Återställning avklarad – uppdaterad

Kära kunder,

Då var eftersläntraren ws42 också fullt återställd. Tidigare idag så blev wsl3 färdig, så nu kan vi äntligen anmäla att projektet ”På väg ut ur vattenmassorna” är avslutat.

Återställningsstatus söndag kl 22:00

  • All servrar fullt återställda
Uppdatering 00:30: Återskapandet av e-postarkiv är inte avslutat, vilket man annars lätt kunde ha förstått utav detta inlägg. Beklagar denna oklara formulering. Inlägget handlar om att den sista webbservern ws42 är klar och alla sidor är tillbaka i drift. Alla e-postkonton har varit i drift sedan i måndags – Några e-postarkiv (extremt data-tunga servrar) håller vi fortfarande på att återställa. Saknar du e-post från ditt arkiv så kan du rapportera detta genom att skicka oss ett e-postmeddelande enligt nedan.

Dessvärre har återställningen av de sista servrarna tagit tid. Vårt backupsystem har fungerat långsammare än vad det borde göra vid återställning av servrar (det var också mycket data som skulle återställas från backup) och för att lägga mer ved på elden så fick vi en 10 Gbit fiberkabel avgrävd under lördagen.

Det måste påpekas att det kan råda en mindre stabil drift de kommande dagarna efter denna ytterst hektiska veckan, som har bestått av dålig kost och för lite sömn för alla våra medarbetare.

Vi har mottagit enstaka hänvändelser från kunder som ännu inte kan se deras återställda e-post i sin inkorg, eller har fel på deras webblösning. För att hantera dessa driftavbrott så snabbt som möjligt så har vi skapat en direkt e-post där du kan anmäla dessa fel så att vi så snabbt som möjligt kan kontrollera ditt webbhotell eller e-post.

  • recovery@surftown.com
  • inkludera användarnamn och domän
  • upplys om det är din e-post eller din webbserver som du har problem med

Notera: På denna adress så hanterar vi endast ärenden gällande e-post som fattas eller webbsidor som inte är online. Övriga supportfrågor besvaras inte och ska skickas in till vår support på vanligt vis.

Låt mig till sist igen på Surftowns vägnar beklaga det som har hänt till alla drabbade kunder. Vi tackar för den stora förståelse vi har mött. Måndag morgon stiger vi upp till en ny vecka, med Surftown tillbaks i normal drift – där vi går in för uppgiften att bygga ett bättre Surftown baserat bland annat på det som vi lärt oss den senaste veckan.
Vänliga hälsningar
Kresten Bach Søndergaard
Kommunikationschef
Surftown

53 Comments

1 2
  1. G
    juli 10, 2011 @ 11:08 e m

    Det enda min kund, fortfarande ser efter åtta dagars nedtid, är en Parallels H-Sphere-sida som säger ”Error 404: File Not Found”. Är det det som menas med ”fully restored”?

  2. helibosse
    juli 10, 2011 @ 11:09 e m

    Kresten – Gratulerar. Gå nu hem och lägg dej och tag alla dina tekniker som inte behövs för övervakningsuppgifter med dej.
    Min erfarenhet säger mej att det alltid dyker upp problem och konstigheter efter en härdsmälta av denna storleksordning, så ni behöver utvilade tekniker flera veckor framöver.
    Nu behöver du inte ge oss återställningsrapporter var och varannan timma. Men jag och många med mej hoppas att du fortsätter att informera om de slutsatser som ni drar av det som inträffade, och vad ni kommer att göra med anledning av vad ni nu har lärt er.
    Sen skall ni också flytta tillbaka till den ordinarie serverhallen från de temporära lokalerna, men det måste gå mycket mera planerat.

  3. Thomas
    juli 10, 2011 @ 11:12 e m

    Som jag misstänkte, vi ”enstaka” räknas tydligen inte eftersom ni deklarerar att ni är klara med återställningen…

  4. Surftown
    juli 10, 2011 @ 11:13 e m

    Om det är så att man upplever att något saknas så skicka ett mail till recovery@surftown.com
    inkludera användarnamn och domän
    upplys om det är din e-post eller din webbserver som du har problem med
    /MS

  5. Surftown
    juli 10, 2011 @ 11:15 e m

    Om du har filer som saknas, antingen e-post eller webbfiler så skriv till recovery@surftown.com
    inkludera användarnamn och domän
    upplys om det är din e-post eller din webbserver som du har problem med
    /MS

  6. Surftown
    juli 10, 2011 @ 11:15 e m

    Om du har filer som saknas, antingen e-post eller webbfiler så skriv till recovery@surftown.com
    inkludera användarnamn och domän
    upplys om det är din e-post eller din webbserver som du har problem med
    /MS

  7. Sysadmin
    juli 11, 2011 @ 12:19 f m

    Alla gamla webmail saknas fortfarande :(((

  8. webbyrå
    juli 11, 2011 @ 12:27 f m

    Ni lyckades bra ! Frågan är dock om man får någon kompensation för nertiden som godwill?

  9. Andreas
    juli 11, 2011 @ 12:48 f m

    Varfør tar sidor byggda med Sitestudio længre tid att få upp? Fick svar av er att dessa sidor kommer upp først efter helgen. Nær ungefærligen och mest sannolikt ær det? Måndag eller Fredag?

  10. » Surftown drunknade i regnmassorna! Lenis and Lovely Electra
    juli 11, 2011 @ 12:54 f m

  11. Stefan B
    juli 11, 2011 @ 1:09 f m

    Tja,

    Vad kan jag säga, ni är INTE klara. Min massörs hemsida på ws42 visar fortfarande bara modlogan och webalizer katalogerna inget annat.

    Jag misstänker att det är många andra siter som inte fungerar ännu.

  12. Pär
    juli 11, 2011 @ 8:05 f m

    Japp, här är det fortfarande tomt i mailboxarna! 🙁
    Återställning avklarad????

  13. Curten Wijk
    juli 11, 2011 @ 8:06 f m

    Mailen på mail2.surf-town.net fungerar inge vidare alls.

    Har skickat till recovery@surftown.com men vad hjälper det, mailen på mail2.surf….. fungerar ändå inte. Kan man få nå besked vad som händer med den

    Curten

  14. Curten Wijk
    juli 11, 2011 @ 8:12 f m

    Återställning avklarad?

    Betyder det att vi som inte är ”up and running” kan se oss i månen efter det som saknas?

    Tacksam för ett publikt svar på denna fråga, då jag vet att det är en fråga som inte bara jag är intresserad att veta svaret på.

    Curten

  15. Daniel Saidi
    juli 11, 2011 @ 8:21 f m

    Hej,

    Igår fick man i alla fall se en h-sphere-sida, men idag får man inget svar från ws42.

    Varken saidi.se eller wigbi.com svarar. Illa, illa.

    /Daniel

  16. Can
    juli 11, 2011 @ 8:24 f m

    Hej Surftown, mina alla mail är borta idag på mail5.surf-town.net
    Vad har hänt? Tacksam för svar

  17. Curten Wijk
    juli 11, 2011 @ 8:31 f m

    Varför står det plötsligt ”mailservice off” i kontrollpanelen?

    Vad händer? Svara så man vet ifall man ska göra något åt allt detta

    Curten

  18. Curten Wijk
    juli 11, 2011 @ 8:33 f m

    Fel av mig, det var på en subdomän

    Sorry,

    Curten

  19. per-anders
    juli 11, 2011 @ 8:39 f m

    ws51 nu på morgonen här så kommer vi inte in på våran sida Torsbycity.se varför? mvh p-a

  20. Pär
    juli 11, 2011 @ 8:45 f m

    Och kontrollpanelen går väääääääääldigt långsamt…

  21. Joakim Bech, Inprint
    juli 11, 2011 @ 9:09 f m

    Vi är ett företag på över 13 pers här som inte kan ta emot mail. Det har varit från och till hela tiden men nu kan inte någon ta emot mail här. Det innebär i sin tur att vi förlorar kunder eftersom vår verksamhet bygger på att mailen fungerar i stort sett.

    Min undran är.. Hur planerar surftown på att kompensera sina kunder?

    Uppenbarligen kan jag inte skriva in min vanliga mail som jag har på surftown eftersom det inte går att skicka så jag får väl skriva någon annan.

  22. Alfred
    juli 11, 2011 @ 9:13 f m

    Kom igen nu Surftown… Mailen nere i dag igen…
    Då är det som bekant lite svårt att just maila till er. Vad göra???

  23. Christer Toivonen
    juli 11, 2011 @ 9:24 f m

    Den kompensation du EVENTUELLT kan vara berättigad till är återbetalning av månadsbeloppet för de dagar du inte kunnat utnyttja tjänsten, för webbhotell Premium handlar det om (369 kr/månad) / (30 dagar/månad) * (7 dagar som servern varit nere) = 86,10

  24. Chrille
    juli 11, 2011 @ 9:25 f m

    Min sida på WS44 ligger nere igen!!!! 🙁

  25. larsroslund
    juli 11, 2011 @ 9:27 f m

    Mina emailkonton fungerar inte heller!

  26. Emil Fransson
    juli 11, 2011 @ 9:30 f m

    Nu börjar ni på allvar passera gränsen för vad som är okej!

    Inte ett enda jävla ord till om hur jävligt ni har det vill jag höra,
    inte ett enda jävla ord om hur hårt ni jobbar vill jag få utskrivet från er sida!

    Så länge mina kunder inte har en stabil hemsida, och inte ett enda mail är återställt ska ni inte överväga ordet ”fully restored” färdig eller klar.

    När SAMTLIGA och då menar jag 100% inte 99 eller 99,5% är up and runing.
    När ni har en stabil lina såväl in som ut på full kapacitet.
    När det inte längre föreligger risk för att någon klåpare ”klipper av” en kabel som påverkar hela er leverans.
    När det har gått flera dagar utan driftstörningar och avbrott.

    Då, först då men inte en minut tidigare vill jag se en stavelse om varken Red Bull Pizza eller lite sömn.

    Tack!
    Over and out.

    Ps. att jag inte tar mitt pick och pack och drar är för att surftown allt sedan 2004 har levererat stabila, proffsiga tjänster till mig och mina kunder.
    Jag vill så gärna tro att Surftown även kommer göra det i framtiden, t.o.m på ett ännu säkrare sätt, jag hoppas och tror att ur detta föds europas bästa webhotell med en erfarenhet som ingen annan har. Men just nu har jag inte medkänsla över för er dåliga sömn.

    Keep up the good work!

    /Emil Fransson, EFRA Solutions.

  27. Alfred
    juli 11, 2011 @ 9:33 f m

    Kan inte du ge dig nu Christer. Hur f-n kan du vara inne här och mästra mot oss stackars kunder som har vårt helvete kvar. Tips allihopa: Läs Christers blogg och förundras över hans agerande. Efter en sanslöst jobbig vecka för många av oss kunder på Surftown är Christer ”Bror Duktig” Toivonen det absolut sista vi behöver.

  28. Orkarinte meravdetta
    juli 11, 2011 @ 9:42 f m

    Nu är ju webben nere igen också?!!!!

    Det fungerade med både mail och webb tidigare förra veckan, men nu är allt nere igen.
    Hjälper detta?

    mydbb3.foretag.surftown.se

    Kommer inte åt FTP o inte åt hemsidan.

    Kan man få hjälp med detta ???

  29. Curten Wijk
    juli 11, 2011 @ 9:42 f m

    Det är tydligen en hel massa mailservrar som sagt upp sig, nu börjar kunderna ringa å låta allvarligt irriterade.

    mail2.surftown…., mail5.surftown….

    Håller med Emil, det är ju ett slag i ansiktet på oss som fortfarande är drabbade att läsa ”Återställning avklarad”.

    Det känns verkligen inte som att man är en värdefull kund hos Surftown.

    Curten

  30. trolldanne
    juli 11, 2011 @ 9:52 f m

    Min blogg var up and running i två dagar. Nu är den nere igen…www.danielkarlsson.com
    Något problem igen nu eller?

  31. Christer Toivonen
    juli 11, 2011 @ 9:52 f m

    Men att ni stackars kunder kan ställa vilka orimliga ekonomiska krav som helst på Surftown i en Force Majeure -situation och som jag, som också är kund, i sådant fall blir tvungen att vara med och betala i form av högre priser är väl helt ointressent i sammanhanget och något som jag stillatigande skall acceptera? Man kan väl inte få tillbaka mer pengar än man satsat när inte Surftown har agerat grovt oaktsamt?
    Sen kan du väl skippa personangreppen, Alfred, och sluta kalla mig för ”Bror Duktig”, jag är vare sig liten eller en gris, och inse att jag har lika stor rätt att uttala min åsikter här som någon annan i detta publika forum

  32. Christer Toivonen
    juli 11, 2011 @ 9:54 f m

    Men kundernas klagan ska de stå ut med som är lika drabbade som dem?! Högst märkligt synsätt

  33. Peeter Puide
    juli 11, 2011 @ 9:57 f m

    Här klagar man på att toaletterna inte är städade på WTC efter 9/11. Hjälp!

  34. Stefan (Webmaster för sk4tl.com)
    juli 11, 2011 @ 10:02 f m

    Webmailen är otillgänglig igen. 🙁
    Vid inloggning kommer ständigt meddelande om felaktigt användarnamn eller lösenord.

  35. Alfred
    juli 11, 2011 @ 10:02 f m

    Christer, om du ska fortsätta terrorisera oss, som kommer jag fortsätta terrorisera dig. Snälla människa, lämna oss ifred!

  36. Christer Toivonen
    juli 11, 2011 @ 10:12 f m

    Som sagt, jag har lika stor rättighet som du, Alfred, eller någon annan med för den delen att uttala mina åsikter och jag tänker inte orättfärdig kritik och orimliga krav stå emotsagda. Jag känner mig redan terroriserad av dig och andra här så det räcker

  37. Sofia Eriksson
    juli 11, 2011 @ 10:16 f m

    Min mail är ”igång” men alla mina mail (utom 2 saknas) och jag kan inte ta emot ett enda mail. Den är alltså inte i bruk enligt mig. Jag kan inget om på vilken server eller liknande den ligger jag vet bara att den inte alls fungerar. Jag tappar också försäljning varje dag men är fortfarande tacksam att det var i sommar semestertider för min del (och att min webshop ligger uppe), jag lider med er andra som har er högsäsong nu och inte som jag på våren och inför julen.

    Mvh
    Sofia

  38. låt surftown besvara
    juli 11, 2011 @ 10:21 f m

    Låt Surftown besvara samtliga frågor. Om inget svar ges av Surftown, låt det vara obesvarat, så får den som ställt frågan e-maila Surftown.

  39. Johan
    juli 11, 2011 @ 10:37 f m

    Min mail har slutat fungera inatt, jag tycker ni sköter detta mycket dåligt. Speciellt att er personal lägger på telefonen i örat.

    Förväntar mig en officiell ursäkt från er VD

    Johan Petré
    Petré Event & PR AB

  40. låt surftown besvara
    juli 11, 2011 @ 10:46 f m

    Om du känner dig terroriserad av andra så lär det ju inte bli mindre när du måste kommentera varenda inlägg som faller dig i smaken. Vill du inte bli terroriserad, så sluta terrorisera andra.

  41. låt surftown besvara
    juli 11, 2011 @ 10:47 f m

    Om du känner dig terroriserad av andra så lär det ju inte bli mindre när du måste kommentera varenda inlägg som inte faller dig i smaken. Vill du inte bli terroriserad, så sluta terrorisera andra.

  42. Pia johansen
    juli 11, 2011 @ 10:50 f m

    Min sida ligger nere igen. Vad har jag att vänta denna gång? Ni måste informera era kunder som snällt ligger kvar och som för söker att ha vis förståelse Ni kommer att få lägga ner er värksamhet. Så här kan det inte vara eller?

    Fru Adhd

  43. pod
    juli 11, 2011 @ 10:51 f m

    ws42 är nere sedan kl 08:15

  44. Christer Toivonen
    juli 11, 2011 @ 10:52 f m

    Är det bara en åsikt som ska gälla här och de med avvikande åsikter ska behöva stå ut med all möjliga tillmälen och glåpord för att man har en avvikande åsikt? Märklig syn på åsiktsfrihet

  45. Curten Wijk
    juli 11, 2011 @ 11:37 f m

    Vars e Surftown, varför får man inga svara varken på recovery-mailen eller här?

  46. Thomas
    juli 11, 2011 @ 12:29 e m

    Gjorde detta vid 23 tiden igår. Inte ett ljud från er. Om vi nu bara var enstaka kunder med detta problem borde ni väl beta av oss ganska snabbt?

  47. Pamela
    juli 11, 2011 @ 2:01 e m

    Nä våra funkar inte heller, funkade en kort stund på fredagen… Då kan man väl INTE påstå att allt är fixat till 100%? Jag ska inte heller behöva påpeka att min site fortfarande saknas om det är 100% återställt…

  48. låt surftown besvara
    juli 11, 2011 @ 2:08 e m

    Detta är ingen politikerblogg.
    Dina inlägg hjälper ingen.
    Skriv något som hjälper någon istället för att bara sikta in dig på skriva något emot alla som skriver något kritiskt om Surftown.
    Har man inget att komma med hjälper någon utsatt kund så kan lika gärna hålla kä…

  49. låt surftown besvara
    juli 11, 2011 @ 2:15 e m

    Detta är ingen politikerblogg.
    Gå in på nyhetskanalen.se , där har du en massa politikerbloggar där du kan ösa ur dig en massa åsikter. Där är det rätt forum att häva ur sig allt och säga emot i varenda inlägg.

    Här inne vill folk ha svar av Surftown och inte av dig. Dina inlägg/svar hjälper ingen. Snarare tvärtom. De (dina inlägg) gör folk förbannade.
    Har du inget att komma med som hjälper någon utsatt kund så kan du lika gärna knipa igen.

  50. Motfallskärringar, NEJ TACK
    juli 11, 2011 @ 2:25 e m

    Han måste vara arbetslös och vill på detta sätt slicka **v och hoppas därmed på att ”halka” in på en anställning hos Surftown. Någon annan förklaring till hans högst märkliga beteende finnes icke. Här inne gör han dock ingen nytta.

1 2