Surftown övertar Binero

Surftown har alltid ansett sig vara aggressiva och på framkant vad gäller utvecklingen inom webbhotellsbranschen. Därför har Surftown tagit nästa logiska steg i sin aggressiva expandering och utveckling. Med krut och kanoner har Surftown nu intagit kontoren på Pipers väg 165, hem för Binero AB.

Binero vågade göra motstånd, och kämpade tappert. Men det tog inte lång tid innan Binero accepterade vad alla räknade med redan från början, och visade vitt flagg. En förkrossande seger för Surftown, som visade en otrolig styrka och kraft i sitt anfall.

Målet med övertagandet av Binero var främst för att se vilka hemligheter som dolde sig bakom deras otroliga driftsäkerhet. Driftsäkerheten är något som Surftown har haft problem med den senaste tiden, och enligt IDG’s årliga webbhotells-test hade Surftown massiva 0.19% mer i nertid mer än Binero. Surftown ansåg därför att de var ett bra försöksobjekt för deras nya aggressiva metoder för expandering. De var visserligen inte lika bra som testvinnarna FS Data med sina 99.84%, men vem vet – de är kanske nästa mål…

Med den samlade styrkan av Surftown och Binero, bildas därför ett nytt bolag – Surfinero. Med denna förstärkning kommer Surftown nu kunna ta upp kampen, och röja fler webbhotell ur vägen, så Surftown slutligen kan cementera deras redan befintliga position som Sveriges bästa webbhotell.

Den nya organisation kommer i stort se ut som den gör idag. Binero har utmärkt sig med att ha utomordentlig support, och Surftown kommer därför placera dem på sin supportavdelning. Utöver det kommer Surftown öppna för gratis telefon- och e-postsupport dygnet runt, så alla Surftowns kunder kommer kunna ta del av deras utomordentliga support när de helst vill på dygnet. Det kommer vara ytterst krävande i längden för den endast 7 man starka gruppen, men Surftown är beredda på att tumma på supportrarnas hälsa och arbetsmiljö, för att säkerställa att de leverar Sveriges bästa support.

En ny logotyp kommer lanseras för att återspegla det nya bolaget, men ni kan redan nu se en tidig sketch på hur det är tänkt att det ska se ut:

Surfinero Logotype

Surftown kommer även sända ut informationsbrev till alla kunder med mer detaljerad information om hur det här påverkar dem. Men var så säkra på att detta inte är slutet, Surftown har redan börjat smida på nya strategier och utvärderar vad nästa mål ska bli.

Uppdatering: April, april! Det var givetvis bara på skoj. 🙂

24 Comments

  1. Nick
    april 1, 2008 @ 4:27 e m

    Kul att det går bra för företaget… Som kund har jag det mindre roligt. Har haft problem med sidan i över en vecka nu, och får nonsenssvar och sedan inga alls från supporten.

    Som grädden på moset har jag idag upptäckt att servern skriver in en javascript i huvudet på varje sida som ger en länk till en outsinlig källa med porrbilder. Är min sida hackad? Är er server hackad? Ingen info här. Inget svar per telefon (telefonsvarare). Inget svar per mail på flera dagar nu.

    Detta är katastrofalt för min sida, min affärsrörelse och mitt blodtryck. Jag är glad att ni flyttar till nytt kontor. Är problemet inte löst imorgon flyttar jag till nytt webhotell.

  2. Nick
    april 1, 2008 @ 5:27 e m

    Kul att det går bra för företaget… Som kund har jag det mindre roligt. Har haft problem med sidan i över en vecka nu, och får nonsenssvar och sedan inga alls från supporten.

    Som grädden på moset har jag idag upptäckt att servern skriver in en javascript i huvudet på varje sida som ger en länk till en outsinlig källa med porrbilder. Är min sida hackad? Är er server hackad? Ingen info här. Inget svar per telefon (telefonsvarare). Inget svar per mail på flera dagar nu.

    Detta är katastrofalt för min sida, min affärsrörelse och mitt blodtryck. Jag är glad att ni flyttar till nytt kontor. Är problemet inte löst imorgon flyttar jag till nytt webhotell.

  3. matsgardstad
    april 1, 2008 @ 7:11 e m

    Jättekul inlägg! Lika roligt som att SMTP funkar åt h-e för segt. Precis som i december-februari. Jag ska nog köpa en trisslott för det är större chans att jag vinner på den än att jag lyckas logga in med mailprogram eller webmail…

    Nämen just det det är ju första april! Det förklarar Binero-köpet, eller att mailservrarna laggar så otroligt…

    Börjar tappa modet.

  4. matsgardstad
    april 1, 2008 @ 8:11 e m

    Jättekul inlägg! Lika roligt som att SMTP funkar åt h-e för segt. Precis som i december-februari. Jag ska nog köpa en trisslott för det är större chans att jag vinner på den än att jag lyckas logga in med mailprogram eller webmail…

    Nämen just det det är ju första april! Det förklarar Binero-köpet, eller att mailservrarna laggar så otroligt…

    Börjar tappa modet.

  5. Jonathan Gabor
    april 2, 2008 @ 8:02 f m

    Hej Nick,

    Det låter väldigt märkligt. Jag kontrollerade era sidor direkt, då det lät väldigt oroväckande… Men jag kunde ej finna någon javascript någonstans, utöver era googleads. Det låter snarare som om ni har adware/spyware på er dator, och ni bör scanna efter det. Testa att googla ”Spybot S&D;”, som är ett bra program för att hitta och radera adware/spyware.

    matsgardstad,

    Tråkigt att ni inte gillade inlägget… Hoppas supporten kan hjälpa er med era SMTP-problem.

  6. Jonathan Gabor
    april 2, 2008 @ 9:02 f m

    Hej Nick,

    Det låter väldigt märkligt. Jag kontrollerade era sidor direkt, då det lät väldigt oroväckande… Men jag kunde ej finna någon javascript någonstans, utöver era googleads. Det låter snarare som om ni har adware/spyware på er dator, och ni bör scanna efter det. Testa att googla ”Spybot S&D”, som är ett bra program för att hitta och radera adware/spyware.

    matsgardstad,

    Tråkigt att ni inte gillade inlägget… Hoppas supporten kan hjälpa er med era SMTP-problem.

  7. ingber
    april 2, 2008 @ 2:02 e m

    Sedan i fredags har jag inte kunnat uppdatera min sida. Supporten klipper och klistrar in några standardsvar vilka inte besvarar frågan. Supporten säger sig också skicka problemet till någon anna avdelning. Det hjälper mig föga. Nu fick jag ett mail från supporten som säger att de avlslutar ärendet.
    Jag ser ingen annan råd än att jag måste byta webbplatshållare.

  8. ingber
    april 2, 2008 @ 3:02 e m

    Sedan i fredags har jag inte kunnat uppdatera min sida. Supporten klipper och klistrar in några standardsvar vilka inte besvarar frågan. Supporten säger sig också skicka problemet till någon anna avdelning. Det hjälper mig föga. Nu fick jag ett mail från supporten som säger att de avlslutar ärendet.
    Jag ser ingen annan råd än att jag måste byta webbplatshållare.

  9. metteottosson
    april 2, 2008 @ 9:02 e m

    Att du skämtar om gratis support är ganska osmakligt och väldigt magstarkt med tanke på att det nog är vad ALLA era kunder skulle vilja ha. Hos många webbhotell ingår det ju faktiskt, och med tanke på att ni har så väldigt många kunder kanske det vore idé att anställa lite fler? Jag tycker det är solklart att ni överhuvudtaget inte begriper vad det är ni ställer till med när era tjänster inte fungerar, efter detta inlägget.

    Jag håller med i allt matsgardstad säger och håller på att byta webbhotell. Det är mer regel än undantag att jag INTE kan logga in via webmailen (båda versionerna), och så har det varit sedan i höstas/vintras. Ni borde skämmas!

  10. metteottosson
    april 2, 2008 @ 10:02 e m

    Att du skämtar om gratis support är ganska osmakligt och väldigt magstarkt med tanke på att det nog är vad ALLA era kunder skulle vilja ha. Hos många webbhotell ingår det ju faktiskt, och med tanke på att ni har så väldigt många kunder kanske det vore idé att anställa lite fler? Jag tycker det är solklart att ni överhuvudtaget inte begriper vad det är ni ställer till med när era tjänster inte fungerar, efter detta inlägget.

    Jag håller med i allt matsgardstad säger och håller på att byta webbhotell. Det är mer regel än undantag att jag INTE kan logga in via webmailen (båda versionerna), och så har det varit sedan i höstas/vintras. Ni borde skämmas!

  11. Jonathan Gabor
    april 3, 2008 @ 7:58 f m

    ingber,
    Att supporten stänger ett ärende brukar handla om att det råkat komma in dubbla mail eller att ämnet som ärendet gäller har tagits upp i ett annat ärende som ni skapat hos oss. Och mail om att det är på väg till en annan avdelning, är just att de sänds till en annan avdelning, där det sitter folk som bättre kan hjälpa er och besvara era frågor. Så det brukar vara att man får ha lite tålamod och avvakta… Vi lämnar aldrig ett mail helt obesvarad.

    mette,
    Jag tror även att ALLA våra kunder skulle vilja ha gratis webbhotell, domän och fika på jobbet… Men det är tyvärr ingenting vi kan erbjuda dem, vilket även gäller telefonsupporten i dagsläget. Många webbhotell som erbjuder gratis telefonsupport är inte i närheten av att ha lika många kunder som vi, och det blir därför lättare att erbjuda gratis telefonsupport som en extra fördel. Så som det ser ut idag på Surftown, så har vi inte möjlighet att erbjuda gratis telefonsupport, även om vi gärna skulle vilja göra det. Det kan ju förändras i framtiden, men det är inget jag vet vet någonting om idag…

  12. Jonathan Gabor
    april 3, 2008 @ 8:58 f m

    ingber,
    Att supporten stänger ett ärende brukar handla om att det råkat komma in dubbla mail eller att ämnet som ärendet gäller har tagits upp i ett annat ärende som ni skapat hos oss. Och mail om att det är på väg till en annan avdelning, är just att de sänds till en annan avdelning, där det sitter folk som bättre kan hjälpa er och besvara era frågor. Så det brukar vara att man får ha lite tålamod och avvakta… Vi lämnar aldrig ett mail helt obesvarad.

    mette,
    Jag tror även att ALLA våra kunder skulle vilja ha gratis webbhotell, domän och fika på jobbet… Men det är tyvärr ingenting vi kan erbjuda dem, vilket även gäller telefonsupporten i dagsläget. Många webbhotell som erbjuder gratis telefonsupport är inte i närheten av att ha lika många kunder som vi, och det blir därför lättare att erbjuda gratis telefonsupport som en extra fördel. Så som det ser ut idag på Surftown, så har vi inte möjlighet att erbjuda gratis telefonsupport, även om vi gärna skulle vilja göra det. Det kan ju förändras i framtiden, men det är inget jag vet vet någonting om idag…

  13. Micke
    april 3, 2008 @ 8:05 e m

    Jonathan, jag har i alla fall en smula annan erfarenhet av det du skriver om.

    Det första är när supporten är överbelastad, det var t.ex. ett tag sen då det var problem för ws30 att nå diskarna och man kastades ut hela tiden eller servern gick inte att nå, varken via web eller kontrollpanel eller någonting. Under hela tiden stod det på driftsinfo sidan att allting fungerade som det skulle och supporten stängde alla frågor med svaret nedan trots att någonting uppenbart inte fungerade som det skulle (vilket man ju fann ut till sist).

    Det andra är att detsamma svar för övrigt är det svar de alltid använder enligt min erfarenhet, ws30 har problem ganska ofta men de är korta och övergående så det verkar som man bara avslutar frågan med detta svar eftersom allting hinner komma igång igen innan supporten ser på saken och svarar.
    Visserligen är det ett svar, men det säger knappast någonting alls om de gjort något med saken mer än att stänga den och eftersom felet återkommer gång på gång så kan det ju bara vara fallet annars borde det märkts någon minskning i antalet småfel tycker jag ?

    ———————
    Hej
    Tack för ditt mail.
    Vi har märkt av mindre oregelbundenheter i driften, men de problemen vi iakttagit är nu lösta. Vi beklager eventuella problem som uppstått i förbindelse med detta.
    Best regards / Cordialement / Freundliche Grüße / Venlige hilsener / Vänliga hälsningar / Vennlig hilsen

    ———————

    Jag är egentligen inte intresserad av någon ersättning, jag jagar inte heller egentligen efter någon hundraprocentig uppetid, det som är irriterande är att när jag hade sidan på ws10 var det faktiskt 100% upplevd uppetid, sidan/servern var aldrig nere, men efter flytt till ws30 är servern ofta nere, speciellt kvällstid vilket är då jag själv jobbar mot den och alltså extra störande för mig personligen. Visst, det är korta avbrott på allt mellan 1-5 minuter per kväll men det kommer helt utan förvarning mitt i att man sitter och skriver eller gör något och så tappar man allting och får börja om.

    Nu tycker jag generellt sett allting fungerar väldigt bra hos er och det är som sagt inte någon stor sak att servrarna är nere ibland men det som är irriterande är mest att det sker så ofta.

  14. Micke
    april 3, 2008 @ 9:05 e m

    Jonathan, jag har i alla fall en smula annan erfarenhet av det du skriver om.

    Det första är när supporten är överbelastad, det var t.ex. ett tag sen då det var problem för ws30 att nå diskarna och man kastades ut hela tiden eller servern gick inte att nå, varken via web eller kontrollpanel eller någonting. Under hela tiden stod det på driftsinfo sidan att allting fungerade som det skulle och supporten stängde alla frågor med svaret nedan trots att någonting uppenbart inte fungerade som det skulle (vilket man ju fann ut till sist).

    Det andra är att detsamma svar för övrigt är det svar de alltid använder enligt min erfarenhet, ws30 har problem ganska ofta men de är korta och övergående så det verkar som man bara avslutar frågan med detta svar eftersom allting hinner komma igång igen innan supporten ser på saken och svarar.
    Visserligen är det ett svar, men det säger knappast någonting alls om de gjort något med saken mer än att stänga den och eftersom felet återkommer gång på gång så kan det ju bara vara fallet annars borde det märkts någon minskning i antalet småfel tycker jag ?

    ———————
    Hej
    Tack för ditt mail.
    Vi har märkt av mindre oregelbundenheter i driften, men de problemen vi iakttagit är nu lösta. Vi beklager eventuella problem som uppstått i förbindelse med detta.
    Best regards / Cordialement / Freundliche Grüße / Venlige hilsener / Vänliga hälsningar / Vennlig hilsen

    ———————

    Jag är egentligen inte intresserad av någon ersättning, jag jagar inte heller egentligen efter någon hundraprocentig uppetid, det som är irriterande är att när jag hade sidan på ws10 var det faktiskt 100% upplevd uppetid, sidan/servern var aldrig nere, men efter flytt till ws30 är servern ofta nere, speciellt kvällstid vilket är då jag själv jobbar mot den och alltså extra störande för mig personligen. Visst, det är korta avbrott på allt mellan 1-5 minuter per kväll men det kommer helt utan förvarning mitt i att man sitter och skriver eller gör något och så tappar man allting och får börja om.

    Nu tycker jag generellt sett allting fungerar väldigt bra hos er och det är som sagt inte någon stor sak att servrarna är nere ibland men det som är irriterande är mest att det sker så ofta.

  15. Jonathan Gabor
    april 4, 2008 @ 7:35 f m

    Hej Micke,

    Angående problemet med ws30, så förstår jag er verkligen. Det var lite dålig kommunikation mellan oss på Surftown, så det blev lite missförstånd här och där. Det innebar också att driftsinfo-sidan inte blev uppdaterad. Men vi jobbar på en ny driftsinfo-sida som kommer vara duktigt mycket bättre än vår nuvarande.

    Supportavdelningen har haft en riktigt tuff period nu, de senaste månaderna. Vi har tyvärr haft en del problem med driftsäkerheten, och antalet ärenden per telefon och mail har mer än tredubblats mot vad det vanligtvis har varit. Det har innebär att supporten ofta varit väldigt stressade och rent ut sagt slutkörda, vilket har inneburit i en del ”standard-svar”, för att vi ska hinna kontakta alla våra kunder.

    Men vi börjar i varje fall få rätt på saker och ting nu. Vi har utfört en rad ändringar, som vi tror kommer förbättra driftsäkerheten, samtidigt som vi har en massa andra saker på gång som kommer underlätta för både kund och Surftown. 🙂

  16. Jonathan Gabor
    april 4, 2008 @ 8:35 f m

    Hej Micke,

    Angående problemet med ws30, så förstår jag er verkligen. Det var lite dålig kommunikation mellan oss på Surftown, så det blev lite missförstånd här och där. Det innebar också att driftsinfo-sidan inte blev uppdaterad. Men vi jobbar på en ny driftsinfo-sida som kommer vara duktigt mycket bättre än vår nuvarande.

    Supportavdelningen har haft en riktigt tuff period nu, de senaste månaderna. Vi har tyvärr haft en del problem med driftsäkerheten, och antalet ärenden per telefon och mail har mer än tredubblats mot vad det vanligtvis har varit. Det har innebär att supporten ofta varit väldigt stressade och rent ut sagt slutkörda, vilket har inneburit i en del ”standard-svar”, för att vi ska hinna kontakta alla våra kunder.

    Men vi börjar i varje fall få rätt på saker och ting nu. Vi har utfört en rad ändringar, som vi tror kommer förbättra driftsäkerheten, samtidigt som vi har en massa andra saker på gång som kommer underlätta för både kund och Surftown. 🙂

  17. Micke
    april 13, 2008 @ 8:32 f m

    Nu vet jag inte vad alla andra tycker men för egen del tycker jag nog att det är bättre om svaret dröjer en stund extra om det är hård belastning på supporten än om det kommer ett standardsvar som inte säger någonting alls.

    (För övrigt är ws30 nere idag igen, driftsinfosidan säger att det skulle vara underhåll imorgon men det kanske blev tidigarelagt utan att den uppdaterats(?), så en uppdaterad sådan sida skulle vara guld värd då man bara snabbt kunde se om där var planerat underhåll eller kända problem och slapp kontakta supporten.)

  18. Micke
    april 13, 2008 @ 9:32 f m

    Nu vet jag inte vad alla andra tycker men för egen del tycker jag nog att det är bättre om svaret dröjer en stund extra om det är hård belastning på supporten än om det kommer ett standardsvar som inte säger någonting alls.

    (För övrigt är ws30 nere idag igen, driftsinfosidan säger att det skulle vara underhåll imorgon men det kanske blev tidigarelagt utan att den uppdaterats(?), så en uppdaterad sådan sida skulle vara guld värd då man bara snabbt kunde se om där var planerat underhåll eller kända problem och slapp kontakta supporten.)

  19. Micke
    april 13, 2008 @ 5:45 e m

    Jag kan förresten tillägga bara för att illustrera situationen lite att jag haft konto hos er sen 2005, de första 2,5 åren har jag 1 supportcase (ej rörande nedetid), men sen i julas, cirka december 2007 har jag 59 supportcase om att webservern varit nere av en eller annan orsak. Såvitt jag minns (men jag kan ju alltid dubbelkolla eftersom jag har kvar svarsmailen) så är det bara i ett av fallen jag faktiskt fått något annat svar än ovanstående ”blaha-svar”

    Jag såg förresten att den nya epostadressen som er support svarar från tillhör Keepit.com, som på sin hemsida säger sig vara en ny uppstickare bland webleverantörer, kan det vara så att det omvända skett och att det inte var Surftown som köpte Binero utan det omvända att Keepit köpt Surftown ? 😉

  20. Micke
    april 13, 2008 @ 6:45 e m

    Jag kan förresten tillägga bara för att illustrera situationen lite att jag haft konto hos er sen 2005, de första 2,5 åren har jag 1 supportcase (ej rörande nedetid), men sen i julas, cirka december 2007 har jag 59 supportcase om att webservern varit nere av en eller annan orsak. Såvitt jag minns (men jag kan ju alltid dubbelkolla eftersom jag har kvar svarsmailen) så är det bara i ett av fallen jag faktiskt fått något annat svar än ovanstående ”blaha-svar”

    Jag såg förresten att den nya epostadressen som er support svarar från tillhör Keepit.com, som på sin hemsida säger sig vara en ny uppstickare bland webleverantörer, kan det vara så att det omvända skett och att det inte var Surftown som köpte Binero utan det omvända att Keepit köpt Surftown ? 😉

  21. Jonathan Gabor
    april 14, 2008 @ 9:03 f m

    Micke,
    Vi är medvetna om att det varit ovanligt mycket driftstörningar sedan i julas. Det har rört sig om hacker-angrepp, massiva spamutskick och ”allmäna” driftstörningar. Vi har stabiliserat en hel del, men det finns även mycket kvar att göra, och vi jobbar på detta.

    Angående e-postadressen från supporten, så låter det snarare som om det har blivit ett fel i mailutskicket till er, och har skickats med fel ”Från”-adress.

    Vi delar kontor med gänget bakom Keepit.com, och de tillhör samma företag som Surftown. Vi sitter båda med samma supportsystem, fast i olika ”avdelningar”, enkelt förklarat. Fast de levererar en automatiserad och enkel backup-lösning. De är alltså ingen webbhotell-leverantör eller liknande. 🙂

  22. Jonathan Gabor
    april 14, 2008 @ 10:03 f m

    Micke,
    Vi är medvetna om att det varit ovanligt mycket driftstörningar sedan i julas. Det har rört sig om hacker-angrepp, massiva spamutskick och ”allmäna” driftstörningar. Vi har stabiliserat en hel del, men det finns även mycket kvar att göra, och vi jobbar på detta.

    Angående e-postadressen från supporten, så låter det snarare som om det har blivit ett fel i mailutskicket till er, och har skickats med fel ”Från”-adress.

    Vi delar kontor med gänget bakom Keepit.com, och de tillhör samma företag som Surftown. Vi sitter båda med samma supportsystem, fast i olika ”avdelningar”, enkelt förklarat. Fast de levererar en automatiserad och enkel backup-lösning. De är alltså ingen webbhotell-leverantör eller liknande. 🙂

  23. R Rune
    augusti 20, 2009 @ 9:06 e m

    (Sen kommentar, men vill kommentera.)

    Vilken tur att detta var ett dåligt skämt.

    Kommer den dagen, så kan man ju lägga ner.


    Rune

  24. R Rune
    augusti 20, 2009 @ 11:06 e m

    (Sen kommentar, men vill kommentera.)

    Vilken tur att detta var ett dåligt skämt.

    Kommer den dagen, så kan man ju lägga ner.


    Rune