Återställningsstatus,18:00

Kära Kunder,

Jag vet inte hur man håller humöret uppe på sista Surftown kunder som inte kommit online än. Det går framåt men långsamt. Dataåterställning från backup system, som själv bestämmer vilken turordning filerna återställs och som ska återställa enormt många filer på en gång.

VI har fyra webbservrar som återställer data från samma backupsystem – och det går så fort som systemet tillåter. Men teknikerna har trollat under loppet av dagen. Då återställningen drar ut på tiden pga. ett överbelastat system så har vi nu bytt till ”progressive restore”. Kort förklarat kommer era filsystem nu tillbaka kund för kund istället för att alla ska vänta vänta till hela serverns filstruktur är återställt.

Status fredag kl 18:00

Webbserver:

  • ws44 färdig 13:00
  • wsl1 och wsl3: ca. 50% online
  • ws 42 och ws43: ca. 25% klar

E-postserver:

  • Mail 4 och 6 färdiga idag.
  • Mail 1, 2 och 8: återställning pågår. E-post ramlar långsamt in i de sista kundernas inboxar en åt gången.
Då våra tidigare tidsuppskattningar inte har hållit så önskar vi inte att hålla någon av er vaken genom att publicera ny uppskattningar baserat på den nuvarande statusen.

Medan allt detta pågår valde en databasserver (mydbb1) att kliva ner igen kl. 16. Den förväntas dock att vara tillbaka inom kort.

Vänliga hälsningar

Kresten Bach Søndergaard
Kommunikationschef
Surftown

48 Comments

  1. Roger. P
    juli 8, 2011 @ 8:03 e m

    Alla filer är inte tillbaka på min sida. Kommer de tillbaka?
    Roger

  2. jugg
    juli 8, 2011 @ 8:13 e m

    Våran sida e delvis uppe, introt iaf. Joomla grejerna snurrar dock inte.. bara fortsätta vänta gissar jag.. kul ändå att man ser lite liv 🙂

  3. jugg
    juli 8, 2011 @ 8:17 e m

    http://Www.energum.se är sidan., wsl3 är servern om någon undrade. ..

  4. Surftown
    juli 8, 2011 @ 8:26 e m

    De kommer tillbaka. Vi har progressive restore nu så filerna trillar in efterhand som dom blir återställda, vilket vi är i full gång med.
    /MS

  5. Surftown
    juli 8, 2011 @ 8:26 e m

    Det stämmer jugg, filerna trillar in efterhand som dom blir återställda nu.
    /MS

  6. Karl Erik Olofsson
    juli 8, 2011 @ 8:28 e m

    Kan ni ge enprognos när vår webbplats http://www.ser.se kan var uppe!

  7. Karl Erik Olofsson
    juli 8, 2011 @ 8:29 e m

    Kan ni ge en prognos när vår webbplats http://www.ser.se kan var uppe?

  8. Tomas
    juli 8, 2011 @ 8:30 e m

    Ok, hoppas jag får tillbaka åtminstone ett mail snart för att hålla hoppet vid liv…

  9. Surftown
    juli 8, 2011 @ 8:34 e m

    Tyvärr så kan jag inte ge någon närmre information om det men du ligger på server ws42 som vi håller på att återställa nu med progressive restore, vilket betyder att dina filer kan ramla in när som.
    /MS

  10. Surftown
    juli 8, 2011 @ 8:34 e m

    Det hoppas jag med Tomas, men dom är på väg tillbaka.
    /MS

  11. Roger. P
    juli 8, 2011 @ 8:46 e m

    Tack. Just nu ser man lite för mycket för indexsidan finns inte där. Men då kommer den strax.
    Roger P

  12. Karl Erik Olofsson
    juli 8, 2011 @ 8:47 e m

    Mange takk!

  13. AL
    juli 8, 2011 @ 9:26 e m

    mail6 är klar säger ni. Men jag har fortfarande problemet att alla mail mellan ca 1/6 och driftstoppet är borta. Vart tog de vägen?

  14. Surftown
    juli 8, 2011 @ 9:49 e m

    Kontakta supporten angående dessa så hjälper dom dig att få fram dem.
    /MS

  15. ws43
    juli 8, 2011 @ 9:52 e m

    Varför var det senast klockan: 09:30 som https://lantbutiken.se/butik/ blev uppdaterad?

    webservice/ 08-Jul-2011 09:30

    Kolla själv, är något fel med uppladdningen?

    Har den stannat?

    Eller kommer den i en viss turordning nu?

    Tack för svar.

  16. Fillan
    juli 8, 2011 @ 10:12 e m

    Hos mig ramlar det inte in några mejl alls… Alla mejl sedan 1/6 är borta.

  17. David
    juli 8, 2011 @ 10:13 e m

    Dom använder en backup-teknik där man bara tar backup på filer som blivit ändrade sen sist. Det betyder att sist de tog backup tog de inte backup på alla din filer. Det är en vanlig teknik som spar utrymme och tid när man tar backup, och som vanligtvis är väldigt snabbt och effektiv när man ska återställer enstaka filer/mappar. Men ska man återställer ett helt system så är den tekniken tyvärr rätt ineffektiv. Dina filer kommer med andra ord dyka upp vart efter.

  18. Surftown
    juli 8, 2011 @ 10:13 e m

    Det är inte någon speciell ordning på vilka filer som återskapas. Det kan komma in några filer för att sedan dröja lite innan fler dimper ner.
    /MS

  19. Stjernberg
    juli 8, 2011 @ 10:15 e m

    Hej:
    Efter precis sex (6) dygn har jag nu fått tillbaka hemsidan igen (wsl1-servern)
    Nu ska vi se vad som behöver göras för att inte detta ska hända igen.
    / Johan

  20. ws43
    juli 8, 2011 @ 10:19 e m

    Hej!

    Vi tankade upp några ftp filer själva idag. Men de var felaktiga. Så jag hoppas inte de tar backup på dem filerna och kopierar in dem igen efter återställningen. Surftown skall ju lägga in de filer som var den 1 juli eller 2 juli. Annars så kommer inget att fungera ju?…

  21. Surftown
    juli 8, 2011 @ 10:21 e m

    Om du har laddat upp filer denna vecka så kommer det inte vara dom filerna som återställs. Det kan dock vara så att den återställning som vi gör skriver över det som du själv har laddat upp.
    /MS

  22. ws43
    juli 8, 2011 @ 10:26 e m

    Tack. De filer vi lade upp, bra att de skrivs över. Så de riktiga innan allt försvann kommer gälla. Tack för snabbt svar.

  23. Fillan
    juli 8, 2011 @ 10:34 e m

    Nu verkar det funka! Bra jobbat!

  24. mss
    juli 8, 2011 @ 11:05 e m

    Hej vår sida är uppe nu igen efter en veckas tid, men hela vårt css system är borta, hemsidan kan lika gärna skrotas om ni inte ordnar upp detta, alla bilder/flikar/menyer allt är borta!!! Är väldigt frustrerad just nu och skulle vilja ha svar! Vi tillhör ws44 som ni säger skall vara klar nu!

  25. Thomas
    juli 8, 2011 @ 11:28 e m

    om det finns en speciell procedur för detta, kan ni inte publicera denna istället för att man ska behöva köa till supporten…?

  26. Chris
    juli 8, 2011 @ 11:28 e m

    All files are in place yet but they will bee soon

  27. pod
    juli 8, 2011 @ 11:29 e m

    ■wsl1 och wsl3: ca. 50% online
    ■ws 42 och ws43: ca. 25% klar

    Kan man få en uppdatering hur det ser ut nu

  28. Stefan P
    juli 9, 2011 @ 12:21 f m

    Jag tycker detta är rent åt helvete. Surftown kunde lika gärna ha drunknat som rörelse förra helgen. Det hade nog varit lösningen med mest rättvisa. Ingen enskild personskada utan bara ett rent helvete för ägare och ansvariga, så som jag har det och många andra drabbade också. Tycker att ansvariga skall visa sig med med personliga mailadresser så att alla vi som de åsamkat så stor skada kan kontakta dem personligen. Vill inte att anställda skall drabbas av negativa mail och uttryck. Fram till skampålen och ta ansvar (ordet finns att slå upp i ordlista då jag tror att innebörden är okänd för ansvariga)

    Har så många mörka tankar pga av Er. Jag saknar den normalt positiva glada jag.

    Måtte Ni ha mardrömmar

    // Stefan P

  29. Janne
    juli 9, 2011 @ 12:32 f m

    Du hade kunnat betala 1000 kronor i månaden och sluppit det här för då hade du fått ett webprovider med spegling på minst två olika platser och dessutom kunnat ställa högre krav, men nu med den här prisbilden: nej, tyvärr inte. Det är bara att bita ihop och lida som vi andra och inse att man får vad man betalar för: en jättebra provider med snabb support, fri trafik men tyvärr ingen spegling av datan. Det som hänt är ett klart fall av force majeure, inga försäkringar täcker några skador i sådant här läge förutom speciella översvämningsförsäkringar och sådama för oförutsedda, yttre händelser. //Janne

  30. said
    juli 9, 2011 @ 12:40 f m

    Alla filer är inte tillbaka på min sida: https://www.alwanarabiya.se
    alla post oppnas inte utan bara indixsida.

  31. Ture Lundgran
    juli 9, 2011 @ 12:50 f m

    Tyvärr är det ju sådana här utbrott som Surftown har fått stå ut med sen det här hände, om människor bara kunde inse att Surftown enbart är ansvariga vid grov oaktsamhet och det kan inte gälla vid en plötslig, oförutsedd händelse, alltså Force Majeure, som det är frågan om här.
    Jag tycker det skulle vara obegripligt om Surftown betalar ut någon som helst ersättning för det är pengar de aldrig kan få igen i sin tur via försäkringar eller liknande uan enbart genom prishöjningar och då lämnar jag Surftown.

  32. Thomas
    juli 9, 2011 @ 12:53 f m

    Två förslag till Surftown:

    1. Använd er av Virtuella servrar! Gör sedan backup på dessa, dvs. gör backup på hela den fil som en virtuell server består av. Att göra en backup på detta sätt behöver ta särskilt mycket mer plats än att göra backup på enskilda filer eftersom man kan ha versionshantering av filer på varje enskild virtuell server. Att göra en återställning på en virtuell server går betydigt fortare eftersom det är ett fåtal stora filer som ska återställas på hårdvaran istället för miljontals små filer.

    2. Detta är kanske det bästa tipset; Planera för det otänkbara och ta fram rutiner för hur detta ska hanteras. Dessa rutiner ska sedan testas regelbundet och hade ni gjort detta hade ni upptäckt att återställning från Er backup tar på tok för lång tid! En backup som inte kan återställas på mindre än 24h är i stort sätt värdelös! För många av era kunder hade det gått betydligt fortare att få tillbaka hemsidan om ni bara skapat en förutsättning för kunden att själv återställa sin sida (dvs. ladda upp den på nytt).

    Fotnot: Att det kan bli översvämning i närheten av en hamn tycker inte jag är särskilt långsökt. Det hörs på namnet att det finns stora mängder vatten runtomkring, och att vatten kommer att söka sig dit vid översvämning (från t.ex. skyfall) bör också vara rätt uppenbart (land vid en hamn är i allmänhet lägre än landet runtomkring).

    Lycka till med er fortsatta återställning, hoppas att ni ser detta som ”a learning experience”!

  33. Bosse
    juli 9, 2011 @ 12:59 f m

    Jag hoppas verkligen att alla kunder kommer tillbaka online snart så att vi slipper sådana här besserwissrar Thomas. Konstigt att du inte kom fram med dessa förslag för 10 dagar sedan då hade vi ju sluppit allt elände?

  34. Arg kund på ws44
    juli 9, 2011 @ 1:37 f m

    Det stämmer inte riktigt Janne och Ture. Det krävs inte grov oaktsamhet för att Surftown ska bli skyldiga att betala ut skadestånd. Det krävs dock att man kan bevisa att det kunde förhindras. Vilket man inte kan i detta fallet. Som sagt Force Majeure. Dock kan man granska hur Surftown har skött krisen. Har de verkligen gjort vad de kunnat för att folk inte ska behöva förlora inkomst eller kunder mm. Dessutom, enligt det svenska konsumentverket, har man rätt att få tillbaka pengarna för den perioden webbhotellet då det inte varit aktivt. Med andra ord, du som kund ska inte betala för en tjänst som inte varit utförd under en viss tid. Oavsett om Surftown inte kunnat förhindra det som händer på grund av naturkatastrof.
    Jag tycker inte ni två ovan ska uttala er om ekonomiska frågor om ni inte är säkra på hur det står till och fungerar. Detta har ju trots allt betytt stora ekonomiska förluster för många företag och personer. Ni låter båda lite för partiska. Man skulle nästan kunna tro ni jobbade för Surftown.

    Ps. Sen att skriva att man får vad man betalar för Janne är ju en ganska korkad sakt att säga. Det kan ungefär jämföras med någon östeuropeisk bilförsäljare. Tyvärr du köpte vår billigare modell och den pajade. Du skulle köpt vår dyrare istället??? Snälla Janne, det är 2011. Dessutom har många av oss förlorat pengar och kunder på detta LÅNGA driftstopp. Det är redan jobbigt som det är. Vi behöver inte sådana korkade inlägg. Du kanske också tycker att Surftown skulle ändra sin slogan då? Vi strävar efter bli Danmark och Sveriges bästa webbhotell…men tänk på att om ni köper vårt mindre paket så får ni vad ni betalar för.
    *virrar på huvudet åt korkade inlägg*
    Slutligen. Det har varit mycket prat om hur Surftown har slitit med detta. Men man saknar faktsikt lite inlägg om hur mycket alla kunderna här har tålamodigt väntat trots de förlorat pengar och kunder. Dessutom har säkert många slitit med att sköta sin egen kundkontakt. Jag tycker att Surftown ska vara jäkliga glada att en sådan stor procent av deras drabbade kunder ändå är så pass lojala som dom är.
    Ha det gott allesammans…och hoppas vi alla slipper sådana här katastrofer i framtiden.

  35. Jugge
    juli 9, 2011 @ 2:20 f m

    Hur går det med återställningen av mailen? Jag har fortfarande inga mail som är äldre än i måndags och alla mappar är borta.. Jag ligger på mail1.

  36. Jon Gershagen
    juli 9, 2011 @ 2:26 f m

    När kommer jag att kunna skicka /ta emot mail igen?

  37. dadd
    juli 9, 2011 @ 3:13 f m

    ws43.. 7 dagar nu.. stackars er som fick vänta i 2-3 dagar, suck

  38. Håkan Sjögren
    juli 9, 2011 @ 4:21 f m

    sonoconsult.se är uppe med svarstiderna är OERHÖRT långa. Beror detta på återställningsproceduren för andra konton eller ej?

  39. Svamarga
    juli 9, 2011 @ 7:44 f m

    Jag har fortfarande ej fått svar genom supporten. Kan fortfarande ej ladda upp min hemsida http://www.lagagodmat.se. Det står att det är fel på inställningarna men jag har ju föregående dagar kunnat ladda upp den. Hur kan det vara så att det har slutat fungera efter att ni har fixat den? Mailen fungerar men inte uppladdning av hemsida.

  40. Lars Andersson
    juli 9, 2011 @ 8:23 f m

    Vad är statusen nu för ws42?

  41. ws43
    juli 9, 2011 @ 8:41 f m

    Vad är status för ws43?

  42. Jan
    juli 9, 2011 @ 9:35 f m

    När vet man att sidan är 100% återställd? Innan det vågar jag inte uppdatera sidorna pga risken att det skrivs över av återställningen.

  43. Magnus
    juli 9, 2011 @ 9:49 f m

    Nu har det snart gått en vecka (!!) och min hemsida är fortfarande inte återställd. Istället för den temporära startsidan som jag lyckades få upp häromdagen så ligger nu mappstrukturen blottad så besökare kan gå in i diverse undermappar som de egentligen inte skall ha tillträde till.

  44. Ann-Sofi
    juli 9, 2011 @ 10:13 f m

    Våra sidor visas inte som de ska. Index ftp visas. Längst ner står det: Apache/2.2.6 mod_auth_kerb/5.3 PHP/5.2.17 mod_fcgid/2.3.5 Server at centerforenergipsykologi.se Port 80.
    ws43: ca. 25% klar stod det kl. 18 i går innebär det att det tar ytterligare tid innan sidorna är fullt uppe?
    Detta berör samtliga våra sidor: https://centerforenergipsykologi.se/ , https://cfep.se/ , https://eftsweden.se/ , https://eft-golf.se/ , https://peppinge.se/

  45. Samuel Liljekvist
    juli 9, 2011 @ 10:35 f m

    VI är ju bara några få kvar nu som inte har fått tillbaka våra hemsidor, så nu behöver ni inte skriva mer i den här bloggen.

  46. Joakim
    juli 9, 2011 @ 10:50 f m

    Jag är tillbaka. Känns som allt funkar nu.

    Tack för bra jobb. Förstår att ni haft ett h*******e.

    / Joakim

  47. Magnus
    juli 9, 2011 @ 12:59 e m

    Ursäkta? Nu har det snart gått en vecka (!) och vissa kunder (därbland jag) har FORTFARANDE hemsidor som inte fungerar. Vi har all anledning i världen att skriva här så länge inte 100% är återställt.

  48. nisse
    juli 11, 2011 @ 10:29 f m

    Nu är hela skiten nere igen!