deras blogposter så prioriteras företagskontona och jag hade varit förvånad om det inte varit så.

  16. Michael Karnerfors
    juli 5, 2011 @ 9:38 f m

    ”Här finns ett stort antal kunder som är oroade, helt självklart är det så.”

    Har inte sagt något annat. Men långt ifrån alla av dem öser ur sig dumheter. De flesta frågar artigt, och dessa vänder jag mig givetvis *INTE* emot.

    Det jag vänder mig emot är de som inte artigt frågar och ber om svar, utan den lilla minoritet som kastar skit på Surftown, skit de inte förtjänar.

    ”Av vilken anledning har du tagit på dig rollen av att håna dom, använda svärord, namnkalland osv.”

    För att det stör mig som f-n att de som sliter som djur får ta oförtjänt skit ifrån primadonnor och prinsessor som har noll läsförståelse, noll inlevelseförmåga och noll sympati utanför deras egen lilla värld som verkar cirkla runtom de själva. När de dessutom skyller sina egna tillkortakommanden på Surftown, ja, då ryter jag till.

    Har man frågor till Surftown skall man givetvis ställa dem. Men ingen blir hjälpt av att det kastas skit på dem. Det krävs ingen fantasi all för att inse att de jobbar till 300% för att få igång allt igen. Att då håna och förolämpa dem… vad förväntar de som gör så egentligen?!

  17. Peo Haggstrom
    juli 5, 2011 @ 9:39 f m

    Well,

    Det är inte första gången det är problem med surftown. Jag hade sjukt mycket problem med mailen under 3 år. Mail kunde inte levereras. Mail som skulle levereras till mig kom aldrig fram utan bara försvann i tomma intet. Mail jag skickade klassades ofta som spam. Supporten var seg och hade en otrevlig ton från Surftown.

    Ok, det ska sägas att de har bättrat på supporten en aning, den var katastrof de första åren och det är en kritik de får ta. Sura mail tillbaka och lång väntan, sälj avdelningen var däremot väldigt alert och snabb så klart!

    Till slut tröttnade jag och flyttade över mailen till google apps, efter det kommer alla mina mail fram och det är aldrig några problem. Plus att deras webmail är av fungerande slag.

    Jag stannade hos Surftown för deras webhosting, den funkade i alla fall och jag behövde inte prata med någon otrevlig support därav.

    Surftown är okay (förutom just nu) på webhosting, men jag skulle hålla igen på ros och vara lite mer opartisk Micke.

  18. Vi som avskyr rövslickare
    juli 5, 2011 @ 9:39 f m

    Håller med dig RC Expert.
    Vänta några minuter så kommer du att få mothugg på ditt inlägg, för snart kommer RÖVSLICKAREN Michael Karnerfors att skriva in ett inlägg för att säga emot dig och försvara Surftown. För Michael Karnerfors lever för att försvara surftown och är en sann motfallskärring.

  19. Surftown
    juli 5, 2011 @ 9:41 f m

    Jag förstår verkligen din känsla av maktlöshet och jag garanterar dig att vi allt vi kan för att få upp allt till det normala igen.

    /MS

  20. peter
    juli 5, 2011 @ 9:41 f m

    Komentera andras utsende är inte bra, då har ens IQ nått toppen

  21. Monica
    juli 5, 2011 @ 9:42 f m

    Tänk vad tekniken styr våra liv – min mailfunktion startade vid 20-21-tiden igår kväll. Fick då ett mail som berättade om den besvärliga situationen – lite sent! Tur att det finns information att läsa på bloggar. Det måste ha varit ett jättejobb att fixa allt. Tack till alla er som slitit med återställandet. Man kan dock inte låta bli att undra över att ha serverhall i ”källarplan” – det finns alltid en risk för översvämning!
    För ett antal år sedan hade bl.a. Kristianstad översvämning. Då planerade en totalutrymning av Centralsjukhuset eftersom alla sjukhusfunktioner fanns (finns?) längst ner huset. Ifall vatten trängt in skulle allting sluta funka – med fara för livet för patienterna. Suftown har ju trots allt ”bara teknik” och det går att fixa!

  22. sallgulin
    juli 5, 2011 @ 9:42 f m

    Hej! Ni säger på telefonsvararen att man kan kontakta er via mail, vilken adress?!
    Tack på förhand!
    Sara.

  23. Fredrik
    juli 5, 2011 @ 9:43 f m

    Hördu Michael – knip igen.

  24. Den Rockande Kocken
    juli 5, 2011 @ 9:43 f m

    Det här är riktat till alla som kritiserar oss företagare för att vi gör stora förluster och har ryggrad att tala om det. Det finns tydligen ett stort antal dilettanter här som inte förstår att om man lägger ner stora pengar på marknadsföring är det bortkastade pengar när det inte finns något att besöka. En besökare som kommer till en obefintlig sida efter att ha läst en annons kommer inte tillbaka och sprider ofta också negativ kritik som kostar ett företag stort i förlorad omsättning. En del menar att man måste ha spegelsajt hos annat webbhotell också, men företagets domän är lika viktig som företagets namn och logotyp. Det är en del av det så kallade inarbetade läget, något som tar lång tid och mycket arbete att uppnå. Då hjälper det inte att ha sidorna på en annan domän på ett annat webbhotell. Dessutom tar det uppemot 72 timmar för en ändrad DNS att propagera till alla DNS-servrar och sajten är likväl inte tillgänglig för alla presumtiva kunder.

  25. Michael Karnerfors
    juli 5, 2011 @ 9:44 f m

    Visst är det skönt med anonymitet på nätet, hm?

    Du hade aldrig vågat säga det där ansikte-mot-ansikte, eller under eget namn.

  26. Vi som avskyr rövslickare
    juli 5, 2011 @ 9:45 f m

    Pontus, klockren kommentar. Tyvärr, tror jag inte den hjälper att få ut rövslickarens tunga ut ur surftowns röv. Rövlsickaren mår bra av att röra om i grytan. Han själv är inte drabbad & därför kan han hålla på med sin infantila barnkastning.

  27. Peo Haggstrom
    juli 5, 2011 @ 9:45 f m

    Michael,

    är du arbetslös eller pensionär som har tid att sitta och skriva 300 inlägg om hur bra Surftown är.

    Det är väl kul för dig som bara hade lite semesterbilder på barn barnen på din lego byggda hemsida. Vi andra driver verksamhet…

  28. peter
    juli 5, 2011 @ 9:46 f m

    Alla har kanske inte dom pengar som du tydligen har

  29. Mattias
    juli 5, 2011 @ 9:49 f m

    Nu är jag ingen expert på just Force Majeure, men där brukar väl extrema naturfenomen räknas in? Den största nederbördmängden på 400 (eller 500 beroende på källa) år bör väl kunna klassas som extremt, eller?

    Och eftersom nån säkert undrar: Min mail funkar sporadiskt och websiten ligger nere både via http/ftp

  30. Surftown
    juli 5, 2011 @ 9:49 f m

    Du kan antingen logga in på din My Surftown sida och klicka på ikonen som heter Support Center, eller så kan du gå genom surftown.se/kontakt och fylla i formuläret där för att upprätta ditt ärende hos Supporten.

    /MS

  31. Johan
    juli 5, 2011 @ 9:52 f m

    Det är svårt att ta någon i din ålder seriös som ber andra att ”shut up” och hålla truten stängd.

  32. Michael Karnerfors
    juli 5, 2011 @ 9:53 f m

    Du får det du betalar för.

  33. Michael Karnerfors
    juli 5, 2011 @ 9:53 f m

    Barnkastning? 🙂

  34. Svante
    juli 5, 2011 @ 9:58 f m

    Så nu é de mitt fel… ;o))

  35. Vi som avskyr rövslickare
    juli 5, 2011 @ 9:59 f m

    Vad var det jag sa.
    Rövslickaren kunde inte hålla sig ifrån att lägga in en kommentar som inte är till nytta för någon som är drabbad. Det kröp i kroppen på honom och han var bara tvungen att få sista ordet…även fast det var ett helt meningslöst inlägg.

  36. Anders Olsson
    juli 5, 2011 @ 10:00 f m

    Michael!

    Fortfarande är det inte din uppgift här att tillrättavisa alla de som råkar misshaga dig. Jag har varit kund hos Surftown sen 2006, och varit med om tider då det verkligen stormat om dom, med dålig kundservice mm. De har verkligen lyft sig, tagit till sig kritiken från oss och blivit mer transparenta. Det hade aldrig blivit så om all kritik bemötts med samma mynt du av någon outgrundlig anledning fått för dig att framföra mot några av kunderna. Surftoen har gjort bra så långt. Jag ser nu att du postat att du sitter stil i båten nu. Bra, forsätt så och sätt dig inte själv till åklagare, jury och domare över oss som skriver här, hur galet du än tycker vi skriver. Vi har all rätt i världen att göra så.

    Vänligen
    Anders Olsson

  37. Micke
    juli 5, 2011 @ 10:00 f m

    Tror att det värsta är maktlösheten och att man inte kan hoppa in själv och hjälpa till att få upp servrarna.. hoppas att linuxservrarna kommer igång snart..

  38. Vi som avskyr rövslickare
    juli 5, 2011 @ 10:01 f m

    Ah, rövslickare är även här inne och härjar. Bee gone with you!!!

  39. peter
    juli 5, 2011 @ 10:01 f m

    inget nytt

  40. Michael Karnerfors
    juli 5, 2011 @ 10:03 f m

    Dags att dra i nödbromsen… detta håller på att spåra ur… jag tar mitt ansvar i det hela.

    Jag ber om ursäkt för min del i förloppet som lett till att tonen blivit onödigt hård.

    Kort sammanfattning:

    1) Jag har all symapti för de kunder som drabbas av detta. Det suger givetvis och självklart önskar jag att ni inte hade drabbats av det.

    2) Surftown har min sympati, därför att som service provider har jag själv varit i liknande situationer och inget pajar humöret, magen och god nattsömn snabbare än att kunderna drabbas av att det man säljer inte funkar.

    3) Jag har all förståelse för att människor söker information om läget. Jag vet att man blir frustrerad över att tillförlitlig information inte finns att tillgå. Been there, done that…

    4) Jag har (fortfarande) ingen sympati för att man obefogat hackar på folk för saker de själva inte kan styra över.

    Hoppas ni andra – ingen nämnd, ingen glömd – också väljer att styra upp ert tonläge något.

    /Micke

  41. Michael Karnerfors
    juli 5, 2011 @ 10:05 f m

  42. Michael Karnerfors
    juli 5, 2011 @ 10:05 f m

  43. Michael Karnerfors
    juli 5, 2011 @ 10:06 f m

  44. Vi som avskyr rövslickare
    juli 5, 2011 @ 10:06 f m

    YES, min trojan i form av ”barnkastning” fungerade!!! Rövslickaren kunde inte hålla sig ifrån att kommentera den. Det kröp i kroppen på honom och han var bara tvungen. Så, får vi höra din helt meningslösa utsaga med lite töntig sarkasm i, rörande detta nu?

  45. Vi som avskyr rövslickare
    juli 5, 2011 @ 10:09 f m

    YES, min trojan i form av ”barnkastning” fungerade!!! Rövslickaren kunde inte hålla sig ifrån att kommentera den. Det kröp i kroppen på honom och han var bara tvungen. Så, får vi höra din helt meningslösa utsaga med lite töntig sarkasm i, rörande detta nu?

  46. Michael Karnerfors
    juli 5, 2011 @ 10:10 f m

    Anders, jag förklarade för dig att kritik vänder jag mig inte emot. Jag vänder mig mot smutkastning. Det är en stor nyansskillnad mellan dessa saker.

    Kritik är viktigt. Kritik är bra. Kritik gör att man blir bättre.

    Smutskastning däremot är något helt annat.

    Håller du med om detta?

  47. Jonny
    juli 5, 2011 @ 10:10 f m

    I går kom 1 email konto igång efter 2 dagar offline jag har troligen fått alla mail som folk skickat under den tiden. DOCK mitt viktigaste konto som är på samma domän har det inte hänt ett någonting fast servern är igång får jag inga mail varken gamla eller nya som jag testar skicka via gmail/hotmail.

    Kan ni förklara för mig hur det kommer sig ? att det kan ta tid för gamla mail att komma fram kan jag förstå, men jag fattar inte varför även dom nya mailen lyser med sin frånvaro.

    PS. jag hade detta fel även innan email servern kraschade igen.

  48. peter
    juli 5, 2011 @ 10:11 f m

    Vilken fantasi du har när det gäller websidor

  49. sallgulin
    juli 5, 2011 @ 10:12 f m

    Problemet är att jag inte kommer åt ”my surftown” har inte kunnat logga in på över en vecka och mitt problem kom innan översvämningen! Behöver någon som kan hjälpa mig utan att fylla i något formulär… Adressen det gäller är : sara@schoonmiljo.com!
    Tack!

  50. peter
    juli 5, 2011 @ 10:14 f m

    hej då
    och vi hoppas att dom fixar det

1 2 3 4