Nya domänpriser

Du har säkert undrat över vår märkliga prissättning av domäner. De är faktiskt ett resultat av de gamla tiderna då vi uppgav priser exklusive moms på vår hemsida. Vi hade dock en önskan att göra det tydligare för kunderna vad dem faktiskt betalar för våra tjänster. Så när vi la till moms på alla priser resulterade det i lite märkliga priser, som inte var särskilt lätta att räkna på eller komma ihåg…

Detta har länge irriterat mig, och vi har därför städat upp och rundat av rejält bland alla domänpriser. Framöver kommer alla domäner kosta 229kr att registrera eller förnya. Det innebär att vissa domäner blir lite dyrare medan andra blir väsentligt billigare. Till exempel kan du nu registrera .nu-domäner till nästan hälften av det förra priset.

Detta gäller dock inte .se-domäner, som vi fortsätter att registrera till inköpspris (100kr). Dessutom behåller vi vårt nuvarande erbjudande med .se-domäner för endast 29kr när man samtidigt köper ett webbhotell.

Du hittar som vanligt alla våra aktuella priser i prislistan.

  • Tomas

    Hej,
    er prissättning är mycket märklig, ni är t.ex. 2-4 gånger dyrare än Loopia och dessutom vill ni ha betalt 3 månader innan domäner går ut. Är det någon strategi ni har för att få kunder att byta leverantör ?

    /TC

  • Tomas

    Hej,
    er prissättning är mycket märklig, ni är t.ex. 2-4 gånger dyrare än Loopia och dessutom vill ni ha betalt 3 månader innan domäner går ut. Är det någon strategi ni har för att få kunder att byta leverantör ?

    /TC

  • @Tomas – Hej! Anledningen till att vi är dyrare än t.ex. Loopia är för att de säljer domäner med ren förlust. Detta balanseras dock upp av att deras webbhotell är dyrare än vad våra är. (Nu har jag givetvis ingen direkt insikt i hur Loopia resonerar, utan detta är min gissning på varför de kan sälja domäner för ren förlust.)

    Så det är absolut ingen strategi för att få kunder att byta leverantör, mer hur vi har valt att göra affärer på. Vi anser helt enkelt att det inte är särskilt sunt att sälja domäner för ren förlust, och har valt priser som vi anser är förnuftiga.

    Att ni får fakturan 3 månader innan domänen löper ut, är helt enkelt för vi har allt för många gånger råkat ut för att kunder har glömt att förnya sin domän, och då förlorat den. Så som en god service mot våra kunder, så skickar vi ut fakturorna lite för tidigt, så man har lite felmarginal (ifall man skulle råka vara på semester eller liknande, när fakturan dimper ner).

  • @Tomas – Hej! Anledningen till att vi är dyrare än t.ex. Loopia är för att de säljer domäner med ren förlust. Detta balanseras dock upp av att deras webbhotell är dyrare än vad våra är. (Nu har jag givetvis ingen direkt insikt i hur Loopia resonerar, utan detta är min gissning på varför de kan sälja domäner för ren förlust.)

    Så det är absolut ingen strategi för att få kunder att byta leverantör, mer hur vi har valt att göra affärer på. Vi anser helt enkelt att det inte är särskilt sunt att sälja domäner för ren förlust, och har valt priser som vi anser är förnuftiga.

    Att ni får fakturan 3 månader innan domänen löper ut, är helt enkelt för vi har allt för många gånger råkat ut för att kunder har glömt att förnya sin domän, och då förlorat den. Så som en god service mot våra kunder, så skickar vi ut fakturorna lite för tidigt, så man har lite felmarginal (ifall man skulle råka vara på semester eller liknande, när fakturan dimper ner).

  • Hej Jonathan!

    Long time no see, dessutom för första gången sen någonsin kan jag skriva en kommentar här, *Yippie!*

    Får jag ställa en fråga avs domäner? Har en .com-domän registreard hos er som jag sen av olika anledningar (bl a php i SafeMode) flyttade över till annat hotell. Har nu börjat få en påminnelse att det är dags för betalning vilket är helt riktigt, den går ut om någon månad.

    Min fråga är om ni planerar någon typ av login för att hantera domäner registrerade hos er? Ponera att jag vill flytta den till annat hotell eller till egen server och behöver styra om DNS-adresserna?

    Tack på förhand!
    /Mimo

    Ps) Detta är ingen supportfråga, utan en generell fråga avseende framtida policies etc. För vad jag har förstått finns inte denna möjlighet i dagsläget…

  • Hej Jonathan!

    Long time no see, dessutom för första gången sen någonsin kan jag skriva en kommentar här, *Yippie!*

    Får jag ställa en fråga avs domäner? Har en .com-domän registreard hos er som jag sen av olika anledningar (bl a php i SafeMode) flyttade över till annat hotell. Har nu börjat få en påminnelse att det är dags för betalning vilket är helt riktigt, den går ut om någon månad.

    Min fråga är om ni planerar någon typ av login för att hantera domäner registrerade hos er? Ponera att jag vill flytta den till annat hotell eller till egen server och behöver styra om DNS-adresserna?

    Tack på förhand!
    /Mimo

    Ps) Detta är ingen supportfråga, utan en generell fråga avseende framtida policies etc. För vad jag har förstått finns inte denna möjlighet i dagsläget…

  • @Mimo – Hej igen, Mimo! Verkligen long time, no see… 🙂

    Har fortfarande inte lyckats klura ut varför du inte kunde kommentera tidigare, tyvärr. Men oavsett är du givetvis välkommen!

    Är du inte kund hos oss längre, så ska du kontakta försäljningsavdelningen per mejl. Då skickar de dig din EPP-kod, så du kan göra en transfer av domänen till din nya leverantör.

  • @Mimo – Hej igen, Mimo! Verkligen long time, no see… 🙂

    Har fortfarande inte lyckats klura ut varför du inte kunde kommentera tidigare, tyvärr. Men oavsett är du givetvis välkommen!

    Är du inte kund hos oss längre, så ska du kontakta försäljningsavdelningen per mejl. Då skickar de dig din EPP-kod, så du kan göra en transfer av domänen till din nya leverantör.

  • sores

    Hej,
    men jag förstår inte riktigt.
    Du skriver att .nu domänen skulle vara billigare hos er men så är inte fallet.

    hos loopia kostar en .nu domän 99kr inkl. moms
    hos binero kostar en .nu domän 199kr inkl. moms

    båda fallen är mycket billigare än era priser.
    och om man jämnför med andra domäner så skilljer det sig på över 150kr?
    Det tycker jag e sjukt för dyrt.

    En annan sak är att man kan ringa supporten hos dom andra leverantörerna, hos er kan man bara maila om man inte betalar extra för att få VIP support… ngt som man får grattis hos dom andra…

    ngn kanske undrar varför jag valde surftown om jag klagar så mycket men jag e för lat för att byta.

    Det jag kommer göra nu e o köpa en domän hos ngn anna leverantör o sen peka om den till mitt konto hos er.

    PS. stark att kunna diskutera era priser så här öppet.

  • sores

    Hej,
    men jag förstår inte riktigt.
    Du skriver att .nu domänen skulle vara billigare hos er men så är inte fallet.

    hos loopia kostar en .nu domän 99kr inkl. moms
    hos binero kostar en .nu domän 199kr inkl. moms

    båda fallen är mycket billigare än era priser.
    och om man jämnför med andra domäner så skilljer det sig på över 150kr?
    Det tycker jag e sjukt för dyrt.

    En annan sak är att man kan ringa supporten hos dom andra leverantörerna, hos er kan man bara maila om man inte betalar extra för att få VIP support… ngt som man får grattis hos dom andra…

    ngn kanske undrar varför jag valde surftown om jag klagar så mycket men jag e för lat för att byta.

    Det jag kommer göra nu e o köpa en domän hos ngn anna leverantör o sen peka om den till mitt konto hos er.

    PS. stark att kunna diskutera era priser så här öppet.

  • Tack för svaret!
    Då vet jag hur jag skall göra om det blir aktuellt.

    Ha en bra dag! 🙂

  • Tack för svaret!
    Då vet jag hur jag skall göra om det blir aktuellt.

    Ha en bra dag! 🙂

  • @sores – Du verkar ha missförstått mig. Jag har inte påstått att våra domäner är billiga jämfört med våra branschkollegor – tvärtom! Vi har dyrare domäner, men i gengäld är våra webbhotellspaket billigare.

    Och eftersom våra branschkollegors webbhotellspaket är dyrare, så kan de erbjuda gratis telefonsupport. Den är ju egentligen inte gratis, utan de har istället valt att baka in telefonsupporten i det ordinariepriset, vilket gör att deras webbhotellspaketet blir dyrare än våra. Hos oss kan du istället välja om du vill betala för telefonsupport eller inte, genom vårt tilläggspaket VIP-support. I våra dyrare företagspaket ingår det däremot redan telefonsupport.

    Alltså… Vi har valt att låta kunden själv få välja om de önskar telefonsupport eller inte och erbjuda webbhotell till ett lägre pris. Och vi har valt att inte sälja domäner för ren förlust, då vi inte anser att det är någon smart affärsstrategi.

    Återigen, vill jag reservera mig för att detta endast är min gissning. Jag har givetvis inte någon insikt i våra branschkollegors affärsstrategier, och de kan ha helt andra tankar kring sin prissättning.

  • @sores – Du verkar ha missförstått mig. Jag har inte påstått att våra domäner är billiga jämfört med våra branschkollegor – tvärtom! Vi har dyrare domäner, men i gengäld är våra webbhotellspaket billigare.

    Och eftersom våra branschkollegors webbhotellspaket är dyrare, så kan de erbjuda gratis telefonsupport. Den är ju egentligen inte gratis, utan de har istället valt att baka in telefonsupporten i det ordinariepriset, vilket gör att deras webbhotellspaketet blir dyrare än våra. Hos oss kan du istället välja om du vill betala för telefonsupport eller inte, genom vårt tilläggspaket VIP-support. I våra dyrare företagspaket ingår det däremot redan telefonsupport.

    Alltså… Vi har valt att låta kunden själv få välja om de önskar telefonsupport eller inte och erbjuda webbhotell till ett lägre pris. Och vi har valt att inte sälja domäner för ren förlust, då vi inte anser att det är någon smart affärsstrategi.

    Återigen, vill jag reservera mig för att detta endast är min gissning. Jag har givetvis inte någon insikt i våra branschkollegors affärsstrategier, och de kan ha helt andra tankar kring sin prissättning.