Status på den stora uppgraderingen

Den senaste tiden har för några kunder upplevts som en ”bumpy ride”, och det vill jag oerhört beklaga. Lyckligtvis går vi nu in i den sista fasen av uppgraderingsprocessen, och kan börja skymta ljuset i slutet av tunneln.

En större del av resurserna i driften har varit allokerade till uppgraderingen, och vi kan konstatera att den dagliga driften har varit mer reaktiv än önskat – vilket har varken varit trevligt för våra kunder eller drift- och supportavdelningen.

Därför är vi väldigt tacksamma för det tålamod, som våra kunder har visat oss. Och vi är övertygade att vi väldigt snart får visa att det har varit väl värd väntan.

Preliminärt slutdatum för uppgraderingen är satt till mitten av December. Och vi är riktigt glada över att få uppgradera till den senaste versionen av vår hostingplattform, som ger våra kunder en uppdaterad kontrollpanel med fler möjligheter. Dessutom får vi en plattform, som gör det möjligt för oss att lansera vår VPS-tjänst samt en väsentligt förbättrad version av hemsideprogrammet.

Det har tagit ganska lång tid eftersom flera hundra servrar ska över på ett nytt operativsystem samt migreras över till den nya plattformen. Och det har inte varit någon brist på komplexitet, då webbhotell med extern DNS, dedikerade IP-adresser, Frontpage Extensions med mera har krävt anpassade lösningar.

Vi har försökt placera de planerade driftstoppen på så bekväma tider som möjligt för våra kunder. Därför har en övervägande del av dessa skett under tidiga morgnar samt på helger för att uppnå en optimal balans mellan planlagda operationer och akuta reaktiva operationer. Nu i slutfasen gör vi extra mycket för att informera aktuell driftinformation, och hoppas ni kan vänta lite längre på en ny och förbättrad kundupplevelse!

  • Det står att ni skulle göra er uppdatering på helgerna eller på morgonen. Inte kl 16.00 och framåt då man har som mycket kunder i shoppen och kanske som mest att göra för dagen innan man slutar. Ni hade ju kunnat skicka ett email om detta eftersom vi höll på med och lägga in produkter i webshoppen och nu försvann allt vi har gjort.

  • Det står att ni skulle göra er uppdatering på helgerna eller på morgonen. Inte kl 16.00 och framåt då man har som mycket kunder i shoppen och kanske som mest att göra för dagen innan man slutar. Ni hade ju kunnat skicka ett email om detta eftersom vi höll på med och lägga in produkter i webshoppen och nu försvann allt vi har gjort.

  • @Michel: Vi beklagar oerhört att det ställde till problem för er! Som ni ser i vår driftinformation, så skulle ett flertal databas-servrar vara nere i ungefär 50 minuter någon gång mellan kl. 08:00 och 16:00. Tyvärr drog det lite över tiden, och den sista databas-servern blev inte färdig förrän runt 16:30-tiden (förutom mydb6 som tyvärr fick tas ner ännu en gång mellan kl. 19:00 och 20:00).

    Vanligtvis så gör vi dessa driftstopp på morgnarna/helgerna, men för att påskynda hela uppgraderingsprocessen så valde vi att inte vänta i detta fallet. Vi gör dock vårt bästa för att informera om dessa driftstopp i god tid, och jag kan rekommendera dig att titta till vår driftinformation då och då, så att du är bättre förbered.

  • @Michel: Vi beklagar oerhört att det ställde till problem för er! Som ni ser i vår driftinformation, så skulle ett flertal databas-servrar vara nere i ungefär 50 minuter någon gång mellan kl. 08:00 och 16:00. Tyvärr drog det lite över tiden, och den sista databas-servern blev inte färdig förrän runt 16:30-tiden (förutom mydb6 som tyvärr fick tas ner ännu en gång mellan kl. 19:00 och 20:00).

    Vanligtvis så gör vi dessa driftstopp på morgnarna/helgerna, men för att påskynda hela uppgraderingsprocessen så valde vi att inte vänta i detta fallet. Vi gör dock vårt bästa för att informera om dessa driftstopp i god tid, och jag kan rekommendera dig att titta till vår driftinformation då och då, så att du är bättre förbered.

  • Marcus

    När är de meningen att alla uppgraderingar ska vara klara? Databaser och sidor tar rätt så seg tid på sig att ladda iblanda asso. FTP:n är värst. Skriv gärna ut klara besked så man har en uppfattning. I övrigt är jag nöjd med era tjänster, men hade lite otur och hamna mitt i en uppgradering tydligen

  • Marcus

    När är de meningen att alla uppgraderingar ska vara klara? Databaser och sidor tar rätt så seg tid på sig att ladda iblanda asso. FTP:n är värst. Skriv gärna ut klara besked så man har en uppfattning. I övrigt är jag nöjd med era tjänster, men hade lite otur och hamna mitt i en uppgradering tydligen

  • @Marcus: I princip alla servrar är nu uppgraderade, och vi ger oss nu på att uppgradera H-Sphere. Vi har inlett de första testerna, och förväntar oss fortfarande vara klara i mitten av December.

  • @Marcus: I princip alla servrar är nu uppgraderade, och vi ger oss nu på att uppgradera H-Sphere. Vi har inlett de första testerna, och förväntar oss fortfarande vara klara i mitten av December.

  • Janne

    Frågan är inte om det är segt, frågan är om det går att logga in på mailen.

  • Janne

    Frågan är inte om det är segt, frågan är om det går att logga in på mailen.

  • Sune

    Ja, jag undrar samma sak som Janne. Senaste dagarna har det i timmar mitt på dagen inte gått att logga in på web-mailen. Trots detta står det i driftsinformationen 100 % uptime på mailservrar. Mycket märkligt !!!!
    Antingen är statistiken fejkad eller så är något annat helfel.

  • Sune

    Ja, jag undrar samma sak som Janne. Senaste dagarna har det i timmar mitt på dagen inte gått att logga in på web-mailen. Trots detta står det i driftsinformationen 100 % uptime på mailservrar. Mycket märkligt !!!!
    Antingen är statistiken fejkad eller så är något annat helfel.

  • @Janne & @Sune:
    Nej, statistiken är självklart inte fejkad. Vi hade lite problem med servern som kör surftown.se vilket ledde till att det var svårt att komma åt inloggningssidan för My Surftown och webmailen. Men det är nu åtgärdat…

    Om ni inte kommer åt webmailen, kan ni alltid försöka med att ansluta via IMAP med valfri e-postklient. I vårt supportcenter hittar ni guider för flera av dem.

  • @Janne & @Sune:
    Nej, statistiken är självklart inte fejkad. Vi hade lite problem med servern som kör surftown.se vilket ledde till att det var svårt att komma åt inloggningssidan för My Surftown och webmailen. Men det är nu åtgärdat…

    Om ni inte kommer åt webmailen, kan ni alltid försöka med att ansluta via IMAP med valfri e-postklient. I vårt supportcenter hittar ni guider för flera av dem.

  • Är det därför min databas kraschar? Den ena tabellen efter den andra brakar ihop. Så nu har min blogg lagt av helt.
    Vad ska jag göra?

  • Är det därför min databas kraschar? Den ena tabellen efter den andra brakar ihop. Så nu har min blogg lagt av helt.
    Vad ska jag göra?

  • @Rolf Kokkonen: Nej, att vår sajt är nere har absolut ingenting med er sajt att göra! Våra sajter delar inte servrar med våra kunder.

    Om tabellerna brakar samman, så låter det mer som ett programmeringsfel än att våra databas-servrar inte fungerar. Jag vet inte vilken bloggplattform du använder, men de flesta större (som WordPress) har riktigt bra forum med användare som gärna hjälper till.

    Jag kan till exempel rekommendera WP-Support.se, som är ett utmärkt forum för svenska WordPress-användare.

  • @Rolf Kokkonen: Nej, att vår sajt är nere har absolut ingenting med er sajt att göra! Våra sajter delar inte servrar med våra kunder.

    Om tabellerna brakar samman, så låter det mer som ett programmeringsfel än att våra databas-servrar inte fungerar. Jag vet inte vilken bloggplattform du använder, men de flesta större (som WordPress) har riktigt bra forum med användare som gärna hjälper till.

    Jag kan till exempel rekommendera WP-Support.se, som är ett utmärkt forum för svenska WordPress-användare.

  • Dessvärre måste jag stämma in i klagokören. Ännu en dag när jag inte kan komma åt e-posten. Illa! Brevlådan är viktig för mitt lilla företag.

  • Dessvärre måste jag stämma in i klagokören. Ännu en dag när jag inte kan komma åt e-posten. Illa! Brevlådan är viktig för mitt lilla företag.

  • @Aldo Iskra: Tyvärr har det utförts DDoS-angrepp mot oss de senaste 2-3 dagarna, och det tar ett litet tag innan våra tekniker hinner filtrerar ut denna trafik som påverkar våra sajter. Era sajter, dvs webbhotell, är opåverkade av detta, då detta är direkt riktat mot Surftowns hemsida.

    Men vi arbetar på det, och ni borde kunna komma åt inloggningssidan inom kort.

  • @Aldo Iskra: Tyvärr har det utförts DDoS-angrepp mot oss de senaste 2-3 dagarna, och det tar ett litet tag innan våra tekniker hinner filtrerar ut denna trafik som påverkar våra sajter. Era sajter, dvs webbhotell, är opåverkade av detta, då detta är direkt riktat mot Surftowns hemsida.

    Men vi arbetar på det, och ni borde kunna komma åt inloggningssidan inom kort.

  • Patrik Karlsson

    Kommer databasen att bli snabbare när uppdateringen är klar? Det går fruktansvärt slött och har gjort så sen vi la upp hemsidan i våras. Blir den snabbare om vi tar ett dyrare företagsabonnemang?

  • Patrik Karlsson

    Kommer databasen att bli snabbare när uppdateringen är klar? Det går fruktansvärt slött och har gjort så sen vi la upp hemsidan i våras. Blir den snabbare om vi tar ett dyrare företagsabonnemang?

  • När kan jag komma åt att lägga in fler bilder på min hemsida. Går inte att komma fram till uppdateringssiten.

  • När kan jag komma åt att lägga in fler bilder på min hemsida. Går inte att komma fram till uppdateringssiten.

  • @Krister Arvidsson: Du kan läsa mer om den pågående uppgraderingen i vårt senaste blogginlägg. Men du ska kunna lägga till fler bilder på din hemsida imorgon.

  • @Krister Arvidsson: Du kan läsa mer om den pågående uppgraderingen i vårt senaste blogginlägg. Men du ska kunna lägga till fler bilder på din hemsida imorgon.

  • Hejsan!
    Nu är det måndag och uppdateringen borde vara färdig.
    Jag kan inte logga in och kolla min e-post. Vill att ni fixar detta.
    MVH Anita@Jonathan Gabor:

  • Hejsan!
    Nu är det måndag och uppdateringen borde vara färdig.
    Jag kan inte logga in och kolla min e-post. Vill att ni fixar detta.
    MVH Anita@Jonathan Gabor:

  • @Anita B: Hej Anita! Du borde kunna logga in på din e-post utan problem, både via webbmail och e-postklient. Hör gärna av dig till supporten annars, så hjälper de dig!

  • @Anita B: Hej Anita! Du borde kunna logga in på din e-post utan problem, både via webbmail och e-postklient. Hör gärna av dig till supporten annars, så hjälper de dig!

  • Camilla R

    Nu är det måndag och jag kommer fortfarande inte in någonstans varesig på min webmail eller något. Jag kan helt enkelt inte logga in. Vad är det för ”supporten” man ska höra av sej till? Är det här? Kan man ringa nånstans och prata med en faktisk person?

  • Camilla R

    Nu är det måndag och jag kommer fortfarande inte in någonstans varesig på min webmail eller något. Jag kan helt enkelt inte logga in. Vad är det för ”supporten” man ska höra av sej till? Är det här? Kan man ringa nånstans och prata med en faktisk person?

  • @Camilla R: Kontaktupplysningar hittar du här, och inkluderar ditt webbhotell telefonsupport så är du självklart välkommen att ringa in.

  • @Camilla R: Kontaktupplysningar hittar du här, och inkluderar ditt webbhotell telefonsupport så är du självklart välkommen att ringa in.

  • Tomas Lindberg

    Tackar, verkar vara uppe och rulla nu, jag har en kund i Sydamerika som väntar på ett eget ftp login, gick utmärkt att lägga till i kontrollpanelen

  • Tomas Lindberg

    Tackar, verkar vara uppe och rulla nu, jag har en kund i Sydamerika som väntar på ett eget ftp login, gick utmärkt att lägga till i kontrollpanelen

  • Testar Disqus…

  • Testar Disqus igen…