Problem med e-post/Förbättrat spamfilter

De senaste veckorna har en av våra mailservers (Mail1) varit ostabil. Orsaken till detta är att denna mailserver mottagit massiva mängder spam, vilket har medfört att en del kunder har upplevt problem med att kunna tillgå deras e-post konto.

Under förra veckan valde vi att uppgradera hårdvaran men nivån av spam var så omfattande att vi bara upplevde en begränsad förbättring.

Dessutom låg det efter uppgraderingen en ännu större kö av riktig e-post och spam, som har tagit tid att komma igenom.

Igår valde vi att implementera en ny antispam-lösning på Mail1, som vi kommer att använda de närmaste veckorna. Lösningen är mycket effektiv, och bygger på RBL-listan från Spamcop.net. Lösningen blev implementerad vid middagstid, och vi kan redan nu konstatera att mailservern har långt fler resurser tillgängligt, vilket bör betyda att du kan tillgå ditt e-post konto. Dessutom bör du motta väsentligt färre spammails framöver.

Ett fåtal kunder kan dock uppleva problem med att tillgå deras e-post via Outlook eller annat mailprogram (POP3) pga. många spammails – en lösning kan vara att logga in på webbmail (eller att använda ett mailprogram med IMAP inställningar) och radera alla spammails. Därefter bör du kunna hämta din e-post med ditt e-postprogram.

Vi beklagar ännu en gång problemen med e-post. Dessutom beklagar vi de utökade svarstiderna på supporten, vilka beror på en kombination av många hänvändelser samt att vår support har inväntat status från vår driftavdelning på det löpande arbetet.

Info gällande Spamcop lösningen
Vi är som utgångspunkt inte anhängare av Spamcop lösningen, men har valt att testa den på Mail 1 på grund av massiva mängder spam. Rent tekniskt avvisas all e-post som sänds via leverantörer som är svartlistade hos Spamcop. Det betyder också att ett ”äkta” email, som skickats till dig kan bli avvisat, om avsändarens leverantör finns med på Spamcops svarta lista. Med grund i de stigande mängderna spam har allt fler leverantörer valt att använda Spamcop eller liknande lösningar, och det betyder också att de olika leverantörerna bör reagera snabbare om de blir svartlistade – det är i vart fall vi uppmärksamma på här hos Surftown, så att din e-post kommer fram rätt till mottagaren.

  • metteottosson

    Yeehah, det funkade en hel dag och nu är det dags igen för ”ERROR: Connection dropped by IMAP server” som numera är ens bästa mailkompis… Svårt att gå in och radera spammen på webmailen när MAN INTE KAN LOGGA IN!!! Jag blir snart galen! Bättre kan ni väl?

  • Yeehah, det funkade en hel dag och nu är det dags igen för ”ERROR: Connection dropped by IMAP server” som numera är ens bästa mailkompis… Svårt att gå in och radera spammen på webmailen när MAN INTE KAN LOGGA IN!!! Jag blir snart galen! Bättre kan ni väl?

  • thommy

    Jag instämmer…..nu har det fungerat ett antal timmar och jag har därför försökt ta hem alla mina mail till en POP3 och ha dem lokalt på min dator…..tyvärr hann jag bara med 25% innan…..IMAP problemen åter började. Min tanke är att så fort som möjligt deactivate/activate i kontollpanel för att då förhoppningsvis hamna på en annan mailserver.
    Har ni andra tips?
    Mvh //thommy

  • Jag instämmer…..nu har det fungerat ett antal timmar och jag har därför försökt ta hem alla mina mail till en POP3 och ha dem lokalt på min dator…..tyvärr hann jag bara med 25% innan…..IMAP problemen åter började. Min tanke är att så fort som möjligt deactivate/activate i kontollpanel för att då förhoppningsvis hamna på en annan mailserver.
    Har ni andra tips?
    Mvh //thommy

  • Mette,
    Som sagt så har det varit en enorm kö av mail som väntat på att få komma igenom, och medan denna kö betas av och når en mer normal nivå, så kan det vara svårt för vissa att nå sin e-post. Men med tiden, så ska det alltså ”lösa sig själv”, i och med den nya antispam-lösningen.

  • Mette,
    Som sagt så har det varit en enorm kö av mail som väntat på att få komma igenom, och medan denna kö betas av och når en mer normal nivå, så kan det vara svårt för vissa att nå sin e-post. Men med tiden, så ska det alltså ”lösa sig själv”, i och med den nya antispam-lösningen.

  • nystroem

    Det var ju konstigt att det tog nästan 4 veckor innan man hittade en lösning på detta & inte är färdig ännu. Att sedan informationen rörande e-postproblematiken har varit obefintlig gör inte saken bättre! Jag får liksom ”Mette” timeouts på min IMAP via Thunderbird & har idag belutat flytta mina e-postkonton från Surftown till annan leverantör. Så dålig service, support & information känns inte bra då e-posten är en viktig kommunikationsväg.

  • nystroem

    Det var ju konstigt att det tog nästan 4 veckor innan man hittade en lösning på detta & inte är färdig ännu. Att sedan informationen rörande e-postproblematiken har varit obefintlig gör inte saken bättre! Jag får liksom ”Mette” timeouts på min IMAP via Thunderbird & har idag belutat flytta mina e-postkonton från Surftown till annan leverantör. Så dålig service, support & information känns inte bra då e-posten är en viktig kommunikationsväg.

  • matsgardstad

    Idag har min IMAP-mail funkat än så länge. (Kör Thunderbird) Under gårdagen (Alla hjärtans dag) fungerade det också.
    Låt oss hålla tummarna nu och att teknikerna får sova, förutom den tekniker som håller koll på statusen 😉

    Toleransnivån är dock fortfarande på gränsen om det skulle dyka upp nya problem.
    /MG

  • Idag har min IMAP-mail funkat än så länge. (Kör Thunderbird) Under gårdagen (Alla hjärtans dag) fungerade det också.
    Låt oss hålla tummarna nu och att teknikerna får sova, förutom den tekniker som håller koll på statusen 😉

    Toleransnivån är dock fortfarande på gränsen om det skulle dyka upp nya problem.
    /MG

  • mette

    HJÄLP!

    Jag har blivit hackad! Hur gör jag, behöver åtgärda detta snarast! Någon mer som råkat ut för det?

    Mette

  • mette

    HJÄLP!

    Jag har blivit hackad! Hur gör jag, behöver åtgärda detta snarast! Någon mer som råkat ut för det?

    Mette

  • bgn

    det finns fler som blivit hackade, vad som skall göras annat än att byta leverantör snarast har jag ingen aning om.

  • bgn

    det finns fler som blivit hackade, vad som skall göras annat än att byta leverantör snarast har jag ingen aning om.

  • metteottosson

    Hallå!

    Kan vi få ett inlägg om vad som hänt, och varför våra hemsidor kunnat bli kapade? Dödskallar säljer inga uppdrag, det kan jag lova.

    Håll oss uppdaterade nu då, ni har ju bloggen? När blir det fixat?

    Mette Ottosson

  • Hallå!

    Kan vi få ett inlägg om vad som hänt, och varför våra hemsidor kunnat bli kapade? Dödskallar säljer inga uppdrag, det kan jag lova.

    Håll oss uppdaterade nu då, ni har ju bloggen? När blir det fixat?

    Mette Ottosson

  • canvas.nu

    Mette,

    Jag är bara en kund som du, så i all välmening rekomenderar jag dig att göra som jag själv skulle gjort om min hemsida blivit hackad: RINGA UPP supporten per telefon, även om jag inte har telefonsupport. Att skriva in detta på en blogg är inte det snabbaste sättet. En blogg är en blogg, support är en helt annan sak.

    Så ring supporten.

    Trevliga hälsningar

    Stefan L.

  • Mette,

    Jag är bara en kund som du, så i all välmening rekomenderar jag dig att göra som jag själv skulle gjort om min hemsida blivit hackad: RINGA UPP supporten per telefon, även om jag inte har telefonsupport. Att skriva in detta på en blogg är inte det snabbaste sättet. En blogg är en blogg, support är en helt annan sak.

    Så ring supporten.

    Trevliga hälsningar

    Stefan L.

  • mette

    Hej Stefan!

    Jag har försökt nå supporten men som du kanske vet är dte inte det lättaste på Surftown 🙂 Däremot brukar Jonathan vara ganska snabb med att svara här på bloggen, så därför provade jag.

    En ängel som också ”bara” är kund mailade mig och berättade hur jag kunde göra så om dte är fler som råkat ut för det kan ni prova följande:

    Det verkar bara vara de sidor som har ordet index i filnamnet som är påverkade. Detta är en standardinställning, dvs sidan som heter index i filändelsen väljs automatiskt som din startsida. Detta kan du byta för att få tillbaka din rätta förstasida:

    1. Döp om din startsida till något annat, laddar upp den igen med det nya namnet

    2. Logga in på My Surftown och leta upp Domäninställningar och välj den du har problem med (om du har flera).

    3. Bläddra ner till Katalogindex och klicka på ON (den är förmodligen OFF, annars klicka på hammaren).

    4. I rutan skriver du in det nya mamnet på din startsida. Det ska inte stå https://www osv utan BARA det din nya fil heter efter snedstrecket, tex ”nyetta.htm”. Klicka på Uppdatera.

    5. Kolla vad det står i fältet Serverkonfigurering – om där är röd text ska du klicka på Aktivera.

    Klart! Nu ska din sida fungera igen.

    Lycka till…

  • mette

    Hej Stefan!

    Jag har försökt nå supporten men som du kanske vet är dte inte det lättaste på Surftown 🙂 Däremot brukar Jonathan vara ganska snabb med att svara här på bloggen, så därför provade jag.

    En ängel som också ”bara” är kund mailade mig och berättade hur jag kunde göra så om dte är fler som råkat ut för det kan ni prova följande:

    Det verkar bara vara de sidor som har ordet index i filnamnet som är påverkade. Detta är en standardinställning, dvs sidan som heter index i filändelsen väljs automatiskt som din startsida. Detta kan du byta för att få tillbaka din rätta förstasida:

    1. Döp om din startsida till något annat, laddar upp den igen med det nya namnet

    2. Logga in på My Surftown och leta upp Domäninställningar och välj den du har problem med (om du har flera).

    3. Bläddra ner till Katalogindex och klicka på ON (den är förmodligen OFF, annars klicka på hammaren).

    4. I rutan skriver du in det nya mamnet på din startsida. Det ska inte stå https://www osv utan BARA det din nya fil heter efter snedstrecket, tex ”nyetta.htm”. Klicka på Uppdatera.

    5. Kolla vad det står i fältet Serverkonfigurering – om där är röd text ska du klicka på Aktivera.

    Klart! Nu ska din sida fungera igen.

    Lycka till…

  • Jag har uppdaterat bloggen med ett nytt inlägg med information om vad som har hänt här:
    https://blog.surftown.se/?p=34

  • Jag har uppdaterat bloggen med ett nytt inlägg med information om vad som har hänt här:
    https://blog.surftown.se/?p=34

  • Bjorn

    Ups!!! verkar som att Surftowns IP 212.97.132.55 finns med på Spamcops lista… detta är INTE bra!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • David

    Nej inte alls bra!! Fick många mail ”rejected” igår. Grrrrr……!!