Surftown testar ny Webmail

Då många av er har under en längre period upplevt problem med vår nuvarande leverantör av Webmailen, har vi beslutat oss att testa ett annat alternativ. Den nya Webmailen är tillgänglig via adressen https://webmail-test.surftown.com och jag ser gärna att ni testar den.

Jag tar mer än gärna emot feedback från er om den nya Webmailen, inklusive problemen gällande specialtecken (Å, Ä, och Ö) och generella inställningar. Skriv en kommentar på detta inlägg eller sänd mig ett mail på jga@surftown.com med er feedback.

  • manne

    Gjorde precis ett försök att logga in på webmailen, men det var ju samma sak som innan.
    Jonathan, du sa att det inte skulle hjälpa att flytta över alla till den andra mailservern; men lustigt att i det danska forumet så rekommenderar Administratören där att göra detta och ger även en länk till hur man själv kan göra det.
    (https://forum.surftown.com/viewtopic.php?t=2795&postdays=0&postorder=asc&start=15)
    Vore det inte bra om ni inte sa tvärtemot varandra?
    Och läste du ordentligt vad matsgardstad skrev angående domännamnet? Jag tror han menade att han har ett domännamn med sitt efternamn här på Surftown, men att det fungerar så uselt att han funderar starkt på att byta webhotell.
    Och se till att driftinfo ger korrekt info.

  • manne

    Gjorde precis ett försök att logga in på webmailen, men det var ju samma sak som innan.
    Jonathan, du sa att det inte skulle hjälpa att flytta över alla till den andra mailservern; men lustigt att i det danska forumet så rekommenderar Administratören där att göra detta och ger även en länk till hur man själv kan göra det.
    (https://forum.surftown.com/viewtopic.php?t=2795&postdays=0&postorder=asc&start=15)
    Vore det inte bra om ni inte sa tvärtemot varandra?
    Och läste du ordentligt vad matsgardstad skrev angående domännamnet? Jag tror han menade att han har ett domännamn med sitt efternamn här på Surftown, men att det fungerar så uselt att han funderar starkt på att byta webhotell.
    Och se till att driftinfo ger korrekt info.

  • Mette,
    Jag lovar att återkomma så snart jag har mer information att ge er. Jag beklagar oerhört för den situation ni befinner er i, och jag gör mitt yttersta för att påskynda arbetet.

    manne,
    Vad jag menade var att en mass-flytt av alla e-post konton till en annan inte skulle hjälpa. Men om ett ”fåtal” kunder bytar server, så hjälper det givetvis dem. Dessutom flyttas de då till flera olika mailservers, specifikt till den mailserver med minst antal kunder vid flytt-tillfället. Lite klumpigt uttryckt av mig, det erkänner jag, men nu var det förtydligat i varje fall.

    Men självklart har vi funderat över att börja flytta våra kunder till andra servers. Löser vi inte problemet inom en snar framtid, så är det kanske det vi får ta och göra. Men jag vågar inte spekulera i detta, då jag inte har någon insikt i vad en sådan mass-flytt skulle innebära. Det är upp till teknikerna att avgöra detta.

    Och jag ber om ursäkt att jag missförstod vad matsgardstad skrev. Nu när jag läser det igen, så var det förmodligen så som du påpekade, att han redan hade ett domännamn med sitt efternamn här på Surftown.

  • Mette,
    Jag lovar att återkomma så snart jag har mer information att ge er. Jag beklagar oerhört för den situation ni befinner er i, och jag gör mitt yttersta för att påskynda arbetet.

    manne,
    Vad jag menade var att en mass-flytt av alla e-post konton till en annan inte skulle hjälpa. Men om ett ”fåtal” kunder bytar server, så hjälper det givetvis dem. Dessutom flyttas de då till flera olika mailservers, specifikt till den mailserver med minst antal kunder vid flytt-tillfället. Lite klumpigt uttryckt av mig, det erkänner jag, men nu var det förtydligat i varje fall.

    Men självklart har vi funderat över att börja flytta våra kunder till andra servers. Löser vi inte problemet inom en snar framtid, så är det kanske det vi får ta och göra. Men jag vågar inte spekulera i detta, då jag inte har någon insikt i vad en sådan mass-flytt skulle innebära. Det är upp till teknikerna att avgöra detta.

    Och jag ber om ursäkt att jag missförstod vad matsgardstad skrev. Nu när jag läser det igen, så var det förmodligen så som du påpekade, att han redan hade ett domännamn med sitt efternamn här på Surftown.

  • metteottosson

    Hej igen Jonathan!

    Glöm inte att informera oss först då (hur ni nu tänkt göra det) så att inte alla mail och mappar försvinner och är puts väck som senast ni bytte servrar för oss (ca 2,5 år sen). Ett tips är att som Manne skriver, ha korrekt Driftsinfo istället för ej uppdaterat skitsnack (förlåt men jag har verkligen tappat tålamodet nu) att ni jobbar för fullt och är medvetna om problemet etc etc.

    Om du nu inte vet vad som är det faktiska felet, kan du inte fårga någon av teknikerna då? Hur svårt kan det vara? Lyft luren och ta tag i det bara! Är du chef på bygget eller vem är det? Kan du inte fråga den personen i så fall? Och om det är du, borde du inte se till att informera dig om VAD som är fel istället för att skriva en massa undanglidande inlägg. Bra att du ber om ursäkt, javisst, men det hjälper liksom inte längre eftersom det inte händer något. Peter och vargen, kanske du känner till? Man tror inte på det du säger längre, tyvärr.

    Mette

  • Hej igen Jonathan!

    Glöm inte att informera oss först då (hur ni nu tänkt göra det) så att inte alla mail och mappar försvinner och är puts väck som senast ni bytte servrar för oss (ca 2,5 år sen). Ett tips är att som Manne skriver, ha korrekt Driftsinfo istället för ej uppdaterat skitsnack (förlåt men jag har verkligen tappat tålamodet nu) att ni jobbar för fullt och är medvetna om problemet etc etc.

    Om du nu inte vet vad som är det faktiska felet, kan du inte fårga någon av teknikerna då? Hur svårt kan det vara? Lyft luren och ta tag i det bara! Är du chef på bygget eller vem är det? Kan du inte fråga den personen i så fall? Och om det är du, borde du inte se till att informera dig om VAD som är fel istället för att skriva en massa undanglidande inlägg. Bra att du ber om ursäkt, javisst, men det hjälper liksom inte längre eftersom det inte händer något. Peter och vargen, kanske du känner till? Man tror inte på det du säger längre, tyvärr.

    Mette

  • metteottosson

    Ett tips till: ta och läs konsumenttjänstlagen. Ni bryter mot ett flertal av paragraferna.

    https://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SFS1985:716&rm=1985&bet=1985:716

  • Ett tips till: ta och läs konsumenttjänstlagen. Ni bryter mot ett flertal av paragraferna.

    https://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SFS1985:716&rm=1985&bet=1985:716

  • mette,
    Hade vi genomfört en flytt, så hade det skett på så vis att ingen information hade blivit förlorad, såsom mail och liknande.

    Jag är inte chef på bygget. Jag sköter mest kommunikationen med kunderna, i syfte att undersöka vilka förbättringar vi kan göra med våra tjänster. Så jag har egentligen ingenting med supporten och/eller driften att göra, men jag gör vad jag kan för att hjälpa er där jag har möjlighet till detta.

    Precis som er, så har jag väntat på information på driftsavdelningen. Tyvärr tog det lång tid innan de kunde informera mig om vad som hände, och så snart jag visste, så skrev jag om det här på bloggen (eller rättare sagt, min danska kollega gjorde det, då jag var sjukskriven igår).

    Det är väldigt tråkigt att höra att ni mist er förtroende för mig, och jag hoppas jag kommer kunna bygga upp det igen, och förtjäna den igen.

    Glad Alla hjärtans dag, förresten.

  • mette,
    Hade vi genomfört en flytt, så hade det skett på så vis att ingen information hade blivit förlorad, såsom mail och liknande.

    Jag är inte chef på bygget. Jag sköter mest kommunikationen med kunderna, i syfte att undersöka vilka förbättringar vi kan göra med våra tjänster. Så jag har egentligen ingenting med supporten och/eller driften att göra, men jag gör vad jag kan för att hjälpa er där jag har möjlighet till detta.

    Precis som er, så har jag väntat på information på driftsavdelningen. Tyvärr tog det lång tid innan de kunde informera mig om vad som hände, och så snart jag visste, så skrev jag om det här på bloggen (eller rättare sagt, min danska kollega gjorde det, då jag var sjukskriven igår).

    Det är väldigt tråkigt att höra att ni mist er förtroende för mig, och jag hoppas jag kommer kunna bygga upp det igen, och förtjäna den igen.

    Glad Alla hjärtans dag, förresten.

  • canvas.nu

    Hej!

    Grafiken i nya webmailen hänger inte riktigt med. I en laptop, vanlig 15 skärmstorlek, så delas menyns brevhuvud i 2 delar.

    Dessutom så ”dockas” inte brevhuvudet ihop med vänster menys brevhuvud. Jag talar om vänsterspalts menyn och huvudfönstrets meny.

    För att förstå vad jag menar måste du nog titta själv i en laptop 15 skärm. 1024 upplösning.

    Även i en stationär bildskärm så dockas INTE de olika brevhudena, vänsterspalt och huvudfönstret, ihop.

    Vänliga hälsningar

    Stefan Lindblad

  • Hej!

    Grafiken i nya webmailen hänger inte riktigt med. I en laptop, vanlig 15 skärmstorlek, så delas menyns brevhuvud i 2 delar.

    Dessutom så ”dockas” inte brevhuvudet ihop med vänster menys brevhuvud. Jag talar om vänsterspalts menyn och huvudfönstrets meny.

    För att förstå vad jag menar måste du nog titta själv i en laptop 15 skärm. 1024 upplösning.

    Även i en stationär bildskärm så dockas INTE de olika brevhudena, vänsterspalt och huvudfönstret, ihop.

    Vänliga hälsningar

    Stefan Lindblad

  • Hej Stefan,

    Tack för din rapport.

    Vilket ‘theme’ använde ni, när ni upptäckte problemet? Det hade hjälpt oss mycket, om ni kunde sända oss en skärmdump på felet, så kan vi lokalisera felkällan snabbare.

    För att ta en skärmdump, trycker ni på ”Prt Scr”-knappen på ert tangentbord. Skapa sedan ett nytt dokument i t.ex. Word, högerklicka och välj ”Klistra in”. Spara och sänd sedan dokumentet till mig på jga@surftown.com, bifogat i mailet.

    Jag kunde personligen inte finna felet ni beskriver, och hade därför uppskattat om ni kunde hjälpa oss finna det.

  • Hej Stefan,

    Tack för din rapport.

    Vilket ‘theme’ använde ni, när ni upptäckte problemet? Det hade hjälpt oss mycket, om ni kunde sända oss en skärmdump på felet, så kan vi lokalisera felkällan snabbare.

    För att ta en skärmdump, trycker ni på ”Prt Scr”-knappen på ert tangentbord. Skapa sedan ett nytt dokument i t.ex. Word, högerklicka och välj ”Klistra in”. Spara och sänd sedan dokumentet till mig på jga@surftown.com, bifogat i mailet.

    Jag kunde personligen inte finna felet ni beskriver, och hade därför uppskattat om ni kunde hjälpa oss finna det.

  • bonath

    Hittar inte min adressbok i testversionen.
    Ibland blir huvudfönstret vitt och man måste uppdatera med ”inboxknappen”.

  • Hittar inte min adressbok i testversionen.
    Ibland blir huvudfönstret vitt och man måste uppdatera med ”inboxknappen”.

  • kead41

    Moke skrev:

    Hej!

    Nu går det fint och snabbt. Jag röstar för att vi behåller den fina testversionen. Autouppdatering eller automatisk sökning av nya brev fungerar jätte bra.

    Om man kan komma fram till sin lediga utrymme på sitt Webhotel ifrån webmail skulle det bli utmärkt. Jag menar något som liknar med SPACE på hotmail tjänster. Då kan man direkt lagra information från brevet (filer och bilder) till sin domän utan att måste logga in sig själva i domänen.

    Hälsningar
    Moke

  • kead41

    Moke skrev:

    Hej!

    Nu går det fint och snabbt. Jag röstar för att vi behåller den fina testversionen. Autouppdatering eller automatisk sökning av nya brev fungerar jätte bra.

    Om man kan komma fram till sin lediga utrymme på sitt Webhotel ifrån webmail skulle det bli utmärkt. Jag menar något som liknar med SPACE på hotmail tjänster. Då kan man direkt lagra information från brevet (filer och bilder) till sin domän utan att måste logga in sig själva i domänen.

    Hälsningar
    Moke

  • Webmaster

     Ny webmail? Med 3 år gamla kommentarer?! Ni måste skämta!

    Det jag lyckades ta mig in i är detsamma som finns i sept-11. Och det är fortfarande problem med cokkies eller vad det är som gör att mitt andra mailkontos mappar dyker upp på fel användare… bläää!