Återställningsstatus, kl. 08:00

God Morgon,

En bra och en dålig nyhet gavs till och de berörda nu på morgonen. Vi har uppdaterat serverstatus och den goda nyheten är att ws51 är online och vi har ännu en grupp kunder som är tillbaka i drift.

Den dåliga nyheten är att ws43 inte är online än. Det ser ut att vara väsentligt kortare gången i återställningen än förväntat. Jag kommer att återkomma med mer information kring denna så fort jag har den.

*uppdatering 08:30: återställningen av ws43 startade om sig själv under natten. Det förklarar varför den uppskattade tiden nu på morgon inte stämde. En grov uppskattning är att den är återställd inom 24 timmar. Detta beklagar vi verkligen djupt.

Vänliga hälsningar
Kresten Bach Søndergaard
Kommunikationschef
Surftown

91 Comments

1 2
  1. Per Wikmans
    juli 8, 2011 @ 12:31 e m

    Du har rätt Curten, man får vad man betalar för

  2. Surftown
    juli 8, 2011 @ 12:36 e m

    Ser ut att vara uppe och fungera igen 🙂
    /MS

  3. Curten Wijk
    juli 8, 2011 @ 12:39 e m

    Jag klagar inte? (kanske lite)

    Den här veckan kan man ju leva på allt man sparat på att ha haft några kronor billigare webhotell en massa år.

    Men det positiva är ju att nu har man ju någon att skylla på när man inte svarar på mail omgående som de flesta kunder kräver. ha ha.

    Det finns inget ont som inte har nå gott med sig.

    Curten

  4. Peter dahlén
    juli 8, 2011 @ 12:42 e m

    Vi hade One.com tidigare och har för mig att de har den funktionen med spegling av sin serverhall på två långt åtskilda platser. Har funderingar på att byta tillbaks dels för den säkerheten. Beror på hur allt löser sig nu och vad som blir av allt… Krävs en rejäl kompensation el likn för att vi ska överväga att välja Surftown fortsättningsvis. Surftown har trots allt bra supportfolk när vi har ’små’ fel men nu är det inte småpotatis längre. Om vi nu väljer att stanna kvar med några webbplatser (kanske inte de mest sårbara) så ska det till mycket ’gratis’ för att vi ska tacka ja…

  5. Jesper Vasell
    juli 8, 2011 @ 12:50 e m

    För det första är jag egentligen inte särskilt upprörd – jag är ganska lugn faktiskt. Det budskap som jag ville ha fram är att det som avgör om jag stannar som kund hos Surftown avgörs av hur de behandlar mig som kund i den här situationen från och med nu. Det jag vill ha nu är klara besked och ett budskap om hur de ser på min situation som kund och hur de tänker agera. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, så vill jag ha en personlig kontakt från Surftown där de tar upp detta.
    Det jag är missnöjd med är inte i första hand att det nu gått nästan en vecka. Mitt missnöje handlar om att den information de gett konsekvent har varit mer än bara lite fel i förhållande till min situation.
    Att Surftown som helhet är 99% tillbaka är när allt kommer omkring totalt ointressant för mig som fortfarande efter nästan en vecka är 100% borta. Informationen om 99% tillbaka är ju inte bara ointressant, den är ju snudd på provocerande för mig som enskild kund, om man inte samtidigt, i en enskild kommunikation med mig och alla andra i den sista procenten, talar om man vad man tänker göra för oss. Att man fortsätter att återställa från backuper och på andra vis, det förutsätter jag, men vad tänker man mer göra.
    Att man informerar är naturligtvis bra, men innehållet i kommunikationen har också stor betydelse och måste vara någorlunda relevant, annars kanske det nästan är bättre att vara tyst. Eller i varje fall fundera en gång till kring när och hur man informerar.

  6. Stefan P
    juli 8, 2011 @ 1:03 e m

    Trots eländet som råder så hade det varit bättre utan töntarna som skall slicka lite Surftownröv med att klanka ner på drabbade oroliga. Snälla pellejönsar som skall göra försvarsinlägg, sluta ni göra allt värre.

    // Stefan P

    Detta är illa skött med resultatet att vi drabbade får ett helvete i olika storlekar. Förutsätter att ledningen på Surftown skäms ordentligt.

  7. Edward H. Valholm
    juli 8, 2011 @ 1:21 e m

    99% av alle kunder er nå tilbake og det er bra! Selv er jeg tydeligvis blant de resterende 1% som mangler epostarkiv. Blir restore kjørt fra tapes tilbake til server vil dette ta laaaang tid. Har selv jobbet som sysadmin og vet hvor lang tid dette tar. Dessverre vil da kunder som har viktige siter på resterende aktuelle servere lide. Jeg har ingen livskritiske systemer hos ST. Men jeg har stor medlidelse for alle som fremdeles er påvirket. ST har garantert lært av hendelsen, og vil garantert endre både rutiner m.m i fremtiden. Videre anbefaler jeg ST å ta en riskvurdering på alle sine serversiter med hensyn til fremtidig ekstremvær og lignende. Og jeg har også tatt lærdom, jeg har kjøpt ekstra webhosting og vil nå ukentlig speile mellom disse i tilfellet neste gang noe skjer. Vil koste meg litt ekstra, men vil spare meg for mye irritasjon ”neste gang” – noe jeg selvfølgelig ikke håper vil skje.

    ST skal ha kudos for, etter min mening, meget bra arbeide. For jeg vet personlig hva ST har gått igjennom siden vannet kom forrige helg. Men for skadelidende kunder er dette liten trøst.. Vi alle er blitt skadelidende på grunn av det som hendte..

    Edward

  8. Tomas
    juli 8, 2011 @ 1:29 e m

    Hur går det återläsningen av mailen? Går det enligt plan och att de är tillbaka innan 18.00 ikväll?
    Det var jobbigt redan i lördags och nu har det gått en vecka snart.

  9. Per
    juli 8, 2011 @ 1:34 e m

    KAN NI GE STATUS FÖR WS44!!!!!!

  10. Surftown
    juli 8, 2011 @ 1:36 e m

    Tyvärr så har jag inte mer information än det som står på bloggen för tillfället. uppskattat till 18 ikväll som du skriver.

  11. Surftown
    juli 8, 2011 @ 1:38 e m

    Status för ws44 är att den uppskattas vara klar med återställningen till 22:00 ikväll.

    /MS

  12. Per
    juli 8, 2011 @ 1:47 e m

    Tack!

  13. Jan-Erik
    juli 8, 2011 @ 1:47 e m

    När kan jag komma åt ws55.
    /JEP

  14. Surftown
    juli 8, 2011 @ 1:56 e m

    Jag kan inte se att det skulle vara några problem med ws55, vad heter domänen?
    /MS

  15. kck
    juli 8, 2011 @ 2:03 e m

    KAN NI GE STATUS FÖR WS42 !
    ÄR DET SISTA SERVEN I KÖEN?

  16. Surftown
    juli 8, 2011 @ 2:28 e m

    Status för ws42 är att den uppskattas vara klar med återställningen till 22:00 ikväll.

    /MS

  17. Caroline King
    juli 8, 2011 @ 2:43 e m

    Fortfarande är det bara 1 av 4 hemsidor som vi har igång hos er som fungerar. (mattor-online.se)

    http://www.hamaca.se – visar mapparna (Index of)

    http://www.mypashmina.se – här står det att den är parkerad hos er.

    http://www.therealrugcompany.co.uk – ser likadan ut som tidigare.

    Vad händer?

  18. Surftown
    juli 8, 2011 @ 2:45 e m

    Jag kan se att du ligger på wsl1. Vi håller på att återställa den just nu och uppskattas vara klar till 22 ikväll.
    /MS

  19. ws43
    juli 8, 2011 @ 2:57 e m

    Kommer även ws43 vara klar då, klockan 22.00?

    Hur funkar det?
    Måste hela ws43 vara klar innan man kan se sin sida?
    Eller blir sidorna klara efterhand.

    Tex. Totalt minne är 400 Gb
    Vår sida ”kan den bli klar då den laddat upp 80 Gb?
    Eller måste hela 400 Gb vara klart innan man kan se sidan?

    Tacksam för svar.

  20. Per Wikmans
    juli 8, 2011 @ 3:03 e m

    Jippi!
    ws44 back in action!

  21. Sussi Johansson
    juli 8, 2011 @ 3:07 e m

    Efter att min databas var ”återställd” för två dagar sedan känns det som att jag hänger i luften på något vis. Jag får felmeddelande när jag försöker gå in på min sida och har hänvisats till supporten som inte svarat alls på mitt mail. Jag anses tydligen vara inom de 99% som är återställda, sedan att jag fortfarande inte kan använda min sida verkar inte spela någon roll. Vad ska jag göra för att få min sida fungerande igen? Jag behöver hjälp för tusan!

  22. per.elm
    juli 8, 2011 @ 3:11 e m

    Ska bli intressant och se vilken kompensation som kommer, om det kommer någon alls. Alla mina webbplatser uppe nu men det tog mellan 3-6 dagar för att få dem online. Har 3 konton där ett konto ska betalas inom kort. Kompensation ska jag ha och hur de än vrider på det kommer det att kosta dem pengar. Kanske kreditera en årsfaktura? Annars lutar det mot att säga upp alla 3 och de förlorar 3 årskostnader per år…

  23. ws43
    juli 8, 2011 @ 3:17 e m

    Kommer även ws43 vara klar då, klockan 22.00?

    Hur funkar det?
    Måste hela ws43 vara klar innan man kan se sin sida?
    Eller blir sidorna klara efterhand.

    Tex. Totalt minne är 400 Gb som skall laddas upp.
    Vår sida ”kan den bli klar då det laddats upp 80 Gb från server?
    Eller måste hela 400 Gb vara klart innan man kan se sidan?

    Tacksam för svar.

  24. Surftown
    juli 8, 2011 @ 3:22 e m

    Jag beklagar att du får vänta på svar från supporten men dom arbetar med att svara alla så fort det bara går. Tyvärr så har jag inget svar till dig här utan får hänvisa till det svar som du kommer att få från supporten.
    /MS

  25. Surftown
    juli 8, 2011 @ 3:24 e m

    Det stämmer 😀 Det är den!
    /MS

  26. Per
    juli 8, 2011 @ 3:31 e m

    Nu verkar den fungera igen! Tackar! Jag hoppas nu att ni på Surftown tänker igenom så att ALDRIG, detta händer igen. Trots allt får vi nog vänja oss vid extrem-väder pga global-uppvärmning så en strategi som tacklar detta är något som måste göras.

    Ha en fin helg och hoppas ni nu får några riktigt fina veckor!

  27. Surftown
    juli 8, 2011 @ 3:34 e m

    Det är tyvärr hela servern som ska återställas innan den kommer online.
    /MS

  28. Surftown
    juli 8, 2011 @ 3:35 e m

    Tack och detsamma till dig Per.
    /MS

  29. Petrus Bergman
    juli 8, 2011 @ 3:41 e m

    David, jag tror att ett stort irritationsmoment i det hela är att det alltid sägs att servrarna kommer upp ”inom kort”, ”när som helst nu”, osv. men att det hela tiden skjuts framåt i tiden. Det gör att man hela tiden sitter och hoppas på att sidan snart ska komma igång och att det då inte är så stor idé att själv börja sätta upp allt på nytt någon annanstans (att peka om domänen kan ju t ex ta upp till 24 timmar). Om vi hade fått reda på redan i söndags att nedtiden skulle bli ca 1 vecka så tror jag att många agerat anorlunda och då lagt lite tid själv på att göra något åt saken.

  30. Jeanette
    juli 8, 2011 @ 3:54 e m

    När kommer wsl1 att vara helt färdig? Många bilder saknas, samt att mailen inte fungerar ännu!

  31. Chrille
    juli 8, 2011 @ 3:55 e m

    Mina sidor på WS44 har kommit tillbaka, men det saknas flera bildfiler som fanns där långt före (en bland annat från mars 2011) allt gick ner.

    Ska man förvänta att dessa kommit tillbaka? Eller har man helt enkelt blivit av med dom….??

  32. Chrille
    juli 8, 2011 @ 3:56 e m

    KOMMMER tillbaka ska det ju vara såklart….

  33. Me
    juli 8, 2011 @ 3:58 e m

    skönt att vara uppe.. en vecka nere.. tja.. why not 😀 – inte så jag driver biznis direkt. Synd det tog så långt tid – skönt det ”viktiga” är äntligen OK (på ”min” wsl1). Räcker för mig – känner mig OK med både informationen som kommit och jobbet Surftown gjort.

    Viktigaste är att man hela tiden kommunicerat med oss.. trots allt skäll som man sett. Bra jobbat på den biten.

  34. ragnar
    juli 8, 2011 @ 4:08 e m

    Hurra! 🙂 Webmejlen återställd och allt ser ut som innan regnet med mappar och gamla mejl. Det tog sin tid men förstår att det har varit en del problem… Bra löpande info på blogg och twitter och jodå, jag kommer att fortsätta vara kund hos Surftown. Nu kan det ju bara bli bättre!

  35. Surftown
    juli 8, 2011 @ 4:20 e m

    Om det är så att du upplever att du saknar filer så kontakta supporten så kommer dom hjälpa dig vidare.
    /MS

  36. Clean
    juli 8, 2011 @ 4:44 e m

    Tyvärr är det så att om man vill ha en sådan lösning så kostar det lite mer i månaden än de småsummor som vissa endast är beredda att betala för en weblösning. Kan inte begripa att folk lägger viktiga sidor på lågprishotell.

  37. Jan-Erik
    juli 8, 2011 @ 6:23 e m

    Den heter smaviltsjakt.se. Jag kommer åt den via webben men jag kommer inte åt den via FTP för att uppdatera några sidor.
    Får följande medelande:
    Resolving ws55.web.surftown.se …
    Can’t establish connection –> ws55.web.surftown.se:21 @ Fri Jul 0818:18:27 2011 (11004-100) Det begärda namnet är giltigt men data för den begärda typen kunde inte hittas.

  38. Surftown
    juli 8, 2011 @ 6:43 e m

    Prova med ws55.surftown.se alternativt http://ftp.smaviltsjakt.se. Går inte det så måste jag be dig att kontakta supporten så kan dom hjälpa dig vidare.
    /MS

  39. Jan-Erik
    juli 8, 2011 @ 8:49 e m

    Fungerar, Tack för hjälpen
    J-E

  40. David
    juli 8, 2011 @ 9:46 e m

    Arg kund på ws44:
    Inte svårare än en vanlig hemsida. Visst är det 2011, samma år som Amazon AWS gick ner i många dagar. Även om tekniken blir bättre så händer olyckor. Även om det är surt att behöva ha ett backup-hotell, så passar ”better safe than sorry” in rätt bra.

    Petrus:
    Absolut, men det går oftast fortare. Flesta ändringar slår in inom timmar. Handlar det om försäljning gäller det att ligga steget före. Men visst har du rätt i det du säger med.

  41. David
    juli 8, 2011 @ 9:52 e m

    Jobbar inte åt Surftown, inte med restore heller, utan med systemförvaltning. Så visst vet jag vad jag pratar om, troligen mer än de flesta här. Du är arg och upprörd så jag tar inte illa upp av ditt barnsliga beteende. Hoppas du får igång din hemsida. =)

1 2