Stor uppgradering genomförd

En hektisk helg är över, och detsamma gäller för vår stora uppgradering. Stämningen här kan närmast beskrivas som en suck av lättnad över hur pass smärtfritt det hela gick.

Vi försökte vara så kommunikativa som möjligt under uppgraderingen, och det ser ut som om vi lyckades – det har trots allt varit relativt lugnt på supportavdelningen. Både vår driftstatus, bloggen och en informationssida med nästan realtids-information användes, och dessutom pushade min kollega ut status-meddelanden via Twitter.

Efter att uppgraderingen har det trillat in en del frågor gällande nytt utseende och nya funktioner. Och jag kan förstå det inte ser ut som om det finns mycket nytt under solen, eftersom det rör sig om många men små skillnader.

Gällande utseendet, var det min uppfattning att vi var tvungna att byta till ett nytt utseendet. Så var dock inte fallet, och vi har därför valt att bibehålla det nuvarande utseendet/temat för att matcha våra många supportartiklar.

Gällande nya funktioner, så har den nya versionen av hosting-plattformen gett oss flera möjligheter för att erbjuda nya funktioner. Dock beklagar jag att jag inte varit helt tydlig gällande tidsplanen för när vi kommer lansera dessa nya funktioner, som jag för tillfället gärna håller för mig själv. Vi vill gärna först testa dessa innan de aktiveras i er kontrollpanel.

Men jag lovar att det innan jul kommer en uppföljning med nyheter och mer information. Jag vill gärna även bekräfta att uppgraderingen var ett stort steg närmare lanseringen av våra VPS-produkter. Dessutom så ska hastigheten för kontrollpanelen förbättrats – och det är ni nog inte så ledsna över… 😉

Uppdatering 23:e 27:e december 2009

En uppdatering på blogginlägget gällande ny funktionalitet. Vi är ännu inte färdiga med att testa alla möjligheter, då vi parallelt arbetar med lanseringen av den kommande VPS-tjänsten.

Dock kan jag nämna att det nu finns ett filter för autosvar, så man kan välja vilk adresser som inte ska motta ditt automatiska besked. Dessutom förväntar jag mig att vi någon gång under det kommande året få stöd för .htaccess-lösenordsskydd på Windows-webbhotell samt 2048-bits SSL-kryptering.

129 Comments

1 2 3
  1. Jonathan Gabor
    januari 14, 2010 @ 1:41 e m

    @Carolina: Fungerar fint här. Kanske supporten fick det fixat, trots allt. 🙂

  2. Jonathan Gabor
    januari 14, 2010 @ 2:41 e m

    @Carolina: Fungerar fint här. Kanske supporten fick det fixat, trots allt. 🙂

  3. Carolina
    januari 14, 2010 @ 8:53 e m

    Jag klickade på länken ”upprätta ett supportärende” och vips, när jag kom hem från jobbet och provade att gå in på hemsidan, så fungerade allt som det har gjort tidigare…
    Så tack till den på surftown som kirrade problemet!
    Carolina

  4. Carolina
    januari 14, 2010 @ 9:53 e m

    Jag klickade på länken ”upprätta ett supportärende” och vips, när jag kom hem från jobbet och provade att gå in på hemsidan, så fungerade allt som det har gjort tidigare…
    Så tack till den på surftown som kirrade problemet!
    Carolina

  5. Nisse
    januari 15, 2010 @ 4:53 e m

    Det finns INGET jag hatar så som Surftowns banners. Tack och LOV har dom slutat med den där som stroboskopblinkade med en jävla grodglasögongubbe på. Jag ska fan aldrig använda Surftown bara för annonseringen är så störig.

  6. Nisse
    januari 15, 2010 @ 5:53 e m

    Det finns INGET jag hatar så som Surftowns banners. Tack och LOV har dom slutat med den där som stroboskopblinkade med en jävla grodglasögongubbe på. Jag ska fan aldrig använda Surftown bara för annonseringen är så störig.

  7. Jonathan Gabor
    januari 15, 2010 @ 5:04 e m

    @Nisse: Jag kan inte annat än personligen hålla med! 🙂

    Men de banners vi kört det senaste 6+ månaderna är väl inte särskilt störiga? De har knappt några animationer, och är rätt stilrena med mörk bakgrund… Du kan se exempel på ett av dem hos WN.se: https://www.wn.se/f13.html

  8. Jonathan Gabor
    januari 15, 2010 @ 6:04 e m

    @Nisse: Jag kan inte annat än personligen hålla med! 🙂

    Men de banners vi kört det senaste 6+ månaderna är väl inte särskilt störiga? De har knappt några animationer, och är rätt stilrena med mörk bakgrund… Du kan se exempel på ett av dem hos WN.se: https://www.wn.se/f13.html

  9. Philip
    januari 19, 2010 @ 5:53 e m

    Censureras kommentarerna?, jag har skrivet ett flertal som inte kommit med.

    Nåja, jag försöker igen.
    I cirka två veckor har nu mitt företagsabbonemang varit obrukbart. Flera supportärenden har skapats men ännu är problemet inte löst.
    Mitt problem är samma problem som många i kommentarerna ovan vittnar om, filrättigheter som är nollställda vilket får som resultat att jag inte kan genomföra uppdateringar. Med tanke på att flera haft problemet så tycker man tycker att det vid detta laget har tagits fram en generell lösning av det, men icke.

    Trots att man har vip-support svarar supporten sällan på mail och skulle man mot förmodan få ett svar är det undvikande och aktivt missförstående.

    Dags för skärpning Surftown!

  10. Philip
    januari 19, 2010 @ 6:53 e m

    Censureras kommentarerna?, jag har skrivet ett flertal som inte kommit med.

    Nåja, jag försöker igen.
    I cirka två veckor har nu mitt företagsabbonemang varit obrukbart. Flera supportärenden har skapats men ännu är problemet inte löst.
    Mitt problem är samma problem som många i kommentarerna ovan vittnar om, filrättigheter som är nollställda vilket får som resultat att jag inte kan genomföra uppdateringar. Med tanke på att flera haft problemet så tycker man tycker att det vid detta laget har tagits fram en generell lösning av det, men icke.

    Trots att man har vip-support svarar supporten sällan på mail och skulle man mot förmodan få ett svar är det undvikande och aktivt missförstående.

    Dags för skärpning Surftown!

  11. Jonathan Gabor
    januari 20, 2010 @ 9:08 f m

    @Philip: Nej, kommentarer censureras absolut inte. Dock väljer vi ibland att inte publicera dem, ifall de är 100% supportrelaterade och vi väljer då istället att kontakta kunden direkt eller svara på deras supportärende om de har ett liggande. Bloggen är inte till för support, vilket tydligt anges ovanför kommentarsrutan.

    Vi är väl medvetna om att du har haft problem, vi har försökt hjälpa dig (även utanför våra ordinära öppettider då du kvällstid ringde hem till vår personal), och vi har försökt hitta en lösning. Problemet med filrättigheterna är tyvärr inget som löses i en handvändning, men vi arbetar på det! Vi beklagar att du är missnöjd och vill gärna hitta en lösning tillsammans med dig, men skulle vilja önska att dessa ärenden sköts via supporten och inte bloggen.

  12. Jonathan Gabor
    januari 20, 2010 @ 10:08 f m

    @Philip: Nej, kommentarer censureras absolut inte. Dock väljer vi ibland att inte publicera dem, ifall de är 100% supportrelaterade och vi väljer då istället att kontakta kunden direkt eller svara på deras supportärende om de har ett liggande. Bloggen är inte till för support, vilket tydligt anges ovanför kommentarsrutan.

    Vi är väl medvetna om att du har haft problem, vi har försökt hjälpa dig (även utanför våra ordinära öppettider då du kvällstid ringde hem till vår personal), och vi har försökt hitta en lösning. Problemet med filrättigheterna är tyvärr inget som löses i en handvändning, men vi arbetar på det! Vi beklagar att du är missnöjd och vill gärna hitta en lösning tillsammans med dig, men skulle vilja önska att dessa ärenden sköts via supporten och inte bloggen.

  13. Johan
    januari 27, 2010 @ 4:06 e m

    Hejsan!
    Jag har i 3 dagar försökt att komma in på surftowns hemsida ”surftown.se” men utan resultat. det står bara att sidan ine kan nås. likadant är det med supporten. vad beror detta på??

  14. Johan
    januari 27, 2010 @ 5:06 e m

    Hejsan!
    Jag har i 3 dagar försökt att komma in på surftowns hemsida ”surftown.se” men utan resultat. det står bara att sidan ine kan nås. likadant är det med supporten. vad beror detta på??

  15. Jonathan Gabor
    januari 28, 2010 @ 9:17 f m

    @Johan: Helt ärligt, så vet jag inte vad det beror på. Vår hemsida fungerar fint (vilket du kan testa här). Det händer då och då att vi tar ner hemsidan för uppgraderingar/ändringar i 5-10 minuter, men inte mer än så… Töm din webbläsares temporära filer och liknande, och försök igen. Det är nog det enda rådet jag kan ge dig.

  16. Jonathan Gabor
    januari 28, 2010 @ 10:17 f m

    @Johan: Helt ärligt, så vet jag inte vad det beror på. Vår hemsida fungerar fint (vilket du kan testa här). Det händer då och då att vi tar ner hemsidan för uppgraderingar/ändringar i 5-10 minuter, men inte mer än så… Töm din webbläsares temporära filer och liknande, och försök igen. Det är nog det enda rådet jag kan ge dig.

  17. Sune
    januari 31, 2010 @ 10:57 e m

    När kommer uppdatering av SiteBuilder som ni sa skulle komma efter den stora uppgraderingen ?

  18. Sune
    januari 31, 2010 @ 11:57 e m

    När kommer uppdatering av SiteBuilder som ni sa skulle komma efter den stora uppgraderingen ?

  19. Jonathan Gabor
    februari 1, 2010 @ 11:56 f m

    @Sune: Så snart som det bara är möjligt! Vi upptäckte ett mindre problem med den nya versionen, och vi arbetar på att få det löst tillsammans med vår leverantör av Sitebuilder (Parallels).

  20. Jonathan Gabor
    februari 1, 2010 @ 12:56 e m

    @Sune: Så snart som det bara är möjligt! Vi upptäckte ett mindre problem med den nya versionen, och vi arbetar på att få det löst tillsammans med vår leverantör av Sitebuilder (Parallels).

  21. Sune
    februari 1, 2010 @ 12:47 e m

    @Jonathan Gabor:
    OK. Kommer site:er gjorda i nuvarande version att kunna användas i den nya ”rakt av” ?

  22. Sune
    februari 1, 2010 @ 1:47 e m

    @Jonathan Gabor:
    OK. Kommer site:er gjorda i nuvarande version att kunna användas i den nya ”rakt av” ?

  23. Jonathan Gabor
    februari 2, 2010 @ 3:31 e m

    @Sune: Japp, de ska fungera rakt av med den nya versionen.

  24. Jonathan Gabor
    februari 2, 2010 @ 4:31 e m

    @Sune: Japp, de ska fungera rakt av med den nya versionen.

  25. Andreas Tarandi
    februari 12, 2010 @ 12:21 f m

    Varför funkar inte ”kontakt supportformuläret”? Är lite småirriterande att inte nå support…

  26. Andreas Tarandi
    februari 12, 2010 @ 1:21 f m

    Varför funkar inte ”kontakt supportformuläret”? Är lite småirriterande att inte nå support…

  27. Jonathan Gabor
    februari 12, 2010 @ 9:21 f m

    @Andreas Tarandi: Det ska fungera, och fungerar fint nu när jag testar det. Skulle det uppstå problem igen, så får du hemskt gärna förklara felet i Feedback-rutan, så får vi information som hjälper oss felsöka det och åtgärda det.

  28. Jonathan Gabor
    februari 12, 2010 @ 10:21 f m

    @Andreas Tarandi: Det ska fungera, och fungerar fint nu när jag testar det. Skulle det uppstå problem igen, så får du hemskt gärna förklara felet i Feedback-rutan, så får vi information som hjälper oss felsöka det och åtgärda det.

  29. Fredrik
    mars 13, 2010 @ 10:48 f m

    Driftsäkerheten på mailen är under all kritik. Det senaste halvåret har den varit nere ett flertal tillfällen, varav en av gångerna under flera dagar. Nu, 13 mars kl 1145, ligger den nere igen!!! Detta är riktigt dåligt!

1 2 3