Välkommen!

Så har (äntligen!) den svenska versionen av våran blogg lanserats. Denna blogg kommer ge mig fler, större och bättre möjligheter att informera våra kunder och andra intresserade om vad som sker på Surftown, och även rent allmänt inom webbhotells-branschen. Samtidigt kan jag utveckla mina tankar och diskussioner lite djupare, än vad jag har möjligheter att göra på de olika forumen och bloggar som jag dagligen surfar runt på.

För er som har missat fenomenet kallat ”blogg” kan jag kort beskriva det som en sammanslagning utav orden ”web” och ”log”, det vill säga ”weblog”, som i sin tur kortades ner till ”blog” men stavas ”blogg” på svenska. (Det är i varje fall vad jag tror, är inte säker på om någonting är fastställt hos Svenska Akademien.) Det är alltså en logg, eller dagbok om ni så vill, som man publicerar på webben, för att dela med sig av sina tankar och åsikter.

Mina ambitioner med bloggen är att skriva om aktuella händelser, och bemöta de frågeställningar jag stöter på i mitt dagliga arbete. Att skriva när det finns något att skriva om, inte bara en massa ”säljar-snack” och prat om nya funktioner. Även om det självklart kommer förekomma i viss utsträckning…

Till att börja med, vill jag uppmärksamma er om våra nya avtalsvillkor! Detta är något vi har fått mycket kritik över, och vi har insett att det krävs en förändring. Vår juridiska avdelning satte igång med att arbeta fram nya avtalsvillkor, som ger kunden mer fördelaktiga regler, speciellt i samband med uppsägelser. Nu är det äntligen slut på missförstånd över hur man säger upp sitt abonnemang, eller vilken uppsägningstid som gäller. Önskar man inte förlänga sitt webbhotell, då struntar man helt enkelt i att betala förnyelsefakturan. Svårare än så ska det inte behöva vara.

Tidigare i år så genomförde vi även en prishöjning utav vårt billigaste paket, STARTER, främst på grund av stigande driftskostnader. Men samtidigt har vi kunnat utöka antalet servrers per kund, och speciellt då databas-servers, som har varit en stor orsak till antalet supportärenden som har öppnats hos vår supportavdelning. Vi kan nu även snabbt och smidigt flytta kunder mellan MySQL-servers, och infört bättre övervaknings-system så vi lättare kan upptäcka kunder som belastar servers i orimligt hög grad och drar ner helhetsintrycket för våra andra kunder.

Andra nyheter är en uppgradering utav vår ”1-Click Toolbox”, vilket har gjort den både smidigare och snabbare. Man kan även nu installera Joomla direkt via ”1-Click Toolbox”, vilket har varit en populär efterfrågan.

Under hösten har det varit väldigt många webhotells-leverantörer, som har drabbats av en väsentligt ökad mängd spam-trafik, inklusive Surftown. Detta ledde till att vi uppdaterade våra AntiSpam-filter till SpamAssassin 3.2.x med egna SARE-regler, vilket för en tid sedan blev korad som bästa open-source mjukvara 2007 utav amerikanska InfoWorld. Våra kunder rekommenderas därför att, ifall de har ändrat sin spamcheck level, återställa sitt AntiSpam-filter till standardvärdena, då risken för att mail man önskar mottaga felaktigt blir markerade som spam.

Det blev ett långt första inlägg, men det är mycket som har skett hos Surftown och jag ville passa på att ta upp det viktigaste.

Gott fortsättning på det nya året, får jag väl passa på att hälsa er! 🙂

  • Skitbra och äntligen.
    Nu är det bara att prenumerera på denna blog i Outlook.
    Men fixa WYSIWYG-editorn.
    Kanske ”förhandsvisa” också?

  • Skitbra och äntligen.
    Nu är det bara att prenumerera på denna blog i Outlook.
    Men fixa WYSIWYG-editorn.
    Kanske ”förhandsvisa” också?

  • Tack för din konstruktiva kritik och dina förslag.

    En WYSISYG-editor låter alldeles för ”tungt” för ett fält för kommentarer. Det är ju inga längre blogg-inlägg som ska göras, utan oftast någon liten rad om vad man tyckte om inlägget, likt den kommentar du skrev tidigare. Men visar det sig att intresset är stort, eller om det gynnar besökarna, så är det ju inte någon omöjlighet.

    Blev lite missar i översättningen, men det ska jag ordna. Och det är meningen att ni inte ska se hela inlägget, eftersom ni surfar i arkivet, och lättare ska kunna hitta det inlägg du är ute efter, istället för att ladda hela inlägg på en och samma gång.

    Jag censurerar eller ändrar inga kommentarer, utan det är bara ett extra ”spam-skydd”. Och jag behöver endast godkänna användarens absolut första kommentar, resterande blir automatiskt godkända.

    Jag kan inte ändra ”Från”-namnet, då WordPress inte tillåter det, utan att man rotar i källkoden, och det är inget jag vill ge mig in på.

  • Tack för din konstruktiva kritik och dina förslag.

    En WYSISYG-editor låter alldeles för ”tungt” för ett fält för kommentarer. Det är ju inga längre blogg-inlägg som ska göras, utan oftast någon liten rad om vad man tyckte om inlägget, likt den kommentar du skrev tidigare. Men visar det sig att intresset är stort, eller om det gynnar besökarna, så är det ju inte någon omöjlighet.

    Blev lite missar i översättningen, men det ska jag ordna. Och det är meningen att ni inte ska se hela inlägget, eftersom ni surfar i arkivet, och lättare ska kunna hitta det inlägg du är ute efter, istället för att ladda hela inlägg på en och samma gång.

    Jag censurerar eller ändrar inga kommentarer, utan det är bara ett extra ”spam-skydd”. Och jag behöver endast godkänna användarens absolut första kommentar, resterande blir automatiskt godkända.

    Jag kan inte ändra ”Från”-namnet, då WordPress inte tillåter det, utan att man rotar i källkoden, och det är inget jag vill ge mig in på.

  • karl

    Tack för en mycket bra och informativ blog!!

    Nu har det gått mer än två månader sedan du skrev detta första inlägg.
    Där står det att antispam-skyddet nu är uppdaterat till:
    SpamAssassin 3.2.x med egna SARE-regler

    Varför har samtliga företagskunder fortfarande (2 mån senare):
    SpamAssassin 3.1.7 (2006-10-05)?!
    .
    .
    .
    Alla företagskunder får för mycket skräppost nu…
    Snälla J, fixa! -eller skall man ”uppgradera” till privatab?

  • Tack för en mycket bra och informativ blog!!

    Nu har det gått mer än två månader sedan du skrev detta första inlägg.
    Där står det att antispam-skyddet nu är uppdaterat till:
    SpamAssassin 3.2.x med egna SARE-regler

    Varför har samtliga företagskunder fortfarande (2 mån senare):
    SpamAssassin 3.1.7 (2006-10-05)?!
    .
    .
    .
    Alla företagskunder får för mycket skräppost nu…
    Snälla J, fixa! -eller skall man ”uppgradera” till privatab?

  • Hej karl,

    Jag skrev tidigare ett inlägg angående våra spamskydd. Du finner det här: https://blog.surftown.se/?p=33

    Dock så är det nästan ingen skillnad i effektiviteten mellan SpamAssassin 3.1.7 och 3.2.x… Deras spam-filter uppdateras dagligen, vilket är vad som avgör hur bra de filtrerar bort spam, och dessa två versionen spelar mindre roll i mängden spam de fångar. Får ni mycket spam, så bör ni sätta en aggressivare nivå på spamfiltret, samt börja utnyttja svart/vitlistan. Kontakta supportavdelningen för mer hjälp gällande detta.

  • Hej karl,

    Jag skrev tidigare ett inlägg angående våra spamskydd. Du finner det här: https://blog.surftown.se/?p=33

    Dock så är det nästan ingen skillnad i effektiviteten mellan SpamAssassin 3.1.7 och 3.2.x… Deras spam-filter uppdateras dagligen, vilket är vad som avgör hur bra de filtrerar bort spam, och dessa två versionen spelar mindre roll i mängden spam de fångar. Får ni mycket spam, så bör ni sätta en aggressivare nivå på spamfiltret, samt börja utnyttja svart/vitlistan. Kontakta supportavdelningen för mer hjälp gällande detta.

  • karl

    Tack för snabb respons!
    Följer din blogg med spänning var dag, så jag har läst alla dina inlägg.

    Detta är inget supportforum så jag skall inte ställa fler frågor här, men:
    Skillnaden mellan 3.1.7 och 3.2.3 + SARE är inte liten, den är enorm!
    Så stor att ni själva (Surftown) gick ut med en varning om att återställa
    ”spam-check-level” för att undvika för aggresiv ”markering” med det nya skyddet.

    Ni är ett av de absolut bästa webbhotellen som finns! Tappa inte det försprång ni
    byggt upp pga. ett enkelt skräppostfilter. Det här fixar ni, det vet jag, frågan är bara när?
    Alla företagskunder får (oavsett inställning) för mycket skräppost just nu…

  • Tack för snabb respons!
    Följer din blogg med spänning var dag, så jag har läst alla dina inlägg.

    Detta är inget supportforum så jag skall inte ställa fler frågor här, men:
    Skillnaden mellan 3.1.7 och 3.2.3 + SARE är inte liten, den är enorm!
    Så stor att ni själva (Surftown) gick ut med en varning om att återställa
    ”spam-check-level” för att undvika för aggresiv ”markering” med det nya skyddet.

    Ni är ett av de absolut bästa webbhotellen som finns! Tappa inte det försprång ni
    byggt upp pga. ett enkelt skräppostfilter. Det här fixar ni, det vet jag, frågan är bara när?
    Alla företagskunder får (oavsett inställning) för mycket skräppost just nu…

  • karl,

    Anledningen till att man skulle återställa ”spam-check-level” hade mer att göra med just dem nya SARE-reglerna, och inte versionen av SpamAssassin. SARE står för ”SpamAssassin Rules Emporium”, där ”Rules” är nyckelordet. Det är alltså ”regler” som bestämmer över hur spamfiltret ska tolka och tyda mail, för att kunna avgöra vad som är spam eller inte. Det har alltså ingenting direkt att göra med versionen av SpamAssassin överhuvudtaget, utan fungerar minst lika effektivt med en lite äldre version.

    Vad skulle ni påstå är ”mycket” skräppost? Jag har mött kunder som påstått att de får extrema mängder spam, och de har då fått 1-5st om dagen. Sedan har jag pratat med kunder som påstått att våra filter fungerar utmärkt, och de ”endast” får 30-40st om dagen (och de hade då ganska snäll ”spam-check-level”). Sanningen är, att det är fullkomligt relativt med hur mycket man ”brukade” få, samt hur pass välkänd ens e-post adress är. Tar man inte åtgärder för att skydda sin e-post adress från t.ex. spamrobotar, så får man helt enkelt räkna med en större mängd spam, oavsett spamfilter…

    Men om ni har upptäckt en, som ni uttrycker det, enorm skillnad eller funnit dokumentation som påvisar skillnad mellan SpamAssassin 3.1.7 och 3.2.x, så får du hemskt gärna dela med dig utav det. Då kan jag ta det vidare till teknikerna, och på så vis trycka på att en uppdatering måste ske.

    Men i dagsläget så fungerar SpamAssassin mycket tillfredställande i samband med våra mailservers, och ni borde inte få för mycket skräppost. Och får ni för mycket skräppost oavsett inställning, så är det någonting som är fel… Den högsta/aggressivaste inställningen filtrerar bort i princip det mesta, inklusive ”legitima” mail (och bör med andra ord användas med största försiktighet). Ni bör därför kontakta supporten.

  • karl,

    Anledningen till att man skulle återställa ”spam-check-level” hade mer att göra med just dem nya SARE-reglerna, och inte versionen av SpamAssassin. SARE står för ”SpamAssassin Rules Emporium”, där ”Rules” är nyckelordet. Det är alltså ”regler” som bestämmer över hur spamfiltret ska tolka och tyda mail, för att kunna avgöra vad som är spam eller inte. Det har alltså ingenting direkt att göra med versionen av SpamAssassin överhuvudtaget, utan fungerar minst lika effektivt med en lite äldre version.

    Vad skulle ni påstå är ”mycket” skräppost? Jag har mött kunder som påstått att de får extrema mängder spam, och de har då fått 1-5st om dagen. Sedan har jag pratat med kunder som påstått att våra filter fungerar utmärkt, och de ”endast” får 30-40st om dagen (och de hade då ganska snäll ”spam-check-level”). Sanningen är, att det är fullkomligt relativt med hur mycket man ”brukade” få, samt hur pass välkänd ens e-post adress är. Tar man inte åtgärder för att skydda sin e-post adress från t.ex. spamrobotar, så får man helt enkelt räkna med en större mängd spam, oavsett spamfilter…

    Men om ni har upptäckt en, som ni uttrycker det, enorm skillnad eller funnit dokumentation som påvisar skillnad mellan SpamAssassin 3.1.7 och 3.2.x, så får du hemskt gärna dela med dig utav det. Då kan jag ta det vidare till teknikerna, och på så vis trycka på att en uppdatering måste ske.

    Men i dagsläget så fungerar SpamAssassin mycket tillfredställande i samband med våra mailservers, och ni borde inte få för mycket skräppost. Och får ni för mycket skräppost oavsett inställning, så är det någonting som är fel… Den högsta/aggressivaste inställningen filtrerar bort i princip det mesta, inklusive ”legitima” mail (och bör med andra ord användas med största försiktighet). Ni bör därför kontakta supporten.

  • karl

    Du har helt rätt – SARE är skillnaden!
    I min värld är det dock inte samma ”SARE-regler” som körs på Surftowns 3.1.7 resp. 3.2.x

    Vi avslutar här tycker jag 😉 En sak är jag dock helt säker på. Er (Surftowns) tekniska
    kompetens ang. qmail, SA och SARE är betydligt högre än jag. Jag märker bara skillnader
    från ett ”användar-admin-perspektiv”…

    Jag är mycket nöjd med Surftowns samtliga tjänster. Hoppades bara på att få ta del av den
    stora och klara förbättring jag upplevt på flera privatabonnemang sedan uppgraderingen.
    Svar på frågan:
    Konton som fick 1-2/dygn får nu >10/dygn

  • Du har helt rätt – SARE är skillnaden!
    I min värld är det dock inte samma ”SARE-regler” som körs på Surftowns 3.1.7 resp. 3.2.x

    Vi avslutar här tycker jag 😉 En sak är jag dock helt säker på. Er (Surftowns) tekniska
    kompetens ang. qmail, SA och SARE är betydligt högre än jag. Jag märker bara skillnader
    från ett ”användar-admin-perspektiv”…

    Jag är mycket nöjd med Surftowns samtliga tjänster. Hoppades bara på att få ta del av den
    stora och klara förbättring jag upplevt på flera privatabonnemang sedan uppgraderingen.
    Svar på frågan:
    Konton som fick 1-2/dygn får nu >10/dygn

  • Jodå, det är samma regler som körs på de olika versionerna. Dock är våra företags-paket effektivare, då de har snabbare mailservers och kan därför vara mer noggranna i sin filtrering.

    En ökning på 1-2/dygn till 10/dygn tycker jag är rätt normal, med tanke på hur mycket spam har ökat i mängd, bara de senaste 6-12 månaderna. Det tycker jag inte tyder på ett sämre filter. Spammare blir både smartare och effektivare med hur de skickar spam, och även det bästa filtret i världen hinner inte alltid med, tyvärr.

    Vi har dessutom blivit utsatta för såkallade ”spamstorms”, där vissa illasinnade har organiserat skickat enorma mängder mail till våra mailservers, tills de slutligen har kollapsat. Det kan då innebära att filtreringen helt slutar fungera, för att kunna leverera även de mail som inte är spam, med nackdelen att man manuellt får radera spam-mailen som tog sig igenom.

  • Jodå, det är samma regler som körs på de olika versionerna. Dock är våra företags-paket effektivare, då de har snabbare mailservers och kan därför vara mer noggranna i sin filtrering.

    En ökning på 1-2/dygn till 10/dygn tycker jag är rätt normal, med tanke på hur mycket spam har ökat i mängd, bara de senaste 6-12 månaderna. Det tycker jag inte tyder på ett sämre filter. Spammare blir både smartare och effektivare med hur de skickar spam, och även det bästa filtret i världen hinner inte alltid med, tyvärr.

    Vi har dessutom blivit utsatta för såkallade ”spamstorms”, där vissa illasinnade har organiserat skickat enorma mängder mail till våra mailservers, tills de slutligen har kollapsat. Det kan då innebära att filtreringen helt slutar fungera, för att kunna leverera även de mail som inte är spam, med nackdelen att man manuellt får radera spam-mailen som tog sig igenom.