Nya tilltag mot spam

Uppdatering: Efter populär förfrågan, så skjuter vi upp ändringen till Tisdagen den 25:e maj. Vi har även publicerat en uppdatering med förtydligande kring hur detta påverkar dig, längre ner i detta inlägg.

Vi har pillat och rotat lite i maskineriet, och kommer den 17:e maj den 25:e maj genomföra några ändringar som kommer minska mängden spam som skickas från våra mejlservrar. Det betyder att vi minskar risken för att hamna på så kallade ”blacklists”, och att belastningen på mejlservrarna går ner och ger våra kunder en trevligare upplevelse med mejl som snabbare kommer fram.

Den ändring som främst kommer minska mängden spam, är att vi kommer kontrollera ifall mejlavsändarens domän faktiskt ligger hos oss. För tidigare har man kunnat skicka genom vår SMTP (utgående mejlserver), så länge man autentiserade sig. Men tyvärr händer det med jämna mellanrum att kunder får till exempel virus som kapar kontouppgifterna och utnyttjar dessa till att skicka mejl från alla möjliga konstiga domännamn.

Så har ni några skript som skickar mejl via vår SMTP (det vill säga mailX.surftown.se / mail.din-doman.se istället för mailoutX/mailoutbX.surftown.se) och med en avsändande domän som inte ligger hos oss, så bör ni alltså ta hänsyn till detta. Använder du mail(), CDO eller liknande utan att uppge utgående mejlserver så är ni opåverkade, då dessa som standard använder mailout/mailoutb.

Detta inkluderar även WordPress, Joomla och andra webbapplikationer, även om vissa undantag kan förekomma. Lämna en kommentar med så detaljerad information som möjligt om du är osäker, så kontrollerar vi åt er om ni är påverkad av ändringen.

Denna ändringen kommer som sagt tas i bruk den 17:e maj den 25:e maj, och har ni några frågor gällande hur detta påverkar er så är ni varmt välkomna att lämna en kommentar nedan.

Uppdatering – 17:e maj:

Det var många som hörde av sig i helgen, och var oroliga över att till exempel deras skript som sänder mejl skulle sluta fungera. Vi insåg att vi inte varit tillräckligt tydliga med hur detta påverkar er, och vi ber om ursäkt för det. Nedan har vi tagit upp de vanligaste scenarion, och försökt förklara så tydligt och enkelt som möjligt kring hur denna ändring påverkar er.

Det är viktigt att poängtera att denna ändring endast påverkar ett väldigt litet fåtal av våra kunder, och då dem som har en lite speciell konfiguration. Det påverkar i största graden endast dig som har till exempel ett skript som loggar in på din mejlserver (mail.min-doman.se) och sedan försöker skicka ett mejl med en avsändande domän som inte är tillagd i din kontrollpanel, till exempel gmail.com eller hotmail.com.

Exempel: Du har lagt till ditt e-postkonto namn@min-doman.se i Outlook, och sedan konfigurerat att din avsändare ska vara namn@gmail.com. Detta kommer inte att fungera, då domänen gmail.com inte kan läggas till i din kontrollpanel (My Surftown -> Domäninställningar) eftersom du inte äger den. Har du bara lagt till ditt e-postkonto som vanligt så förblir du opåverkad.

Kommer mitt kontaktformulär på min hemsida sluta fungera?

Nej! Dina skript (oavsett om det är PHP, ASP eller Flash) påverkas inte av denna ändring. Detta beror på att dessa mejl sänds via en annan mejlserver. Detta inkluderar även kontaktformulär och liknande för WordPress, Joomla, Drupal och liknande även om vissa undantag kan förekomma.

Tekniskt förklarat: Använder du PHP’s mail(), ASP’s Jmail eller liknande så förblir du opåverkad, eftersom dessa skickas via mailoutX / mailoutbX.surftown.se och inte mailX.surftown.se/mail.min-doman.se.

Jag har en vidarebefordring till namn@gmail.com, är denna påverkad?

Nej! Ändringen påverkar endast mejl som skickas från oss med en domän som inte är tillagd i din kontrollpanel (My Surftown -> Domäninställningar). Eftersom gmail.com i detta fallet är mottagande domän, så förblir den opåverkad.

Kommer jag kunna fortsätta använda min skolas e-postadress som avsändare?

Nej! Eftersom din skolas domän inte är och inte kan läggas till i din kontrollpanel, så kommer du inte kunna fortsätta skicka mejl från din skolas e-postadress via våra mejlservrar. Du ska istället kontakta din skola, och använda deras utgående mejlserver. Då kommer dina mejl skickas iväg som vanligt och utan problem.

Lämna gärna en kommentar nedan om ni fortfarande är osäkra, så ser vi till att besvara era frågor så snabbt som möjligt!

56 Comments

1 2
  1. Jonathan Gabor
    maj 21, 2010 @ 7:24 f m

    Detta är helt orelaterat till ändringen vi ska genomföra nästa vecka.

    Anledningen till att du får felmeddelandet, hittar du längst ner: ”552 sorry, mailbox Ann@melarti.info is over quota temporarily”. Det vill säga, din mejlbox har överstigit sitt tillåtna utrymme. Radera gamla mejl eller öka storleken på din mailbox för att lösa problemet. Kontakta supporten för hjälp.

    Du behöver dock inte oroa dig över att du missar några mejl, de kommer köas upp och levereras så fort du gjort plats för dem i din mejlbox.

  2. Lars
    juni 1, 2010 @ 7:14 e m

    Detta innebär en klar försämring för min del. Jag har flera adresser jag behöver skicka ifrån dagligen, och några av dem kräver serveridentifikation på plats (jag kan alltså INTE använda mina arbetsplatsers mejl-server hemifrån). Surftown har erbjudit en bra lösning för detta, tidigare. Spam är förvisso trist, men ännu tristare är att vissa kunders usla virushantering skall stå som orsak till försämrad tjänst.

  3. Benny
    juni 4, 2010 @ 12:49 e m

    Ledsen jag skriver i affekt, men nu är jag riktigt besviken.
    Först förvarnas denna förändring med alldeles för kort varsel. Sedan skjut det upp några dagar. Sedan går tiden och jag provar nu och då bävande min webb-mail för att se om det fungerar då svaret jag fått här på bloggen inte är tillräckligt uttömmande för att klart förstå hur det drabbar mig.

    Efter återkommande tester då det fungera börjar jag luta mig tillbaka i tryggheten att det faktiskt inte kommer att drabba min webb-mail utan jag kommer att kunna skicka mail i min uppdragsgivares namn den vägen även i fortsättnigen. Skönt, tänkte jag. Men, NU fungerar det inte – och utan förvarning om att det genomförs NU och inte på utsatt datum!

    Så här kan man inte sköta ett företag. Det förstör för mig som företagare.

    Ge oss tillbaka möjligheten att skicka från ett annat domännamn!! Jag är inte beredd att lägga tid och pengar på att skaffa någon parallell tjänst som löser detta. Jag har viktigare saker för mig än att läsa på och lösa fler och fler problem.

    Hälsningar från den här gången en arg Benny

    Brevet skickades inte. Servern svarade:
    Den begärda åtgärden utfördes ej eftersom brevlådans namn inte är tillåtet
    553 5.7.1 : Sender address rejected: not owned by user mitt.namn@min-domän.se

  4. Benny
    juni 4, 2010 @ 12:49 e m

    Ledsen jag skriver i affekt, men nu är jag riktigt besviken.
    Först förvarnas denna förändring med alldeles för kort varsel. Sedan skjut det upp några dagar. Sedan går tiden och jag provar nu och då bävande min webb-mail för att se om det fungerar då svaret jag fått här på bloggen inte är tillräckligt uttömmande för att klart förstå hur det drabbar mig.

    Efter återkommande tester då det fungera börjar jag luta mig tillbaka i tryggheten att det faktiskt inte kommer att drabba min webb-mail utan jag kommer att kunna skicka mail i min uppdragsgivares namn den vägen även i fortsättnigen. Skönt, tänkte jag. Men, NU fungerar det inte – och utan förvarning om att det genomförs NU och inte på utsatt datum!

    Så här kan man inte sköta ett företag. Det förstör för mig som företagare.

    Ge oss tillbaka möjligheten att skicka från ett annat domännamn!! Jag är inte beredd att lägga tid och pengar på att skaffa någon parallell tjänst som löser detta. Jag har viktigare saker för mig än att läsa på och lösa fler och fler problem.

    Hälsningar från den här gången en arg Benny

    Brevet skickades inte. Servern svarade:
    Den begärda åtgärden utfördes ej eftersom brevlådans namn inte är tillåtet
    553 5.7.1 : Sender address rejected: not owned by user mitt.namn@min-domän.se

  5. Michael Ingre
    juni 7, 2010 @ 3:36 e m

    Hej Lars,
    Jag har exakt samma problem.
    Jag har ”min egen” mail som jag avänder.
    Dessutom har jag tre stora kunder som kräver att jag skall ha deras mail som avsändare.
    Har talat med Surftown om detta för över ett år sedan och fick DÅ beskedet att det inte är några problem att nyttja Surftowns SMTP för alla.
    Nu plötsligt försvann den tjänsten…….. och min kostnad till Surftown minskar inte för det…. ?

    Hoppas – och räknar med – att surftown löser detta snabbt.

    Mvh
    Micke

  6. Jonathan Gabor
    juni 8, 2010 @ 7:44 f m

    Hej Micke,

    Det största problemet låg i att vi tillät kunder att skicka mejl från domäner som de inte hade liggande hos oss. Det betydde att någon till exempel kunde skicka mejl från din domän, men från deras webbhotell – och mejlet var i de flesta av fallen ren och skär spam.

    Detta har vi nu satt stopp för, då det var en av de största orsakerna till att vi blev svartlistade av andra mejlservrar ute i världen, och därmed fick problem att leverera dina legitima mejl. Det var aldrig meningen att man skulle kunna skicka mejl på det viset från oss, vi har har bara inte varit snabba nog att ändra på det så det!

    Som jag förklarat ovan i de andra kommentarerna, så är vi inte de enda som gör detta. Denna ”regel” gäller för de flesta stora och seriösa e-postleverantörerna, såsom t.ex. Gmail.

    Jag hoppas du har förståelse för detta, och jag beklagar de besvär detta medför dig.

1 2