Återställandet av e-post och mydbb1

Det är flera här på bloggen och på twitter som frågar efter en deadline för när deras e-post kommer att vara återskapad. Det är dessvärre inte möjligt att säga på nuvarande tidspunkt på när du har din e-post.

Själva återskapelseprocessen sker genom en löpande återställning (rolling restore), där e-post löpande kommer att dyka upp i er inkorg, ett efter ett. Det betyder att några på en e-postserver kommer att börja se sin e-post tidigare än andra. Du kommer bokstavligen talat att kunna se e-posten komma in ett efter ett när processen har kommit till ditt e-postkonto.

Orsaken till det att det tar tid är att e-post består av hundra tusentals små filer och det är antalet filer som avgöra hur lång tid det tar (storleken på filerna har en mindre betydelse i detta sammanhang).

Vi har därför vid nuvarande tidpunkt inte möjligheten att ge en bättre uppskattning än den som redan står angiven på bloggen.

Information om mydbb1
Databasservern, mydbb1, är för ögonblicket otillgänglig. Våra tekniker arbetar på saken.

Vi uppdaterar så snart vi har något nytt!

Vänliga hälsningar

Kresten Bach Søndergaard
Kommunikationschef
Surftown

27 Comments

  1. Pia Johansen
    juli 8, 2011 @ 4:23 e m

    Hej nu är min blogg och sida uppe.Tack för det. Jag undrar var bilderna till alla inlägg tagit vägen?

    Mvh

    Pia

  2. Pia Johansen
    juli 8, 2011 @ 4:25 e m

    Jag undrar var bilderna till alla inlägg tagit vägen?

    Mvh

    Pia

  3. /micke
    juli 8, 2011 @ 4:29 e m

    Klart är att vi är desperata då våra sidor/e-post inte fungerar, men jag förstår samtidigt vilket elände ni haft/har. När all desparation lagt sig och tid för tanke finns så är jag ävertygad om att ni inte bara vunnit en seger över vädrets makter utan även över era konkurenter då ni vet vad hårt arbete under press verkligen innebär… ”det som inte dödar en, starker en”

    /micke

  4. Surftown
    juli 8, 2011 @ 4:30 e m

    Upplever du att filer saknas så be jag dig att kontakta supporten.
    /MS

  5. Stefan Lindblad
    juli 8, 2011 @ 4:37 e m

    Jag vill inte klaga, utan bara säga att det skulle vara intressant att se bilder före och efter allt detta. Det vill säga hur er serverhall såg under vatten och den nya, på högre våningar 😉

  6. Svamarga
    juli 8, 2011 @ 5:01 e m

    Min hemsida har kommit upp och sen gått ned flertalet gånger de senaste två dagarna. Ni måste informera när detta händer. Jag har inte fått ett enda ePost från er ang detta haveri. Jag har fått upptäcka att min hemsida var nere och min epost ej fungerade genom mina kunder. Jag förstår att ni har mycket att göra men ni brister i information. När kan man vara säker på att hemsidan är stabil? Nu ligger min hemsida nere igen!! För 4 ggn sitter jag nu och väntar på att kunna ladda upp den igen.

  7. Svamarga
    juli 8, 2011 @ 5:15 e m

    Det är verkligen inte ok att våra kunder/besökare möts av detta meddelande när de kommer till hemsidan.:

    ”Error 403: Forbidden
    You don’t have permissions to access this page. This usually means one of the following:

    * this file and directory permissions make them unavailable from the Internet.
    * .htaccess contains instructions that prevent public access to this file or directory.

    Please check file and directory permissions and .htaccess configuration if you are able to do this. Otherwise, request your webmaster to grant you access.”

    Ni behöver lägga in ett meddelande att hemsidan visst finns men att ni som är leverantörer har problem. Det ser verkligen oseriöst ut nu.

  8. Edward H. Valholm
    juli 8, 2011 @ 5:44 e m

    Epostarkiv nå tilbake.. Hurra! (nå tid for en total lokal backup og filetransfer til backup-site)

    Lykke til til alle som fremdeles venter på restore! Jeg føler med dere alle!

    Hilsen
    Edward

  9. ws43
    juli 8, 2011 @ 5:52 e m

    ws43 är ju på väg upp.
    Men har ni i nuläget några avbrott eller driftstörningar på ws43?
    Som gör att det kommer ta ytterligare tid?

    Mellan klockan 11.00 och 14.00 idag sade ni att det skulle ta 24 timmar innan ws43 kommer upp igen. Alltså kan man vänta sig att den är uppe imorn vid den tiden?

  10. sibelrizvan
    juli 8, 2011 @ 6:07 e m

    Hej, vår hemsida är uppe igen, http://www.malmostreetstyle.se, men den ser absolut inte ut som vanligt hela css:n är förstörd, är den i återställningsprocess fortfarande? vill ha svar snabbt, tack

  11. sibelrizvan
    juli 8, 2011 @ 6:08 e m

    Hejsan vår hemsida är uppe men helt förstörd, är den i återställningsprocess eller lär den se ut så??

  12. Surftown
    juli 8, 2011 @ 6:36 e m

    Det information som jag har är att man har uppskattat att det kommer att ta ytterligare 24 timmar från det att vi uppdaterade bloggen i förmiddags.
    /MS

  13. Surftown
    juli 8, 2011 @ 6:40 e m

    Det ser ut som att sida inte laddar riktigt alla bilder. Kontakta gärna supporten så kan dom hjälpa dig vidare.
    /MS

  14. sibelrizvan
    juli 8, 2011 @ 7:14 e m

    Kommer inte åt supporten :S, är det inte ditt jobb ? eller är du bara bloggare?

  15. sibelrizvan
    juli 8, 2011 @ 7:16 e m

    Det är inte bara bilder, alla våra menyer och allt är borta, hela vår css är borta, nu blir jag orolig eftersom inte du heller vet vad som händer med vår sida. Vill ha ett ordentligt svar!

  16. Surftown
    juli 8, 2011 @ 7:24 e m

    Vi har tyvärr inte support här på bloggen utan det sköter supporten. Men jag har kollat upp det och vi håller fortfarande att återställa filer från back upp på din server så det är bara till att avvakta så ska resterande filer även komma.
    /MS

  17. Jonas
    juli 8, 2011 @ 7:26 e m

    När är ws43 helt återställd!?
    Som det är nu saknas det en massa filer på våra nio domäner. B.l.a. saknas index-filerna på alla vilket gör att man får en lista på alla foldrar i web-läsaren.

  18. Frazze
    juli 8, 2011 @ 7:32 e m

    Jag har sett att allt det jag laddat upp efter den 27/6 är borta. Den Back-Up som kördes på ws51 måste ha varit från början på förra veckan. Det kanske är samma problem på andra ws. Jag har ett ärende hos supporten där jag försöker få besked om vilken BU som användes vid återställningen av ws51. Bilder går ju alltid att ladda upp igen om man har kvar dem. Det är ju värre om det är annat som är uppdaterat på sidan senaste tiden

  19. Tone Lyche
    juli 8, 2011 @ 7:34 e m

    Min hemsida är fortfarande inte på kartan. Vore bra att få nått besked om när den kommer upp…varför får jag inget besked från er via mail eller annat? Jag hade en kund som informerade mig om vad som hade hent och hur jag skulle kunne kolla ”min ” server etc….inte så bra att jag inte ens vet att min hemsida har drunknat kanske.
    Tone

  20. Johan
    juli 8, 2011 @ 7:34 e m

    eriksgarden.se fungerar fortfarande inte. detta är en hotell hemsida som förlorar bokningar hela tiden sidan inte är online.

  21. Surftown
    juli 8, 2011 @ 7:48 e m

    Ett nytt inlägg på bloggen är nu publicerat med info hur återställningen fortskrider 🙂
    /MS

  22. Surftown
    juli 8, 2011 @ 7:50 e m

    Du ligger på server ws42. I vårt sensate blogginlägg så hittar du statusen på återställningen av denna server.
    /MS

  23. Surftown
    juli 8, 2011 @ 7:52 e m

    Det beklagar jag verkligen. Vi jobbar med att få upp de sista sidorna så fort vi kan. Vi har nu bytt till progressive restore vilket betyder att man inte måste vänta till att hela servern är återskapad utan hemsidorna kommer upp efterhand som dom återställs.
    /MS

  24. Göran Norling
    juli 8, 2011 @ 8:20 e m

    Min mail funkar fortfarande inte!!!!!! Nu får ni ta och lösa det.

  25. Surftown
    juli 8, 2011 @ 8:32 e m

    Ser att du ligger på mail1 vilket vi fortfarande håller på att återställa. Men vi jobbar på att få tillbaka din gamla e-post så snabbt det bara går. Om du har problem med att skicka eller ta emot ny e-post så kontakta gärna supporten.
    /MS

  26. Göran Norling
    juli 9, 2011 @ 1:15 e m

    Jag kan inte ta emot epost. Skicka funkar tror jag!

  27. Kenneth Engström
    juli 10, 2011 @ 12:21 e m

    Hej!

    Alla ändringar som våra kunder gjorde under fredag morgon till kvällen är borta från databasen.
    Fick även mail från kunder som klagade att servern var nere kl 9 på lördagen morgonen och detta gäller Mydbb1. Fattar inte riktigt var ni pysslar med. Om ni fått online en databas så kan ni ju inte hålla på att göra restore på den hela tiden. Denna vecka har varit OTROLIGT pinsam mot mina kunder p.g.a. tappade nyhetsbrev, enkät svar och anmälda personer i Eventonline.

    Om ni gör en RESTORE av en databas så måste ju maila ut till alla berörda kunder att exempelvis: Ändringar som gjorts från klockslag 1 till klockslag 2 har tyvärr försvunnit pga problem med databas. Ni måste vara MYCKET MER TYDLIG gällande den information som ni ger.

    /Mhv Kenneth Engstrom