Återställningsstatus, 09:00

God morgon på er alla.

Nu har det gått 67 timmar sedan vi påbörjade vår ”Disaster Recovery” efter lördagens massiva översvämningar som gav oss tillgång till vårt datacenter söndag kl 14:00. Surftowns kontor i Nordhavn har ännu inte fått ström, så verksamheten är uppdelad bland Köpenhamns lägenheter och kontorshotell, och det verkar som att våra kunder är tillbaka i drift innan vi själva är det! Tyvärr så betyder avsaknaden av kontor att vår telefonsupport är stängd även idag, då telefonsystemet är på ett strömlöst kontor. Men vi har fortfarande extra supporters på arbete, så svar via e-post bör komma relativt snabbt.

Igår fick vi stora delar av våra berörda storageservrar tillbaka i drift. Över kvällen och natten så har många berörda webbservrar kommit tillbaka online, och antalet kunder som lider av våra driftproblem blir hela tiden färre. Du kan se om din webbserver är klar på denna sidan.

Här kan man också se att några webbservrar från storageserver 3 (den storageservern som ska återskapas från backup – det vi kallar för plan B, den (ännu) långsammare processen) börjar att bli klara. Efterhand som storeageservern återskapas så blir alltså servrar från denna grupp också klara.

Kort sagt så är det nu maskinernas hastighet som bestämmer när de sista kunderna kommer online. Vi beklagar utan förbehåll de problem som har orsakats för er som har drabbats av våra driftstörningar.

Vänliga hälsningar

Kresten Bach Søndergaard
Kommunikationschef
Surftown

72 Comments

1 2
  1. Johan
    juli 6, 2011 @ 10:48 f m

    Jonny, det du skriver är nog det mest inkompetenta jag läst.

  2. Jan Olofsson
    juli 6, 2011 @ 10:49 f m

    Någon som vet något om ws34. Den finns inte upptagen överhuvudtaget på företagets status-lista för servrar.

  3. Jonny
    juli 6, 2011 @ 10:52 f m

    Jag ber alla om ursäkt att detta gick över styr.
    Jag som många andra en reält dålig dag.

  4. Patrik
    juli 6, 2011 @ 10:54 f m

    Informera mer om mailen!!

  5. Jan Olofsson
    juli 6, 2011 @ 10:58 f m

    De svarar inte på frågor tydligen. Ett normalt företag förstår att avsätta en person som svarar på inläggen här. Inte Surftown. Om Surftown överlever detta är jag Kungen av Kungsan och Drottningholm.

  6. Surftown
    juli 6, 2011 @ 11:07 f m

    Tyvärr så har jag inte någon specifik information om just ws34 nu. Men vi håller på att undersöka varför den är nere.
    /MS

  7. Jan Olofsson
    juli 6, 2011 @ 11:07 f m

    Någon som vet något om ws34. Den finns inte upptagen överhuvudtaget på företagets status-lista för servrar …

  8. Surftown
    juli 6, 2011 @ 11:09 f m

    Jag beklagar att du har fått vänta på svar, vi håller på att undersöka varför ws34 inte är med på listan.

    /MS

  9. Jan Olofsson
    juli 6, 2011 @ 11:13 f m

    Nu har jag fått svar. Tack. Avvaktar.

  10. Henrik Palm
    juli 6, 2011 @ 11:14 f m

    67 timmar och fortfarande ingen aning om vilka servrar som är nere och inte. Och när filer kommer vara klara från backupen etc. etc. Helt sjukt vilken dålig koll, har ni inte ens en progressbar på backupmaskinen? Måste vara en helt miserabel infrastruktur om man knappt kan säga flaska innan allt är helt klart. Första meddelandet var att allt skulle vara klart måndag kväll…
    Maskinen som jag ligger på: wsp1.surf-town.net den existerar inte ens i en lista över todo utan den är på status ”undersöker”. Den kanske kom bort när den flyttades till den nya serverhallen.
    Nä, det skulle förvåna mig om Surftown överlever detta överhuvudtaget.

  11. Surftown
    juli 6, 2011 @ 11:15 f m

    Den information som vi har angående e-posten är att e-postarkiven återställs löpande. Det betyder att din gamla e-post kommer att ”trilla” in successivt. Tyvärr så har jag inte någon närmre information om när alla arkiv är återskapade.
    /MS

  12. Anton
    juli 6, 2011 @ 11:15 f m

    Hörrni, nu får ni allt ta och skynda på lite! En kund till mig har haft sin server nere sedan olyckan skedde och inget fungerar. Inte databas, ftp-server, hemsida eller mail. Dessutom använder jag deras server för lagring av mitt företags cms-verktyg vilket resulterar i att jag inte kan göra mitt jobb heller. Jag behöver verkligen filerna! Snälla skynda!!! Tror de har ws12 eller ws16, minns inte. Men snälla jobba på!

  13. Richard
    juli 6, 2011 @ 11:19 f m

    Jag ställde frågan förut och fick inte svar så jag frågar igen
    Hur går det med extern databasåtkomst?
    Både vår sida och databas fungerar utan problem. Men hela verksamheten hänger på att vår externa server ska få åtkomst till databasen, vilket den inte gör.
    Nu är det som tur var bara ett hobbyprojekt och jag förlorar bara några hundralappar i på det här

    Bra jobbat förövrigt, flytta 300 servrar på nån dag och sen installera är ett extremt jobb

  14. Henrik Schullström
    juli 6, 2011 @ 11:20 f m

    Torbjörn, du har uppenbart rätt dålig koll om du tror att servrarna stod i källaren. Du kanske ska ta reda på vad som har hänt innan du börjar gnälla? Hur skulle du vilja bli bemött av dina egna kunder om huset du har verksamhet i brann ner eller så? Är du då en djävla idiot som har verksamhet på ett ställe som kan brinna då?

    Surftown har drabbats av en naturkatastrof och är väl medvetna om att det får stora konsekvenser för kunderna. Det är därför de jobbar hårdare och snabbare än man kunde förvänta sig, för att lösa problemet. Men de är inte lika felfria som Torbjörn, och det är jag faktiskt glad för!

    Alla ”mina” servrar drabbades, allt fungerar inte ännu, och jag är fortfarande en av alla nöjda kunder som tänker först…

  15. Surftown
    juli 6, 2011 @ 11:32 f m

    Eftersom kontrollpanelen inte är uppe med full effekt så betyder det tyvärr att vissa tjänster genom den inte kan nyttjas riktigt än. Där ibland extern DB-åtkomst.
    /MS

  16. christer
    juli 6, 2011 @ 2:09 e m

    Den statusen gäller inte, det har Surftown sag redan i söndags förmiddag så den statusen kan du glömma, det står för övrigt i rött till höger också. Det enda användbara med statusen för närvarande är att man kan kolla vilken server man ligger på

  17. christer
    juli 6, 2011 @ 2:11 e m

    Bit ihop så försöker vi att hjälpas åt att svara på de frågor vi kan så Surftowns personal kan arbeta med att få igång webbplatserna snabbare 🙂

  18. christer
    juli 6, 2011 @ 2:12 e m

    Det har kanske inte framgått att Surftown råkat ut för en katastrof, det finns ingen personal att undvara, de försöker att få igång webbplatserna igen.

  19. christer
    juli 6, 2011 @ 2:16 e m

    Vilket är vikigast: Lägga resurser på att 1) kolla vilka servrar som ligger nere och informera sina kunder, eller 2) försöka få igång servrarna?
    Jag tänker då inte lämna Surftown, jag tycker att dom har skött detta med glans då de, liksom de flesta av deras konkurrenter, saknar krishantering i skarpt läge och nu har de ju dessutom denna kunskap om det skulle hända något i framtiden!

  20. HenrikV
    juli 6, 2011 @ 2:19 e m

    Hej!

    Min mail är uppe men alla mail från Juni månad är borta. Lyckligtvis kör jag POP3 på iPhonen så där ligger de viktigaste kvar. Är detta slutgiltig status?

  21. Surftown
    juli 6, 2011 @ 2:33 e m

    E-postarkiven återställs löpande så gammal e-post kan trilla sporadiskt.
    /MS

  22. Jan Olofsson
    juli 6, 2011 @ 3:09 e m

    Nu har jag avvaktat i ett par timmar. Min fråga var enkel … vad har hänt med ws34?
    Den har fungerat sedan i måndags men sedan i morse stendöd. Ska det vara så jädra svårt att svara på det. Vad jag har förstått har ni inte ens en aning om att den existerar och den finns inte listad.
    Fråga 2. Stämmer det att sidor/domäner som öppnas upp kan komma att stängas igen (som i mitt fall)?

    Jag tänker posta här var 10:e minut tills jag får ett svar. Statusläget på ws34 och varför?

1 2