Sanningen om ”Fri Trafik”

Inom webbhotellsbranschen är det vanligt förekommande att det erbjuds ”fri trafik”. Men hur är det möjligt, när varken bandbredd eller diskutrymme är obegränsad?

Men många webbhotellsleverantörer erbjuder fri trafik, trots dessa fysiska begränsningar. Den bandbredd, som transporterar data mellan besökare och webbhotell, har en begränsad kapacitet. Detsamma gäller ju hårddisken i webservern, som har en fysisk begränsning.
Ett webbhotell består primärt av två saker, diskutrymme och bandbredd. Diskutrymmet är den fysiska plats där du lagrar din hemsida, mail och andra filer, medan bandbredd är den trafik som sker mellan din hemsida och dess besökare.

Bandbredden kan i sin tur delas upp ytterligare – både i ren trafik (som är mängden data som överförs) men också i resurser, det vill säga tiden som krävs av webserverns processor och minne för att behandla de filer man har på sitt webbhotell och som dess besökare vill komma åt. Resursförbrukning är en oerhört viktig sak för levererantör med ”delat serverutrymme”, så kallad ”shared hosting”, då en kund med orimligt hög resursförbrukning kan belasta servern i så pass hög grad att andra kunder som ligger på samma server blir påverkade i den omfattning att deras hemsida blir svåråtkomlig eller till och med otillgänglig.

Och det är här som de flesta kunderna blir överraskade, då kunden ofta inte har läst igenom sin leverantörs avtalsvillkor tillräckligt noggrannt och helt enkelt antagit att fri trafik även innebär fritt användande av resurser.

Samtidigt kan man fråga sig varför branschen envisas med att fortfarande kalla det för ”fri trafik”.

Först och främst är det nog utav gammal vana och att det är en allmänt känd term som kunden tittar efter. Sedan används det ju ur ren marknadsföringssynpunkt, då det lämnar kunden trygg och utan behov av någon eftertanke. Fri betyder ju obegränsat, inte sant?
Vi passade därför på att arbeta om våra rutiner gällande inaktivering utav kunders webbhotell, som har en orimligt hög resursförbrukning. Istället för att omedelbart bli inaktiverade får kunden nu istället ett mail med en begäran om att de ska optimera sin resursförbrukning.

På det viset får kunden en långt mer positiv upplevelse, då de får möjligheten att åtgärda problemet. Det är till exempel vanligt att en kund upprättar en gästbok eller ett forum, där det inte krävs någon registrering, vilket lämnar dörren öppen för alla de spamrobotar som letar efter nya platser att sprida sin (olagliga) reklam på. Samtidigt är kunden helt ovetandes om att hemsidan förbrukar för många resurser eller vad som sker på deras utrymme.
Dock vill jag inte påstå att detta är ett normalt scenario. Man kan självklart upprätta en hemsida med bloggar, gallerier, forum och mycket mer och använda sig utav dessa utan några som helst problem.

Men jag vill starkt rekommendera att ni försäkrar er om att ni har ett någorlunda effektivt skydd mot spam (t.ex. CAPTCHA) och gärna dubbelkontrollerar eventuell kod som ansluter mot en databas, så man inte riskerar säkerhetshål i form av till exempel en ”SQL-injektion”. (Ni kan läsa mer om de vanligaste säkerhetshålen gällande PHP hos PHPportalen.net)Jag hoppas jag har lyckats klargöra lite angående termen ”fri trafik”. Och som vanligt är ni varmt välkomna att kommentera med era åsikter, tankar och funderingar.

  • Det vore grymt bra om man någonstans kunde se precis hur mycket resurser ens sajt förbrukar (även historiskt då, så man kan jämföra) och hur mycket man _får_ förbruka. På så sätt kan man ju själv hålla koll på hur det ligger till med förbrukningen. Är man dessutom som jag, en tekniknörd som sätter stor prestige i att förbruka sjukt lite resurser för att mata stora mängder data till massor av användare (även om det är med blandat resultat ;), så kommer ju kunden dessutom att optimera era serverresurser hela tiden. Fiffigt va? 😀

  • Det vore grymt bra om man någonstans kunde se precis hur mycket resurser ens sajt förbrukar (även historiskt då, så man kan jämföra) och hur mycket man _får_ förbruka. På så sätt kan man ju själv hålla koll på hur det ligger till med förbrukningen. Är man dessutom som jag, en tekniknörd som sätter stor prestige i att förbruka sjukt lite resurser för att mata stora mängder data till massor av användare (även om det är med blandat resultat ;), så kommer ju kunden dessutom att optimera era serverresurser hela tiden. Fiffigt va? 😀