Registrera din domän utan att få den

Lång näsaJag har suttit och surfat runt lite bland vår branschkollegor, och ser att de har valt en lite märklig ”approach” kring övergången till .SE:s nya affärsmodell. I princip alla blivande registrars, inklusive årets webbhotell Binero och domänkungen Loopia, fortsätter att ta emot beställningar av .se domäner – utan att riktigt kunna garantera att kunden får sin domän.

De senaste månaderna har det registrerats runt 18.000 domäner i månaden, och .SE stänger ner sina system i över 3 dygn. Det är med andra rätt många domänregistreringar som sker varje dag. Vi undrar därför hur de registrars som har valt att fortsätta ta emot registreringar (och dessutom ta betalt) ska göra på Måndag, ifall en annan registrar hinner före med att registrera domänen deras kund är ute efter? Det låter inte som en särskilt trevlig kundupplevelse.

Vi har i alla fall valt att inte spela lotto med våra kunders pengar, och har stängt ner för .se registreringar helt. Vi är helt enkelt inte beredda att riskera att våra kunder får en så pass tråkig kundupplevelse. Vi håller fast vid vårt att löfte att vi tänker bli årets webbhotell, och jag hoppas därför att våra kunder har förståelse för att de inte kan registrera .se domäner förrän på Måndag.

Uppdatering: Man kan nu återigen beställa .SE domäner! 🙂

  • JonathanSulo

    Mig veterligen reserverar sig både Loopia och Binero (och många andra ombud/registrarer) för att domänregistreringar inte alltid kan genomföras. Detta oavsett om .SE:s system är aktivt eller inte. Menar du att Surftown brukar garantera att kunderna får de domän de beställer?

    Det känns onekligen som att hela det här inlägget bara är ett dåligt försök till smutskastning av Loopia och Binero.

  • JonathanSulo

    Mig veterligen reserverar sig både Loopia och Binero (och många andra ombud/registrarer) för att domänregistreringar inte alltid kan genomföras. Detta oavsett om .SE:s system är aktivt eller inte. Menar du att Surftown brukar garantera att kunderna får de domän de beställer?

    Det känns onekligen som att hela det här inlägget bara är ett dåligt försök till smutskastning av Loopia och Binero.

  • @JonathanSulo – Välkommen, Sulo. Kul att ha dig här. 🙂

    Bara för att man reserverar sig för någonting, betyder det inte att det är ok.

    Givetvis kan vi inte alltid garantera att kunderna får domänen de har beställt. Men i vanliga fall är det heller inte en vänteperiod på över 3 dygn, där andra kan beställa samma domän. Det är ju en enorm skillnad på de få sekunder/minuter som det i vanliga fall tar för att se ifall en domän är ledig och registrera den, jämfört med de 3 dygnen som .SE:s system är inaktiva och där ingenting kan registreras överhuvudtaget.

    Men smutskastning? Då talar vi samma språk som du, med andra ord… 😉

    Du får se det hur du vill. Vi ser det som att vi belyser branschens brist av respekt för kundupplevelsen.

  • @JonathanSulo – Välkommen, Sulo. Kul att ha dig här. 🙂

    Bara för att man reserverar sig för någonting, betyder det inte att det är ok.

    Givetvis kan vi inte alltid garantera att kunderna får domänen de har beställt. Men i vanliga fall är det heller inte en vänteperiod på över 3 dygn, där andra kan beställa samma domän. Det är ju en enorm skillnad på de få sekunder/minuter som det i vanliga fall tar för att se ifall en domän är ledig och registrera den, jämfört med de 3 dygnen som .SE:s system är inaktiva och där ingenting kan registreras överhuvudtaget.

    Men smutskastning? Då talar vi samma språk som du, med andra ord… 😉

    Du får se det hur du vill. Vi ser det som att vi belyser branschens brist av respekt för kundupplevelsen.

  • Besviken.se

    Skall bara säga det att jag registrerade en domän hos Surftown. Fick den efter någon vecka och la upp referensbilder och skickade iväg adressen till potentiella kunder. Efter några dagar fick jag ett meddelande att den domänen är upptagen.

    ”Risk för lång näsa hos andra registrars” skrev Surftown i sin blogg… tror att det är jag som riskerar få lång näsa tack vare Surftown. Hyckleri och j****** irriterande!!!

  • Skall bara säga det att jag registrerade en domän hos Surftown. Fick den efter någon vecka och la upp referensbilder och skickade iväg adressen till potentiella kunder. Efter några dagar fick jag ett meddelande att den domänen är upptagen.

    ”Risk för lång näsa hos andra registrars” skrev Surftown i sin blogg… tror att det är jag som riskerar få lång näsa tack vare Surftown. Hyckleri och j****** irriterande!!!

  • @Besviken.se – Jag förstår inte riktigt… Ni fick er domän, och la upp referensbilder på domänen (er hemsida) och ni såg att allting fungerade? Sedan efter några dagar så lyckades någon annan registrera domänen? Det ska i princip vara helt omöjligt… Kan du kontakta mig per mejl, och berätta vilken domän det gällde och exakt vad som hände, så jag kan undersöka det närmare?

  • @Besviken.se – Jag förstår inte riktigt… Ni fick er domän, och la upp referensbilder på domänen (er hemsida) och ni såg att allting fungerade? Sedan efter några dagar så lyckades någon annan registrera domänen? Det ska i princip vara helt omöjligt… Kan du kontakta mig per mejl, och berätta vilken domän det gällde och exakt vad som hände, så jag kan undersöka det närmare?

  • Var nära på att bli Besviken.s

    @Jonathan Gabor – Ja precis så gick det till!

    Jag fick ett mail utav er ni sa att det ”omöjliga” hade hänt. När jag sedan skickade mitt arga svar så visade det sig att det blivit något fel hos er. Falskt alarm så att säga! Så allt är frid och fröjd!

  • Var nära på att bli Besviken.se

    @Jonathan Gabor – Ja precis så gick det till!

    Jag fick ett mail utav er ni sa att det ”omöjliga” hade hänt. När jag sedan skickade mitt arga svar så visade det sig att det blivit något fel hos er. Falskt alarm så att säga! Så allt är frid och fröjd!

  • @Var nära på att bli Besviken.se – Puh, skönt att höra! Dock ska ni inte behöva oroa er på det viset. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för det hela!

  • @Var nära på att bli Besviken.se – Puh, skönt att höra! Dock ska ni inte behöva oroa er på det viset. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för det hela!