One.com avstängda för nyregistrering av .se-domäner

.SE skickade nyligen ut ett pressmeddelande, där de berättade att One.com har under sommaren registrerat ett större antal domännamn utan att ha ett uppdrag från sina kunder. Detta agerande strider mot deras avtal mot .SE, och .SE har därför stängt av nyregistreringar av .se-domäner via One.com från och med den 14:e september, i minst 30 dagar beroende på om One.com åtgärdar sina brister.

Att One.coms handlande strider mot .SE-avtalet är ingenting jämfört med hur de har behandlat sina kunder! Det har nämligen i flera fall saknats avtal mellan One.com och dess kunder, och .se-domännamn har registrerats för deras räkning utan att de varit medvetna om det. Och inte nog med det, så har de i flera fall använt felaktiga kunduppgifter.

Det här är den allvarligaste förbrytelsen jag har sett de senaste åren.

Danny Aerts, VD på .SE (Källa: ComputerSweden)

Vi uppmanar alla att pröva på en seriös .se-registrar!

12 Comments

  1. Jeep
    september 13, 2010 @ 2:51 e m

    Ibland har man tur, hann köpa ny på one i fredags.

  2. Jonathan Gabor
    september 13, 2010 @ 2:55 e m

    Jag tror vi definerar ”tur” olika… 😉

  3. Eric Wallmander
    september 13, 2010 @ 7:03 e m

    Själv tänker jag maila deras support imorgon och försöka beställa ett .se-domän bara för att jävlas. ^_^

  4. .SE vs One.com |
    september 15, 2010 @ 9:22 f m

    […] Du har väl inte missat att One.com har stängts av som registrar till .SE? Danny Aerts kallar det “den allvarligaste förbrytelsen de senaste åren”, One.com har erkänt sitt fel och vissa kollegor hånar dem lagom subtilt. […]

  5. Pelle
    september 20, 2010 @ 7:30 e m

    Är det inte möjligt att bara beställa en domän hos Er ?

  6. Jonathan Gabor
    september 21, 2010 @ 11:38 f m

    Nej, tyvärr inte såvida du inte redan har ett webbotell hos oss. Då kan du beställa en domän (utan webbhotell) via My Surftown.

  7. Nabil El Alaoui Sossey
    november 15, 2010 @ 9:01 e m

    One.com kan inte ha gillat detta!

  8. Peter Pan
    november 21, 2010 @ 8:50 f m

    Hej,
    jag tycker inte att en seriös leverantör ska behöva ”smutskasta” en annan. Jag har haft One under flera år och de har alltid skött sig snyggt mot mig. Har haft en fundering på att gå över till Surtown för att ni hanterar fler .se domäner på ett konto.
    Men att läsa om One på er sajt känns osmakligt. Ni blir väl inte bättre av att One ev har haft problem. På er text känns det inte som att de tråkat sina kunder. Nästa gång är det ni som har snurr på tråden.
    Jobba på er egen image istället – det känns alltid mer seriöst.
    Nu ska jag invänta december och era nyheter innan jag bestämmer mig.

  9. Jonathan Gabor
    november 22, 2010 @ 9:55 f m

    Nu handlade det inte om smutskastning, utan snarare om en varning kring en av våra största .se-registrarer som medvetet struntar i att följa .SE:s avtalsvillkor som de har accepterat att följa när de valde att bli .se-registrar.

    Dessutom så var deras snack om att de försökte ”rädda” kunders domäner bara ren marknadsföring, då .SE har publicerat information som visar att de i många hundra fall hade registrerat domäner på kunder som inte längre var deras kunder, och inte hade varit det på flera år.

    Läs själv .SE:s svar till Post- och Telestyrelsen, dit One.com anmälde händelsen och begärde tillsyn av .SE. PTS avskrev ärendet, och gav därmed .SE rätt i sitt agerande.

  10. Jonathan Gabor
    november 22, 2010 @ 9:57 f m

    Läs gärna mitt svar till Peter Pan, där jag försöker berätta varför det här inte handlar om någon form av smutskastning.

    Ny serverkonfiguration som tillåter safe_mode = off har vi betatestat under en längre tid med hundratals av våra kunder, och vi kommer i December komma med glada nyheter gällande safe_mode och en massa andra saker!

  11. Daniel
    november 23, 2013 @ 10:10 e m

    Sjukt dålig support! Ska man avsluta sitt abonnemang måste man göra det minst 35 dagar innan tiden gått ur annars förlängs abonnemanget ett år till. Missnöjd att bara förnamnet!

  12. Staffan Blomgren
    november 25, 2013 @ 9:52 f m

    Hej Daniel!

    Jag blir lite fundersam över din kommentar. Här på Surftown arbetar vi med förskottsbetalning och därmed kommer ditt abonnemang aldrig att förnyas utan att du själv vill det. Du kanske menar att One.com har en sådan regel?
    ^SBL