Ny ”helgalen” uppsättning av e-postservrar

Flera av våra e-postservers har länge varit hårt pressade av massiva spamstormar. Och det har även varit en tuff tid för er – svårigheter med att ansluta till sin e-postserver, långsam förbindelse till webbmailen, e-postdubbletter och ohanterbara mängder av spam.

Supportavdelningen har heller inte haft det särskilt lätt under denna period. Det är en utmaning, att ge dig ett bra svar, när spammarna i stort sett beslutat sig att försämra stabiliteten på våra e-postservrar. Men nog om dessa problem, för nu ska kundupplevelsen vara god igen!

För en tiden sedan satte jag igång ett projekt som vi benämnde ”Mail 2.0”. Briefingen till driftschefen var ganska kort och precis – kunderna ska helt enkelt ha en ”helgalen” uppsättning som bara sparkar röv. 😉

Cloud Computing” var driftchefens svar, och efter några kortare förklaringar på tavlan i mötesrummet var jag såld! Kort beskrivit, så ersätter det den traditionella uppsättningen med en ensam server med ett ”moln” fullt av servrar. Här finns goda driftsmässiga fördelar där belastningen kan fördelas bland många servrar, och resulterar i att ni kommer uppleva en betydligt högre driftstabilitet.

Driftschefen tog dessutom önskan om en ”helgalen” uppsättning väldigt bokstavligt där han har utökat ”molnet” med IBMs kostsamma BladeCenter-servrar för hundratusentals kronor. Så jag räknar med att Surftown få en stor julklapp från IBM senare i år. 😉

De senaste månaderna har vi sett påtagliga förbättringar i prestanda på de e-postservrar där vi har testat den nya uppsättningen (se skärmdump). Idag flyttas de sista e-postservrar in i ”molnet” och det borde ge er en betydligt positivare upplevelse.

Jag beklagar än en gång att det har tagit lite tid för oss att gå i land med dessa utmaningar, men jag kan garantera att det har varit värt att vänta på. 😉

SysOrb Server Monitoring System

Källa: SysOrb Server Monitoring System

  • mulepose

    Tyvärr funkar inte SPAM-filtret särskilt bra! Förrut var jag kund hos Cliche och dom har ett SPAM-filter som heter duga! Fick i princip aldrig et spammail, men hos Surftown får jag tjogtals varenda dag! Mycket irriterande! På alla andra områden är Surftown bättre än Cliche – i vissa fall tom mycket bättre, men inte när det gäller SPAM-filter. Hoppas att Ni kan lära något av Cliche på den punkten.

  • mulepose

    Tyvärr funkar inte SPAM-filtret särskilt bra! Förrut var jag kund hos Cliche och dom har ett SPAM-filter som heter duga! Fick i princip aldrig et spammail, men hos Surftown får jag tjogtals varenda dag! Mycket irriterande! På alla andra områden är Surftown bättre än Cliche – i vissa fall tom mycket bättre, men inte när det gäller SPAM-filter. Hoppas att Ni kan lära något av Cliche på den punkten.

  • Vi är medvetna om att spam-filtret inte fungerar helt tillfredställande, och det är högsta prioritet just nu hos vår driftsavdelning. I och med den nya uppsättningen av e-postservers, så är det en hel del som behöver konfigureras om och fixas till. Så det är bara en tidsfråga innan saker och ting flyter på som det ska göra…

    Sen är det många saker som avgör hur mycket spam man får, och det finns idag inget spamfilter som är 100% säkert. Vi måste ju hela tiden balansera hur pass aggressivt vårt spamfilter är, så att vi inte råkar radera legitim e-post, som kanske ser ut som spam men inte är det. Och vi tar emot enorma (extrema!) mängder spam varje dag, så det är inte helt lätt. Men vi arbetar på det, som sagt, och spam-filtret kommer bli betydligt effektivare med tiden.

  • Vi är medvetna om att spam-filtret inte fungerar helt tillfredställande, och det är högsta prioritet just nu hos vår driftsavdelning. I och med den nya uppsättningen av e-postservers, så är det en hel del som behöver konfigureras om och fixas till. Så det är bara en tidsfråga innan saker och ting flyter på som det ska göra…

    Sen är det många saker som avgör hur mycket spam man får, och det finns idag inget spamfilter som är 100% säkert. Vi måste ju hela tiden balansera hur pass aggressivt vårt spamfilter är, så att vi inte råkar radera legitim e-post, som kanske ser ut som spam men inte är det. Och vi tar emot enorma (extrema!) mängder spam varje dag, så det är inte helt lätt. Men vi arbetar på det, som sagt, och spam-filtret kommer bli betydligt effektivare med tiden.

  • mulepose

    Jo – jag är medveten om att det är ett svårt hanterbart problem och hoppas naturligtvis att det blir bättre framöver.

    Problemet med Cliches filter är, att det – om jag förstod det rätt – bygger på någon form av autensitering, så att icke-kända servare först ska svara på en förfrågan innan mailet släpps fram till mottagaren. Detta är inte heller optimalt, då man ibland fick vänta på en mail man visste just var skickat – och ibland kunde man faktisk få vänta i flera timmar. Och det är ju, som sagt, inte optimalt!

  • mulepose

    Jo – jag är medveten om att det är ett svårt hanterbart problem och hoppas naturligtvis att det blir bättre framöver.

    Problemet med Cliches filter är, att det – om jag förstod det rätt – bygger på någon form av autensitering, så att icke-kända servare först ska svara på en förfrågan innan mailet släpps fram till mottagaren. Detta är inte heller optimalt, då man ibland fick vänta på en mail man visste just var skickat – och ibland kunde man faktisk få vänta i flera timmar. Och det är ju, som sagt, inte optimalt!

  • Vår driftsavdelning har en mängd optimeringar av våra spam-filter på sin lista, men vi lyckas redan nu filtrera bort runt 80% av all spam – innan det ens träffar våra e-postservers. Bara det innebär en rejäl förbättring.

    Jag kan även berätta för dig att vi har ett flertal planerade förbättringar gällande e-posten generellt hos Surftown. Tidigare har ni kunnat läsa om att vi har en ny webmail-klient på ingång, och vi går nu in i nästa fas som är ”stresstestet”. Vi ska även undersöka så att alla funktioner fungerar som de ska, såsom adressboken, kalender, m.m., så det blir en så smärtfri övergång som möjligt för våra kunder. (Och i det långa loppet, även för oss… 🙂 )

  • Vår driftsavdelning har en mängd optimeringar av våra spam-filter på sin lista, men vi lyckas redan nu filtrera bort runt 80% av all spam – innan det ens träffar våra e-postservers. Bara det innebär en rejäl förbättring.

    Jag kan även berätta för dig att vi har ett flertal planerade förbättringar gällande e-posten generellt hos Surftown. Tidigare har ni kunnat läsa om att vi har en ny webmail-klient på ingång, och vi går nu in i nästa fas som är ”stresstestet”. Vi ska även undersöka så att alla funktioner fungerar som de ska, såsom adressboken, kalender, m.m., så det blir en så smärtfri övergång som möjligt för våra kunder. (Och i det långa loppet, även för oss… 🙂 )

  • indie

    Jag vill inte vara cynisk, men är det stresstestfasen ni ägnar er åt på e-postservrarna i produktionsmiljön? Vi har inte fått någon inkommande e-post på ett dygn med undantag från några sporadiska mail som skickats en halv dag tidigare.

  • Jag vill inte vara cynisk, men är det stresstestfasen ni ägnar er åt på e-postservrarna i produktionsmiljön? Vi har inte fått någon inkommande e-post på ett dygn med undantag från några sporadiska mail som skickats en halv dag tidigare.

  • goodie

    Jag håller INTE med mulepose tyvärr. Har varit kund hos Cliche och där väller spammen in dagligen. Upp emot 50-60 spam om dagen fick jag ”roa” mig med att radera. Än så länge är jag ny på Surftown men hittills har jag tagit bort 3 ynka spammail. En aaaaningen skillnad mot Cliche. Så Surftown hyllar jag till skyarna för allt de gör för kunderna som Cliche uppenbarligen inte gör.

  • goodie

    Jag håller INTE med mulepose tyvärr. Har varit kund hos Cliche och där väller spammen in dagligen. Upp emot 50-60 spam om dagen fick jag ”roa” mig med att radera. Än så länge är jag ny på Surftown men hittills har jag tagit bort 3 ynka spammail. En aaaaningen skillnad mot Cliche. Så Surftown hyllar jag till skyarna för allt de gör för kunderna som Cliche uppenbarligen inte gör.

  • mulepose

    Nu är det ju förvisso ett tag sen jag var på Cliche, så det kan ju ha ändrat sig sen dess, men jag vidhåller att när jag var där fick jag i princip aldrig spam. Men nu på surftown får jag tjogtals varje dag.

    Det hör med att berätta, att jag har ett par mailadresser som ligger/har legat ”offentligt” på en hemsida som webmaster (jo – jag vet det är dumt) och dessa är utsatta för en massiv spamming. Kanske har ”Goodie” en mailadress, som inte har varit ”offentlig” och då är det inte konstigt att han/hon inte får några spammails. Jag har nämligen ytterligare ett domännamn, där adresserna aldrig har varit utlämnat till andra än vänner och pålitliga webplatser och på dessa adresser får jag aldrig spam – inte heller hos Surftown.

    Men intressant i samamanhanget är, att hos Cliche fick jag inte spam på de ”offentliga” adresser heller, dessa som nu får mängder av spam hos Surftown.

    Och det är ju en intressant uppgift: att se till at alla adresser inte får spam (i någon vidare omfattning i alla fall), för det finns ju ingen utmaning i att se till att icke-”offentliga” adresser är spamfria. För de får ju i alla fall inget spam.

  • mulepose

    Nu är det ju förvisso ett tag sen jag var på Cliche, så det kan ju ha ändrat sig sen dess, men jag vidhåller att när jag var där fick jag i princip aldrig spam. Men nu på surftown får jag tjogtals varje dag.

    Det hör med att berätta, att jag har ett par mailadresser som ligger/har legat ”offentligt” på en hemsida som webmaster (jo – jag vet det är dumt) och dessa är utsatta för en massiv spamming. Kanske har ”Goodie” en mailadress, som inte har varit ”offentlig” och då är det inte konstigt att han/hon inte får några spammails. Jag har nämligen ytterligare ett domännamn, där adresserna aldrig har varit utlämnat till andra än vänner och pålitliga webplatser och på dessa adresser får jag aldrig spam – inte heller hos Surftown.

    Men intressant i samamanhanget är, att hos Cliche fick jag inte spam på de ”offentliga” adresser heller, dessa som nu får mängder av spam hos Surftown.

    Och det är ju en intressant uppgift: att se till at alla adresser inte får spam (i någon vidare omfattning i alla fall), för det finns ju ingen utmaning i att se till att icke-”offentliga” adresser är spamfria. För de får ju i alla fall inget spam.

  • Balcken

    Hej! Hur sprids spam egentligen Är det inte bl.a så här. Om man via sin hemsida har haft en massa kundkontakter via e-post genom åren och många av dessa har sparat mailadresser som i sin tur blivit utsatta på oskyddade maskiner.Det är väl en variant. En annan om man i ett tidigt skede innan man visste bättre och skyltade med mailadressen i textform blev kapad av spamsökare. Är det inte så att man måste skrota sin domän för att bli av med spam. Men det kan man ju inte heller göra. Lite funderingar bara ?

  • Balcken

    Hej! Hur sprids spam egentligen Är det inte bl.a så här. Om man via sin hemsida har haft en massa kundkontakter via e-post genom åren och många av dessa har sparat mailadresser som i sin tur blivit utsatta på oskyddade maskiner.Det är väl en variant. En annan om man i ett tidigt skede innan man visste bättre och skyltade med mailadressen i textform blev kapad av spamsökare. Är det inte så att man måste skrota sin domän för att bli av med spam. Men det kan man ju inte heller göra. Lite funderingar bara ?

  • goodie

    Jodå, jag har 8 offentliga adresser som ligger ute på hemsidan som spammades konstant när vi hade Cliche men än har det bara kommit något enstaka spam sen vi flyttade allt till Surftown.

    Det verkar vara skillnad på ”folk och folk” iaf på Cliche. Men jag har fått nog av dem. Aldrig mer! Otrevliga och minimalt kundtjänstvänliga när det handlar om att flytta från dem. Annars är de så trevliga så men när det kommer till att man vill flytta från dem så tar det mer eller mindre hus i helvete.

  • goodie

    Jodå, jag har 8 offentliga adresser som ligger ute på hemsidan som spammades konstant när vi hade Cliche men än har det bara kommit något enstaka spam sen vi flyttade allt till Surftown.

    Det verkar vara skillnad på ”folk och folk” iaf på Cliche. Men jag har fått nog av dem. Aldrig mer! Otrevliga och minimalt kundtjänstvänliga när det handlar om att flytta från dem. Annars är de så trevliga så men när det kommer till att man vill flytta från dem så tar det mer eller mindre hus i helvete.

  • mulepose

    Det är ju otroligt sån otur du haft. Jag hade 4 st domäner som jag flyttade från Cliche till Surftown och jag hade precis inga problem och inga sura miner. Men jag vill naturligtvis ändå inte byta tillbaka – är väldigt nöjd med Surftown. Utom just spanfunktionen förstås. Men jag liter på att dom jobbar med det och kommer att lösa det.

  • mulepose

    Det är ju otroligt sån otur du haft. Jag hade 4 st domäner som jag flyttade från Cliche till Surftown och jag hade precis inga problem och inga sura miner. Men jag vill naturligtvis ändå inte byta tillbaka – är väldigt nöjd med Surftown. Utom just spanfunktionen förstås. Men jag liter på att dom jobbar med det och kommer att lösa det.

  • Pingback: Spam? Nej, tack! | SurfBloggen()

  • flabb

    Är inte Surftown stora nog att satsa på ett ”riktigt” skalskydd för epost som t.ex. http://www.ironport.com ? 😉

    Största problem med spam är ju alla kapade PC’s som bildar horder av botnets, finns väl en 3000 botnets numera med gud vet hur många PC’s i varje.

  • flabb

    Är inte Surftown stora nog att satsa på ett ”riktigt” skalskydd för epost som t.ex. http://www.ironport.com ? 😉

    Största problem med spam är ju alla kapade PC’s som bildar horder av botnets, finns väl en 3000 botnets numera med gud vet hur många PC’s i varje.

  • Pingback: Förbättrat antispam-filter | SurfBloggen()