Information om vår workshop

I det varma rummet behövdes det stora mängder vatten!Under fredagen förra veckan samlade vi våra supportrar samt lite folk från våra andra avdelningar, med anledning av uppföljningsmötet kring Support 2.0. Vi stängde in oss i ett rum i ungefär 10 timmar, där dagens agenda handlade om hur vi ska gå tillväga för att höja upplevelsen och kvalitén på vår kundservice.

Vi hade en session där vi gruppvis primärt arbetade med de supportärenden som fått 1-2 ”hjärtan” i bedömning. Syftet var att ta fram konkreta exempel på hur vi bättre hade kunnat hantera ärendet, undvikit missförstånd och snabbare nått en lösning på problemet, och det resulterade i många goda idéer på hur man kan förbättra kommunikationen mellan supporter och kund. Det presenterades även några nya funktioner som supportrarna har efterfrågat, bland annat för att underlätta felsökning och uppföljning av ärenden.

Vi tog även ett beslut om att under en övergångsperiod så läggs det ner extra mycket tid på enskilda ärenden, vilket kan betyda något längre responstider, men i gengäld bättre och utförligare svar. Det hoppas vi att du har överseende med, och samtidigt även uppskattar. 🙂
Vi kommer även att fortsätta jobba med att bygga ut wiki‘n, så att mer och mer hjälp snabbt och enkelt går att finna på egen hand.

En god kundupplevelse skapas ju bland annat genom att man får ett bra svar redan vid första responsen, och samtidigt undviker att ärendet bollas fram och tillbaka. Vi behöver i högre grad sätta oss in i kundens ärende, så vi får en bättre förståelse för kundens situation. Vi bestämde oss även att vi ska göra det lättare för kunden att ge en god felbeskrivning. Då kan man direkt påbörja arbetet med att lösa problemet, istället för att behöva svara tillbaks med följdfrågor.

Presenation av nya funktioner och annat matnyttigtDetta var bara ett fåtal av de många tilltag som vi beslutade om, och det kommer ske ett flertal förbättringar på flera områden i framtiden. Nästa workshop genomförs i December för att följa upp arbetet kring Support 2.0, för att se vilka tilltag som fungerat bättre eller sämre, och vi kommer löpande berätta om våra tilltag här på bloggen. Så glöm inte att titta förbi då och då. 🙂

PS. Vi vill även tacka alla våra kära kunder, för att ni faktiskt klickar i er bedömning av svaret från våra supportrar. Det betyder att vi kontinuerligt kan mäta nivån på vår support, och att vi snabbare och lättare kan finna förbättringsområden.

  • Allt låter mycket bra Jonathan, fortsätt så. Har precis signat upp mig för ett år till, det var inget svårt beslut.

    /Björn

  • Allt låter mycket bra Jonathan, fortsätt så. Har precis signat upp mig för ett år till, det var inget svårt beslut.

    /Björn

  • anders_haeren

    Ert motto verkar vara mycket snack och lite verkstad så att stänga in sig i ett rum och prata i 10 timmar passade nog som handen i handsken. Det kanske är därför ni är så svåra att få tag på?

  • anders_haeren

    Ert motto verkar vara mycket snack och lite verkstad så att stänga in sig i ett rum och prata i 10 timmar passade nog som handen i handsken. Det kanske är därför ni är så svåra att få tag på?

  • canvas.nu

    Hej!

    Det jag verkligen skulle vilja ha är en riktigt bra webmail.
    Jag brukar använda er test-webmail, men då jag hela tiden jämför med gmail, yahoo och så vidare, så saknar det alltid något med den webmail ni tillhandahåller. Antingen är det den avancerade som är för långsam, eller test-webmailen, nutsmail, som endast ger en gameldags interface varianter.

    Bara en sån sak som spam mail. Allt som anses vara spam borde gå direkt till spam mappen, vilket inte sker idag. Sen är det ett märkligt sett att hantera spam på, när jag som användare vill markera något som spam/skräppost.

    Här har ni en ypperlig chans att bara ta direkt från hur Yahoo och Gmail hanterar detta, ur ett användarperspektiv.

    Jag vill använda den webmail jag betalar för, men det är så mycket att önska att jag dessvärre söker andra alternativ. Och det kan ju inte vara ett bra betyg.

    Nutsmail varianten är det flera webhotell som använt och använder genom åren. Den avancerade är i stort sett densamma som B-one.

    Sen detta med att det alltid öppnas i pop-up fönster. Inte omtyckt av mig i alla fall. Det blir ju alldeles för många fönster att hålla koll på när man mailar.

    Mvh

    Stefan

  • Hej!

    Det jag verkligen skulle vilja ha är en riktigt bra webmail.
    Jag brukar använda er test-webmail, men då jag hela tiden jämför med gmail, yahoo och så vidare, så saknar det alltid något med den webmail ni tillhandahåller. Antingen är det den avancerade som är för långsam, eller test-webmailen, nutsmail, som endast ger en gameldags interface varianter.

    Bara en sån sak som spam mail. Allt som anses vara spam borde gå direkt till spam mappen, vilket inte sker idag. Sen är det ett märkligt sett att hantera spam på, när jag som användare vill markera något som spam/skräppost.

    Här har ni en ypperlig chans att bara ta direkt från hur Yahoo och Gmail hanterar detta, ur ett användarperspektiv.

    Jag vill använda den webmail jag betalar för, men det är så mycket att önska att jag dessvärre söker andra alternativ. Och det kan ju inte vara ett bra betyg.

    Nutsmail varianten är det flera webhotell som använt och använder genom åren. Den avancerade är i stort sett densamma som B-one.

    Sen detta med att det alltid öppnas i pop-up fönster. Inte omtyckt av mig i alla fall. Det blir ju alldeles för många fönster att hålla koll på när man mailar.

    Mvh

    Stefan

  • char97

    Hej Jonathan,
    Vad bra att ni samlat supportrarna. Jag nämnde vid ett tillfälle att det nog inte var fel på deras kunskaper, men de är inte pedagogiska dvs de kan inte förklara för en vanlig något oteknisk användare vad jag behöver hjälp med. jag frågar en sak och får svar på en annan. I ett par fall har jag fått stegvis anvisning om ett ”ingrepp”. Supportern ifråga har glömt ett steg och jag hittar inte rätt. Mejlen åker fram och tillbaks som du nämnde. men hur kommer det sig då, undrar jag, att när jag frågar dig något så får jag alltid ett uttömmande svar som jag förstår? Jag antar (?) att du inte vill agera support, men jag har ändå en liten fråga jag inte lyckats reda ut själv. Det har bl a att göra med betalningen till er. Vad är webbhotell och vad är domän? Min hemsida http://www.skrivbyran.net, är det en domän eller ett hotell? Betalar jag till er för båda eller var och en för sig? Och kan det vara så att jag betalat er för adressen http://www.skrivbyran.se fast jag inte äger den för det är någon annan som har som har den?

    Charlotta

  • Hej Jonathan,
    Vad bra att ni samlat supportrarna. Jag nämnde vid ett tillfälle att det nog inte var fel på deras kunskaper, men de är inte pedagogiska dvs de kan inte förklara för en vanlig något oteknisk användare vad jag behöver hjälp med. jag frågar en sak och får svar på en annan. I ett par fall har jag fått stegvis anvisning om ett ”ingrepp”. Supportern ifråga har glömt ett steg och jag hittar inte rätt. Mejlen åker fram och tillbaks som du nämnde. men hur kommer det sig då, undrar jag, att när jag frågar dig något så får jag alltid ett uttömmande svar som jag förstår? Jag antar (?) att du inte vill agera support, men jag har ändå en liten fråga jag inte lyckats reda ut själv. Det har bl a att göra med betalningen till er. Vad är webbhotell och vad är domän? Min hemsida http://www.skrivbyran.net, är det en domän eller ett hotell? Betalar jag till er för båda eller var och en för sig? Och kan det vara så att jag betalat er för adressen http://www.skrivbyran.se fast jag inte äger den för det är någon annan som har som har den?

    Charlotta

  • @anders_haeren – Att det har varit ”lite verkstad” tycker jag inte direkt stämmer. Jag menar, under året har vi lanserat kundvänliga avtalsvillkor, riktiga trafikgränser och förändrat våra rutiner kring hur vi hanterar kunden som växt ur sitt webbhotellspaket och börjat använda orimligt mycket serverresurser. Och det är ju bara början…

    Anledningen till att vi har dessa workshops, är ju för att vi ska hitta fler förbättringsområden, och planera hur vi ska gå tillväga. Så givetvis blir det ”mycket snack, lite verkstad” i starten, för att med tiden bli mer och mer ”lite snack, mycket verkstad”.

    @char97 – Ett webbhotell är den plats/tjänst där ni samlar alla de filer som er hemsida består av, skickar och tar emot e-post med, plus en massa andra funktioner. Skrivbyran.net är ett domännamn, och kan ses som er ”gatuadress” på internet, enkelt förklarat.

    Ni betalar för webbhotell och domän på två separata fakturor, bland annat för att göra det lättare att t.ex. förnya webbhotellet, utan att förnya domänen. Eller tvärtom. 🙂

  • @anders_haeren – Att det har varit ”lite verkstad” tycker jag inte direkt stämmer. Jag menar, under året har vi lanserat kundvänliga avtalsvillkor, riktiga trafikgränser och förändrat våra rutiner kring hur vi hanterar kunden som växt ur sitt webbhotellspaket och börjat använda orimligt mycket serverresurser. Och det är ju bara början…

    Anledningen till att vi har dessa workshops, är ju för att vi ska hitta fler förbättringsområden, och planera hur vi ska gå tillväga. Så givetvis blir det ”mycket snack, lite verkstad” i starten, för att med tiden bli mer och mer ”lite snack, mycket verkstad”.

    @char97 – Ett webbhotell är den plats/tjänst där ni samlar alla de filer som er hemsida består av, skickar och tar emot e-post med, plus en massa andra funktioner. Skrivbyran.net är ett domännamn, och kan ses som er ”gatuadress” på internet, enkelt förklarat.

    Ni betalar för webbhotell och domän på två separata fakturor, bland annat för att göra det lättare att t.ex. förnya webbhotellet, utan att förnya domänen. Eller tvärtom. 🙂

  • Pingback: Status på Support 2.0 | SurfBloggen()

  • Dieselmannen

    Jag är ny kund, har haft problem, och skrivit till supporten som skickat mig ”upp” i teknik graden antar jag, 2 gånger, eller så har dom förbisett mig första gången.

    Jag har skrivit i mitt mail vad problemet är, då jag själv jobbar med servrar.

    5 dagar innan första svar, tycker det är en aning länge, är imponerad av ert utbud med SQL server bl.a och det är anledningen till att jag skriver här och inte drar som en avlöning från ert hotell.

    Nu efter jag kontaktat ”sälj” och frågat hur man får tillbaka pengarna, då får jag svar från supporten, med svaret detta script fungerar för mig… och ett bifogat script.

    Öhh… kul att det fungerar för dig, men det fungerar fortfarande inte för mig. Utan problemet kvarstår och vad det beror på har jag redan skickat.

    Så kontentan är, ni har fått svaret serverat, är det nonchalans eller inkompetens?

    Jag antar att det är nonschalans, och det ÄR jobbigt att sitta i en support, vi kunder ÄR jobbiga, jag vet, men den som sitter där hade varit lika irriterad om jag varit supporttekniker.

    Frågan, varför är det så här, trivs inte personalen eller är arbetsbördan för stor?

    Jag vill vara kund hos er, rätt pris, rätt komponenter, rätt utbud.
    Snälla åtgärda detta.

  • Dieselmannen

    Jag är ny kund, har haft problem, och skrivit till supporten som skickat mig ”upp” i teknik graden antar jag, 2 gånger, eller så har dom förbisett mig första gången.

    Jag har skrivit i mitt mail vad problemet är, då jag själv jobbar med servrar.

    5 dagar innan första svar, tycker det är en aning länge, är imponerad av ert utbud med SQL server bl.a och det är anledningen till att jag skriver här och inte drar som en avlöning från ert hotell.

    Nu efter jag kontaktat ”sälj” och frågat hur man får tillbaka pengarna, då får jag svar från supporten, med svaret detta script fungerar för mig… och ett bifogat script.

    Öhh… kul att det fungerar för dig, men det fungerar fortfarande inte för mig. Utan problemet kvarstår och vad det beror på har jag redan skickat.

    Så kontentan är, ni har fått svaret serverat, är det nonchalans eller inkompetens?

    Jag antar att det är nonschalans, och det ÄR jobbigt att sitta i en support, vi kunder ÄR jobbiga, jag vet, men den som sitter där hade varit lika irriterad om jag varit supporttekniker.

    Frågan, varför är det så här, trivs inte personalen eller är arbetsbördan för stor?

    Jag vill vara kund hos er, rätt pris, rätt komponenter, rätt utbud.
    Snälla åtgärda detta.

  • @Dieselmannen – Jag beklagar att ert ärende inte har skötts som det skulle, men som tidigare har nämnt så är det flera interna förändringar som har gjort att det har blivit lite ”kaos” ibland hos supportavdelningen. Vi arbetar på att förbättra supportavdelningen avsevärt, och det innebär att det i en övergångsperiod kan ge längre svarstider.

    Det är alltså inte nonschalans, utan snarare lite förvirring och lite för stor arbetsbörda, som har gjort att ni inte har fått den support ni ska få. Men det är som sagt en övergångsperiod medan vi arbetar om våra rutiner, och det börjar se betydligt bättre ut nu än för ett par veckor sedan. Och vi kommer fortsätta arbeta för att ge våra kunder en så god upplevelse som möjligt.

  • @Dieselmannen – Jag beklagar att ert ärende inte har skötts som det skulle, men som tidigare har nämnt så är det flera interna förändringar som har gjort att det har blivit lite ”kaos” ibland hos supportavdelningen. Vi arbetar på att förbättra supportavdelningen avsevärt, och det innebär att det i en övergångsperiod kan ge längre svarstider.

    Det är alltså inte nonschalans, utan snarare lite förvirring och lite för stor arbetsbörda, som har gjort att ni inte har fått den support ni ska få. Men det är som sagt en övergångsperiod medan vi arbetar om våra rutiner, och det börjar se betydligt bättre ut nu än för ett par veckor sedan. Och vi kommer fortsätta arbeta för att ge våra kunder en så god upplevelse som möjligt.

  • Dieselmannen

    Tack Jonathan!
    Skönt att få gehör, jag kommer att vänta ett tag till och hoppas att det löser sig för er och oss.

  • Dieselmannen

    Tack Jonathan!
    Skönt att få gehör, jag kommer att vänta ett tag till och hoppas att det löser sig för er och oss.

  • Micke

    Jag såg det nya bedömningssystemet i ett supportmail nyss, tror jag. Jag antar att man skall klicka i hur man tycker supporten fungerat (eftersom jag inte fått någon info om det), men hur gör man då om frågan bara är eskalerad, väntar man till saken är löst eller skall man betygsätta varje steg så att säga ?

    För övrigt har jag gett upp att få några svar på mina saker om uppetid, jag tror jag vet ganska bra vad felet är, men kan inte bevisa det eftersom er driftsinfo säger att servern är uppe när den bevisligen inte levererar några svar. Men orsaken till det kommer sannolikt av att HTTP levererar svar hela tiden, men PHP dör, dvs det går utmärkt att se icke-php-baserade delar av en blogg (t.ex. favicon etc) men själva bloggen är död, eller så är den möjligen inte död länge nog för att fångas upp av er statistik, men likväl är 3-4 minuters nedetid rätt frustrerande när man sitter och jobbar med att lägga in saker i blogg och andra php-baserade sidor. Det hade varit fint att åtminstone kunna se den nedetiden i driftsinfon på något sätt.
    Något slags manuell rapportering till sidan för ”extraordinär” statuskontroll kanske ?

  • Jag såg det nya bedömningssystemet i ett supportmail nyss, tror jag. Jag antar att man skall klicka i hur man tycker supporten fungerat (eftersom jag inte fått någon info om det), men hur gör man då om frågan bara är eskalerad, väntar man till saken är löst eller skall man betygsätta varje steg så att säga ?

    För övrigt har jag gett upp att få några svar på mina saker om uppetid, jag tror jag vet ganska bra vad felet är, men kan inte bevisa det eftersom er driftsinfo säger att servern är uppe när den bevisligen inte levererar några svar. Men orsaken till det kommer sannolikt av att HTTP levererar svar hela tiden, men PHP dör, dvs det går utmärkt att se icke-php-baserade delar av en blogg (t.ex. favicon etc) men själva bloggen är död, eller så är den möjligen inte död länge nog för att fångas upp av er statistik, men likväl är 3-4 minuters nedetid rätt frustrerande när man sitter och jobbar med att lägga in saker i blogg och andra php-baserade sidor. Det hade varit fint att åtminstone kunna se den nedetiden i driftsinfon på något sätt.
    Något slags manuell rapportering till sidan för ”extraordinär” statuskontroll kanske ?

  • @Micke – Du kan bedömma varje ”steg”, eller bara det slutgiltiga svaret. Vi ser dock helst att ni bedömmer varje steg, utom möjligtvis de mail där vi eskalerar er till nästa nivå.

    Och jo, det stämmer att nedtid på 2-4min inte visas, vilket beror på att vi inte vill bomba sönder våra servers när vi checkar om en service/daemon eller server är uppe och kör. Det hade i sin tur lett till ännu mer nedtid. 🙂

    Dock så övervakar våra tekniker kontinuerligt alla våra servers, så vi upptäcker ostabiliteter och oregelbundna nedtider även om de inte syns på driftsinfon, och åtgärdar dessa så snabbt som möjligt.

  • @Micke – Du kan bedömma varje ”steg”, eller bara det slutgiltiga svaret. Vi ser dock helst att ni bedömmer varje steg, utom möjligtvis de mail där vi eskalerar er till nästa nivå.

    Och jo, det stämmer att nedtid på 2-4min inte visas, vilket beror på att vi inte vill bomba sönder våra servers när vi checkar om en service/daemon eller server är uppe och kör. Det hade i sin tur lett till ännu mer nedtid. 🙂

    Dock så övervakar våra tekniker kontinuerligt alla våra servers, så vi upptäcker ostabiliteter och oregelbundna nedtider även om de inte syns på driftsinfon, och åtgärdar dessa så snabbt som möjligt.

  • volvo780

    Försökte förgäves få surftown att fatta att eftersom en före detta anställd data-tekniker gjort sig själv till “huvudadmin” så att inte ens jag som är bolagstecknare ej kan komma åt mina uppgifter.Hur menar ni då att jag ska kunna skydda mina mejl o annat från att bli lästa av enbart mig.Har gjort polisanmälan om detta “mot den före detta anställde” och löser inte surftown detta snabbt måste jag ju anmäla även detta.Hur kan ni sköta detta på det här sättet? Är detta säkerhet eller vaddå?

  • volvo780

    Försökte förgäves få surftown att fatta att eftersom en före detta anställd data-tekniker gjort sig själv till “huvudadmin” så att inte ens jag som är bolagstecknare ej kan komma åt mina uppgifter.Hur menar ni då att jag ska kunna skydda mina mejl o annat från att bli lästa av enbart mig.Har gjort polisanmälan om detta “mot den före detta anställde” och löser inte surftown detta snabbt måste jag ju anmäla även detta.Hur kan ni sköta detta på det här sättet? Är detta säkerhet eller vaddå?

  • @volvo780 – Jag tycker det visar på god säkerhet från vår sida, att vi inte ändrar en kunds kontouppgifter bara för att någon kontaktar oss och påstår att de är den riktiga ägaren. Vi kan inte lita på att den personen faktiskt är den som den utger sig att vara, om de inte har något som styrker det. Det säger sig själv, tycker jag.

    Men kan ni visa på något vis att ni är den riktiga ägaren och att ni ska ha tillgång till webbhotellet, så kan vi säkert komma fram till en lösning. Till exempel skicka oss polisrapporten som styrker att någon mot er vilja har tagit ägarskap av ert webbhotell. Det är i min mening helt rätt och riktigt av er att göra en polisanmälan mot er före detta anställde.

    Men av princip- och säkerhetsskäl så rör vi aldrig kundernas uppgifter, just för att kunden ska vara säker på att webbhotellet helst plötsligt inte bytar ägare utan deras vetskap.

  • @volvo780 – Jag tycker det visar på god säkerhet från vår sida, att vi inte ändrar en kunds kontouppgifter bara för att någon kontaktar oss och påstår att de är den riktiga ägaren. Vi kan inte lita på att den personen faktiskt är den som den utger sig att vara, om de inte har något som styrker det. Det säger sig själv, tycker jag.

    Men kan ni visa på något vis att ni är den riktiga ägaren och att ni ska ha tillgång till webbhotellet, så kan vi säkert komma fram till en lösning. Till exempel skicka oss polisrapporten som styrker att någon mot er vilja har tagit ägarskap av ert webbhotell. Det är i min mening helt rätt och riktigt av er att göra en polisanmälan mot er före detta anställde.

    Men av princip- och säkerhetsskäl så rör vi aldrig kundernas uppgifter, just för att kunden ska vara säker på att webbhotellet helst plötsligt inte bytar ägare utan deras vetskap.

  • Micke

    @Jonathan Gabor – Jag förstår att ni inte vill överbelasta servrarna men jag tycker samtidigt det känns lite fel när jag har en upplevd uppetid på kanske 75-80% att det står 100% uppe, 0 minuter nere på webserverstatusen.

    Vore det kanske en idé att ert script eller vad ni nu använder, när man på statussidan slår in sitt domännamn, att det då går ut och checkar att det får svar från sidan ? (Dvs inte bara att servern är uppe utan att sidan faktiskt ger vad som helst annat än ”page not found” eller vad det nu står beroende på webbläsare, de ger väl iaf alla samma fel, t.ex. error 404, osv)

    En annan fråga apropå tillgänglighet och eftersom jag nu såg att eposten är nere och har varit så ganska mycket (95,54% tillgänglighet and falling, eftersom den fortfarande är nere trots att den står som uppe enligt statussidan), har ni några kvalitetsparametrar i avtalet ? Jag kan inte påminna mig det, men ville egentligen bara höra om det var något jag missat, dvs utlovar ni någon tillgänglighetskvalitet alls procentuellt räknat ?

  • @Jonathan Gabor – Jag förstår att ni inte vill överbelasta servrarna men jag tycker samtidigt det känns lite fel när jag har en upplevd uppetid på kanske 75-80% att det står 100% uppe, 0 minuter nere på webserverstatusen.

    Vore det kanske en idé att ert script eller vad ni nu använder, när man på statussidan slår in sitt domännamn, att det då går ut och checkar att det får svar från sidan ? (Dvs inte bara att servern är uppe utan att sidan faktiskt ger vad som helst annat än ”page not found” eller vad det nu står beroende på webbläsare, de ger väl iaf alla samma fel, t.ex. error 404, osv)

    En annan fråga apropå tillgänglighet och eftersom jag nu såg att eposten är nere och har varit så ganska mycket (95,54% tillgänglighet and falling, eftersom den fortfarande är nere trots att den står som uppe enligt statussidan), har ni några kvalitetsparametrar i avtalet ? Jag kan inte påminna mig det, men ville egentligen bara höra om det var något jag missat, dvs utlovar ni någon tillgänglighetskvalitet alls procentuellt räknat ?

  • @Micke – Jag förstår din tanke, men det hade inte riktigt fungerat att göra på det viset…
    Ett 404-felmeddelande innebär ju inte att servern är nere, utan bara att filen inte kunde hittas – det vill säga förmodligen ett fel orsakat av kunden och inte oss. Alltså räknas det inte som nertid…

    Skulle vi räkna varje 404 som nertid, hade vi inte haft någon upptid att tala om… 😉

    Får man däremot t.ex. ”Internal Server Error” (500) eller ”Service Unavailable” (503) som ofta beror på ett fel på servern, så kommer det att synas på statussidan, då vi kontrollerar i princip alla tjänster (såsom ASP, PHP, HTML, m.m.) som körs på webservern.

    Vi garanterar ingen tillgänglighet/upptid i våra avtal. Men just nu pågår en större process där vi i princip ”bygger om” många av våra system, främst e-posten, vilket gör att nertiden är högre än normalt. Men det är som tidigare nämnt en övergångsperiod, och vi räknar med att vara ”färdiga” hyfsat snart. Dock så är man aldrig riktigt ”färdig”, utan det kommer alltid finnas förbättringar/förändringar att utföra…

  • @Micke – Jag förstår din tanke, men det hade inte riktigt fungerat att göra på det viset…
    Ett 404-felmeddelande innebär ju inte att servern är nere, utan bara att filen inte kunde hittas – det vill säga förmodligen ett fel orsakat av kunden och inte oss. Alltså räknas det inte som nertid…

    Skulle vi räkna varje 404 som nertid, hade vi inte haft någon upptid att tala om… 😉

    Får man däremot t.ex. ”Internal Server Error” (500) eller ”Service Unavailable” (503) som ofta beror på ett fel på servern, så kommer det att synas på statussidan, då vi kontrollerar i princip alla tjänster (såsom ASP, PHP, HTML, m.m.) som körs på webservern.

    Vi garanterar ingen tillgänglighet/upptid i våra avtal. Men just nu pågår en större process där vi i princip ”bygger om” många av våra system, främst e-posten, vilket gör att nertiden är högre än normalt. Men det är som tidigare nämnt en övergångsperiod, och vi räknar med att vara ”färdiga” hyfsat snart. Dock så är man aldrig riktigt ”färdig”, utan det kommer alltid finnas förbättringar/förändringar att utföra…

  • Micke

    @Jonathan Gabor – Ok, 404 var mest ett exempel, det går ju lika bra med 500 eller 503 för den saks skull. Vanligaste felet jag får är dock ”Connection refused” snarare än internal server error eller liknande, men nåja, det var mest en tanke om det kanske kunde gjorts någon check av t.ex. index-sidan när man anger sitt domännamn för koll via status-sidan. Man får väl ändå förutsätta att den som vill kolla sin status faktiskt har något som svarar som index-sida. 😉
    Som alternativ till en konstant ”httping” om det inte finns kapacitet till en sådan.

  • @Jonathan Gabor – Ok, 404 var mest ett exempel, det går ju lika bra med 500 eller 503 för den saks skull. Vanligaste felet jag får är dock ”Connection refused” snarare än internal server error eller liknande, men nåja, det var mest en tanke om det kanske kunde gjorts någon check av t.ex. index-sidan när man anger sitt domännamn för koll via status-sidan. Man får väl ändå förutsätta att den som vill kolla sin status faktiskt har något som svarar som index-sida. 😉
    Som alternativ till en konstant ”httping” om det inte finns kapacitet till en sådan.

  • @Micke – Det är ju faktiskt i princip det vi gör, fast vi gör det på server-nivå och inte kund-nivå. Det är innebär inte någon direkt skillnad, mer än att det är snällare mot våra servers. Dock syns inte avbrotten på status-sidan om de är mindre än 5 minuter långa, och det är ju då för att skona våra servers (och till viss del övervakningssystemet) mot konstant ”pingande”…

    Men vårt interna övervakningssystem (som status-sidan läser av) är betydligt mer noggrannt, så våra tekniker upptäcker med högsta säkerhet dessa kontinuerliga och mindre avbrott i driften.

  • @Micke – Det är ju faktiskt i princip det vi gör, fast vi gör det på server-nivå och inte kund-nivå. Det är innebär inte någon direkt skillnad, mer än att det är snällare mot våra servers. Dock syns inte avbrotten på status-sidan om de är mindre än 5 minuter långa, och det är ju då för att skona våra servers (och till viss del övervakningssystemet) mot konstant ”pingande”…

    Men vårt interna övervakningssystem (som status-sidan läser av) är betydligt mer noggrannt, så våra tekniker upptäcker med högsta säkerhet dessa kontinuerliga och mindre avbrott i driften.

  • Jonathan!
    Jag skulle vilja lägga upp ett fotoalbum med möjlighet för E-handel, dvs att tittaren kan beställa och betala på sajten. Någon idé?

  • Jonathan!
    Jag skulle vilja lägga upp ett fotoalbum med möjlighet för E-handel, dvs att tittaren kan beställa och betala på sajten. Någon idé?

  • @karl@gabor.se – Well, det finns ju en mängd olika webshops-applikationer, såsom osCommerce, Magento, Wosbee, med flera. Dock är det ett område jag inte utforskat, så några direkt goda råd kan jag inte ge… Men Magento ser riktigt intressant ut, vid en snabb koll.

    Men jag tror inte det ska vara några problem att du säljer digitala bilder istället för ”fysiska” produkter eller liknande… Tror det kan skötas med de allra felsta webshops-applikationerna.

  • @karl@gabor.se – Well, det finns ju en mängd olika webshops-applikationer, såsom osCommerce, Magento, Wosbee, med flera. Dock är det ett område jag inte utforskat, så några direkt goda råd kan jag inte ge… Men Magento ser riktigt intressant ut, vid en snabb koll.

    Men jag tror inte det ska vara några problem att du säljer digitala bilder istället för ”fysiska” produkter eller liknande… Tror det kan skötas med de allra felsta webshops-applikationerna.

  • Micke

    @Jonathan Gabor – Hej. Jag tror visst att er support ser det, alternativt så är det någon process som startar upp sig självt så snabbt att de inte hinner se, det jag mer syftade på är det att statistiken säger 100% uppetid när den faktiskt inte är det.

    Nåväl, jag tror inte vi kommer så mycket längre i den här diskussionen. Vi har nog olika synsätt på det här med tillgänglighet och rapporteringen/statistiken av den, jag kanske är för influerad av min egen arbetsplats i den saken. 🙂

    Tack ändå för svar.

  • @Jonathan Gabor – Hej. Jag tror visst att er support ser det, alternativt så är det någon process som startar upp sig självt så snabbt att de inte hinner se, det jag mer syftade på är det att statistiken säger 100% uppetid när den faktiskt inte är det.

    Nåväl, jag tror inte vi kommer så mycket längre i den här diskussionen. Vi har nog olika synsätt på det här med tillgänglighet och rapporteringen/statistiken av den, jag kanske är för influerad av min egen arbetsplats i den saken. 🙂

    Tack ändå för svar.